Gheorghe Ciobanu
Gheorghe Ciobanu
Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/23-09-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 14-09-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.65 Gheorghe Ciobanu - declarație politică având subiectul "România are nevoie de înființarea ministerului unic al fondurilor europene";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Gheorghe Ciobanu:

"România are nevoie de înființarea ministerului unic al fondurilor europene"

Situația economică internațională este destul de dificilă, lucru care se reflectă și în evoluția exporturilor românești, mai ales pe piața Uniunii Europene. În aceste condiții, singurul motor viabil al economiei sunt investițiile în infrastructură.

Executivul a făcut eforturi importante pentru a asigura un nivel mare din buget investițiilor în infrastructură. Banii pe care îi avem însă nu sunt suficienți. De aceea, trebuie să ne folosim de resursa extrem de importantă a fondurilor europene. Din păcate, iar acesta este un minus pe care trebuie să ni-l asumăm, până acum, absorbția este mai degrabă deficitară. Iar cauzele sunt multiple: de la lipsa proiectelor care să fie finanțate, la modul de multe ori deficitar în care se face selecția sau se ține legătura cu Bruxelles-ul. Cu excepția poate a Ministerului Dezvoltării, care va încheia anul acesta contractările pe POR, pe toate celelalte programe operaționale sau sectoriale lucrurile nu stau foarte bine.

Blocarea temporară a plăților pe Axa 2 a Programului Operațional Regional a arătat deficiențele modului în care a fost gândit sistemul instituțional de absorbție al fondurilor europene la nivelul României. Practic, ministerul face finanțarea, punctarea proiectelor este făcută de o comisie mixtă între minister și administrațiile locale, verificarea este făcută de un organism național de control, pe care Comisia Europeană nu-l poate controla în vreun fel, iar administrațiile locale pun în aplicare proiectele. Asta fără să existe un organism care să controleze întreg procesul și să țină legătura cu funcționarii de la Bruxelles. Nu este, deci, de mirare că se constată nereguli.

Ar fi fost foarte bine dacă România ar fi luat exemplul Poloniei încă de la înființarea portofoliilor Guvernului Boc și ar fi construit un minister unic al fondurilor europene. Dat fiind faptul că situația nu este tocmai favorabilă, cred că o recunoaștere și o adaptare a unei forme instituționale mai bune este mișcarea cea mai potrivită pe care putem să o facem astăzi. După deficiențe majore ale absorbției chiar și a fondurilor de preaderare, Bulgaria a purces anul trecut la înființarea ministerului unic, iar efectele se simt - practic, a avut loc un salt semnificativ în absorbția efectivă a banilor europeni.

Subiectul nu este politic și nici nu trebuie tratat ca atare. Votul pe care Guvernul îl cere în Parlament privind înființarea ministerului poate să genereze efecte pozitive pentru întreaga clasă politică. Avem șansă să arătăm că suntem responsabili ca parlamentari și susținem înființarea unei forme instituționale care să ne ajute în absorbția fondurilor europene. Votul din Parlament echivalează cu acceptarea ideii că putem să facem mai multe pentru crearea de locuri de muncă în România și pentru integrarea de facto în Uniunea Europeană.

Faptul că majoritatea de guvernământ nu tratează tema în cheie politică explică și motivul pentru domnul Ludovic Orban va fi desemnat ca ministru pentru fondurile europene. Un tehnocrat echidistant, care cunoaște foarte bine procedurile de la Bruxelles, vorbește limba funcționarilor de acolo și este capabil să ajute România în acest proces destul de complicat. De altfel, faptul că a fost Comisar european pentru multilingvism garantează mai multe uși deschise și o mai mare flexibilitate față de situația țării noastre. Cred că numele său este o garanție a seriozității cu care coaliția de guvernământ tratează acest subiect.

România are încă șansa de a absorbi toate fondurile europene din exercițiul bugetar 2007-2013. Majoritatea programelor pe care le derulăm au perioada de aplicabilitate n+2. Ceea ce înseamnă că până peste doi ani trebuie să se închidă contractările pentru proiectele care urmează a fi puse în aplicare, lucrările efective putând să dureze până în 2013. La fel și decontările. România mai are, deci, 4 ani de zile la dispoziție pentru a absorbi peste 30 de miliarde de euro, PIB-ul întregii țări pe aproape 3 luni.

Tocmai de aceea este necesar să luăm această decizie și întreaga clasă politică să dea dovadă de responsabilitate și susținere a interesului național. Votul pentru înființarea noului minister este mai puțin un act politic, cât o decizie în favoarea României în ansamblu. De aceea, îi invit deopotrivă pe cei din majoritatea de guvernământ, cât și pe cei din USL, să trateze acest subiect cu maximă responsabilitate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 2 aprilie 2020, 14:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro