Plen
Ședința Camerei Deputaților din 22 martie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 22-03-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 martie 2011

4. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.88/2010 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală (PL-x 708/2010) (retrimis comisiei)
 
consultă fișa PL nr. 708/2010

 

După pauză

Domnul Ioan Oltean:

Doamnelor și domnilor deputați, timpul alocat pentru pauză s-a epuizat.

Vă rog să ocupați locurile în sala de ședință. Rog liderii grupurilor parlamentare, după efortul făcut, să-și adune colegii în sala de ședință.

Vă rog să ocupați locurile în sala de ședință pentru a putea continua lucrările noastre.

Domnii președinți ai unor comisii extrem de importante sunt invitați să poftească în sala de ședințe.

Da, stimați colegi, următorul punct pe ordinea de zi este proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.88/2010 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală. Ne aflăm în procedură de urgență.

Rog, din partea inițiatorului dacă cineva dorește să ia cuvântul?

Domnul secretar de stat Ghizdeanu? Vă rog să-l invitați. Îl rog să stea în sală pe domnul secretar de stat.

Domnule secretar de stat, vă rog să rămâneți în sală.

Vă rog să susțineți Ordonanța de urgență a Guvernului nr.88/2010 pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Domnul Ion Ghizdeanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Scuzați pentru pauză!

Prezentul proiect de lege statuează, în primul rând, reducerea de dobândă pentru creanțele fiscale la 0,04%, cum apărea și în precedentul proiect de lege, dar ceea ce este mai important pentru mediul de afaceri este că reglementează compensarea de drept, ceea ce înseamnă stingerea creanțelor reciproce, chiar în momentul când creanțele există deodată, indiferent dacă debitorii au sau nu cunoștință despre acestea.

Mai sunt și alte reglementări, ca urmare Ministerul Finanțelor Publice propune aprobarea proiectului de lege, cu amendamentul prezentat în anexă.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi, vă rog să nu vă închipuiți că sunteți la un teatru de comedie acum.

Îl invit pe domnul președinte al comisiei sesizate în fond, domnul președinte Viorel Ștefan, pentru a prezenta raportul comisiei.

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Cu adresa PL-x 708 din 24 noiembrie, Biroul permanent, conform articolul 95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, a sesizat în procedură de urgență, pentru examinarea și avizare în fond, Comisia pentru buget, finanțe și bănci cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 88/2010 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală.

Prezentul proiect de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală.

La întocmirea raportului s-au avut în vedere avizele Consiliului Legislativ și Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 17 noiembrie 2010.

Proiectul de lege, potrivit art.75 din Constituția României, republicată, și art.92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

La lucrările comisiei au participat 39 de deputați, dintr-un total de 39 de membri ai comisiei.

La dezbaterea proiectului de lege a participat, în conformitate cu prevederile art.54 și 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, domnul Ghizdeanu Ion, secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice.

În urma dezbaterii proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 88/2010 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală, în ședința din data de 23.02.2011, cu majoritate de voturi, comisia propune supunerea spre dezbaterea și adoptarea plenului Camerei Deputaților a proiectului de lege, cu amendamentul prezentat în anexă.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte, vă rog să rămâneți.

Nu înainte de a atrage atenția parlamentarilor să ocupe locurile în sala de ședință și că este extrem de nepoliticos să stați cu spatele la prezidiu. Vă rog, stimați colegi, vă rog să vă ocupați locurile în sala de ședință, iar cei care nu sunteți membri ai Camerei Deputaților părăsiți sala de ședință.

Domnule Mircea Toader, sunteți un rău necesar aici, văd!

Domnule președinte,

Vă rog să propuneți timpii pentru dezbateri.

Domnul Viorel Ștefan:

Cinci minute, domnule președinte.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Cinci minute pentru dezbaterea pe articole a raportului.

Supun votului dumneavoastră timpul propus de către domnul președinte. Vă rog să votați.

Cu 86 de voturi pentru, un vot împotrivă și nicio abținere, propunerea a fost adoptată.

Trecem la dezbateri generale.

Dacă dorește cineva să ia cuvântul.

Domnul deputat Viorel Ștefan, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor,

Ne aflăm în fața unei situații din care rezultă că acest Guvern și atunci când vrea să facă bine tot prost iese. Și este sigur intenția lăudabilă. În cursul anului 2010, nivelul dobânzii pentru întârzierea plății obligațiilor bugetare a fost redus de la 0,1% pe zi, iată, până la 0,04% pe zi, prin această ordonanță pe care o dezbatem astăzi. Dar confuzia, dificultățile în aplicare legate de faptul că în materie de proceduri fiscale există o incoerență legislativă nemaiîntâlnită le suportă mediul de afaceri. Și uitați-vă ce facem astăzi: acum zece minute am votat un amendament la o ordonanță care stabilea nivelul pentru aceste dobânzi de 0,04% pe zi. Deci, există o lege care stabilește această regulă.

La nici un sfert de oră votăm din nou, o altă lege, cu aceeași prevedere.

Departamentul Legislativ a făcut eforturi extraordinare să îndrepte această chestiune. Noi, la comisie, am ținut în dezbatere aceste acte normative ca să le armonizăm, să le sistematizăm, să le punem într-o formă firească. Nu se poate!

Confuzia care s-a creat, incoerența reglementărilor face ca astăzi să votăm această chestiune, într-un sfert de oră votăm aceeași prevedere în două legi diferite.

Dacă dumneavoastră credeți că în materie fiscală se poate opera cu astfel de prevederi, sunteți în eroare totală.

De aceea, noi vom vota împotrivă, n-avem alternativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul deputat Eugen Nicolăescu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social... al Partidului Național Liberal.

 

Domnul Vasile Popeangă (din bancă):

Ați greșit, domnule președinte.

Domnul Ioan Oltean:

Nu, n-am greșit, n-am greșit mult. Vă rog să exprimați poziția grupului.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule deputat Ioan Oltean, președinte de ședință,

Să faceți corecția necesară.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal sau, dacă vreți să spuneți, din cadrul Uniunii Social-Liberale, și atunci n-aveți o greșeală flagrantă și putem să vă iertăm.

Proiectul de lege la care astăzi ne aplecăm este, de asemenea, un proiect de lege care din punctul meu de vedere nu poate fi votat. Drept pentru care, Grupul PNL nu va vota acest proiect de lege.

Și am început cu concluzia.

Argumentația: o ordonanță de urgență care nu folosește nimănui, o ordonanță de urgență care mai mult încurcă lucrurile, dacă vreți, decât le simplifică sau le clarifică. O ordonanță de urgență care, așa cum spune Guvernul în expunerea de motive, la impactul asupra mediului de afaceri, crede Guvernul că atenuează efectele actualei crize economico-financiare, iar la impact social, nimic, la impact asupra mediului macroeconomic, produce efecte pozitive. Iertați-mă, vă rog, dar beletristică de asta într-un document de natură financiară este de prost gust și de lipsă de profesionalism.

Și nu în ultimul rând, dacă chiar cineva vrea cu atenție și cu profesionalism să se aplece asupra actului normativ, va constata că prin acest proiect se încalcă Legea finanțelor publice fără să se spună că prin derogare de la prevederile legii fundamentale a finanțelor publice se pot întâmpla și alte lucruri. Este clar că este o incoerență totală, și ea nu poate fi acceptată în finanțele României.

Vom vota deci împotriva acestui proiect de lege.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnule secretar de stat, m-am uitat pe cele două acte normative care sunt pe ordinea de zi acum și sunt identice. Puteți să ne explicați? Nu putem avea aceeași prevedere în două acte normative distincte.

Domnul Ion Ghizdeanu:

Domnule președinte,

Cele două acte au prevederi legate de mecanism și de sprijin diferite. Am precizat că prin acest ultim proiect de lege se introduce posibilitatea compensării creanțelor.

Referitor la dobânzi, într-adevăr, în această variantă ultimă adusă par la fel, dar Guvernul a dat în primăvara anului 2010 prima ordonanță de urgență în care a redus dobânda de la 0,1 la 0,05% văzând că și dobânzile de pe piață, urmează un trend descrescător, a dat la câteva luni o nouă ordonanță prin care a redus de la 0,05 la 0,04 de la 1 octombrie. Deci a acordat un sprijin suplimentar mediului de afaceri față de 1 iulie.

Având în vedere că ele pe parcurs au ajuns în Parlament, în comisii s-a făcut... de aceea a fost de acord Guvernul cu amendamentele care au fost menționate, și amendamentele făcute în cadrul comisiei au ajuns în același moment a fi discutate. Dar Guvernul, pe parcursul anului 2010, a acordat o reducere la dobânda de întârziere, mediului de afaceri, în două etape: de la 1 iulie - 0,05, și de la 1 octombrie - 0,04.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc.

Nu m-ați convins.

Stimați colegi,

Am să mă folosesc de prevederile art.109 din Regulamentul Camerei Deputaților care spune că atunci "Când dezbaterea amendamentelor relevă consecințe importante asupra proiectului de lege sau a propunerii legislative, președintele Camerei Deputaților poate trimite textele în discuție comisiei sesizate în fond".

Termen, o săptămână.

Pe aceeași chestiune. OK! Și pe urmă am să-mi finalizez punctul de vedere.

Vă rog, domnule deputat Marton Arpad.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Dacă tot ați retrimis acest proiect de lege, atrageți atenția onor Comisiei pentru finanțe și a președintelui acesteia că mai avem un articol în regulamentul nostru conform căruia în asemenea situații se depune un singur raport. Și dacă se depune un singur raport, toate aceste probleme sunt rezolvate de la sine.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc.

Absolut corectă observația dumneavoastră.

Domnule deputat Lakatos și pe urmă domnul președinte Viorel Ștefan.

Domnul Lakatos Petru:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Nu vreau eu acum să fac pe avocatul Comisiei pentru buget-finanțe. Încurcăturile s-au produs, după părerea mea, pentru următorul lucru: în prima fază când proiectul anterior s-a discutat, a venit cu raport de respingere. Am discutat și s-au făcut o serie de amendamente și s-a ivit următoarea situație absolut hilară: respingerea ordonanței, cu amendamente admise. Vă dați seama de ridicolul situației.

Mă bucur că ulterior a fost retrimis raportul comisiei, însă când s-a retrimis, știți când se întâmplă asemenea retrimiteri, celelalte lucruri, mă refer acum la amendamentele admise, oarecum nu și-au găsit locul în totalitate și nu s-a făcut o corelare. Mai există și alte puncte de vedere, dacă vă uitați pe amendamente, între timp se vorbește numai de dobânzi, și nu de dobânzi de întârziere, deci, trebuie să vă uitați și la text, nu numai la cifra de 0,04.

Dacă se retrimite la comisie e foarte bine. O să încercăm, cel puțin vorbesc în nume personal, ca toate inadvertențele să fie eliminate.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul președinte al comisiei sesizată în fond, domnul deputat Viorel Ștefan.

Domnul Viorel Ștefan:

Sigur că dacă cele două acte normative ar fi tratat doar chestiunea dobânzilor de întârziere, atunci cred că era în regulă și se putea face un singur raport. Numai că, vedeți, în cele două acte normative doar textul privind dobânzile de întârziere este comun, în rest, fiecare tratează tematici total diferite. Și nu știu dacă puteam să facem un singur raport preluând dintr-o ordonanță textul ca amendament la cealaltă ordonanță. Noi am fost într-o consultare permanentă cu Departamentul Legislativ și am adoptat soluția conform sfaturilor pe care le-am primit.

Acum, sigur, întoarcerea la comisie e o soluție, dar mi-e teamă că o să venim cu același raport, dată fiind situația din care trebuie să ieșim.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege se întoarce la comisia sesizată în fond. Termen pentru reașezarea raportului: o săptămână.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 2 aprilie 2020, 23:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro