Ciprian Minodor Dobre
Ciprian Minodor Dobre
Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/23-09-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 14-09-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.21 Ciprian Minodor Dobre - declarație politică intitulată "Comasarea alegerilor va bulversa alegătorii și va vicia rezultatele";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Ciprian Minodor Dobre:

"Comasarea alegerilor va bulversa alegătorii și va vicia rezultatele"

Observ cu regret că actualii guvernanți nu renunță la aberanta idee de a comasa alegerile locale cu cele parlamentare. Personal nu cunosc ca în alte state din Uniunea Europeană să se desfășoare comasat alegerile parlamentare cu cele locale. De altfel, pentru cine urmărește atent procesele elective din statele Uniunii Europene, poate observa că alegerile pentru Parlamentul European au fost în așa fel plasate încât aceste alegeri să nu se desfășoare în același an cu alegerile interne din state membre decât în foarte puține situații.

Prin comasarea alegerilor parlamentare cu cele locale, actuala putere își bate joc de electorat - în special de cel din mediul rural, care, vrem, nu vrem, este mai puțin informat decât cel din mediul urban -, care va fi bulversat și împiedicat să aleagă în cunoștință de cauză, și își bate joc și de candidații pentru Camera Deputaților și Senat.

Stau și mă întreb ce a fost în capul celor care propun alegeri comasate? Nu au luat oare în calcul că un alegător va fi obligat să pună ștampila pe șase buletine de vot? Nu a luat nimeni în calcul că există riscul ca mulți alegători să pună greșit ștampila pe unul dintre cele șase buletine de vot? Sau că vor introduce buletinul pentru consiliul local în urna pentru Camera Deputaților și invers? O primă consecință a comasării alegerilor va fi aceea că va crește numărul voturilor nule.

Supun atenției următoarea situație înregistrată în anul electoral 2008:

- alegeri primari - 349.565 voturi nule (3,86%);

- alegeri președinți consilii județene - 517.001 voturi nule (6,09%);

- alegeri consilii locale - 531.805 voturi nule (5,87%);

- alegeri consilii județene - 655.575 voturi nule (7,72%);

- alegeri Camera Deputaților - 210.994 voturi nule;

- alegeri Senat - 172.884 voturi nule.

Ce se poate observa? Numărul mult mai mare al voturilor nule înregistrate la alegerile locale, unde alegătorul a fost nevoit, în premieră, să ștampileze patru buletine de vot, deoarece, se știe, s-a introdus și votul pentru președintele de consiliu județean. Iar cine analizează dinamica voturilor nule la alegerile locale poate constata că există o diferență foarte mare între numărul de voturi nule din cazul votului pentru primari și celelalte voturi. Foarte multe buletine de vot au fost greșite pentru că s-au făcut confuzii, mai ales în ceea ce privește cele două tipuri de consilii.

În contrast cu alegerile locale, la cele parlamentare numărul voturilor nule este considerabil redus, pentru că aici alegătorul a avut doar două buletine de vot de ștampilat.

În situația în care alegătorul va avea șase buletine de vot, cu siguranță numărul de voturi nule se va dubla, în cel mai fericit caz, la toate tipurile de alegeri, ceea ce în ultimă instanță nu înseamnă altceva decât influențarea scrutinului.

Un alt mare pericol îl reprezintă și posibilitatea reală ca rezultatul tuturor celor șase tipuri de alegeri să fie viciat în momentul numărării voturilor, pentru că este extrem de dificilă o numărătoare pe șase tipuri distincte de alegeri. M-am referit la erorile umane care pot apărea, și nu neapărat la cele voluntare, pentru că, sigur, profitând de confuzia ce se va înregistra în secțiile de votare, cei care intenționează să măsluiască scrutinurile vor acționa.

Actualii guvernanți preferă comasarea alegerilor și pentru a-și masca candidații de la Camera Deputaților și Senat. Cu siguranță, în special în mediul rural, alegătorul va fi influențat de performanța din timpul mandatului a alesului local. La îndemnul lui, va fi votat și candidatul pentru Parlament. Or, în această situație, voința alegătorului ar putea fi viciată. Alegătorul știe că Guvernul nu a funcționat conform intereselor țării, majoritatea care a susținut Guvernul, la fel, dar prins în vârtejul unor alegeri care vor genera confuzie și al propagandei alesului local, își va pune ștampila la Parlament pe cel care nu mai merită încrederea lui. Iar în acest caz, alegerea este legală, dar viciată.

Nu în ultimul rând, nu se poate vorbi de vreo economisire a banilor în cazul comasării. Maximum 10%, atât se va economisi. În schimb, partidele care cumpără voturi vor face o economie de 50%. Acesta este unul din principalele mobile ale comasării alegerilor.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 29 martie 2020, 19:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro