Plen
Ședința Camerei Deputaților din 12 aprilie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.51/22-04-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 12-04-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 aprilie 2010

4. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producătorilor agricoli, începând cu anul 2010 (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 69/2010

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Punctul 3. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producătorilor agricoli începând cu anul 2010.

Din partea Guvernului, domnul ministru Mihail Dumitru, vă rog.

Domnul Mihail Dumitru (ministrul agriculturii și dezvoltării rurale):

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței 14 creează cadrul legal prin care, în perioada 2010-2013, se pot acorda ajutoare de stat în domeniul agricol și forestier conforme cu art.87 și 88 ale Tratatului de constituire a Uniunii Europene.

Ordonanța 14 transpune, într-un cadrul general, formele de ajutor de stat prevăzute de către liniile directoare comunitare privind ajutorul de stat în agricultură în perioada 2007-2013 și prevederile Regulamentului 1857 privind aplicarea art.87 și 88 în întreprinderile mici și mijlocii din sectorul agricol și forestier.

Întrucât prin ordonanța de urgență Guvernul nu a fost abilitat să reglementeze în afara sectorului agricol, proiectul de lege aduce unele amendamente care completează formele de ajutor de stat prevăzute în aceste două acte comunitare, astfel încât ajutorul de stat poate fi acordat și pentru anumite forme în sectorul forestier, dar, de asemenea, prevede aplicarea Directivei nr.96/2003, care prevede posibilitatea acordării unei accize reduse în domeniul carburanților folosiți pentru agricultură.

Amendamentele aduse acestui proiect de lege sunt în conformitate cu reglementările europene și, în consecință, vă supunem atenției dumneavoastră și vă rugăm să votați acest proiect de lege.

Vă rugăm, așteptăm avizul dumneavoastră favorabil.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Raportul comisiei. Domnul Tabără, vă rog să-l prezentați.

Domnul Valeriu Tabără:

Doamnă președinte,

Stimate colege și stimați colegi deputați,

Vă prezint raportul asupra proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea ajutorului de stat acordat producătorilor agricoli începând cu anul 2010.

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a fost sesizată spre dezbatere în fond cu proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea ajutorului de stat acordat producătorilor agricoli începând cu anul 2010.

Proiectul de ordonanță are ca obiect de reglementare ajutoarele de stat acordate producătorilor agricoli din sectorul agricol începând cu anul 2010, având ca temei legal art.1 pct.1 poz.5 din Legea nr.9/2010 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Raportul comisiei a fost adoptat în unanimitate în ședința din 8 aprilie 2010.

Proiectul de lege este de competența decizională a Camerei Deputaților.

Comisia propune admiterea cu modificări și completări a proiectului de lege.

Doamna președinte,

Pe parcurs o să-mi permit să fac câteva intervenții, pentru că sunt câteva inadvertențe de redactare, nu de fond, în raportul.

Mulțumesc foarte mult.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Am înțeles, domnule președinte.

În cadrul intervențiilor grupurilor parlamentare domnul deputat Tinel din partea Grupului parlamentar al PDL.

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Am să încep prin a vă spune că actul acesta normativ era foarte necesar dacă l-am fi avut noi anul trecut, prin luna august sau septembrie.

Vă aduceți aminte discuțiile pe care le-am avut anul trecut vizavi de imposibilitatea acordării subvențiilor, începând cu 1 ianuarie 2010 pentru fermierii români. Este vorba de subvențiile la carnea de pasăre, de porc, ajutorul de minimis și celelalte forme de sprijin.

Niciodată nu e prea târziu și Ordonanța nr.14 vine să reglementeze tocmai aceste forme de sprijin care trebuiau acordate de la 1 ianuarie 2010.

Să sperăm că, în perioada următoare, Guvernul va găsi și resursele financiare în așa fel încât să poată pune în practică Ordonanța nr.14/2010.

Din acest punct de vedere, Grupul parlamentar al PDL susține, în forma prezentată și cu amendamentele propuse, textul proiectului de ordonanță.

Mulțumim.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Kelemen Atilla din partea Grupului parlamentar al UDMR.

Domnul Kelemen Atilla-Béla-László:

Mulțumesc, doamna președinte.

Domnule ministru,

Stimați colegi,

Într-adevăr, această ordonanță ridică o problemă deosebit de importantă și oarecum acordă un sprijin financiar acelor două sectoare, pasăre și porc, care, până acum, n-au fost ajutate.

Totuși, atrag atenția și oarecum și antevorbitorul meu a atras oarecum atenția la această problemă: să nu sacrificăm, de exemplu, sectorul taurin - bovinele - pe altarul acestui ajutor. Eu cer conducerii ministerului, vă cer, domnule ministru, să nu uităm nici sectorul bovin, care este primordial și foarte important, mai ales în zonele de unde vin eu, zona Ardealului, zona Timișoara, zona Suceava. Deci mai multe zone din țară.

Mulțumesc.

UDMR va vota această ordonanță, acest proiect de lege.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea altor grupuri parlamentare? Doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, doamna președinte.

Și Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat și al Partidului Conservator va vota acest proiect de lege, dar am dori să-l rugăm pe domnul ministru, prezent la această dezbatere, ca normele despre care se vorbește în această ordonanță să fie elaborate în timp real, să fie corecte pentru toți producătorii și toate formele juridice sau pe înscriere ca persoană individuală egale, iar ceea ce vorbim de recuperarea sumelor care nu au fost în concordie cu ajutorul de stat privind legislația europeană, unde se vorbește de compensarea acestor sume, să avem grijă cum o facem pentru a nu da peste cap, în acest moment, toată activitatea producătorilor agricoli.

Domnule ministru,

Este o inițiativă bună, dacă ea este făcută cu deschidere, dacă ea este făcută în condițiile în care toată lumea să fie egal tratată, atunci, într-adevăr, vom putea să beneficiem de această inițiativă legislativă.

Deci vom vota acest proiect de lege în condițiile în care, bineînțeles, alte structuri și alți producători de alt caracter decât ceea ce este specificat în această inițiativă să rămână pe capitolele pe care le-au avut și până acum, dacă nu putem să le ajutăm și mai mult.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Eugen Nicolăescu, vă rog.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

În primul rând, vreau să remarc prezența ministrului agriculturii în sală. miniștrii PDL, în general, sunt flori rare. De aceea, nu fac decât să apreciez prezența dumneavoastră, domnule ministru.

În același timp, vreau să vă spun din start că grupul nostru parlamentar, Grupul PNL, va vota acest proiect de lege, dar am o nedumerire. În expunerea de motive la ordonanța de urgență, supusă astăzi dezbaterii și aprobării plenului, la Secțiunea a 4-a, la impactul financiar asupra bugetului general consolidat, avem o cifră foarte clară. Sper s-o înțelegeți dumneavoastră, și anume: "Sumele necesare acordării ajutoarelor de stat se vor încadra în prevederile bugetare afectate Ministerului Agriculturii."

Dacă dumneavoastră credeți că noi așa putem să discutăm și să dezbatem un proiect de lege, în care nu ni se spune măcar o sumă orientativă pe care o are de gând Guvernul să o finanțeze pentru acest sector, cred că s-a greșit și adresa, s-a greșit și rolul Parlamentului de a controla Guvernul, de a adopta bugete ș.a.m.d. ori este neseriozitate ori este lipsă de profesionalism ori este, dacă vreți, o lipsă de respect față de Parlament.

Dar, fiind ministrul agriculturii în sală, poate totuși are capacitatea să ne spună și nouă la cât se preconizează să se ridice suma necesară pentru finanțarea acestei ordonanțe de urgență.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Nu mai sunt alte intervenții din partea grupurilor parlamentare. Prin urmare, intrăm în dezbaterea pe articole a legii.

Domnul ministru dorește să răspundă?

Vă rog, domnule ministru.

Domnul Mihail Dumitru:

Mulțumesc, doamna președinte.

Aș dori să mulțumesc tuturor grupurilor parlamentare pentru sprijinirea acestui proiect de lege pentru aprobarea Ordonanței 14. Este o lege foarte importantă pentru viitorul agriculturii pentru următorii patru ani.

Această lege creează un cadru general. Creează un cadru general prin transpunerea formelor de ajutor de stat permise la nivelul Uniunii Europene. Pe acest cadru general, Guvernul, Ministerul Agriculturii, elaborează forme de ajutor de stat conforme pe care le adoptă în Guvern și de aceea nu am putut face un calcul exact al costurilor financiare ale acestei ordonanțe de urgență.

Vă pot spune că, pe formele de ajutor de stat, pe care Ministerul Agriculturii le-a pregătit până în prezent și este vorba de o hotărâre de Guvern pentru reducerea accizei la motorină la nivelul minim permis de către Directiva 96/2003, precum și două forme de ajutor de stat pentru bunăstarea animalelor în domeniul porcinelor și păsărilor, am făcut o evaluare și suma totală se ridică la 500 de milioane de euro pe acest an, deci 2 miliarde de euro.

Încă o dată vă mulțumesc pentru sprijinul dumneavoastră pentru acest proiect de lege.

O voce din sală:

2 miliarde?

Domnul Mihail Dumitru:

Da, 2 miliarde de lei, am spus. 500 de euro, 2 miliarde de lei.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Pe procedură, domnul Tinel Gheorghe.

Domnul Tinel Gheorghe:

Doamnă președinte,

Aș vrea să-i spun colegului de la Partidul Național Liberal că, dacă-și aduce aminte, au fost foarte multe discuții la aprobarea bugetului și inclusiv colegii dânsului au susținut suplimentarea bugetului Ministerului Agriculturii cu acea sumă de 2 miliarde de lei, absolut necesară pentru acordarea tuturor formelor de sprijin, începând cu 1 ianuarie 2010 pentru Ministerul Agriculturii.

 

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu (din sală):

Asta nu e procedură, au furat microfonul.

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnul ministru, știți cum e, "de la cot până la minte" sau cum "de la minte până la cot" e foarte ".. Discuțiile au fost foarte aprige ca să ne mai întrebăm cât este suma.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Nu am să spun că sunt pe procedură, ci teoretic tot pe dezbateri generale la ceea ce domnul ministru ne-a informat și colegul de la Partidul Democrat Liberal a încercat să puncteze, cred eu că, dacă prin înțelepciunea sa, Guvernul, Ministerul de Finanțe al Guvernului, care a fost prezent tot timpul, ar fi fost de acord cu amendamentul Partidului Social Democrat, al colegilor mei din comisia de specialitate, lucrurile ar fi fost mai demult rezolvate, în condițiile în care suma de 2 miliarde de lei pe an aș putea să spun că este egală cu suma neplătită pe toate obligațiile care erau față de producători pe anul trecut.

Cred eu că de foarte multe ori, dacă luăm din buzunarul stâng să punem în buzunarul drept și invers, nu vom putea să progresăm și teoretic tot aici vom rămâne, tot la cea mai proastă agricultură pe care o dezvoltăm în țările membre ale Uniunii Europene.

Domnule ministru,

Să știți că, cunoscând cât de cât CV-ul dumneavoastră, felul în care v-ați aplecat asupra problemelor din agricultură în România, mi-am pus multe speranțe că, într-adevăr, o branșă care poate să fie aducătoare de venit într-o țară în care nu merge nimic poate să fie un lucru important.

Deocamdată nu am văzut mare lucru, dar socotind că lucrurile încă nu sunt târzii, că de-abia începe anul agricol, o să aștept cu mult interes evoluția proiectelor dumneavoastră.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intrăm în dezbaterea pe articole a legii.

"Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producătorilor agricoli începând cu anul 2010."

Înțeleg că e un amendament, vă rog.

Domnul Valeriu Tabără:

Așa cum spuneam, doamna președinte, este o scăpare: la "Articol unic" vine "Art. I", după care urmează "Articol unic" și mai departe.

Doamna Roberta Alma Anastase:

O să rog să se consemneze în stenogramă această precizare.

La punctul 2, dacă sunt observații? Nu.

La punctele 3, 4 și 5, dacă sunt observații? Nu. Adoptate.

Punctul 6, observații? Nu. Adoptat.

Punctul 7, observații? Nu. Adoptat.

Punctul 8, observații? Nu. Adoptat.

Punctul 9, observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 10, observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 11, observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 12, observații? Nu sunt. Adoptat.

De la punctul 13 la punctul 15, dacă sunt observații? Nu. Adoptate.

Punctul 16, observații? Nu sunt. Adoptat.

De la punctul 17 la punctul 23, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

Punctul 24, vă rog.

Domnul Valeriu Tabără:

Doamna președinte,

La art.24, două chestiuni: art.18 devine art.II și, în text, "la intrarea în vigoare a prezentei legi" pentru că a rămas "a prezentei ordonanțe", care și-a depășit termenul, deci pentru punerea în actualitate.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Tot pentru a se consemna în stenogramă.

Punctul 25, observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 26, osbervații?

Domnul Valeriu Tabără:

La punctul 26, "Art.19" devine "Art.III", tot de formulare legislativă.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Art.27? Nu sunt observații. Adoptat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 20:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro