Domnul Marius Cristinel Dugulescu: "Parteneriatul public-privat - oportunitate de revitalizare a sistemului sanitar românesc" La data de 1 noiembrie 2010 a intrat în vigoare Legea nr.178/2010 privind parteneriatul public-privat, învestind astfel cu forță juridică ceea ce însemna până atunci mai mult un concept decât un mecanism de cooperare și dezvoltare a principalelor sectoare de activitate, prin regândirea unor politice publice active și coerente. Astfel, ca o supralicitare a importanței parteneriatului public - privat în sistemul medical românesc, Ministerul Sănătății intenționează să construiască șase spitale regionale de urgență prin parteneriatul public - privat. În acest sens, Guvernul României a aprobat un Memorandum privind aplicarea prevederilor Legii nr. 178/2010 a parteneriatului public-privat în vederea construirii unor noi unități sanitare în București, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Târgu Mureș și Timișoara. Proiectul de investiții reprezintă o aplicare in concreto a parteneriatului public-privat, pentru că Ministerul Sănătății va participa în acest parteneriat cu terenurile pe care se vor construi spitalele, iar companiile eligibile cu finanțarea care va depăși suma de 1,5 miliarde de euro. Astfel, din perspectiva activării parteneriatului, spitalul construit cu fonduri private va funcționa în regim public, pacienții beneficiind de tratament în același sistem al asigurărilor publice de sănătate ca în prezent, într-un spital public. Parteneriatul public-privat a depășit în mod legitim stadiul de concept capitalist izolat într-o sferă abstractă și își dovedește viabilitatea într-un sistem care așteaptă de foarte mult timp o revitalizare susținută de politici publice, care nu pot ignora obligația statului de a furniza asiguraților serviciile la care aceștia sunt pe deplin îndreptățiți conform legii. Inițiativa Ministerului Sănătății este notabilă și determinantă pentru infrastructura spitalicească din ultimii 30 de ani în România, dar într-o vreme de recesiune economică pentru România, paradigma parteneriatului public-privat poate fi aplicată și spitalelor, unităților sanitare care întâmpină dificultăți majore în asigurarea eficientă a actului medical. Externalizarea serviciilor imposibil de finanțat de la bugetul de stat către operatori privați, prin încheierea de parteneriate public-private, reprezintă o soluție care va conduce în mod irecuzabil la relansarea unităților sanitare aflate în colaps și la continuarea furnizării serviciilor ce se aflau în situația de a fi abandonate. Dacă privim la politicile publice impuse în domeniul sănătății de unele state membre ale Uniunii Europene, vom recunoaște preeminența parteneriatelor public-privat și implicit reiterarea unor modele de succes privind activarea parteneriatelor. Cu titlul de exemplu, se cuvine a aminti Clinica Charité din Germania, spitalele Landeskrankenhaus Feldkirch, Hohenems și Bludenz din Austria și sistemul de spitale regionale din Portugalia. Doamnelor și domnilor deputați, veridicitatea reformei în sistemul sanitar românesc este condiționată de susținerea și promovarea constantă a parteneriatelor public-privat în sistemul medical, prin eficientizarea serviciilor medicale, astfel încât sursele de finanțare externă să reprezinte investiții pe termen mediu și lung, dezvoltând totul după coordonatele unei culturi organizaționale, cu respectarea dreptului la viață și la sănătate al cetățenilor români.
|