Plen
Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.125/10-11-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 31-10-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2011

2. Informare cu privire la Scrisoarea Președintelui României.

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Intrăm în ordinea de zi.

Cu privire la ordinea de zi avem scrisoarea președintelui României și o să-mi permiteți să dau citire acesteia. (Coboară la tribună.)

"Doamnă președinte a Camerei Deputaților,

Domnule președinte al Senatului,

Revin cu această scrisoare asupra unei rugăminți adresate dumneavoastră în data de 20 octombrie 2011, de a acorda o atenție deosebită în adoptarea de către Parlament, cât mai urgent posibil, a următoarelor proiecte de acte normative:

1. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor și a Legii nr.304/2004 privind organizarea judiciară;

2. Proiectul Legii asistenței sociale.

Pe lângă cele două proiecte de acte normative, vă adresez rugămintea de a avea în vedere și urgentarea adoptării următoarelor acte normative:

1. Proiectul de Lege pentru punerea în aplicare a Codului penal pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții penale;

2. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.79/2011 pentru reglementarea unor măsuri necesare intrării în vigoare a Legii nr.287/2008 privind Codul civil;

3. Proiectul de Lege privind statutul personalului de specialitate din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea;

4. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Codului penal și a Legii nr.286/2009 privind Codul penal;

5. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative în vederea îmbunătățirii activității de valorificare a bunurilor sechestrate sau, după caz, intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului.

Toate aceste proiecte, odată adoptate, ar îmbunătăți cadrul legislativ în materia reformării sistemului judiciar din România și s-ar înscrie în îndeplinirea de către România a condiționalităților și recomandărilor prevăzute în ultimul Raport de țară privind progresele României în domeniul justiției și combaterii corupției.

Președintele României,

Traian Băsescu." (își reia locul la prezidiu.) [3]

La punctul doi al ordinii de zi avem Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.43/2008 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților.

Pe procedură, domnul Duvăz era...

Domnul Bodgan Nicolae Niculescu Duvăz:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Doamnă președinte,

Noi suntem, într-adevăr, emoționați, aș putea spune, că ne-ați adus la cunoștință o corespondență pe care domnul președinte o poartă cu dumneavoastră. Nu știu care este legătura însă a prezentării acestui lucru în fața plenului, pentru că, în afară de art.88, care prevede relația Președinte-Parlament, în care președintele se poate adresa cu mesaje Parlamentului, și asta o face în mod direct, la cererea dumnealui și în perioada solicitată, la data pe care Parlamentul o stabilește, în rest, nu există niciun fel de articol de Constituție care să stabilească această urgentare sau solicitare prezidențială de a adopta anumite acte normative în anumite termene.

Totuși, dacă dumneavoastră ați deschis acest subiect, care, repet, nu privește plenul Parlamentului, plenul acestei Camere, în cazul nostru, și al celeilalte, în cazul în care președintele are o corespondență și cu domnul Geoană, înțeleg, problema este că o serie din aceste legi aduceți-i la cunoștință președintelui că sunt oprite nu de Parlament, ci de intervenția unor ministere, de exemplu Ministerul Justiției.

Alte legi, cum ar fi Legea nr.303/2004 și Legea nr.304/2004 - bineînțeles proiectul de modificare a acestor legi -, sunt legi care au fost respinse de Senat. În ce măsură sau cum întrevede președintele urgentarea adoptării acestor legi deja respinse?

Deci sunt niște explicații pe care vă rog să aveți bunăvoința să ni le dați, începând cu aceea că ne-ați prezentat această scrisoare a președintelui, care, repet, nu are din punct de vedere constituțional niciun suport, sau indicați dumneavoastră, poate eu nu-l disting, care este suportul constituțional al acestei scrisori citite în fața plenului.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul deputat Calimente.

Domnul Mihăiță Calimente:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Așa cum spunea și colegul Duvăz, nici eu nu înțeleg această scrisoare a președintelui care este adresată Camerei și Senatului, pentru că în Constituția României, după cum știți probabil și dumneavoastră, se spune foarte clar că organul suprem reprezentativ al poporului român este Parlamentul, singurul în măsură să inițieze legi.

De altfel, până la urmă, înțeleg că nici nu este vorba de inițiativă legislativă, pentru că președintele, tot conform Constituției, nu are drept de inițiativă.

Vreau să vă anunț că legea care face referire la alegerea judecătorilor pentru Curtea Supremă înțeleg că a fost respinsă la Senat. Or, știe toată lumea că o lege respinsă într-o sesiune nu mai poate fi reintrodusă în aceeași sesiune, probabil în sesiunea care va începe în februarie poate fi reintrodusă. Iar la capitolul cu referire la atribuțiile președintelui, acolo lucrurile spun foarte clar care sunt acestea și atribuțiile președintelui sunt în domeniul politicii externe, și ele sunt enumerate, atribuții în domeniul apărării, și sunt enumerate, măsurile excepționale, nu este cazul, iar la alte atribuții se spune foarte clar: "Președintele conferă decorații și titluri de onoare, acordă gradele de mareșal, de general și de amiral; numește în funcții publice în condițiile prevăzute de lege și acordă grațierea individuală."

Deci cred că scrisoarea respectivă, așa, dintr-un exces de zel ne-a fost trimisă, pentru că, din punct de vedere constituțional, ea nu reprezintă nimic atât pentru Cameră, cât și pentru Senat.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Toader, vă rog.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Scrisoarea președintelui României este ca o modalitate de a susține ca Parlamentul să aibă o activitate corespunzătoare.

Sigur că problemele cele mai delicate sunt la Senat, dar asta nu înseamnă că dacă această lege, în special a asistenței sociale, va veni în Parlament... sper să aibă un traseu foarte rapid.

Acesta este motivul pentru care președintele s-a adresat printr-o scrisoare.

A fost dezbătut în Biroul permanent, am avut multe discuții pe această temă și dacă ne formalizăm neapărat la nivelul a ce trebuie să facă președintele, hai să ne facem noi în primul rând treaba, să nu mai fie situații în care și bugetul de stat, chiar și o situație cu totul delicată la alegerea judecătorilor de la Înalta Curte să rămână blocate din interese politice.

Acesta este motivul pentru care noi îl acceptăm și ne apucăm de treabă, și terminăm în comisii de avem de făcut.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog, domnul Duvăz.

Domnul Bodgan Nicolae Niculescu Duvăz:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Intervenția mea a încercat să fie puțin luată mai în glumă, pentru că faptele sunt mai serioase decât par. Din păcate, ele sunt mult mai serioase când colegul meu, domnul Mircea Toader, liderul Grupului PDL, spune că președintele se adresează Parlamentului pentru ca acesta să-și facă datoria.

Stimate coleg,

Dacă am ajuns într-o țară în care președintele se adresează Parlamentului spunându-i, indicându-i și cum să-și facă datoria și când...

 

Domnul Mircea-Nicu Toader (din bancă):

N-am spus asta.

Domnul Bodgan Nicolae Niculescu Duvăz:

Ba da, acest lucru ați spus, să ne facem treaba ș.a.m.d.

Deci din cauza asta se adresează... luăm stenograma, dacă vreți, și găsim cuvântul exact, cheie. Cred că e mai mult decât că ați spus să ne facem datoria, că nu ne facem datoria... În momentul acela, să știți că ne aflăm în Republica Socialistă dinainte de '89. Acolo nu avea nevoie președintele să se adreseze Marii Adunări Naționale să-și facă datoria, pentru că ea și-o făcea, într-adevăr, într-o zi sau două pe an și vota tot ce-i trecea prin cap președintelui.

Acest lucru eu îl resping de la această tribună.

Vreau să aduc aminte tuturor colegilor, indiferent că fac parte din majoritate sau din opoziție, că aici ne aflăm aleși în forul suprem, unica instituție legiuitoare a statului român și singura - subliniez - singura reprezentativă, ca să ne fie clar.

Deci, din punctul acesta de vedere președintele nu are absolut nimic de spus. Dar s-ar putea ca dânsul să aibă niște nemulțumiri. Să poftească în fața Parlamentului, să se adreseze Parlamentului cu aceste rugăminți, care, subliniam la început, nu sunt adresate Parlamentului, ci președinților celor două Camere și eu am întrebat-o pe doamna președinte de ce ne-a citit nouă, ne-a făcut părtași la un dialog oarecum particular, să zic așa, între dânsa și domnul președinte.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Era domnul deputat Iordache. Vă rog.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Pentru corecta informare a colegilor, pentru că foarte multe din cele enumerate de dumneavoastră vizează domeniul juridic, vreau să vă informez, stimați colegi, că dacă modificarea Legii nr.303 și nr.304 a fost respinsă definitiv de către Senat, în aceste condiții nu avem decât să reglementăm o procedură care să spună că o lege respinsă de o Cameră trebuie votată până trece prin formula pe care o propune Guvernul. Dacă această lege a fost respinsă definitiv de către Senat, Parlamentul ce vină are că a respins o lege?!

Mai departe, se face referire la Legea pentru punerea în aplicare a Codului penal.

Vreau să vă informez, stimați colegi, că ministerul, într-o singură zi, săptămâna trecută, ne-a trimis 94 de pagini de modificare a Codului penal. În aceste condiții, ce vină are Parlamentul că, după șase luni de dezbatere, ministerul se gândește să modifice o lege?

La Codul civil, stimați colegi, la fel, ministerul, pe ultima sută de metri, vine cu modificări.

Deci domnul președinte Traian Băsescu, prin această scrisoare pe care v-o trimite dumneavoastră, doamnă președinte, nu face decât să acopere o neputință a Guvernului, respectiv a Ministerului Justiției, pentru că aceste legi la care face referire domnul președinte, practic, sunt legi în dezbatere, dar care sunt blocate în Parlament din cauza incompetenței Guvernului și, respectiv, a Ministerului Justiției.

Pentru că dacă Ministerul Justiției venea în Parlament, respectiv în Comisia juridică, cu aceste modificări și le puteam discuta, fără nicio îndoială veneau și intram în plen. Dar dacă aceste legi, repet, stau... și Parlamentul, din punctul meu de vedere, este acuzat greșit pentru o lipsă de competență și pentru o lipsă totală de interes din partea Ministerului Justiției.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog, domnul Calimente și după aceea domnul Daniel Buda, președintele Comisiei juridice. Vă rog.

Domnul Mihăiță Calimente:

Doamnă președinte,

Cred că știm cu toții că unul dintre principalele elemente ale democrației sau poate chiar principalul element al democrației este separarea puterilor în stat. Or, știm foarte bine că președintele este o părticică a puterii executive.

Nu înțeleg de ce, dacă acest lucru elementar îl știe toată lumea, președintele are un asemenea tip de manifestări și nu este prima dată când interferează cu legislativul.

În al doilea rând, domnia sa s-a exprimat, acum o zi - două, pe unul din canalele de televiziune, a spus că una dintre Camere, și anume Senatul, împreună cu președintele acelei instituții, cu președintele Senatului, s-au descalificat, că, practic, domnia sa nu mai are niciun fel de încredere în Senat.

Cred că aceeași părere o are și despre Camera Deputaților, pentru că, în general, de câte ori domnia sa se exprimă despre legislativ, are cuvinte nu foarte măgulitoare și aduce acuze acestor instituții.

Iar în al treilea rând - și asta i-o spun domnului Toader - dacă chiar spuneți că lucrurile trebuiau grăbite și puse la punct prin această intervenție, nu înțeleg de ce, așa cum scrie legea, pe data de 15 octombrie n-ați depus proiectul de buget pe acest an. Atunci la ce ne grăbim, dacă nici măcar nu respectați termenele pe care le cer procedurile legislative?!

De altfel, ne-am obișnuit să nu mai respectați niciunul din termene, niciunele din cutume, niciunele din legi sau regulamente care funcționează în această țară.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule președinte, Buda, vă rog.

Domnul Daniel Buda:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Îmi pare foarte rău că trebuie să iau cuvântul, n-aș fi vrut să fac acest lucru, însă date fiind afirmațiile făcute aici, mă văd nevoit să am câteva intervenții, în primul rând din punct de vedere procedural.

Legat de ceea ce a făcut doamna președinte Roberta Anastase, mi se pare absolut corect ca Parlamentul României să fie informat despre o astfel de corespondență cu cea mai înaltă autoritate în stat.

Pe de altă parte, stimați colegi, iertați-mă că vă spun acest lucru, dar totuși să nu uităm că președintele României este responsabil de ceea ce se întâmplă în această țară, împreună cu noi, cu toți cei din această sală și cu cei din această parte a sălii...

Domnule coleg, v-aș ruga să aveți îngăduința să-mi dați voie să continui ceea ce am de spus...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog să nu intrați în dialog cu sala.

Domnul Daniel Buda:

...vorbiți din scaun. Semne de iresponsabilitate dați dumneavoastră, că vorbiți din sală, dar este altceva.

Prin urmare, uitați că România se află sub acel mecanism de cooperare și verificare în care aceste obligații pe care ni le-am asumat pe justiție trebuie să fie îndeplinite.

Și, stimați colegi, eu vă spun ce simt eu, ca parlamentar de la PDL. Nu vi s-a adresat dumneavoastră această scrisoare, celor de la opoziție, nici la PSD, nici la PNL, și ne-a spus-o și nouă acest lucru. Iar faptul că, într-adevăr, de la Ministerul Justiției au venit foarte multe amendamente, pe 94 de pagini, nu-s 94 de pagini, sunt 95 de pagini, domnule coleg, așa este, este o dovadă a faptului că acest guvern și acest minister lucrează și este preocupat de ceea ce înseamnă acuratețea actului normativ până când el iese din Parlament.

Noi n-am sacrificat formele... noi n-am sacrificat fondul în defavoarea formelor.

Este foarte important ca toți să ne simțim responsabili de ceea ce facem în acest Parlament, astfel încât să dăm, până la urmă, în spațiul public niște legi care să fie foarte bune, pentru că legile nu le dăm nici pentru PSD, nici PNL, nici PDL. Aceste legi aparțin întregii societăți românești.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc.

Doamna deputat Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Din câte îmi aduc eu aminte, președintele României depune jurământul în fața Parlamentului.

Deci Parlamentul este forul suprem, cel care stabilește regulile democrației într-un stat de drept.

În condițiile în care Parlamentul este tras de urechi, cred eu că nu este corect sau nu este democratic sau, mai bine spus, se încalcă flagrant Constituția, așa cum alți colegi au demonstrat de la acest microfon.

Ceea ce au spus colegii mei de la Partidul Democrat Liberal, că această scrisoare, în momentul în care a fost prezentată plenului Camerei, se adresa numai unei jumătăți de sală, atunci, nu vă supărați, trebuia să trimită scrisoarea în Modrogan, și nu la Parlamentul României.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc.

O să fac precizările solicitate.

(Coboară la tribună.)

În primul rând, scrisoarea a intrat în Biroul permanent al Camerei.

Biroul permanent a decis informarea plenului, un lucru absolut firesc și democratic, care intră, până la urmă, în obligațiile de înștiințare a plenului cu privire la diversele comunicări cu instituții ale statului.

În al doilea rând, adresarea președintelui, deloc ireverențioasă la adresa Parlamentului, mi-aș permite să spun, este în felul următor: "revin cu această scrisoare asupra unei rugăminți adresate Parlamentului", deci nici pe departe nu vorbim de o încălcare, să spunem, a puterilor statului și a independenței acestora.

Nu în ultimul rând, cadrul constituțional, art.148 alin.(4), precizează următoarele lucruri: "Parlamentul, Președintele României, Guvernul și autoritatea judecătorească garantează ducerea la îndeplinire a obligațiilor rezultate din actul aderării și din prevederile alin.(2)." Se referă la cadrul legislativ european.

Vedeți dumneavoastră, toate legile invocate de președinte în acest document sunt legi care țin de existența noastră, de funcționarea noastră în Uniunea Europeană, de mecanismul de cooperare și verificare. Sunt lucruri asupra cărora președintele doar a dorit să atragă atenția și noi așa am evaluat și în Biroul permanent acest lucru.

De altfel, în mod uzual, când una din aceste puteri menționate în Constituție și care lucrează, cooperează în ideea interesului național și a asumării unor obiective și evident ducerii la îndeplinire a acestora, e firesc să sesizeze și disfuncționalitățile, anumite lucruri care nu sunt îndeplinite la timp, lucruri care, până la urmă, pot fi corijate prin, repet încă o dată, cooperarea între puterile statului.

Acesta este sensul și, dacă vreți, așa a fost și interpretarea dată.

Sigur, putem să ținem și discursuri politice pe acest lucru și sunt convinsă că este o bună oportunitate, nu-i așa?

Vă mulțumesc mult. (își reia locul la prezidiu.)

Domnul deputat Călin Popescu-Tăriceanu. Nu, era domnul...

Domnul Călin Constantin Anton Popescu-Tăriceanu:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

În Constituție, raporturile instituționale ale Parlamentului sunt în principal definite cu Guvernul.

În ceea ce înseamnă procesul legislativ, avem de-a face, într-adevăr, în plan instituțional, noi, ca Parlament, cu Guvernul. Putem să primim proiecte de lege, Guvernul are inițiativă legislativă, putem să purtăm corespondență și cred că în legătură cu proiectele menționate ar fi fost normal să avem o scrisoare sau poate chiar - nu cer prea mult - prezența primului-ministru în Parlament - de altfel extrem de rară, extrem de rară - în care ar fi putut să prezinte aceste solicitări, pentru că în fața Comisiei europene responsabil de îndeplinirea angajamentelor din mecanismul de cooperare și verificare nu este președintele, ci este Guvernul României, și, sigur, având nevoie de sprijinul Parlamentului. de sprijinul Parlamentului!

Nu vreau să credeți că ținem discursuri politice. Dumneavoastră ați venit la această tribună și ați vorbit politic.

Eu am să vă dau un mic exemplu, dacă vreți, a contrario, cum ar fi ca noi să ne amestecăm în numirea directorilor serviciilor de informații, care este treaba președintelui, da? Ce-ar fi să facem noi numirile și să le voteze președintele, dacă tot se poate amesteca președintele să ne trimită scrisori, să ne solicite să accelerăm anumite dezbateri pe anumite proiecte...

Deci eu ceea ce vreau să vă propun, stimați colegi, în concluzie, parafrazându-l pe celebrul personaj al lui Caragiale, să scriem pe această scrisoare: "Greșit andrisantul" și să i-o trimitem domnului președinte înapoi. Și domnul președinte poate pune mâna pe telefon, îl sună pe domnul Boc, prim-ministru, și se ocupă domnul Boc mai departe. Și când vine domnul Boc cu această solicitare scrisă sau în persoană, atunci stăm de vorbă.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog, domnul Mircea Dușa.

Domnul Mircea Dușa:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Avem probleme foarte importante pe ordinea de zi a Parlamentului. Dumneavoastră ne-ați trimis din Biroul permanent o scrisoare care n-are nicio relevanță și nicio importanță pentru Parlamentul României și pentru a încheia această dezbatere, pentru că, uitați, așteaptă proiecte de lege, așteaptă bugetul, așteaptă inițiative legislative, eu vă propun să supuneți votului Camerei retrimiterea scrisorii președintelui, nefiind obiectul Parlamentului și nefiind atribuția președintelui să legifereze în Parlament. Deocamdată Parlamentul legiferează, nu președintele.

Propunerea concretă este aceasta, să supuneți votului retrimiterea la Președinție a acestei scrisori.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Dușa, sunt convinsă că dumneavoastră aveți o idee... așa, simpatică, dar știți foarte bine că noi vorbim de o informare a plenului, nu se supune nimic la vot. Haideți să fim serioși!

Bun, dacă intervențiile politice, declarațiile s-au încheiat, vă propun să trecem la următorul punct de pe ordinea de zi, Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 43/2008 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților.

Sunt două modificări care aparțin Grupului parlamentar al UDMR, este vorba de doamna deputat Petö Maria, aparținând Grupului parlamentar al UDMR, care este desemnată în calitate de membru al Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării în locul domnului deputat Pálfi Mózes Zóltan, regretatul nostru coleg, și domnul deputat Edler András György, aparținând Grupului parlamentar al UDMR, trece de la Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic la Comisia pentru buget, finanțe și bănci, în calitate de membru.

Dacă sunt observații? Nu sunt.

Atunci rămâne la vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 25 februarie 2020, 2:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro