Plen
Ședința Senatului din 3 noiembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.148/13-11-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 03-11-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 3 noiembrie 2009

23. Dezbaterea Proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2009 pentru modificarea Legii învățământului nr. 84/1995 (L528/2009); (votul final se va da în ședința de luni, 9 noiembrie a.c.)
 
consultă fișa PL nr. L528/2009

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Trecem la punctul 18, Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2009 pentru modificarea Legii învățământului nr. 84/1995.

Este o lege organică.

Inițiator, Ministerul Educației, Cercetării și Inovării.

Participă doamna Oana Badea.

O să vă rog să susțineți proiectul de lege. Microfonul 8.

Doamna Iulia Adriana Oana Badea:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Vorbim aici de reglementarea examenului de bacalaureat pentru anul școlar 2009-2010.

Așa cum știți, prezenta ordonanță reglementează simplificarea bacalaureatului - sunt doar trei probe scrise - și introduce probe pentru certificarea competențelor, atât competențe de comunicare în limba română - limbă maternă, competențe lingvistice, comunicare într-una din limbile străine studiate, sau competențele digitale.

Deja Ministerul Educației, Cercetării și Inovării a pus la dispoziție atât metodologia de desfășurare a examenului de bacalaureat în anul școlar 2009-2010, cât și modelele de subiecte pentru această perioadă.

De aceea, vă rugăm să susțineți prin vot prezentul proiect.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumim foarte mult.

Raportul comisiei, domnule senator Hărdău. Microfonul 7.

Domnul Mihail Hărdău:

Domnule președinte, Doamnelor și domnilor senatori, Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2009 pentru modificarea Legii învățământului nr. 84/1995, adoptat de Camera Deputaților, are ca obiect evaluarea și certificarea rezultatelor învățării la finalizarea învățământului liceal, care se va realiza prin examenul național de bacalaureat.

Analizând proiectul de lege, comisia a hotărât în unanimitate raport de admitere, fără amendamente.

Avem, în schimb, un amendament propus de domnul senator Nicolae Robu, care a fost respins de comisie.

Avem avize favorabile de la Comisia pentru egalitatea de șanse și de la Consiliul Legislativ, respectiv avem un aviz negativ de la Comisia pentru drepturile omului, culte și minorități.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnule senator Robu, doriți să susțineți amendamentul respins? Microfonul 2.

Domnul Nicolae Robu:

Da, domnule președinte, aș dori să-l susțin.

Este un amendament referitor la profilurile artistice, în care importante discipline de specialitate știm bine că au o pondere extrem de mare în curriculum și în efortul total de învățare al elevilor, totodată și în ceea ce privește relevanța pentru societate a studiilor efectuate.

Amendamentul propune ca, pentru profilurile artistice, elevii să poată opta, în locul probei scrise, definite la art. 1 litera d), pentru o probă scrisă sau practică la o disciplină de specialitate stabilită prin ordin al ministrului educației, cercetării și inovării.

Acesta era amendamentul.

Numai pentru profilurile artistice, nu pentru orice profil vocațional.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Am înțeles și am înțeles că susțineți amendamentul.

Doamna Ecaterina Andronescu dorește să intervină. Microfonul 4.

Vă rog.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am venit în fața colegilor senatori cu rugămintea de a susține legea de aprobare a ordonanței, întrucât ea este de natură să schimbe nu numai în formă bacalaureatul și în simplificarea lui, ci, pur și simplu, să comute accentul de pe acumularea de informații pe formarea de competențe.

În spiritul acesta este dezvoltată și noua lege a educației și exact cu același conținut, în noua lege a educației, este prevăzut și examenul de bacalaureat.

De aceea, vă adresez rugămintea să votăm acest proiect de lege.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Mai sunt alte intervenții?

Dacă nu mai sunt, în final, am s-o rog pe doamna secretar de stat Oana Badea să-și exprime opinia.

Vă rog!

Doamna Iulia Adriana Oana Badea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să comunic doamnelor și domnilor senatori următorul element de detaliu.

Probele despre care vorbește domnul senator Robu erau cuprinse în bacalaureatul anterior, în probele de tip "E", unde ministerul, prin Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, realiza subiecte pentru un număr de 126 de discipline, 75 dintre acestea necesitau traduceri și, în final, se înscriau la una din aceste probe între 1 și 10 elevi.

În consecință, era un efort foarte mare al Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare și, în final, repet, se înscriau între 1 și 10 elevi. Și aici vorbesc despre următoarele tipuri de discipline:

Istoria muzicii, Istoria teatrului, Istoria baletului, pentru că nu putem vorbi doar de cei de la un anumit domeniu vocațional.

Nu putem discrimina elevii de la alte domenii pe care și le-au ales în mod onest din oferta pe care învățământul preuniversitar o dă.

O astfel de reglementare ar produce o discriminare și este în discordanță cu filozofia noului examen de bacalaureat.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc și eu.

Vă rog, domnule senator Sbîrciu, microfonul 2.

Domnul Ioan Sbîrciu:

Domnule președinte, Stimați colegi, Dacă ar trebui să aprobăm, așa cum susține reprezentanta Ministerului Educației, Cercetării și Inovării, ar însemna să desființăm liceele de artă.

Deci vă rog foarte mult să aprobați propunerea colegului Robu.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi, avem un amendament...

Doamna senator Andronescu, vă rog să mă scuzați.

Vă rog. Microfonul 4.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În legătură cu amendamentul domnului senator Robu, vă rog să-mi permiteți să mai adaug următoarele: disciplinele care se studiază în liceele vocaționale sunt mult mai multe decât disciplinele care se studiază în liceele artistice.

Aprobând acest amendament doar pentru liceele din domeniul artistic, evident că, pe de o parte, am face o nedreptate celorlalte.

Pe de altă parte, ceea ce nu s-a spus aici este legat de faptul că toți cei care termină licee tehnologice și vocaționale pot să susțină un examen de certificare a competențelor în domeniile pe care le-au absolvit și pentru această evaluare intră toate disciplinele.

Pentru liceele artistice, evident, intră disciplinele din profilul artistic.

Deci cei care termină aceste licee pot să fie evaluați în domeniul solicitat de amendament.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule senator Dumitru Oprea. Microfonul 2.

Domnul Dumitru Oprea:

Ca dascăl de o viață, pot să spun că mă așteptam ca, odată cu pachetul acesta de inițiative legislative care privesc reforma în educație, să avem parte de ceea ce am declarat că verificăm, și anume cunoștințe, competențe și abilități, dar să mergem ca pe vremuri - disciplina 1, disciplina 2, pe care le stabilește ministerul - mi se pare total neinspirat.

Disciplinele reprezintă o pondere din evaluare, dar propunerea făcută de domnul senator Robu este mai mult decât pertinentă.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Domnule senator Robu, mai doriți să interveniți?

Domnul Nicolae Robu:

Foarte scurt.

Nu întâmplător mi-am încheiat și intervenția anterioară insistând pe faptul că amendamentul se referă numai la profilurile artistice și nu văd de ce tot aducem în discuție că există o multitudine de alte profiluri vocaționale.

Amendamentul vizează numai profilurile artistice și nu cred că putem discuta aici în termeni de discriminare.

Ne-a discriminat Dumnezeu atunci când ne-a făcut inegali ca posibilități.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Domnule senator, după această intervenție, dacă ați invocat deja voința divină, e greu să ne opunem.

Am înțeles.

Doamna secretar de stat Badea, am înțeles că sunteți împotrivă.

Considerați că este o discriminare, nu e util amendamentul - a vorbit și doamna Andronescu -, dar trebuie, la un moment dat, să decidem, și altă decizie decât prin vot nu avem cum să luăm.

Dacă doriți să interveniți, nu vreau să se creadă că am încercat să tai glasul Guvernului, pentru că ar fi extrem de grav.

Vă rog. Microfonul 8.

Doamna Iulia Adriana Oana Badea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Revin cu rugămintea să analizăm cu echilibru oportunitatea de a acorda numai celor din liceele artistice această posibilitate...

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Doamna secretar de stat, specificul Senatului este că examinează întotdeauna cu echilibru...

Doamna Iulia Adriana Oana Badea:

Am această certitudine.

Rugămintea este aceea de a vedea, în cazul acesta, de ce nu-i evaluăm și pe sportivi.

De ce acelora nu le dăm posibilitatea să aleagă proba lor?

Tocmai pentru că filozofia examenului de bacalaureat în acest text de ordonanță a fost alta, aceea de a elimina probele care nu erau relevante pentru valoarea academică a examenului de bacalaureat.

Media le dădea acces către sistemul universitar și, în consecință, s-a căutat acea disciplină care poziționa egal studenții în accesarea profilurilor și specializărilor universitare.

Cât de relevantă este o notă obținută la istoria muzicii dacă absolventul se va duce ulterior la drept? Dar cel care merge la un profil de matematică-informatică și va susține niște probe...

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Doamna secretar de stat, am înțeles...

Doamna Iulia Adriana Oana Badea:

Asta era ideea.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi, Vă supun totuși la vot amendamentul respins, ați auzit argumentele prezentate de doamna secretar de stat Badea, de doamna senator Andronescu, ați auzit și argumentele de la talpa țării, ale domnului senator Robu și de la alți colegi care provin...

Va trebui să soluționăm printr-un vot.

Supun la vot amendamentul respins, propus de domnul senator Robu, și vă rog să votați pentru sau împotriva acestui amendament.

Avem un amendament respins.

Este anexat la raportul comisiei, care este un raport favorabil.

Eu voi supune plenului acest amendament respins și o să vă rog să votați în favoarea lui sau împotriva lui.

Dacă votați pentru admiterea amendamentului domnului senator Robu tastați 1-4, dacă votați împotriva amendamentului, tastați 1-2, deci votați precum comisia.

Supun la vot amendamentul domnului senator Robu.

Vă rog să votați.

Amendamentul domnului senator Robu a întrunit 21 de voturi pentru, 54 de voturi împotrivă și două abțineri.

În consecință, fiind vorba de o lege cu caracter organic, vom supune la vot luni raportul comisiei, fără amendamente, și proiectul de lege.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 19 septembrie 2020, 11:46
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro