Ioan Munteanu
Ioan Munteanu
Ședința Camerei Deputaților din 21 iunie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.83/01-07-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 21-06-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 iunie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.85 Ioan Munteanu - declarație politică: "Reorganizarea administrativ-teritorială a României mai are de așteptat...";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Ioan Munteanu:

"Reorganizarea administrativ-teritorială a României mai are de așteptat..."

Inițiativa președintelui Băsescu privind reorganizarea țării a stârnit discuții aprinse, pe măsura importanței acestui subiect. E clar că reorganizarea este absolut necesară, dar asta presupune o gândire coerentă, dezbateri, consultarea națiunii și alegerea celei mai corecte dintre toate soluțiile avansate. Cred că această propunere nu are nicio legătură cu atragerea fondurilor europene, așa cum ne-a "informat" premierul, și că responsabilitatea obținerii respectivelor sume revine actualelor regiuni de dezvoltare teritorială.

Varianta susținută de către Traian Băsescu și de către PDL se referă la împărțirea țării în 8 județe, având ca model aceste regiuni de dezvoltare. Așadar, în această perspectivă, Neamțul ar urma să fie împreună cu județele Botoșani, Suceava, Bacău, Vaslui și Iași, adică aproximativ 3 milioane de cetățeni, iar reședința fiind stabilită la Iași. Avantajele ar fi următoarele:

- cheltuieli bugetare mult mai mici;

- mai puțină birocrație;

- reducerea aparatului bugetar;

- descentralizarea deciziilor către autoritățile locale;

- aplicarea unor criterii unitare de repartizare a fondurilor de către Ministerul de Finanțe.

Dezavantajele ar putea fi astfel enumerate:

- îndepărtarea deciziei de la cetățean;

- disponibilizarea unui mare număr de bugetari;

- costurile legate de schimbarea și actualizarea documentelor, aproximativ 150 euro pentru fiecare cetățean.

Cea de-a doua variantă aparține UDMR și ar fi vorba de 15 sau 16 regiuni, județul Neamț urmând să alcătuiască noua structură teritorial-administrativă împreună cu județele Bacău și Vaslui, iar reședința ar fi orașul Bacău.

Ideea susținută de către UDMR a generat un adevărat război diplomatic între București și Budapesta, pornind de la autonomia Ținutului secuiesc. Declarațiile făcute de către Tőkés, de vicepreședintele Ungariei, de către președintele Partidului Civic Maghiar ori de către alți lideri ai maghiarimii ori secuimii au fost dezbătute cu întârziere de către reprezentanții Guvernului, ai Președinției sau ai opoziției. Lipsa de promptitudine este de neiertat, lăsând impresia că există o anume complicitate între reprezentanții puterii și cei ai UDMR.

O a treia variantă ar fi putut fi cea realizată de către USL, care a trecut neobservată ca urmare a propunerii neașteptate a președintelui și a impactului produs asupra cetățenilor.

În orice caz, acest nou război pornit de către președinte a dat naștere la tensiuni ce mocneau de multă vreme și care ar putea deveni și mai categorice în cea de-a doua parte a anului... Se vorbește chiar de o nouă majoritate parlamentară la începutul sesiunii de toamnă și de dispariția UDMR de pe scena politică a țării. Sondajele de opinie arată că șansele parlamentarilor PDL de a obține un nou mandat în alegerile din 2012 sunt din ce în ce mai scăzute, fapt ce-i determină pe mulți dintre ei să caute sprijin la USL în cursul acestei veri.

Președintele Consiliului Județean Covasna consideră că "desființarea Ținutului Secuiesc va duce la nesupunere civică, la proteste și instigare, la blocarea drumurilor județene și naționale". Premierul Boc constată o rezistență uriașă din partea instituțiilor județene care vor dispărea, alături de clicile și clanurile corupților.

Există surse conform cărora angajarea răspunderii Guvernului pe această lege ar fi agreată în ideea demiterii premierului Boc. O asemenea asumare este considerată rușinoasă chiar și de către membrii PDL, liderul formațiunii, Cezar Preda, vorbind de "frica de a-ți asigura o majoritate parlamentară'".

Rămâne interesant de văzut cum vor vota UDMR-iștii în acest caz, dar și atitudinea PDL, dat fiind faptul că s-ar ajunge la o adevărată sinucidere politică și electorală. Membrii UDMR își doresc o decizie politică în coaliție și abia după aceea discuții privind aspectele tehnice ale aplicării legii. Deci, așa cum stau lucrurile, este greu de crezut că Legea reorganizării administrativ-teritoriale să fie adoptată.

Deocamdată, va trebui să așteptăm rezultatul convorbirilor președintelui Băsescu din 21 iunie cu liderii partidelor parlamentare, întâlnire la care va participa și opoziția, după o îndelungată absență. De asemenea, să așteptăm discursul președintelui din 27 iunie, atunci când vom afla care va fi decizia luată. Orice s-ar spune despre șeful țării, în niciun caz nu i se poate reproșa că nu se pricepe să-și întocmească agenda politică zilnică. Principala greșeală a opoziției este legată tocmai de acest aspect, deoarece ea ar trebui să fie cea care să propună subiectele de dezbatere cu efect electoral și nu să accepte subiectele-capcană ale lui Traian Băsescu.

Personal, nu cred că anul 2012 ne va aduce o nouă reîmpărțire administrativ-teritorială, cu toate că ea se impune. Iar atunci când va avea loc, apare o întrebare: cum se va face și în favoarea cui? Să sperăm că va fi în interesul cetățenilor țării, așa cum ar fi normal într-o țară normală.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 6 aprilie 2020, 9:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro