Plen
Ședința Camerei Deputaților din 26 septembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.102/06-10-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 26-09-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 septembrie 2011

4. Dezbateri asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul funcționarilor publici (PL-x 330/2011). (retrimis comisiei)
 
consultă fișa PL nr. 330/2011

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.188/1999 privind statutul funcționarilor publici.

Este procedură de urgență.

Invit Guvernul pentru a-și exprima punctul de vedere. Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Szakal Andras (președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici):

Mulțumesc, doamna președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de modificare a Legii nr.188 privind statutul funcționarilor publici este unul amplu. Cele mai importante aspecte vizează, în primul rând, descentralizarea concursurilor.

În actuala formă a Legii nr.188, concursurile se desfășoară la sediul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici. După adoptarea acestei legi, în afară de director și director general, toate concursurile vor fi descentralizate.

De asemenea, reducerea vechimii pentru ocuparea funcțiilor publice de execuție și conducere, se reduc vechimile astfel: de la 9 la 7 ani, de la 5 la 3 ani pentru funcțiile de grad superior, respectiv principal, iar pentru funcțiile publice de conducere de la 5 la 3 ani.

De asemenea, o altă modificare vizează evaluarea funcționarilor publici. În actuala formă, evaluarea se face o singură dată pe an, iar prin noul proiect de lege creăm posibilitatea ca pe tot parcursul anului ordonatorii principali de credite să poată să evalueze competența managerilor instituțiilor. De asemenea, desființarea funcției de inspector guvernamental.

Cam acestea ar fi cele mai importante aspecte care vizează modificarea Legii nr.188. Ca urmare, vă rog să aprobați proiectul de lege în forma prezentată de Guvern.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Pentru intervenții, domnul președinte Dobre.

După aceea, domnul vicelider Călian.

Domnul Victor Paul Dobre:

Mulțumesc, doamna președinte.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal vă propune retrimiterea acestei legi la comisie, pentru că sunt, în continuare, o serie de chestiuni ce țin de statutul funcționarului public, de o categorie importantă a înalților funcționari publici care - la modul în care sunt reglementate prin proiectul de lege - nu credem că sunt suficiente pentru ceea ce înseamnă o bună administrație publică.

De aceea, vă propunem retrimiterea la comisie.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul vicelider Călian, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Petru Călian:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al PDL susține retrimiterea la comisie a acestui act normativ, și vă propune și un termen de două săptămâni, pentru a putea fi depuse și alte amendamente.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Vă rog să pregătiți cartelele.

Până atunci, domnul deputat Zoicaș.

Domnul Gheorghe Zoicaș:

Mulțumesc, doamna președinte.

În luna martie, anul trecut, am cerut domnului prim-ministru desființarea acestor posturi de inspectori guvernamentali. Nu este posibil să ținem în continuare acești oameni ca să ia salarii, diurnă, să figureze într-un județ, iar dumnealor de fapt stau la domiciliu de trei ani de zile! Nu știu dacă putem să fim chiar atât de indiferenți față de aceste persoane. Au fost 300 de înalți funcționari publici care și-au pierdut calitatea de prefect și subprefect și au rămas în corpul funcționarilor publici. Nu cred că este posibil să o mai tot amânăm.

Vorbim de reducerea locurilor de muncă, restructurarea în anumite sectoare bugetare, și îi ținem în continuare. Pentru ce-i ținem pe acești oameni în aceste funcții? Pentru ce?! Haideți să fim serioși! Fiecare lider de grup... Domnule Mircea Dușa, am mai avut discuții cu dumneavoastră, și ați spus că doriți să modificați în ceea ce privește examinarea secretarului. Tot o întindem și o trimitem înapoi la comisie. Haideți să fim serioși! Fiecare, cred, știm în teritoriu ce fac acești oameni. Să fim măcar o dată conștienți, vizavi de banul public.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog.

Domnul Clement Negruț:

Doamna președinte, mulțumesc.

Sigur, această lege este necesară, pentru că, așa cum era prezentată până în prezent avea multe ambiguități și crea anumite neplăceri în ceea ce înseamnă funcționarea administrației publice.

Există o discuție în ceea ce înseamnă înalții funcționari publici - și aici aș vrea să fim foarte atenți - și cred că o retrimitere la comisie și o rediscutare a acestui aspect sunt binevenite.

Aș vrea să completez, ceea ce a spus domnul ministru, legat de modificările aduse legii prin apariția secretarului prefecturilor, care odată cu modificările aduse acum câțiva ani, când apăreau doi subprefecți, în momentul de față, iată, avem instituția secretarului general al Prefecturii, o funcție absolut necesară. Și cred că această lege este binevenită.

Categoric, prin vocea domnului Călian, Partidul Democrat Liberal susține aceste modificări, și subscriu și eu la acest lucru.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Neacșu.

După aceea, domnul deputat Ganț.

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Am urmărit cu mare interes modul în care colegul nostru - domnul Zoicaș - înfiera cu mânie proletară o anumită direcție sau o anumită idee sau o anumită intervenție în această lege, despre care nu a făcut vorbire nimeni aici.

Ce pot să-i spun și domniei sale, și dumneavoastră, este că acest proiect normativ care s-a mai întors la comisie, a ieșit de fiecare dată din comisie mai bun, și evident că ăsta este un argument pentru ca demersul - la care înțeleg că se raliază și colegii noștri din Partidul Democrat Liberal, și colegii noștri din Partidul Național Liberal - ocazie cu care îmi exprim și eu punctul de vedere al Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat, care este pentru retrimiterea la comisie, pentru că Legea nr.188 este o lege de mare importanță, și orice intervenție pe ea trebuie făcută cu foarte multă grijă, pentru că influențele acesteia în viața reală sunt extrem de importante.

Aș vrea să avem grijă, să ne abținem atunci când facem comentarii despre probleme care nu subzistă, care nu există. Sunt destul de multe pricini de neconcordie între noi, ca să ne mai creăm artificial altele.

Apreciem că întoarcerea la comisie, așa cum a fost cerută de reprezentanții tuturor grupurilor parlamentare care au vorbit până în momentul acesta, este utilă și oportună, motiv pentru care noi vom vota în consecință.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul deputat Ganț, vă rog.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Stimate colege și stimați colegi,

Ne bucură poziția ministerului, care susține un demers de descentralizare a concursurilor. De mult așteptam acest lucru, și credem că este absolut normal, ca atunci când este vorba de un concurs pentru - să zicem - un secretar de Primărie, acesta să fie organizat la nivelul acelei unități administrativ-teritoriale, și nu la București. Deci, apreciem că este un progres actuala formă care vine de la comisie.

Dacă colegii consideră necesare anumite îmbunătățiri, suntem de acord cu opinia lor și vom vota și noi în favoarea retrimiterii la comisie.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Doamna deputat Câmpeanu.

Doamna Mariana Câmpeanu:

Domnilor colegi,

Am o mare rugăminte: să tratați cu foarte mare seriozitate problema funcționarilor publici, și să nu uitați că un funcționar public nu este funcționarul de la ghișeu, și nici funcționarul care primește nu știu ce hârtie pe care trebuie s-o plimbe printr-o instituție. Funcționarul public și înaltul funcționar public trebuie să fie mândria administrației, trebuie să fie persoane cu competență profesională și să rezolve problemele așa cum cere legislația României, și nu după partidul care se află la guvernământ.

Faptul că s-a propus aici, am auzit, cu foarte mare mândrie, ca un înalt funcționar public să poată fi evaluat de cinci ori pe săptămână, mi se pare o mare aberație! Gândiți-vă că un înalt funcționar public trebuie să fie, într-adevăr, înalt funcționar public, și nu trebuie să stea la mâna unui ordonator de credite, care este schimbat de câte ori dorește un partid care se află la guvernare, și trebuie să continue niște politici publice pentru România.

Mă bucur că se întoarce la Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, și sunt foarte dezamăgită că această lege nu a fost și la Comisia pentru muncă și protecție socială, pentru că acolo s-ar fi putut dezbate mult mai multe probleme în ceea ce înseamnă atribuțiile unui înalt funcționar public.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Ciprian Minodor Dobre:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

În primul rând, aș vrea să supun atenției plenului - și adineauri am discutat și cu președintele Comisiei juridice, de disciplină și imunități - încă o dată ca și Codul rutier, o lege, ajunge ca o comisie de fond să se pronunțe pe o lege, în cazul nostru administrația publică, în cazul Codului rutier Comisia pentru transporturi și industrii, fără ca Comisia juridică, de disciplină și imunități să fie comisie de fond.

Trei chestiuni majore la Legea nr.188, ce privește funcționarii publici: prima - categoria înalților funcționari publici - și am auzit aici că se dorește desființarea funcțiilor de inspectori guvernamentali. De ce se dorește, care este rațiunea? Că facem disponibilizări! Asta nu este o rațiune. Pentru că, la numirea prefecților și subprefecților, în 2008, nu s-a apelat la această categorie a înalților funcționari publici, și toți prefecții din România au fost numiți prefecți interimari, fără să aparțină categoriei înalților funcționari publici, atunci.

Acum, auzim următorul lucru: că se dorește ca și secretarul de Primărie - și ne-a fost dat ca exemplu - să dea examen pe post, în cadrul Primăriei unde urmează să funcționeze. Și, atunci, se pune întrebarea: Care forță publică o mai exercită secretarul unei primării? Pentru că, la Prefectură, sau la instituția prefectului nu mai avem secretar, avem un subprefect, care poate fi orice altceva decât jurist. Secretarul instituției prefectului, secretarul de Primărie nu exercită o putere a statului descentralizată în teritoriu, ci urmărește respectarea legalității și sesizează instituția prefectului în legătură cu hotărâri sau decizii ale primarului pe care le consideră nelegale. Adică, acționează în exercitarea puterii delegate central, și nu în teritoriu.

Dacă se dorește, într-adevăr, așa cum s-a întâmplat, desființarea secretarului de instituția prefectului, se desființează acum, practic, funcția de secretar de primărie, atunci nu mai avem nevoie de verificarea legalității. Pentru că nu poți să verifici hotărârile și dispozițiile primarului în solda cui te afli, și să verifici dispoziția primarului care tocmai te-a angajat.

Iar la categoria inspectorilor guvernamentali, aici trebuie ca toate forțele politice să hotărască: mai lăsăm prefectul în categoria înalților funcționari publici? Sau să funcționăm cum am funcționat până la 1 ianuarie 2007, cu prefecți numiți politic, și secretarul instituției prefectului să fie, de fapt, cel care să fie în categoria înalților funcționari publici.

Deci, nu este o chestiune de formă, ci o chestiune de fond aici. Iar lucrurile nu pot fi privite prin prisma disponibilizării unor inspectori guvernamentali, sau locul unde dă examenul un secretar de primărie. Aici este o chestiune statală și este o chestiune de exercitare a puterii statale.

În cazul nostru, nu vorbim despre puterea statală delegată primarilor sau delegată prefecților din județe, ci vorbim despre verificarea legalității și în conformitate cu regimul constituțional în România.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog, domnule deputat Marton Arpad.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor,

O intervenție de procedură. Aici s-a propus, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, retrimiterea la comisie. Din acel moment, trebuia să opriți toată disputa. Și eu puteam să vin la microfon și să zic că foarte bine susține Guvernul, că trebuie descentralizare pentru concurs, dar - din păcate - raportul zice exact invers, și de aceea, trebuie să fie retrimis la comisie, dar nu are sens. Adică, mai multe grupuri parlamentare au fost de acord, supuneți la vot retrimiterea la comisie. Dacă nu iese, atunci începem discuțiile pe fond, dar dezbaterea generală nu a început încă.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc pentru precizări.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Silvestru Mircea Lup:

Doamna președinte,

Odată cu propunerea de retrimitere la comisie, aș veni cu propunerea, și vă rog să țineți cont, în Biroul permanent, de a fi abilitată, ca și comisie de raport, și Comisia juridică, de disciplină și imunități, pentru că, într-adevăr, sunt probleme deosebit de complexe, implică modificarea Legii nr.188, a Legii nr.393 ș.a.m.d., și într-adevăr, va trebui să gândim foarte profund, dacă mai lăsăm instituția înaltului funcționar public sau revenim la instituția funcționarului public de conducere - prefectul, subprefectul - demnitar?

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Vă rog să pregătiți cartelele.

Supunem la vot propunerea făcută de grupurile parlamentare, pentru a reveni la comisie acest raport, pentru un raport suplimentar, realizat în termen de două săptămâni?

Votul este deschis. Vă rog să votați.

Votul s-a încheiat: 131 voturi pentru, 5 împotrivă și 3 abțineri.

Termen: două săptămâni, pentru raportul suplimentar.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 29 martie 2020, 9:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro