Plen
Ședința Camerei Deputaților din 29 martie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
08-07-2020
07-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 29-03-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 martie 2011

4. Dezbateri asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.279/2005 privind ucenicia la locul de muncă (PL-x 57/2011). (retrimis comisiei)
 
consultă fișa PL nr. 57/2011

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.279/2005 privind ucenicia la locul de muncă.

Inițiatorul dacă dorește să intervină? Nu.

Punctul de vedere al Guvernului?

Domnul Nicolae Ivășchescu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Cadrul legislativ de reglementare a uceniciei la locul de muncă, stabilit prin Legea nr.279/2005, și actele normative de punere în aplicare s-a dovedit a fi ineficient și neaplicabil.

S-au identificat o serie de dificultăți majore în utilizarea uceniciei ca soluție pentru promovarea ocupării și formării forței de muncă. Principalele obiective ale modificărilor legislative sunt: să dea tinerilor o posibilitate de a obține formare profesională de calitate, care îi va pregăti pentru ocupare avantajoasă a locurilor de muncă, să promoveze oportunități de ocupare a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă în condițiile în care acestea beneficiază de formare adecvată și câștiguri rezonabile, să permită angajatorilor să-și asigure forța de muncă calificată în funcție de cerințele proprii, să permită participanților la formarea profesională să aplice cunoștințele acumulate în procesul muncii, să contribuie la creșterea ocupării forței de muncă.

Față de cele prezentate mai sus, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale susține adoptarea prezentului proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Raportul comisiei, vă rog, domnule președinte.

Domnul Victor Paul Dobre:

În conformitate cu prevederile art.95, comisia a fost sesizată cu dezbaterea pe fond, în procedură obișnuită, a Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.279/2005 privind ucenicia la locul de muncă.

La întocmirea prezentului raport, s-au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Consiliului Economic și Social, al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci și al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, precum și nota Departamentului Legislativ.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementarea modificarea și completarea Legii nr.279/2005, în vederea actualizării cadrului juridic în domeniu, care să răspundă exercițiului de simplificare a legislației și reducerii sarcinilor administrative.

Prin aceste modificări, se estimează o creștere a ratei de ocupare a tinerilor aflați în căutarea unui loc de muncă, promovarea de oportunități de ocupare a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă și asigurarea angajatorilor cu forță de muncă calificată, în funcție de cerințele proprii.

Comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamente.

Proiectul de lege a fost respins de Senat în ședința din 21 februarie 2011.

Camera Deputaților este Cameră decizională, conform art.75 din Constituție.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Cindrea, din partea Grupului parlamentar al PSD.

Domnul Ioan Cindrea:

Vă mulțumesc, doamnă președinte, pentru posibilitatea de a interveni.

O să încerc să prezint câteva dintre motivele pentru care Grupul parlamentar al PSD solicită și la acest proiect de lege retrimiterea la comisie și o dezbatere democratică în comisie a acestui proiect de lege.

Este vorba de Proiectul de Lege de modificare și completare a Legii nr.279/2005 privind ucenicia la locul de muncă.

Ca și la precedentul proiect de lege, miercurea trecută, în comisie, deși nu era pe ordinea de zi, la propunerea majorității, s-a forțat introducerea pe ordinea de zi a acestui proiect de lege care modifică Legea uceniciei, fără să ni se dea posibilitatea să studiem aceste propuneri și fără să ni se dea posibilitatea să introducem amendamente pe care noi le considerăm esențiale pentru îmbunătățirea Legii privind ucenicia la locul de muncă.

Deci este unul dintre motivele de procedură pe care noi le considerăm încălcate prin abuzul de putere al colegilor care se află în majoritatea guvernamentală.

Doi. Motive de fond. Există suficiente motive de fond pe care încerc să le expun sintetic, pe care le-am spus în comisie, pentru care am solicitat ca astăzi să se discute și era programat ca astăzi să se discute acest proiect de lege, însă nu am găsit de cuviință.

Noi considerăm că legea care reglementează ucenicia este mai proastă decât cea care a existat până acum. Obiectivele sunt acelea de a asigura o ocupare mai deplină a forței de muncă prin calificarea sub forma uceniciei și asigurarea unei calități a forței de muncă pregătită prin ucenicie.

Aceste obiective prevăzute în preambulul legii, dorite de către Guvern, nu se vor realiza. De ce? Fiindcă există câteva motive sociale, de exemplu, în noul proiect de lege, obligativitatea angajatorului care încadrează ucenici și pregătește ucenici, de a asigura casă și masă pentru acești tineri care de multe ori provin din familii cu venituri modeste, bineînțeles, casă contra cost, casă și masă, sunt eliminate. Practic, nu protejăm, din acest punct de vedere, viitorii ucenici din România. Este, considerăm noi, un lucru extrem de grav, neasigurându-le acestor tineri care sunt undeva între 15-16-17-18 ani, care provin din mediul rural, majoritatea care provin din familii modeste, a nu le asigura un minimum de protecție socială în ce privește casa și masa acestor tineri. S-au eliminat orice obligații ale angajatorului care folosește această forță de muncă.

Doi. Un grup de motive care conduc la scăderea calității pregătirii. În primul rând, este vorba de pregătirea teoretică. Dacă până acum, pregătirea teoretică a ucenicilor se efectua la un furnizor autorizat de formare profesională, de regulă care asigura calificarea peroanelor adulte și autorizate, această obligație este eliminată. Asta ce înseamnă? Că orice angajator de ucenici poate să facă pregătirea teoretică, nu o școală autorizată, ceea ce va conduce la scăderea calității pregătirii teoretice a ucenicilor. Iar, în ce privește pregătirea teoretică și practică, prin faptul că maistrul sau mai nou denumit coordonatorul de ucenicie și angajatorul nu mai sunt autorizați. Oricine, în România, poate să angajeze ucenici, indiferent că are o persoană capabilă să transmită cunoștințele necesare în meserie, teoretice și practice, ucenicului, ceea ce va duce la căderea dramatică a calității pregătirii prin această formă de ucenicie.

Vreau să vă spun că nicăieri în lume, cel puțin în lumea civilizată, aceste minime obligații - casă, masă pentru ucenic, autorizarea maistrului sau coordonatorului de ucenicie, sau a societății comerciale, sau a angajatorului care poate să fie persoană fizică sau asociație familială, pentru autorizarea acestora - nu lipsesc. Or, am fi singura țară din Uniunea Europeană care scoatem aceste reglementări minime, sociale și de calitate a pregătirii teoretice și practice.

În aceste condiții, doamnă președinte, noi considerăm că obiectivele de creștere a ocupării și scădere a șomajului în grupul-țintă căruia i se adresează ucenicia nu sunt reale și, de asemenea, ocuparea viitoare a ucenicilor, din cauza calității pregătirii scăzute și concurenței pe piața muncii, de asemenea, nu sunt realizate și, din acest motiv, stimată doamnă președinte, stimați colegi, vă cerem rațiune, vă cerem să trimiteți acest proiect de lege la comisie, pentru a fi discutat în modul cel mai democratic, pentru a da posibilitatea opoziției, celor din PSD și PNL, să depunem amendamentele pe care le considerăm necesare pentru optimizarea acestei legi, având în vedere grupul-țintă, ucenicii, și interesele acestora pe piața muncii.

Vă mulțumesc frumos.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Ghiță Cornel.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Cornel Ghiță:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Sunt surprins de insistența cu care se spun adevăruri pe bandă, și la actul normativ anterior, și la cel prezent.

Dar eu o să mă concentrez pe cel prezent și am să vă spun trei mari neadevăruri care s-au rostit de la această tribună.

Primul neadevăr este faptul că nu s-au respectat procedurile legale de lucru în comisie. Și vreau să vă spun că la amândouă actele normative perioada de depunere a amendamentelor a fost respectată, ba, mai mult, grupurile parlamentare au depus amendamente. Deci această autocompătimire care vine din partea unor colegi, fără a rosti nume, este total nejustificată.

Un al doilea mare neadevăr este referitor la restricțiile care s-ar fi pus angajaților ucenici. Și aici cred că colegii noștri care au criticat acest act normativ și care-și asumă paternitatea actului legislativ 279 din 2005 trebuie să ne dea un răspuns foarte simplu. de ce, domnilor colegi, acest act normativ, despre care dumneavoastră spuneți că este viabil și realist, nu a adus, ca finalitate în câmpul muncii, niciun număr de ucenici, nu avem nicio raportare oficială care să arate că pe vechiul act normativ ucenicii au fost angajați și au finalizat un contract de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată.

Și aici trebuie să spun câteva lucruri extrem de importante. Maistrul de ucenicie aducea costuri suplimentare în acest proces, cum, de altfel, se întâmpla și cu obligativitatea de a asigura trei mese și cazare în instituții de profil. Păi, domnilor colegi, cine dintre angajatori și-ar permite să angajeze un ucenic, să se ocupe de pregătirea lui, în condițiile în care cheltuielile de instruire depășesc cheltuielile cu care puteai să accesezi forță calificată, cu experiență similară în domeniul respectiv? Deci prin Legea nr.279 din 2005, accesul tinerilor, al ucenicilor pe piața muncii era blocat. Nu știu dacă intenționat sau din neștiință, dar, în mod clar, era blocat.

Ce se întâmplă astăzi? Costurile pentru angajarea ucenicului scad, iar suma pe care Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale o dă angajatorului, 60% din coeficientul social de referință luat în calcul la asigurările sociale, va stimula intrarea pe piață a ucenicilor. Nu ne mai adresăm unui maistru de ucenicie, și ne adresăm unui om din instituția noastră care știe să învețe și să instruiască în mod aplicat ucenicul pentru problemele cu care se va confrunta în viitoarea lui carieră.

Și am ajuns la cel de al treilea neadevăr spus aici. El se referă la modul de obținere a certificatului profesional. Cine dă acest certificat profesional? Prin ordinul comun al Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale și Ministerului Educației, comisia de certificare eliberează acest certificat. Deci profesionalismul celor care certifică ucenicii nu poate fi contestat.

Ținând cont de aceste trei mari neadevăruri, plus altele care planează și care sunt lansate, cred eu, cu rea-intenție, considerăm că modificarea acestei legi este utilă, vă invităm pe toți să votați aceste inițiative și, pentru a nu fi vorbe în vânt, vreau să vă spun că prognoza până la sfârșitul anului 2011 este de creare a 200 de mii de locuri de muncă, cu adresabilitate directă către tineri.

Și am să închei spunând că mult criticatul cod al muncii, conexat cu aceste legi - Legea zilierului, Legea ucenicului și, în viitor, Legea meșteșugarului, va aduce, ceea ce ne dorim cu toții, o piață a muncii flexibilă și, mai ales, mai ales rentabilă, și pentru angajator, dar și pentru angajat.

Vă mulțumesc mult și încă o dată vă rog să votați cu încredere acest act normativ, care aduce lucruri foarte bune în domeniul muncii.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc pentru această intervenție complexă.

Vă mențineți propunerea, domnule Cindrea, de reîntoarcere la comisie? Bun.

Atunci, supun la vot. Vă rog să vă pregătiți cartelele.

Propunerea făcută de Grupul parlamentar al PSD, de reîntoarcere la comisie.

Votul este deschis. Vă rog să votați.

40 de voturi pentru, 62 împotrivă.

Acum, dacă mai sunt alte intervenții din partea grupurilor parlamentare?

Doamna Aura Vasile. Vă rog.

Doamna Aurelia Vasile:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Eu chiar l-am crezut pe tânărul ministru al Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, reprezentant al Partidului Democrat Liberal, pentru care, vă rog să mă credeți, am considerație și că am crezut în el atunci când a zis că va face o reformă și că va avea grijă de toate structurile și de toți cei care au nevoie de ajutor din partea Guvernului în această țară.

Dar, mă văd obligată, după speech-ul colegului meu să coroborez și să așez una lângă alta, dacă vreți, Legea învățământului cu această lege și cu alte legi sau ordonanțe care au fost date, la "impuse", vă rog și să-mi scuzați termenul, de către Guvernul Boc.

La ce mă refer? Poate este corect ce a spus colegul meu legat de viitorii ucenici, de felul clar în care se înlănțuiesc aceste probleme, dar vă rog să mă credeți că în mare parte ele sunt artificiale, iar prognozele, așa-zise prognoze, făcute de Guvernul actual aproape niciodată nu și-au atins țintele.

Și acum am să spun de ce fac legătura între Legea învățământului și acest proiect de lege al uceniciei.

L-am întrebat pe ministrul Funeriu, în timpul dezbaterilor de la comisia de la Camera Deputaților, ce vor face acești copii, copii care vor termina după metoda actuală, la o vârstă fragedă, atunci când finalizează clasa a IX-a, deci, 14, 14 ani și jumătate, 15 ani, dacă nu vor intra la liceu?

Domnul ministru mi-a răspuns: "vai, doamna deputat, știți, ei or să aibă un certificat și că știu să lucreze la calculator". Întrebarea mea a fost: dar cei care sunt în sate unde nu avem încă energie electrică, ce vor face? Nu vor avea decât șansa de a deveni argați la turmele de oi, de vaci și, știu eu, munci necalificate.

Întreb din nou: acest proiect de lege cum asigură acești copii acești copii care nu au totdeauna acces nici la informații, nici la posibilități materiale și așa mai departe. Cine și cum vor asigura, dacă vreți, cazare, burse, posibilități de hrană și toate celelalte unor copii, pentru că vreau să înțelegeți: sunt copii. Vă atrag atenția, deci nu mă gândesc la cei care, să spunem, sunt peste 18 ani sau altă vârstă, care, teoretic, pot să își hotărască soarta, dar mă gândesc acum la acești copii, acești copii care în acest moment nu mai sunt protejați, nu mai sunt protejați prin codul muncii, nu mai sunt protejați prin legile care existau până acum și au fost modificate, privind viza medicală, privind programul de lucru, privind alte asigurări pe care trebuie să le dăm acestor copii.

Stimați colegi,

Vă spun încă o dată că nu suntem împotrivă, dar nu putem să fim de acord cu dumneavoastră pe o chestie teoretică și nu așa cum este realitatea, realitate pe care noi o cunoaștem, iar dumneavoastră cred că nu, pentru că elaborați proiectele din birou, la dispoziția altora, care nu sunt din această țară și care nu cunosc nevoile acestei structuri.

Stimați colegi,

În momentul în care ați făcut această lege nu v-ați gândit la cei care termină acum după legea lui Funeriu școala la 15 ani, sau 14 ani și jumătate, sau 16, iar mai departe nu au nicio posibilitate.

Stimați colegi,

În momentul în care unui popor nu-i dai posibilitatea la studiu sau la dreptul de a învăța o meserie în condițiile în care să-i protejezi vârsta și condiția socială, nu știu ce viitor are acest popor. Vă rog, gândiți-vă bine la ce transformați generațiile tinere care vin prin legile câteodată aberante pe care le propuneți Parlamentului, în condițiile în care noi venim și dorim să corectăm aceste legi. O să vă întâlniți chiar dumneavoastră peste câțiva ani și o să vă întrebați ce și de ce nu am ascultat atunci și opoziția?

Doamnă președinte, vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Alte intervenții din partea grupurilor parlamentare?

Pe procedură. Vă rog.

Domnul Adrian Solomon:

Doamna președinte, mai degrabă un drept la replică.

Domnul Ghiță ne-a acuzat direct că Legea nr.279 din 2005 a fost o lege a PSD. Nu este o lege a PSD. Este o lege a Alianței DA, din care, în 2005, făceați parte toți cei de la PDL, cu foarte mare elan. Și, din elanul respectiv, ați votat o lege pe care acum vine domnul Ghiță și o critică și ne explică nouă cât de proastă a fost, cât de scumpă era școlarizarea ucenicilor și cum nu poate fi ea făcută de către cei care se angajează să învețe ucenicii și ce șanse sunt, domnilor de la PDL, ca o lege proastă să fie modificată tot de aceiași oameni, tot de aceeași gândire, alta decât să faceți o lege mai proastă și prin eliminarea tuturor acelor prevederi prin care erau protejați tinerii ucenici, erau obligați maiștrii de ucenici să-i școlarizeze?

Eliminând aceste lucruri, nu faceți decât să vulnerabilizați o categorie care ar trebui să existe pe piața muncii, este clar, dar care nu se simte nicicum, iată, protejată prin această nouă lege. Probabil că dumneavoastră mergeți după dictonul străvechi, că meseria se fură. Că doar, vorba aia, le aveți cu furatul destul de mult.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun. Intrăm în amendamente. Drept la replică, domnul deputat Ghiță. Poftiți.

Domnul Cornel Ghiță:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Fără a fi arogant, trebuie să constat faptul că unii colegi - și aici nu voi spune nume - vin și-și prezintă cu nonșalanță complexele în fața unei săli mai pline sau mai goale.

Nu am folosit cuvântul PSD pentru că în general nu-mi place cuvântul ăsta. Am spus că cineva și-a asumat în Comisia pentru muncă și protecție socială - nici aici nu am spus nume - paternitatea acestui proiect. Și dacă acest proiect a adus ca finalitate niciun ucenic în câmpul muncii, cum putem să facem o lege mai proastă decât asta? Mai prost sau mai mic decât zero nu există!

Și, în final, aș vrea să vă spun că între proiectul propus, care nu aducea niciun ucenic în câmpul muncii, proiectul actual are o prognoză de 200 de noi locuri de muncă adresate tinerilor peste 16 ani, adică ucenicilor. Și, neavând ce risca cu vechea lege, vă rog să mergeți cu încredere pe această propunere și, dacă în loc de 200 de mii de locuri de muncă o să fie 199 de mii, o să-mi cer scuze în fața dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu, domnule deputat.

Nu, nu v-a invocat numele, îmi pare rău. Deci chiar nu a invocat niciun fel de nume.

Intrăm în dezbaterea amendamentelor.

La punctul 1 avem titlul legii - Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.279/2005 privind ucenicia la locul de muncă.

Dacă sunt observații la titlul legii?

Vă rog, domnule Cindrea.

Domnul Ioan Cindrea:

Doamnă președinte,

Nu vom mai ieși să susținem punctul nostru de vedere. Din rău va fi și mai rău, cu efectele pe care le va produce legea modificată. În 2005, dumneavoastră ați spus că veți crea 200 de mii de locuri de muncă. Astăzi, dumneavoastră veți spune că veți crea 200 de mii de locuri de muncă, dar cei care vă vor judeca sunt oamenii care vă privesc în modul autocrat, dictatorial în care doriți să impuneți niște legi în Parlamentul României.

Nu susținem această lege.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Alte observații? Nu sunt. Adoptat.

La punctul 2.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctele 3, 4 și 5 sunt nemodificate de comisie.

Dacă dumneavoastră aveți observații?

Doamna Aura Vasile, o observație? La ce punct? Vă rog să specificați.

Doamna Aurelia Vasile:

Deci, la 2, la 3 și la 4, doamnă președinte, așa cum dumneavoastră le-ați indicat, în condițiile în care vreau să spun că lipsa de democrație de care dați dovadă - nu dumneavoastră, ci unii parlamentari - mă trimite cu gândul la talibanism, acolo unde ar trebui să se ducă cei care spun că nu se suportă decât pe ei.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun. La punctul 3, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 4.

Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 5.

Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 6.

Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 7.

Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 8.

Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 9.

Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 10.

Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 11.

Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 12? La ce punct negociați? Domnul Toader, despre ce punct vorbiți, că dacă ajungeți la un consens...

La punctul 12 nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 13, observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 14? Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 15? Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 16? Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 17? Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 18? Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 19? Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 20? De asemenea, nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 21? Fără observații. Adoptat.

Punctul 22? Fără observații. Adoptat.

Punctul 23? Fără observații. Adoptat.

Practic, am terminat dezbaterea.

Dacă liderii de grup ajung la un anumit amendament comun putem să revenim asupra acestui proiect de lege.

Am să citesc, până ajung ei la o concluzie, titlurile proiectelor de lege al căror termen a fost depășit.

  ................................................

Domnul Mircea Toader, vă rog.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Doamna președinte,

Pe procedură. A fost o dezbatere destul de aprinsă referitoare la modificarea Legii uceniciei. Am avut o discuție referitoare la eventualele modificări la această lege și v-aș propune, ca să putem să întoarcem la comisie această lege, ca eventualele modificări, care nu sunt de substanță, să le putem face.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun! Deci, propunerea, înțeleg, în acord a liderilor grupurilor politice este aceea de a întoarce legea uceniciei pentru o săptămână, pentru a opera niște modificări.

Votul este deschis. Supun la vot această propunere a liderilor de grup. Vă rog să votați.

102 voturi pentru, patru împotrivă și două abțineri.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 9 iulie 2020, 8:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro