Andrei-Valentin Sava
Andrei-Valentin Sava
Ședința Camerei Deputaților din 22 martie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 22-03-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 martie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.20 Andrei-Valentin Sava - declarație politică: "Nu ne mai putem permite să-i plătim pe aceia care aleg să stea acasă în loc să muncească!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Andrei-Valentin Sava:

"Nu ne mai putem permite să-i plătim pe aceia care aleg să stea acasă în loc să muncească!"

În fiecare an, în cea de-a treia zi de marți a lunii martie se sărbătorește, în întreaga lume, Ziua Mondială a Asistenței Sociale. Evenimentul aduce în lumina reflectoarelor practicile de asistență socială și contribuția acestora la funcționarea și dezvoltarea societății și face parte dintr-un dialog continuu privind modalitățile de abordare a provocărilor generate de condițiile sociale existente la nivel mondial.

Anul acesta putem considera că am sărbătorit Ziua Mondială a Asistenței Sociale într-un mod inedit în România: avem un nou Cod al asistenței sociale, elaborat de Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale și aflat la această oră în consultare publică, care va reglementa cadrul general de organizare, funcționare și finanțare a sistemului național de asistență socială din România, un sistem ineficient și care nu mai e sustenabil în condițiile de mare fragilitate bugetară.

Sistemul actual de asistență socială îi avantajează pe cei care au obținut nejustificat și făcând abuz de carențele din sistemul legislativ, fie o pensie de boală, fie un ajutor social, și care trăiasc din aceste ajutoare, în detrimentul celor cu adevărat în nevoie, care au certificate medicale reale, se află în incapacitate de muncă și fără posibilități financiare. Potrivit Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, inspecțiile tematice efectuate în 2010 de inspectorii sociali din România au constatat nereguli în cadrul a două prestații sociale: venitul minim garantat (12% din cazuri) și indemnizațiile pentru persoanele cu handicap (14%). Din aproape 140.000 de dosare de handicap verificate în ultimele luni, 35.000 au prezentat suspiciuni de fraudare. În același timp, aproape 11.000 de dosare de pensionare pe caz de boală au fost suspendate pentru că posesorii s-au dovedit a fi buni de muncă.

Ministrul Muncii a luat decizia corectă: revizuirea legislației asistenței sociale pentru a acoperi ariile de acțiune insuficient reglementate în domeniu și pentru a ne alinia la ultimele evoluții în domeniu, înregistrate la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene. Noul proiect de lege al asistenței sociale se înscrie într-un cadru mai larg, făcând parte din strategia pe 2011 în domeniul social pe care o are în vedere ministrul muncii și dintr-un Cod social în lucru care va mai cuprinde Legea prestațiilor sociale, Legea calității în asistența socială, Legea inspectorului social.

Obiectivul este ca numărul de persoane dependente de prestațiile sociale, dar apte de muncă, să fie redus cu cel puțin 100.000 de persoane, iar ajutoarele să fie direcționate către acele familii care depind într-adevăr de asemenea ajutoare. Acest lucru se va face printr-o schimbare substanțială a abordării în ceea ce privește acordarea de ajutoare sociale, anume printr-o evaluare a situației reale a familiei și utilizând mecanisme de evaluare, verificare și inspecție valide și funcționale, care vor elimina erorile și fraudele.

Conform noului cod, se vor îmbunătăți criteriile după care vor fi acordate drepturile și ajutoarele pentru susținerea familiilor aflate în dificultate. De exemplu, refuzul unui loc de muncă, al participării la cursuri de formare, recalificare sau alte măsuri active poate conduce la diminuarea cuantumului beneficiului social sau la încetarea acestuia și la interdicția de acordare pe o anumită perioadă. Noul cod îi va stimula, totodată, pe cei asistați să-și găsească un loc de muncă - beneficiarii de ajutoare sociale care se încadrează în muncă și se întorc la activitatea profesională sau încep o activitate pe cont propriu pot primi majorări ale beneficiului social acordat, stimulente pentru suplinirea unor servicii sociale sau pot obține prelungirea perioadei de acordare a beneficiului social cu maximum trei luni, din luna încadrării în muncă. La rândul lor, angajatorii care încadrează în muncă persoane beneficiare de prestații sociale pot beneficia, în condițiile legii, de facilități fiscale sau de altă natură.

Un element important și inovator al reformei sistemului de asistență socială îl constituie introducerea testării veniturilor pentru beneficiarii din familiile înstărite și dezvoltarea unui sistem de detectare a cazurilor de fraudă prin verificări încrucișate. Va fi dezvoltat un sistem informatic integrat care va asigura verificarea datelor înscrise în cerere, precum și a altor informații referitoare la solicitant și situația socioeconomică a acestuia, lucruri care vor permite combaterea erorilor, a fraudelor și a corupției din sistem.

Cooperarea Parlamentului este esențială pentru finalizarea acestui proiect de reformă, iar aici mă adresez în special colegilor membri ai Comisiei pentru muncă și protecție socială. Indiferent de apartenența politică, este nevoie de lucru în comun intens și susținut, pentru a avea cât mai repede o lege în vigoare. Dincolo de beneficiile directe asupra performanței sistemului românesc de asistență socială, nu este de neglijat faptul că noua abordare va aduce economii substanțiale la bugetul asigurărilor sociale, prin eliminarea abuzurilor din sistem.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 31 martie 2020, 13:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro