Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.96/23-09-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 13-09-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 2011

4. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății (Pl-x 823/2010). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 823/2010

 

Domnul Marian Sârbu:

  ................................................

La punctul 8 de pe ordinea de zi, luăm în dezbatere, în acest moment, Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul? Dacă nu, din partea comisiei, doamna deputat Rodica Nassar.

Doamna Rodica Nassar:

În temeiul dispozițiilor art.95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările ulterioare, Comisia juridică, de disciplină și imunități împreună cu Comisia pentru sănătate și familie au fost sesizate spre dezbatere în fond cu Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins inițiativa legislativă. Consiliul Legislativ a avizat favorabil propunerea legislativă. Guvernul, prin punctul de vedere transmis, nu susține adoptarea acestei inițiative legislative. Ministerul Sănătății, de asemenea, nu susține adoptarea inițiativei legislative. Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a avizat favorabil inițiativa legislativă.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, în sensul ca prelevarea de organe, țesuturi și celule de origine umană, în scop terapeutic, se poate efectua de la persoane majore în viață, având capacitate de exercițiu deplină, după obținerea consimțământului informat, scris, liber, prealabil și expres al acestora.

Totodată se preconizează că prelevarea de organe, țesuturi și celule de la donatori în viață, minori sau persoane majore lipsite de capacitatea de exercițiu, este interzisă.

În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au hotărât cu unanimitate de voturi să propune plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, raportul de respingere al Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

În urma dezbaterilor, de asemenea, membrii Comisiei pentru sănătate și familie au hotărât cu majoritate de voturi să propune plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, raportul de respingere al Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Prin urmare, în urma dezbaterilor, cele două comisii propun plenului Camerei Deputaților respingerea propunerii legislative întrucât soluția legislativă este reluată și de dispozițiile articolului 68 din noul Cod civil, Legea nr.287/2009, potrivit cărora prelevarea și transplantul de organe, țesuturi și celule de origine umană de la donatorii în viață se fac exclusiv în cazurile și condițiile prevăzute de lege, cu acordul scris, liber, prealabil și expres al acestora și numai după ce au fost informați, în prealabil, asupra riscurilor intervenției.

În toate cazurile, donatorul poate reveni asupra consimțământului dat, până la momentul prelevării. Se interzice prelevarea de organe, țesuturi și celule de origine umană de la minori, precum și de la persoane aflate în viață, lipsite de discernământ din cauza unui handicap mintal, a unei tulburări mintale grave sau dintr-un motiv similar, în afara cazurilor expres prevăzute de lege.

Domnul Marian Sârbu:

Mulțumesc, doamna deputat.

Din partea grupurilor parlamentare, dacă sunt intervenții?

Domnul deputat Ciuhodaru, vă rog.

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Vorbim de o mare problemă etică și de teama de abuz în medicină. Știm cu toții, dinainte de ́89 că sunt multe acuzații pe care corpul medical le-ar fi făcut în întreaga lume și a fost pus să îndeplinească anumite decizii politice. Și vorbim de această teamă de abuz. Și eu consider că atunci când se face o manevră asupra unui pacient, atunci când sunt puși să ia o decizie, trebuie să se obțină consimțământul informat: să știu la ce riscuri sunt expus, ceea ce mi se întâmplă, și ce consecințe poate avea acel gest.

Acest consimțământ prezumat trebuie să fie dat la o parte, pentru că nu se știe unde, în lumea aceasta, cineva, un medic sau poate altcineva, s-ar putea să hotărască pe moment, mai ales atunci când este pretat financiar sau pe alte considerente, că organele dumneavoastră sunt extraordinar de bune pentru a fi vândute peste graniță sau în altă parte.

Cu atât mai mult în cazul copiilor acest lucru este discutabil și există de multe ori suspiciunea, în cadrul traficului de persoane, că acest lucru ser întâmplă deja în întreaga lume. Acest proiect legislativ, practic, acest lucru îl propune. Și să reglementeze foarte clar ca atunci când are loc un astfel de transplant de organe, consimțământul informat la o persoană care este conștientă, care are toate datele din punct de vedere medical să fie obținut în formă scrisă, pentru că și atunci se pun multe întrebări. Dar, gândiți-vă ce se poate întâmpla atunci când acest lucru nu este realizat. Gândiți-vă că undeva, în România sau poate în altă parte, într-o noapte o cunoștință sau o rudă de-a dumneavoastră în comă s-ar putea să fie dezmembrată pe bucăți, pentru că cineva a dat mai mulți bani pentru ca un organ să plece în altă parte și să se invoce, evident, acel consimțământ prezumat. Sunt multe pudibonderii care privesc medicina și costurile din acest sistem.

De aceea, eu cred că aceste lucruri trebuie reglementate foarte clar, pentru ca aceste probleme etice să fie rezolvate. Consider, de aceea, că ați putea vota această lege, mai ales că, iar, nu vă costă nimic, decât vă protejează sănătatea.

Vă mulțumesc.

Domnul Marian Sârbu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă din partea grupurilor parlamentare mai sunt intervenții?

Vă rog, domnule deputat Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Activitatea de prelevare și transplant de organe este o activitate foarte serioasă, bine reglementată, atent monitorizată și, sigur, este făcută în scopul de a salva vieți.

Subiectul în sine, electoral, politic este foarte interesant, însă întâlnim și foarte multe propuneri legislative năzdrăvănii, ca să le spunem în acest sens, cum avem și în situația de față. Din această cauză, cred că inițiatorii ori ar trebui să ceară retrimiterea la comisie, să vedem dacă putem gândi ceva, dacă nu, acest proiect de lege ar trebui respins.

Vă mulțumesc.

Domnul Marian Sârbu:

Vă mulțumesc. Dacă mai sunt intervenții la dezbateri generale? Dacă nu mai sunt, proiectul rămâne pentru votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 1 aprilie 2020, 12:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro