Lucia-Ana Varga
Lucia-Ana Varga
Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/05-03-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 23-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.79 Lucia-Ana Varga - declarație politică având titlul "De la Ținuturi la NUTS (Nomenclatura Unităților Teritoriale pentru Statistică)";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Doamna Lucia-Ana Varga:

"De la Ținuturi la NUTS (Nomenclatura Unităților Teritoriale pentru Statistică)"

Săptămâna trecută a fost adoptată tacit de către Senat Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.315/2004 privind dezvoltarea regională în România, inițiată de parlamentari UDMR.

Împărțirea teritorială a României nu trebuie să fie un subiect peste care să trecem cu ușurință. Nu putem lăsa pe seama procedurii parlamentare de aprobare tacită un subiect atât de delicat și de care se leagă în mod direct și pe o perioadă îndelungată de timp dezvoltarea României. Asta cu atât mai mult cu cât România are o lungă istorie și o experiență nu întotdeauna fericită în ceea ce privește organizarea administrativ-teritorială.

De la cnezatele și voievodatele prestatale, la ținuturile lui Cuza și ulterior la județe, de la jude și pârcălab la prefect, România pare să nu fi reușit încă să găsească acea formulă care să răspundă nevoilor cetățenilor de bună guvernare.

Chiar și încercarea de a ne plia pe Nomenclatura Unităților Teritoriale pentru Statistică, impusă de Comisia Europeană pentru încadrarea uniformă a autorităților administrativ-teritoriale ale statelor membre pe grade administrative specifice, a fost un semieșec, în urma căruia ne-am ales cu cele opt regiuni de dezvoltare.

Și spun că a fost un semieșec deoarece cele 8 regiuni de dezvoltare din România nu au statut de unități administrativ-teritoriale, neavând personalitate juridică, neavând autorități publice deliberative și executive alese prin vot - și deci fiind lipsite de dreptul și capacitatea efectivă de a soluționa și de a gestiona, în numele și în interesul colectivităților locale pe care le cuprind, treburile publice pentru organizarea, funcționarea, competențele, atribuțiile și gestionarea resurselor publice de la nivel regional care să se bazeze pe principiile autonomiei, legalității, responsabilității, cooperării și solidarității în rezolvarea problemelor întregii regiuni. De altfel, nici propunerea legislativă anterior menționată nu rezolvă aceasta problemă, ci doar trasează, superficial și fără criterii temeinice, alte regiuni.

Nu avem răspunsuri la întrebări concrete: câte niveluri de decizie locală sunt necesare; care sunt criteriile reale de exercitare a capacității de a administra o unitate administrativ-teritorială în folosul comunității locale și fără risipirea banului public (așa cum se întâmplă acum prin crearea unor organisme regionale lipsite de putere); cum se asigură reprezentarea intereselor comunităților locale; și cum se asigură coerența dintre administrația publică locală și cea centrală.

Aprobarea tacită a acestei propuneri legislative nu oferă răspunsuri și soluții la o problemă reală a României și consider că inițiatorii ar trebui să o retragă din dezbaterea parlamentară.

Guvernului Boc trebuie să se implice și să își asume politic un proiect de modernizare a organizării administrativ-teritoriale a României, nu însă prin asumarea răspunderii guvernamentale în fața Parlamentului, așa cum a mai făcut-o și în cazul altor legi cel puțin la fel de importante, ci printr-o importantă dezbatere publică și politică a acestui proiect.

Sunt necesare discuții legate de modernizarea organizării administrativ-teritoriale a României, însă nu pe genunchi, nu în trecere, nu prin aprobare tacită, ci numai după ce vom fi raspuns la întrebarile puse mai-sus.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 6:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro