Dorel Covaci
Dorel Covaci
Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/23-09-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 14-09-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.62 Dorel Covaci - declarație politică având tema "Început de an școlar 2011-2012";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

  ................................................
 

Domnul Dorel Covaci

"Început de an școlar 2011-2012"

Școlile și-au deschis porțile pentru noul an școlar 2011-2012. Din păcate, auspiciile nu sunt dintre cele mai favorabile. Avem cu 1.500 de școli mai puține, adică cu 25% mai reduse ca număr față de anii trecuți. Sub umbrela Reformei Funeriene s-au eradicat instituții de învățământ din localitățile care nu au plătit la alegeri tributul în voturi pro actuala putere.

Cu toată această "Mare Reformă", au fost destituiți alți directori de școli pe criterii politice, iar 20% dintre școlile funcționale sunt neautorizate sanitar, neigienizate, fără microbuze pentru elevii-navetiști, într-un cuvânt improprii, în timp ce sedii modernizate și adaptate normelor și cerințelor europene sunt lăsate în paragină, în logica osândirii edililor opozanți ai puterii portocalii.

Solicitările ministrului educației de a nu se politiza prima zi de școală denotă duplicitatea și inconsecvența, după ce partidul domniei sale, aflat la butoanele de comandă ale țării, a schimbat, după bunul plac, nu doar inspectorii și directorii de școli, ci până și femeile de serviciu, iar spoiala portocalie a școlilor va rămâne ca o pată care să stea mărturie obsesiei până la demență a guvernării actuale de a PD-liza totul.

Emblematice pentru situația învățământului din România sunt rezultatele celor două sesiuni de bacalaureat și a examenului de titularizare. Procentul de promovabilitate la examenul maturității a fost cu mult sub așteptări. Rezultatele obținute de elevi au fost cele mai slabe din ultimele două decenii. Dacă în sesiunea din iunie au fost peste o sută de mii de elevi picați, adică doar 44,36 % dintre candidați au reușit să promoveze bacalaureatul în toamnă doar puțin peste 18 % au luat note de trecere.

La titularizare, din cei aproape 24.000 de candidați rămași în concurs la proba scrisă doar 30% au reușit să obțină peste 7, notă care le poate asigura un post de titular.

Aceste cifre îngrijorătoare ne asigură că sistemul de învățământ funcționează, în prezent, pe avarii, cu numeroși profesori necalificați, care au primit note rușinoase la examenul de titularizare, sau cu profesori blazați, care prestează, pe salarii de nimic, servicii corespunzătoare.

Nu trebuie să ne mai mirăm că produși a unui astfel de sistem sărăcit, haotic și ultrapolitizat sunt neinstruiți, dezinteresați, ignoranți și neadaptați unei piețe a muncii globalizată și, în consecință, extrem de competitivă.

Nestăpânirea obiectului de studiu predat, neabsolvirea unor cursuri de pedagogie scad credibilitatea formatorilor și atractivitatea elevilor față de școală și față de însușirea unor cunoștințe noi. De aici se explică și creșterea îngrijorătoare a fenomenului absenteismului în școli. Numai în primul semestru al anului trecut, elevii au acumulat peste 30 de milioane de ore de absențe. Iar aceste cifre sunt legate direct și de violență, consum de alcool, droguri și alte flageluri în rândul minorilor.

Lipsa de oportunități de pe piața muncii din România, blocarea posturilor publice, salariile reduse, numărul mic al investitorilor străini, nepotismul, politizarea, sistemul pilelor și relațiilor sunt realități suficiente pentru a descuraja inițiativele elevilor de a-și croi un drum în viață prin învățătură. Vechiul proverb: "Ai carte, ai parte" este perimat.

Totodată, amânarea până în 2014 a aplicării măsurii alocării obligatorii a 6% din PIB educației, prevăzută în noua Lege a învățământului, va împinge sistemul dincolo de un prag care cu greu va mai putea fi surmontat. E ușor de preconizat că resursele umane bine calificate vor părăsi domeniul sau că vor trebui să se ralieze rețelei nepieritoare a meditațiilor particulare, din care să-și extragă principala sursă de venit; că elevii vor suferi din cauza degradării sau insuficienței infrastructurii și logisticii.

Și oricât de modernă sau nu este școala în care se învață, fără oameni pregătiți, conștiincioși, cu vocație de educatori, este greu să se insufle dragoste de carte, de bine, de frumos unor copii la începutul vieții, în jurul cărora abundă tentații și ispite pierzătoare, în fața cărora cu greu pot rămâne nepăsători și fermi.

Într-o Românie în care Guvernul etichetează drept bogați cetățenii care câștigă 800 de RON, în contextul actualei probleme în dezbatere, a eliminării subvenției la încălzire și a dublării, în consecință, a prețului gigacaloriei, nimic nu ne mai miră și nu mai poate fi pus la îndoială ca fiind opera actualei puteri.

Cu noua modă a monitorizării video a examenelor, actuala putere încearcă să stârpească fenomenul copierii în rândul elevilor, dar uită cu desăvârșire ce exemplu propriu rușinos le-a furnizat, mințind o țară întreagă că fraudările voturilor în Parlament și la alegeri sunt fabulații și persistând, fără nicio jenă, cu aceste înșelăciuni.

Educația nu trebuie să se facă doar în școală. E adevărat că pentru mulți ea începe aici, dar dacă exemplul practic oferit de societate nu concordă cu învățătura profesorilor, vorbim de simple vorbe scrise pe hârtie sau rostite fără sens de un dascăl rupt de realitate. Educația se face și în familie, biserică, pe stradă și în mass-media, adică chiar acolo unde aleșii sunt puși în lumina reflectoarelor. Dacă puterea, teoretic exponentul succesului în politică, nu recurge decât la practici josnice, murdare, probabil că acesta va fi și mesajul de model de reușită pe care îl transmite generației tinere.

Ne aflăm aici în poziții de vârf și avem multiple responsabilități, printre care și aceea de a avea o conduită etică, morală și demnă de a fi servită drept pildă alegătorilor, tinerilor în particular, aceia care sunt ușor impresionabili, manipulabili și care au nevoie de modele pozitive în viață, pentru a deveni cetățenii de nădejde ai acestei țări.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 4 aprilie 2020, 22:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro