Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 februarie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.9/25-02-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 15-02-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 februarie 2011

2. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.105/2010 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare a infrastructurii (PL-x 875/2010). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 875/2010

  După pauză

Lucrările ședinței s-au reluat la ora 10,35.

Ședința a fost condusă de domnul deputat Ioan Oltean, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Niculae Mircovici și Georgian Pop, secretari ai Camerei Deputaților.

Domnul Ioan Oltean:

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă rog să vă ocupați locurile în sala de ședințe.

Declar deschisă ședința de astăzi, consacrată dezbaterii ordinii de zi aprobate în ședința Biroului permanent de astăzi. Vă anunț, în același timp că, din totalul celor 333 de deputați, și-au înregistrat prezența, până în acest moment, un număr de 169 de deputați. Avem 164 absenți, dintre care 10 participă la diverse acțiuni parlamentare. Să sperăm că, pe parcursul desfășurării dezbaterilor, vom majora numărul celor prezenți în sala de ședințe.

Conform ordinii de zi aprobate, la punctul 2 avem Proiectul de Hotărâre privind modificarea limitelor minime și maxime ale componenței numerice a comisiilor permanente. Întrucât nu avem, până în acest moment, hotărârea, o să vă cer să fiți de acord să amânăm dezbaterea până când liderii se pun de acord și se prezintă hotărârea redactată și pusă de acord prin consensul liderilor de grup. (Rumoare.)

Domnilor colegi, vă rog să nu mai conversați în sală.

La poziția 3, pe ordinea de zi, avem Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.105/2010 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare a infrastructurii.

Potrivit prevederilor art.115 din Regulamentul Camerei Deputaților, ne aflăm în procedură de urgență. De aceea, urmează să trecem la dezbaterea efectivă a acestei inițiative legislative.

O să rog inițiatorul, domnul secretar de stat Eugen Curteanu, din cadrul Ministerului Dezvoltării, să prezinte pe scurt punctul de vedere al Guvernului.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Domnul Eugen-Dicones Curteanu (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate doamne,

Stimați domni deputați,

Proiectul de lege supus atenției dumneavoastră are drept obiect de reglementare aprobarea Programului național de dezvoltare a infrastructurii, în sensul modernizării infrastructurii la standardele europene, prin finanțarea unor proiecte de investiții din sume alocate anual cu această destinație și aprobate de Guvern prin hotărâri.

După cum bine știți, cele două termene la care România a convenit prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană, cel de 31 decembrie 2015, pentru infrastructura legată serviciul de alimentare cu apă, și cel de 31 decembrie 2018, legat de infrastructura de canalizare a localităților și de epurare a apelor uzate, nu sunt termene atât de îndepărtate. Pentru atingerea acestor obiective, Guvernul a propus, prin Ordonanța de urgență nr.105/2010, rezolvarea acestor probleme, sens în care vă rugăm să vă și dați votul.

Și mai este de spus un lucru, și anume că amendamentele care au rezultat din Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a Camerei Deputaților sunt bine-venite și Guvernul le acceptă.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Pe procedură, domnul deputat Ioan Munteanu. Vă rog, domnule deputat.

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În ședința de plen de ieri, s-au aprobat ordinea de zi și programul de lucru. Înțeleg că astăzi, în Biroul permanent, s-au mai introdus pe ordinea de zi câteva puncte; de altfel, și acesta, pe care-l dezbatem acum, cât și cel privind modificarea unor comisii, că de altele nu mai știm.

Rugămintea mea este să luați și acceptul plenului, domnule președinte, pentru că așa e normal. Noi nu știm acum, de fapt, că alt punct e la 2 și altul e la 3. Or, cele de la 2 și 3 le-am și depășit ieri, spre votul final.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Este adevărat, domnule deputat. Sunt informat că se distribuie în sală ordinea de zi, cu ușoarele modificări pe care Biroul permanent și cu liderii politici au convenit să le aducă; și programul de lucru. Rog stafful tehnic să procedeze mai repede puțin la informarea membrilor Camerei Deputaților cu aceste materiale.

Rog, acum, reprezentanții comisiilor sesizate în fond - Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic - să prezinte raportul întocmit în urma dezbaterilor la nivelul celor două comisii.

Doamna președinte al Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, doamna deputat Sulfina Barbu. Vă rog.

Doamna Sulfina Barbu:

Bună ziua!

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

În conformitate cu prevederile Regulamentului Camerei Deputaților, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru industrii și servicii au fost sesizate, spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.105/2010 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare a infrastructurii.

Conform dispozițiilor constituționale și prevederilor regulamentului, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de lege.

Senatul a adoptat proiectul de lege în ședința din 13 decembrie 2010.

De asemenea, Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil proiectul de lege, conform avizului din anexă.

Proiectul de lege are ca obiect aprobarea Programului național de dezvoltare a infrastructurii în sensul modernizării infrastructurii la standarde europene, prin finanțarea unor proiecte de investiții din sume alocate anual cu această destinație și aprobate de Guvern prin hotărâri de Guvern, la cererea ordonatorului principal de credite, în conformitate cu prevederile Legii nr.500/2002.

În conformitate cu prevederile Regulamentului Camerei Deputaților, respectiv articolele 61-63, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru industrii și servicii au examinat proiectul de lege mai sus menționat, în ședințe, în datele de 8 și 9 februarie 2011.

La dezbateri au participat, în calitate de invitați, conform prevederilor regulamentare, secretarul de stat responsabil din Ministerul Mediului, Pădurilor și secretarul de stat responsabil din Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului.

În urma examinării inițiativei legislative și a opiniilor exprimate de către membrii celor trei comisii, s-a hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.105/2010, cu amendamente admise și respinse, prezentate în anexele la prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc și eu, doamna președinte. Vă rog, însă, întrucât suntem în procedură de urgență, să propuneți și timpii alocați pentru dezbateri generale și dezbaterea pe articole. Vă rog.

Doamna Sulfina Barbu:

Domnule președinte, vă propun trei minute pentru dezbaterile generale și cinci minute pentru dezbaterile pe articole.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Supun votului dumneavoastră propunerea de timpi. Rog stafful tehnic să pregătească instalația de vot. Dumneavoastră pregătiți cartelele.

Domnul Mircea Toader să stea la locul la care trebuie să stea.

Vă rog, stimați colegi, vă rog să votați.

Instalația nu funcționează.

Vă rog să scoateți cartelele și, cu maximă atenție, să le reintroduceți exact de unde le-ați scos.

Încercăm din nou să votăm. Vă rog.

Cu 60 de voturi pentru, 39 împotrivă și cu zero abțineri, propunerea a fost adoptată.

Procedură, viceliderul Partidului Social Democrat, domnul Marian Neacșu. Vă rog, domnule coleg.

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte de ședință,

Am venit în momentul ăsta la microfon să întăresc spusele colegului meu, domnul Munteanu. Solicitarea domniei sale nu a fost luată în seamă. Eu vreau să vă atrag atenția că nici ieri nu au fost votate programul de lucru și ordinea de zi. acel program de lucru și acea ordine de zi nevotate ieri au suferit, în dimineața aceasta, oarecari modificări, atât în ceea ce privește punctele înscrise în ordinea de zi, cât și programul de lucru.

V-aș ruga, domnule președinte de ședință, să supuneți la vot programul de lucru și ordinea de zi.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Deocamdată îl rog pe domnul deputat Márton Árpád să intervină. V-aș ruga și aș ruga liderii să urmăriți firul desfășurării ședinței, să interveniți exact când trebuie. Noi suntem deja în dezbaterea unui act normativ, iar dumneavoastră interveniți pe o chestiune care nu are nimic cu dezbaterea.

Domnule deputat, vă rog să urmăriți ceea ce se discută.

Vă rog, domnule deputat Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Era o modificare de regulament destul de importantă, care a picat la un singur vot. Acea modificare de regulament, dacă-mi aduc aminte, conținea acea instituție conform căreia noi, plenul Camerei Deputaților, ar trebui să votăm ordinea de zi și programul. Poate greșesc.

Conform vechiului regulament, încă în acest capitol, în vigoare, această adoptare și modificare se face de către Biroul permanent, la propunerea Biroului permanent, și cu adoptarea liderilor de grupuri parlamentare, având posibilitatea plenul să aibă un control, deci chiar să modifice această propunere sau, în absența acesteia, să dea un vot pe program sau ordine de zi.

De principiu, programul și ordinea de zi se adoptă de COZ în ziua de miercuri, la ședința din ziua de miercuri, care, la începutul săptămânii, pot fi modificate tot de această autoritate.

Ca atare, având în vedere că Biroul permanent și Comitetul liderilor de grup parlamentar nu ieri, ci astăzi s-au întâlnit la ora 9,00, nu știm din ce motive, azi a intervenit această modificare.

Referitor la faptul că, într-adevăr, trebuie să primim cât mai repede acest fruct al deciziei liderilor noștri, e o altă problemă de procedură, care sper că a fost rezolvată.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc foarte mult pentru precizările făcute.

Stimați colegi,

Continuăm dezbaterile. Intrăm în dezbaterile generale pe marginea Proiectului de lege pus în dezbatere. Dacă sunt membri al grupurilor parlamentare care doresc să intervină?

Vă rog. Domnul Viorel Ștefan, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

Domnul Viorel Ștefan:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Iată, discutăm astăzi despre o chestiune extraordinar de importantă pentru societatea românească, situația infrastructurii, și se încearcă o soluție pentru reabilitarea infrastructurii în România.

Din păcate, deși subiectul este atât de important, procedura în care se face această dezbatere este total nepotrivită. Iată, raportul s-a distribuit abia ieri, aseară, cred; astăzi ne trezim cu acest punct pe ordinea de zi, fără ca vreunul dintre colegii noștri să aibă timp să studieze și să voteze în cunoștință de cauză, sau, de ce nu, poate să vină la microfon și să facă propuneri constructive.

Pe de altă parte, este o prioritate reabilitarea infrastructurii. Recunoaștem cu toții. Dar mai știm un lucru. La fel de important și de prioritar, dacă nu mai important decât acest lucru, este acela de a introduce în România disciplină și rigoare în gestiunea fondurilor publice. Ne aflăm în fața unui act normativ care, sub paravanul ideii că ar da soluții pentru rezolvarea problemei de infrastructură, încearcă din nou să calce în picioare tot ce am discutat și am aprobat noi - mai bine sau mai rău, cu dezbatere sau fără dezbatere în ultimul an de zile - în legătură cu Legea responsabilității fiscale, în legătură cu respectarea legilor privind finanțele publice - Legea nr.500, Legea nr.273.

Ne aflăm în fața unui act normativ care forțează la limită prevederile acestor norme generale privind disciplina și rigoarea în privința gestiunii fondurilor publice.

De aceea, stimați colegi, noi am făcut un singur amendament, deși, poate, s-ar fi impus mai multe. Dar la limită, așa, am acceptat niște compromisuri, până la art.4, unde noi am făcut un amendament prin care propunem eliminarea textului din art.4, pentru că este un text care sfidează nu numai normele și disciplina financiară, ci, dintr-o anumită perspectivă, sfidează bunul-simț și ne insultă pe noi, ca membri ai Parlamentului.

Păi dacă tot una dintre sursele pe baza cărora se poate finanța acest program este aceea a creditelor rambursabile, pe care le pot angaja ordonatorii de credite, de ce, stimați colegi, vreți să dați garanții de stat furnizorilor? Când știm foarte bine că și aceste garanții sunt plafonate, când știm foarte bine că și creditul furnizor intră în calculul gradului de îndatorare, când știm foarte bine că ne-am asumat Legea responsabilității fiscale? De ce vreți să creați o astfel de breșă?

De aceea, v-aș ruga să fiți de acord; la comisie, a fost respins acest amendament, evident, pentru că nu l-a analizat nimeni cu răbdare. Pur și simplu, s-a ridicat un deget și s-a votat împotriva amendamentului.

V-aș ruga din suflet, măcar la plen, haideți să ne uităm cu atenție la acest amendament, să fim de acord cu acest amendament, și atunci există o șansă să aveți și votul nostru pe această ordonanță. În caz contrar, vom vota împotrivă.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Mircea Toader, liderul Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal. Aveți cuvântul, domnule coleg.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Am să iau prima parte a discursului colegului meu, Ștefan Viorel, despre importanța acestei ordonanțe, despre faptul că nevoia majoră de modernizare a infrastructurii rurale ne-a obligat sau a obligat Guvernul să emită o astfel de ordonanță.

Ceea ce este foarte important este că în această perioadă de final de criză, în care încercăm să găsim resurse financiare pentru a acoperi odată nevoile de dezvoltare, pe de altă parte, de a implica, în activitatea economică diferite firme, s-a mers pe această soluție, care nu este o chestiune a României, ci în toate țările europene se produc astfel de investiții pe baza unui credit furnizor; creditul furnizor, care permite firmelor românești să execute lucrările și să încaseze sumele respective peste o perioadă de timp. și, sigur, ce spunea domnul Viorel Ștefan... cred că nu există o firmă, cât ar fi ea de frumoasă și de puternică, care să nu aibă o garanție că într-o perioadă de, cum prevede legea, își va primi banii înapoi. Acesta este esența acestei legi. Și, fiindcă este o ordonanță, ea, pentru a putea primi un accept de principiu al băncilor și a putea asigura, într-o formă sau alta, finanțarea, că, vă dați seama, nu există nicio firmă în România să aibă sumele acestea pentru a acoperi lucrările, e nevoie ca această ordonanță să treacă prin Parlament ca lege finală de aprobare a acestei ordonanțe.

Faptul că vom reuși să găsim aceste resurse, faptul că una dintre măsurile pe care le-a luat Ministerul Dezvoltării a fost să solicite consiliilor județene nevoile reale, pe de o parte, și în special celor care sunt în măsura 3.2.2., care n-au putut să aibă finanțare, pe zona de drumuri, cred că reprezintă foarte mult pentru ceea ce ne așteaptă pe toți în următoarea perioadă. Și dacă valoarea acestei ordonanțe, ca sumă, este acoperită cât mai repede, vă dați seama ce înseamnă să demarezi o serie de lucrări de către firme românești, pe de o parte și, pe de altă parte, ceea ce se va realiza la nivelul infrastructurii rurale.

Referitor la amendament, sigur că acest amendament pe care l-a susținut domnul Ștefan Viorel presupune un lucru pe care nu-l putem accepta noi, ca principiu, datorită condițiilor pe care le-au impus și Guvernul și Ministerul de Finanțe. E adevărat că ele sunt, toate, în conformitate cu legea. Nimic, chiar cum spunea dânsul, până la limita legii: orice lege poate să aibă un maxim și un minim. Dacă se află în interiorul legii, ea este acoperitoare.

Deci, dacă discutăm despre amendament, noi nu suntem de acord. A fost dezbătut în comisie, a fost dezbătut cu Ministerul Finanțelor, cu băncile și s-a găsit această soluție de finanțare și acoperitoare pentru cei care investesc, capabilă să dezvoltăm acest program.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Nu pot să-l refuz pe prietenul meu, Iancu, să-i dau cuvântul, chiar dacă din partea PSD-ului a mai vorbit cineva.

Domnul Iulian Iancu:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Avem, iată, în sfârșit, o ordonanță care ne pune în discuție un element strategic. Vorbim aici de viziunea Guvernului, dar ne întrebăm dacă alegerea făcută este cel mai important element astăzi pentru România, ca România să-și asume garanție guvernamentală pentru acest domeniu?

Se pune problema, în primul rând, plecând de la angajamentul pe care-l avem. Noi suntem într-un acord cu Fondul Monetar Internațional și avem niște ținte. Acest angajament, o dată, afectează deficitul bugetar; doi, ne scoate din plafonul de garantare; trei, este ajutor de stat și este, evident, discriminatoriu acordat. Se pune întrebarea că Guvernul acesta a ales să susțină, prin garanție guvernamentală, refaceri de drumuri județene, comunale, cu prioritate.

Întrebarea este: din toate domeniile descoperite, domeniile strategice, de importanță strategică pentru România, este acesta cel mai important? Dacă nu, atunci de ce l-am ales într-un mod discriminatoriu? Și eu vă dau un singur exemplu. Începând de la anu’, o să fim obligați să închidem, în mod succesiv, capacitățile de producție de energie a României care funcționează pe cărbune; și în ceea ce privește alimentarea cu energie termică a marilor localități, dar și producerea de energie în România.

Întrebare: este acest domeniu un domeniu care trebuia avut, din punct de vedere strategic, în atenție și susținut cu garanție guvernamentală? Putem să ne permitem să închidem capacități energetice la Turceni, la Rovinari, la Borzești, la Brăila, la Galați, la Iași, la Brașov? Se poate? Nu se poate! E un domeniu strategic.

Doi. Astăzi ați văzut cu toții, este pus în discuție un proiect ISPA pentru infrastructura feroviară. Dacă la autostrăzi avem un ritm de 10 kilometri pe an, la infrastructura feroviară am ajuns la marele record de 4 kilometri pe an; 4 kilometri pe ani; întârzieri, numai spre Brașov, de 100 de minute.

Avem un program ISPA cu fonduri europene - din 200 de milioane, 150 de milioane bani de la Uniunea Europeană, pentru care am avut termen scadent 1 ianuarie 2011 - expirat.

Cu eforturi disperate am luat un termen de derogare cu un an de zile. Nu-l putem respecta nici pe acesta. Și vom fi obligați să dăm 150 de milioane de euro din banii bugetului de stat. De unde? Întrebare: este infrastructura feroviară prioritară? Este! De ce o discriminăm?

Deci, plecând de la aceste lucruri, ajungem cu toții la concluzia că da, sunt domenii prioritare, strategice, cum ar fi: drumurile naționale, drumurile comunale, autostrăzile, infrastructura feroviară, capacitățile de producție de energie, interconectarea sistemului național de transport gaze, de transport energie electrică. Și atunci, dacă toate acestea sunt strategice, noi avem un alt instrument ca să nu fim discriminatorii, respectiv parteneriatul public-privat. Nu acela era elementul și pârghia asupra cărora trebuia să ne concentrăm și să atragem în România aceste fonduri? Avem pentru zona de cogenerare de înaltă eficiență atragerea de investiții - atenție! - 2,5 miliarde de euro.

În momentul de față se transferă transportatorului de energie electrică din surse private, dar noi n-am finalizat normele secundare de aplicare a legilor pentru sursele regenerabile, n-avem normele secundare pentru parteneriatul public-privat. În schimb, în mod discriminatoriu, și vom fi atacați pe acest domeniu, alegem în mod discriminatoriu o singură zonă strategică din România.

Nu este abordarea, după părerea mea, principială și corectă, mai ales că ea ne duce într-o zonă de subiectivism. O să vedeți că și aici, din multitudinea de firme care vor aplica, doar unele vor avea garanție guvernamentală, altele nu. Și ne menținem într-o zonă de conflict dar, în final, de nerealizare a obiectivului pe care ni l-am propus.

Acesta este motivul acelui amendament pe care l-am făcut împreună cu colegii mei.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dacă mai dorește cineva să intervină.

Domnul Toader, pe procedură, sau vreți o replică, așa ca să sune. Vă rog.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Fiindcă dezbatem și un amendament, de-aia am vrut să spun. Sigur că ceea ce a spus domnul Iulian Iancu e perfect logic, dar pentru aceea am făcut Legea parteneriatului public-privat. Acest domeniu pe care l-a prins această ordonanță se referă la infrastructura rurală, unde, știți foarte bine, toți avem în colegii astfel de comune unde sunt depuse foarte multe proiecte pe care fiecare comunitate locală și fiecare consiliu local a reușit, prin forțe proprii, să le promoveze la faza de proiect sau de studiu de fezabilitate. Și e nevoie de a fi finalizate.

Celelalte, perfect adevărat, aveam acea Lege a parteneriatului public-privat, au venit normele. Cred că toți suntem interesați să găsim soluții de a le aplica. Asta este obiecția pe care am avut-o. Iar la ceea ce se referă amendamentul, există garanțiile de stat, nu e nevoie de altceva decât de... așa cum prevede ordonanța, sunt suficiente pentru acest program.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule Toader.

Rog președintele Comisiei juridice să convoace ședința în sala de ședință, și nu aici. Vă rog foarte mult să ocupați locurile în sala de ședințe. Ședința Comisiei juridice în sala de ședințe a comisiei. Vă rog.

Din sală:

Și pentru toate grupurile!

Domnul Ioan Oltean:

Pentru toate grupurile.

Stimați colegi,

Nemaiavând intervenții cu caracter general, trecem la dezbaterea pe articole a raportului întocmit de către comisiile sesizate în fond.

Procedură. Sunteți tot timpul cu un pas în urma mea, domnule Neacșu, vă rog să mă urmăriți.

Domnul Marian Neacșu:

Domnule președinte,

Așteptam până la urmă să spun. Eu știam ce vreți dumneavoastră să anunțați?

Pentru că tot discutăm de infrastructură, e adevărat că drumul spre iad este pavat cu intenții bune. Dar nu ăsta este sensul. Vroiam să vă rog, având în vedere foarte marea dumneavoastră experiență parlamentară, domnule președinte, să ne precizați care este modul în care poate fi susținut amendamentul respins. Că avem experiența de la Ordonanța nr.63, în care repede, repede, ați trecut peste ea și amendamentele respinse ale colegilor noștri n-au mai putut să fie susținute.

După cum a anunțat domnul președinte al Comisiei pentru buget, finanțe, avem un amendament respins la care ținem foarte tare, și vă rog, în momentul în care ajungeți la art.4, să faceți precizarea că este acest amendament pentru a fi susținut.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi,

Rugămintea mea e ca dumneavoastră să urmăriți în raport, și atunci când dezbaterile ajung la articolul pentru care dumneavoastră doriți un amendament, să interveniți. Țineți doar pasul cu mine. În rest, nu e nici o problemă.

Raportul, stimați colegi. Vă rog să urmăriți raportul.

Dacă la nr.crt.1 sunt observații. Rog secretarii să urmărească cu maximă atenție dacă sunt intervenții. Nu avem.

La poziția nr.2 nu avem intervenții. La poziția 3, nu. La poziția 4, nu avem. Poziția 5, nu. Poziția 6. Nu avem intervenții.

Poziția 7, art.4. Dacă aici doriți.

Da. Domnule președinte Ștefan, aveți cuvântul pentru susținerea amendamentului. Vă rog.

Domnul Viorel Ștefan:

De multe ori graba strică treaba și o să constatați și dumneavoastră, când veți dori să aplicați prevederile Ordonanței nr.105 și veți constata că Ordonanța de urgență nr.64 nu vă permite să îndatorați țara cu mai mult decât deficitul, conform bugetului general consolidat, la care se adaugă doar necesarul pentru stingerea creditelor ajunse la scadență.

De aceea eu cred că prevederile art.4 în nici un caz nu vor putea să producă efecte, așa cum afirmați dumneavoastră, în legătură cu tot acest program măreț. Eventual, prevederile de la art.4 pot să se constituie într-o găselniță prin care dumneavoastră, în stilul bine cunoscut și consacrat deja în acești ani de când guvernați, veți da satisfacție la două, trei, patru, maxim cinci firme de culoare portocalie care vor accesa garanții de stat la nivel de două, trei, patru sute de milioane de euro, suficient ca să finanțați campania electorală din 2012, și restul nu vă interesează. Pentru că eu refuz să cred că cineva este atât de naiv încât să creadă că respectând prevederile Ordonanței de urgență nr.64/2007 sau prevederile legii de funcționare a EXIMBANK-ului, se vor putea accesa garanții de către operatorii economici, garanții de stat la nivel de miliarde de lei.

Vă mulțumesc.

Și vă rog, haideți să votăm în minutul 90 împotriva prevederilor de la art.4, deci să votăm pentru amendamentul formulat de noi.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Mircea Toader.

Vă rog, domnule lider.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Nu numai că nu putem fi de acord, dar vreau să-i spun domnului Ștefan Viorel că atunci când s-a discutat despre elaborarea acestei ordonanțe au fost discuții cu cei mai mari investitori și, până la urmă, firme private care pot să desfășoare astfel de programe; n-au avut nici o culoare, nici la intrare, nici la ieșire. Dacă ne luăm după ce au intrat acolo vedem că marea majoritate a lor au executat lucrări în afara guvernării noastre de astăzi și au fost de acord cu această prevedere. Deci nu va exista niciun risc ca nu știu ce firme să fie eliminate și altele introduse. Și la acea discuție au fost peste 40 și ceva de firme.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Stimați colegi,

Supun votului...

Domnule Marian Neacșu, nu doriți să interveniți? Nu.

Supun votului dumneavoastră, stimați colegi, amendamentul susținut de domnii deputați Iulian Iancu și Viorel Ștefan, din cadrul Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, de eliminare a art.4.

Vă rog să votați.

Cu 59 de voturi împotrivă, 3 abțineri și 52 de voturi pentru, amendamentul a fost respins.

Continuăm dezbaterea noastră.

Poziția 7 rămâne nemodificată. Poziția 8. Poziția 9. Poziția 10. Poziția 11. Pozițiile 12, 13 și 14.

Stimați colegi,

Am epuizat dezbaterea pe articole a Proiectului de Lege pentru aprobarea ordonanței. Aceasta rămâne pentru votul final de astăzi de la ora 13.

Continuăm dezbaterea noastră.

Pe poziția 4 avem Reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea Legii camerelor de comerț din România nr.335/2007.

Constatăm că, mă rog, Comisia juridică nu a depus raportul.

În consecință, amânăm dezbaterea pentru o ședință ulterioară, când vom avea raportul acestei comisii extrem de harnice.

Poziția 5 Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.91/2010 privind destinația sumelor provenite din recuperarea unor drepturi valutare ale României.

Ne aflăm în procedură de urgență.

Din sală:

Ați sărit o poziție!

Domnul Ioan Oltean:

Da. Vă cer scuze.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 13 decembrie 2019, 12:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro