Andrei Dolineaschi
Andrei Dolineaschi
Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/23-09-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 14-09-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.103 Andrei Dolineaschi - declarație politică: "Grupurile parlamentare ale PDL și mandatul obținut de PDL în Colegiul nr.6, județul Neamț, nu mai sunt valide din punct de vedere legal";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Andrei Dolineaschi:

"Grupurile parlamentare ale PDL și mandatul obținut de PDL în Colegiu nr.6, județul Neamț, nu mai sunt valide din punct de vedere legal"

Începerea noii sesiuni parlamentare este marcată de o problemă foarte serioasă de legalitate cu privire la funcționarea Grupului PDL și a validității mandatului obținut de acest partid la alegerile parțiale din Colegiu nr.6, județul Neamț. Nu mă refer aici individual la colegii deputați și senatori de la PDL, pe care îi respect pe măsura demnității de parlamentar pe care o dețin. Mă refer la o problemă de legalitate ridicată ca urmare a faptului că PDL nu a respectat termenul de 30 de zile pentru depunerea la Tribunalul București a modificărilor aduse la propriul statut, în primăvara acestui an.

Aici nu vorbim de persoane, ci de un principiu fundamental al statului de drept, care spune că legea trebuie să se aplice în mod egal asupra tuturor membrilor societății. Termenul de 30 de zile pentru notificarea modificărilor aduse unui statut are o rațiune care ne privește pe toți și care poate afecta întregul sistem democratic din România. Nerespectarea acestui termen poate permite unui partid să opereze cu elemente ilegale (cum ar putea fi, de exemplu, elementele de natura fascistă ce ar putea fi introduse în statutul unui partid), iar acest lucru poate produce consecințe foarte grave în modul de funcționare a societății noastre. Așadar, există o rațiune a termenului de 30 de zile pentru notificarea Tribunalului asupra unor astfel de modificări privind funcționarea unui partid politic din România.

Am urmărit declarațiile publice ale unor reprezentanți ai PDL și am fost profund dezamăgit de modul în care a ajuns să fie interpretată legea în România. Există, în principiu, două teze invocate de reprezentanții PDL.

Prima, evocată de președintele PDL, domnul Emil Boc, care a spus că termenul de 30 de zile ar fi o "recomandare", pe motiv că decăderile din drepturi sunt menționate la art. 53 din Legea nr.14/2003 privind partidele politice.

Cea de-a doua teză a fost enunțată de domnul Theodor Stolojan, care a spus că deși termenul de 30 de zile este menționat la art.25 din Legea nr.14/2003, nu ar fi prevăzute sancțiuni pentru nerespectarea acestui termen.

În realitate, ambele teze sunt false și mă surprinde modul facil și ușor manipulatoriu practicat de cei doi reprezentanți ai PDL în această chestiune.

În primul rând, este foarte grav că șeful guvernului privește legea ca pe o "recomandare". Și nu este pentru prima oară când face acest lucru: amintesc numărarea voturilor la Legea pensiilor, nerespectarea unor decizii judecătorești privind drepturile salariale ale profesorilor, nerespectarea și depășirea termenului de 6 luni privind aplicarea tăierilor salariale și există multe alte exemple în care domnul prim-ministru privește legea ca o "recomandare". Mai mult, articolul 53 invocat de domnul Boc se referă la dispozițiile tranzitorii aplicabile în intervalul imediat următor intrării în vigoare a legii și care sunt irelevante acum, după mai bine de 6 ani de la publicarea acelui act normativ.

În ce-l privește pe domnul Stolojan, cred că dânsul a început să citească Legea partidelor politice, dar s-a oprit la articolul 25, unde se menționează termenul de 30 de zile la care ne referim aici. Dacă însă ar fi mers puțin mai departe - și îi recomand să facă acest lucru - ar fi văzut că la articolul următor, adică la articolul 26, se face referire la consecințele legale ce decurg din nerespectarea termenului de notificare a Tribunalului cu privire la modificările statutare. Și există două consecințe sau sancțiuni: încetarea activității respectivului partid politic și radierea acestuia din Registrul partidelor politice.

În aceste condiții, aș vrea să atrag atenția că, potrivit legii, PDL nu mai este în prezent un partid politic. Iar ceea ce e mai grav e că PDL nu mai era un partid politic în momentul desfășurării alegerilor parțiale din județele Neamț și Maramureș, iar pe cale de consecință, rezultă că acele două candidaturi sub sigla PDL nu au fost valide.

Mai mult decât atât, dacă vom considera că legea este un imperativ și nu o recomandare, cum spune domnul Boc, atunci înseamnă că grupurile PDL din Senat și din Camera Deputaților nu mai funcționează legal, întrucât acest partid nu mai există. Amintesc faptul că atât Regulamentul Senatului, la art. 16, cât și Regulamentul Camerei Deputaților, la art.12, stipulează că grupurile parlamentare sunt formate din membrii aceluiași partid. Iar cum PDL nu mai există din punct de vedere legal, membrii acestor grupuri parlamentare devin independenți și își pot constitui propriile grupuri sau se pot alătura altor grupuri parlamentare. Or, dispariția grupurilor PDL implică o serie de modificări pe care ar trebui să le aplicăm atât la nivelul birourilor permanente, cât și în structurile de conducere ale comisiilor de specialitate.

Acestea sunt prevederile legale și îi rog pe colegii din fostul PDL să își recunoască bărbătește greșeala și să se alinieze prevederilor și consecințelor legale pe care le-am arătat mai sus.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 3 aprilie 2020, 15:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro