Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.35/14-04-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 04-04-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2011

8. Dezbaterea Proiectului de Lege privind organizarea și funcționarea Departamentului pentru Lupta Antifraudă. (PL-x 71/2011) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 71/2011

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Trecem la următorul punct pe ordinea de zi, Proiectul de Lege privind organizarea și funcționarea Departamentului pentru Lupta Antifraudă. Procedură de urgență.

Dau cuvântul reprezentantului inițiatorului. Vă rog.

Domnul Claudiu Constantin Dumitrescu (șeful Departamentului Antifraudă):

Vă mulțumesc.

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă prezint pe scurt motivele care au stat la baza promovării prezentului proiect de lege privind organizarea și funcționarea Departamentului pentru Lupta Antifraudă, instituție națională care asigură legătura cu instituțiile europene implicate în protecția intereselor financiare ale Uniunii Europene.

Problema bazei legale a departamentului a survenit în urma abrogării actului său de funcționare și a unei succesiuni de decizii ale Curții Constituționale din anul 2009 prin care actele subsecvente de organizare au fost declarate neconstituționale.

În actualul context legislativ, organizarea departamentului este insuficient reglementată, fapt ce generează o serie de disfuncționalități atât în sfera activităților de control al modului de accesare și utilizare a fondurilor comunitare, cât și în raporturile de colaborare cu instituții similare la nivelul statelor membre.

Lipsa unei baze legale solide care să permită acestui departament să asigure, în conformitate cu Tratatul de funcționare a Uniunii Europene, îndeplinirea obligațiilor privind protecția efectivă și echivalentă a intereselor financiare, a fost semnalată ca element de îngrijorare în raportul de evaluare din cadrul mecanismului de cooperare și verificare al Comisiei Europene din anul 2010 cu privire la capacitatea autorităților române de a coopera cu Oficiul European de Luptă Antifraudă. Semnale similare au fost primite și la nivelul Consiliului Uniunii Europene care, în raportul întocmit de Grupul multidisciplinar privind crima organizată, a subliniat importanța adoptării unei legi care să consolideze rolul acestui departament.

Astfel, proiectul pe care îl aveți în dezbatere a fost elaborat, în primul rând, pe baza angajamentelor asumate în cadrul negocierilor de aderare, privind controlul financiar, iar în al doilea rând, pe baza obligației ce revine României, ca stat membru, cu privire la combaterea fraudelor și altor activității ilicite ce aduc atingere intereselor financiare ale uniunii.

Totodată, proiectul de lege răspunde criticilor formulate de Curtea Constituțională, precum și recomandărilor instituțiilor europene.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Raportul comisiei juridice? A, doamna președinte Sulfina Barbu. Este vorba de un raport comun al Comisiei juridice de disciplină și imunități și de administrație publică.

Doamna Sulfina Barbu:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

În conformitate cu prevederile Regulamentului Camerei Deputaților, Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia de administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic au fost sesizate spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege privind organizarea și funcționarea Departamentului pentru Lupta Antifraudă, trimis cu adresa PL-x-71 din 2 martie 2011.

Potrivit prevederilor constituționale, Camera Deputaților este Cameră decizională. Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de lege.

Așa cum a fost prezentat de către executiv, obiectul de reglementare îl reprezintă organizarea și funcționarea Departamentului pentru Lupta Antifraudă, DLAF, structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în coordonarea primului-ministru, finanțat de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatul General al Guvernului.

Membri Comisiei de administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic au examinat proiectul de lege în ședința din 22 martie 2011, iar membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au examinat această propunere în ședința din 29 martie 2011.

La dezbateri au fost prezenți, din totalul de 22 membri ai Comisiei juridice de disciplină și imunități, 17 deputați, iar din totalul celor 30 de membri ai Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic au fost prezenți 30 de deputați.

Ca urmare a dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea proiectului de Lege privind organizarea și funcționarea Departamentului pentru Lupta Antifraudă, în forma prezentată de Guvernul României.

Amendamentele respinse sunt cuprinse în Anexa nr.1.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Așa cum preciza și doamna Sulfina Barbu, proiectul de lege a fost adoptat în unanimitate și nu are amendamente admise, există o serie, în schimb, de amendamente respinse.

Dacă dorește cineva să susțină?

Sunt 4 amendamente respinse.

Dacă dorește cineva să susțină vreunul din aceste amendamente?

Înainte de acest lucru, sunt intervenții în cadrul dezbaterilor generale. Scuze!

Doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnă președinte, Grupul parlamentar al PSD va vota acest proiect de lege, dar nu înainte de a face câteva comentarii.

Așa cum a fost cerut prin directive și prin alte solicitări, pentru a putea să avem un control corect și să anulăm posibilitățile fraudării fondurilor europene, atribuțiile acestui departament privind controlul proiectelor finanțate din fonduri europene, coordonarea tuturor instituțiilor naționale implicate în lupta antifraudă și cooperarea cu OLAF și cu structurile corespunzătoare din statele membre ale Uniunii Europene.

Dar, mă întreb, doamnă președinte, de ce facem noi acest departament? În condițiile în care România din cele 31 de miliarde de euro pe care le are la dispoziție până la data de 31 decembrie a anului 2013, în acest moment a reușit să tragă doar 3% din bani și 8% să fie acoperiți cu proiecte, stau să mă întreb de ce trebuie să plătim, pentru că, oricum, fonduri europene în România nu sunt. Poate că era mai bine dacă realizam acest departament sau să-l lărgim și să controleze felul în care se cheltuiesc banii din bugetul României pe tot felul de proiecte și pe tot felul de tocat bani.

Cred eu că grupul meu va iniția un proiect de lege, în condițiile în care să reluăm tot ceea ce OLAF-ul recomandă pentru acest departament care va fi sub directa coordonare a primului-ministru, pentru a putea să avem un departament care să controleze cum cheltuiesc banii din bugetul României pe tot felul de proiecte.

În acest moment, aș putea să spun că acest departament va șoma, acest departament va consuma alți bani din bugetul statului privind salarii, dotări, echipament pus la dispoziție, mașini, bineînțeles că probabil acest departament va avea încă un serviciu care va asculta, cum era vorba aia, timpanul... Ochiul și timpanul?! Ce să controleze în condițiile în care România nu este în stare, sub acest guvern, să atragă fondurile europene?

 

(Conducerea ședinței a fost preluată de domnul Ioan Oltean, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc, doamnă deputat.

Mă bucur să fiu martor la ultima parte a intervenției dumneavoastră extrem de interesantă.

Dacă la dezbateri generale?

Da, domnul deputat Tinel, din partea Grupului parlamentar al PDL.

Vă rog, domnule deputat, faceți-i concurență doamnei Aura Vasile printr-un discurs cel puțin la fel de bine postat.

Domnul Tinel Gheorghe:

Da. Domnule președinte, vă mulțumesc.

Nu am să intru în polemică cu doamna Aura Vasile. Am să spun doar că necesitatea funcționării OLAF-lui, Departamentul de Luptă Antifraudă, ca o cerință a verificării modului cum se cheltuiesc banii europeni, este foarte importantă. Și din acest punct de vedere n-ar trebui să bagatelizăm și nici să privim așa, cu foarte multă ușurință, înființarea și funcționarea și modul cum va funcționa el de acum încolo.

E drept, nivelul de absorbție a fondurilor europene, în momentul de față, nu este cel pe care îl așteptam cu toții. Dar asta nu înseamnă că cei care s-au cheltuit până acum... banii care s-au cheltuit până acum nu trebuie să se cheltuiască în concordanță cu ceea ce ne-am angajat noi în Tratatul de aderare cu Uniunea Europeană.

Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal va susține acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc foarte mult. Partea finală a fost cea mai importantă.

Domnule secretar de stat, dacă aveți un... a fost doamna Aura Vasile, adică într-o anumită problemă. Dacă mai aveți? Nu.

Nu mai sunt alte intervenții.

Domnul Mircea Toader nu dorește să intervină.

Stimați colegi, intervențiile cu caracter general s-au finalizat. Trecem la dezbaterea pe articole. Vă rog să urmăriți raportul. Avem numai amendamente respinse.

Dacă dorește cineva să își susțină amendamentele respinse care se regăsesc în raportul comisiei sesizate în fond? Nu avem.

Proiectul de lege rămâne pentru votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 februarie 2020, 21:46
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro