Sorin Constantin Stragea
Sorin Constantin Stragea
Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/23-09-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 14-09-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.12 Sorin Constantin Stragea - declarație politică intitulată "Învățământul românesc - pe marginea prăpastiei!";

 

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar al PSD, domnule deputat, aveți cuvântul. Și după aceea domnul Solomon. Și mai există un coleg de la Partidul Național Liberal.

Domnul Sorin Constantin Stragea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Învățământul românesc - pe marginea prăpastiei!"

Acum, la început de an școlar, când copiii ar trebui să meargă la școală cu bucurie, cu mult drag și animați de dorința de cunoaștere, datorită experienței nefaste a ultimului examen de bacalaureat, sentimentele de neîncredere, frustrare și teamă sunt cele pe care le putem intui în fiecare dintre aceștia.

În urma rezultatelor de la examenul de bacalaureat, o jumătate de generație își vede azi viitorul compromis!

Aceste rezultate sunt efectul direct al "măsurilor anticriză" care au însemnat sacrificarea sistemului de învățământ, iar copiii plătesc pentru greșelile și incompetența actualei puteri!

Nu întâmplător obținerea celor mai slabe rezultate la bacalaureat din ultimii 20 de ani se produce după alocarea celui mai mic procent din PIB pentru educație. Mai mult, aceste rezultate vin și după tăierile brutale din salariile profesorilor. Datorită salariilor mizere ale corpului didactic s-a ajuns printr-o politică subtilă la minimalizarea carierei de dascăl, bagatelizarea școlii, care nu-ți poate oferi material nimic, nici măcar posibilitatea achiziționării unor haine decente.

Subfinanțarea sistemului de învățământ, salariile din care nu se poate trăi și lipsa modernizării unităților de învățământ sunt principalele motive care transformă acest sistem într-o "paria" pentru oamenii valoroși. Rezultatele concursului național de titularizare ne demonstrează faptul că spre acest domeniu nu se mai îndreaptă oameni bine pregătiți profesional, întrucât nu sunt motivați să facă acest lucru. Grila de salarizare care pornește de la 660 de lei, echivalentul unui salariu pe care îl primește muncitorul necalificat, este principalul motiv care ține departe de sistemul de învățământ candidații competitivi.

Statisticile Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului arată că numărul tinerilor care se îndreaptă către o carieră profesională în învățământ a scăzut de la un an la altul. Motivul este același: nu poți face performanță într-un sistem care nu își respectă salariații.

Multe cadre didactice au ales să plece din sistem pentru a putea supraviețui. În ultimii trei ani nu au existat niciun fel de investiții în acest sistem, iar decizii majore, precum închiderea unor școli, au fost luate fără consultarea părinților, profesorilor, sindicatelor sau partenerilor europeni.

Ceea ce se întâmplă la ora actuală este un genocid pentru generațiile viitoare care sunt condamnate să devină cetățeni de mâna a doua ai Uniunea Europeană. Atât timp cât angajații din învățământ vor fi plătiți la nivelul unui șomer, nu li se poate cere să presteze activități de calitate

Sistemul de învățământ sigur are nevoie de reformă și sigur sunt multe aspecte care trebuiesc luate în considerare într-o astfel de reformă. Dar pentru ca aceasta să fie una de substanță este nevoie de timp și de dezbateri reale, cu toți factorii implicați.

Nu ne putem aștepta la performanțe deosebite în învățământ, în general, și la examenul de bacalaureat, în special, dacă reforma sistemului nu începe de la baza acestuia, din primul an de școlarizare a copilului.

Avem în continuare programe școlare mult prea încărcate, un sistem de învățământ neatractiv și care nu este centrat pe abilitățile fiecărui elev, unități de învățământ în care lipsesc investițiile și resursă umană nemotivată. Abia după ce vom rezolva aceste probleme, putem afirma că rezultatele examenului de bacalaureat arată capacitatea produsului școlii românești - elevul.

În aceste condiții, sistemul de învățământ, aflat în acest moment pe marginea prăpastiei, are toate șansele să facă un ultim pas înainte!

Deputat PSD Sorin Stragea, Colegiul nr.7 Timiș.

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc mult, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 2 aprilie 2020, 9:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro