Andrei-Valentin Sava
Andrei-Valentin Sava
Ședința Camerei Deputaților din 21 iunie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.83/01-07-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 21-06-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 iunie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.58 Andrei-Valentin Sava - declarație politică: - "Obsesiile autonomiste nu se înscriu pe agenda de reformă administrativă a României";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Andrei-Valentin Sava:

"Obsesiile autonomiste nu se înscriu pe agenda de reformă administrativă a României"

Tema regionalizării este mult prea importantă pentru reforma administrativă a statului și modernizarea lui și este regretabil faptul că o lăsăm strivită de interese politicianiste etnice.

Varianta UDMR de regionalizare implică constituirea a 16 regiuni și 5 macroregiuni de dezvoltare, cele trei județe cu populație predominant maghiară - Harghita, Covasna și Mureș - urmând să formeze o regiune, corespunzătoare așa-numitului "Ținut Secuiesc". Acest ținut, luat ca întreg, nu există ca entitate juridică, nu există o structură cu drapel, parlament local, autonomie financiar-economică și politică sau guvernare locală. Drept urmare, cererea de constituire a unei regiuni "cu statut special de autonomie, după modelul "Tirolului de Sud", compusă din județele Harghita-Covasna-Mureș, este absurdă. Ținutul Secuiesc este o regiune tradițională, dar acest lucru nu este suficient pentru acordarea unui statut administrativ.

Readucerea în atenția publică a ideii de autonomie pe criterii etnice nu se mai potrivește timpurilor pe care le trăim, iar incitările la nesupunere civică și violență nu-și au locul. Este absurd și iresponsabil ca în secolul XXI să se facă o "strigare la arme"! România are o legislație extrem de tolerantă și protectoare cu minoritățile. Dincolo de aceste aspecte, interesul național nu este negociabil. În județele Covasna, Harghita și Mureș, în jurul cărora s-au aprins discuțiile politice, trăiesc nu doar etnici maghiari, ci și aproape 400.000 de români, ale căror interese, valori și tradiții trebuie să fie, de asemenea, corect reprezentate.

Lăsând la o parte pornirile separatiste potrivite pentru alte vremuri, propunerea UDMR privind reîmpărțirea administrativ-teritorială a țării nu este fezabilă din alte două motive: pe de o parte, numărul prea mare de regiuni (regionalizarea României în 16 regiuni înseamnă o fragmentare excesivă a teritoriului țării, iar regiunile ar fi prea mici pentru a permite proiecte de anvergură) și, pe de altă parte, discrepanțele uriașe care vor apărea între nivelurile de dezvoltare economică ale regiunilor nou create (vom avea regiuni foarte sărace, precum Giurgiu - Teleorman, și regiuni foarte bogate, ca Arad - Timișoara - Caraș Severin sau Sibiu - Brașov).

Opoziția a venit și ea cu un proiect alternativ de regionalizare, din care însă lipsește esența - ideea de reformă. Varianta USL de reorganizare administrativ-teritorială nu vrea să supere pe nimeni, de aceea nu schimbă nimic. Păstrează județele, dar propune unirea acestora în noi structuri administrative, corespunzătoare celor 8 regiuni de dezvoltare și, în plus, propune înființarea de noi instituții. Rezultatul: costuri mai mare ale actului administrativ, birocrație mai densă, timp de execuție a proiectului care s-ar întinde până în 2016 etc. E timpul să terminăm cu jumătățile de măsură și să ne vedem de interesul național, care ne cere unități administrative mai mari, capabile să gestioneze singure fonduri europene și să dezvolte proiecte integrate, în locul proiectelor mici, izolate și cu impact limitat la nivel local.

PDL propune o soluție limpede și eficientă, cea mai rentabilă din punct de vedere al resurselor și timpului ce trebuiesc investite pentru a fi pusă în practică. Reorganizarea administrativ-teritorială a României în 8 județe mari, cu personalitate juridică, este varianta optimă pentru reforma administrativă atât de necesară. Aceasta corespunde cerințelor europene, respectă principiile moderne ale administrației publice, precum descentralizarea și autonomia locală, și sunt convins că va duce la o debirocratizare a actului administrativ și la o mai bună absorbție a fondurilor structurale. Cele 8 regiuni de dezvoltare există deja în nomenclatorul UE, lipsind doar personalitatea juridică și competențele necesare derulării programelor cu asistență financiară europeană.

Comunitatea maghiară va avea de câștigat de pe urma regionalizării, la fel ca toți românii, de aceea lobby-ul intens practicat în țară și în afara ei în favoarea ideii de autonomie pe criterii etnice este contraproductiv pentru toate părțile. Reforma este necesară și trebuie realizată înaintea alegerilor locale din 2012, astfel încât acestea să se desfășoare potrivit noii împărțiri administrativ-teritoriale. Nu există motive pentru ca subiectul reorganizării pe regiuni "să fie repede stins", "să lăsăm totul și să revenim mai târziu, peste un an, peste o jumătate de an", așa cum au propus lideri UDMR. Îi rog, pe această cale, atât pe colegii din UDMR, cât și pe cei din opoziție să nu mai vină cu cereri absurde, care nu fac altceva decât să țină în loc modernizarea României.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 6 aprilie 2020, 12:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro