Carmen Axenie
Carmen Axenie
Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/05-03-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
10-10-2019 (comună)
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 23-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.41 Carmen Axenie - declarație politică cu subiectul "Suprafață și profunzime în reforma educației românești";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Carmen Axenie:

"Suprafață și profunzime în reforma educației românești" Din discuțiile pe care le-am purtat de-a lungul anilor cu diferite persoane care lucrează în sistemul nostru de învățământ, am aflat o seamă de nemulțumiri care mai de care mai urgente. De la problema salariilor, la cea a adaptării la nevoile pieței observăm parcă un demaraj foarte greu și un dialog între părțile implicate în negocieri adeseori anevoios. De ce stau lucrurile așa, n-aș putea să vă spun. Cert este că nu vom putea debloca acest mare angrenaj educațional folosind o fermecată cheie franceză bună la toate. Pentru fiecare set de probleme trebuie găsite soluții generoase și chiar vizionare.

Cu această convingere, doresc să vă rețin astăzi atenția aducându-vă înainte două sugestii recente pe care le-am primit de la câțiva cetățeni. Domniile lor au încercat să îmi demonstreze că reforma învățământului nostru riscă să rămână una de suprafață fără aplicarea unor măsuri surprinzătoare pentru cei mai mulți dintre noi. Vă redau în continuare problemele ridicate de aceștia și argumentele lor.

Prima problemă se referă la evaluarea studenților în învățământul universitar. Mulți dintre studenții de astăzi au deja în portofoliile lor una sau mai multe diplome de licență. Alții dețin, pe lângă licență, diplome de masterat și chiar de doctorat. Nu e greu de înțeles că un astfel de student, trecut deja prin ani buni de studiu, și-a însușit o serie de instrumente de cercetare pe care la noua facultate nu le poate folosi aproape deloc. Evaluarea lui se face în mod clasic, prin recitarea poezioarei la examen, dacă are șansa de a mai da examen oral, sau prin relatarea scrisă a unor informații învățate precum tabla înmulțirii. În loc de a spori în cercetare și în prestații publice la diferite conferințe, studentul nostru mai dinainte școlit suportă un regres evident. Banii cheltuiți în anii anteriori pentru dezvoltarea aptitudinilor sale sunt irosiți acum prin situația pe care v-am prezentat-o. Dacă dorim o reformă adevărată a învățământului universitar, atunci trebuie să pornim de la a recunoaște cele două categorii mari de studenți (la prima și la a doua facultate). Evaluarea lor nu se poate face în mod eficient fără o discriminare pozitivă a metodelor. Profesorul adevărat înțelege imediat nevoia acestei schimbări. Mai trebuie să avem în fiecare universitate câțiva dintre aceștia, cum nu mă îndoiesc că există.

A doua problemă este și mai revoluționară, dar nu imposibilă sau absurdă. Este vorba despre o parte a cetățenilor români care doresc să-și educe acasă copiii. În alte țări europene (Cehia, Franța, Belgia, Olanda, Spania, Italia, Elveția, Marea Britanie, Ungaria, Irlanda) această formă de învățământ există deja, purtând numele de homeschooling (școlire acasă).

Argumentele cetățenilor sunt: a) de natură pedagogică: 1. scăderea nivelului de aprofundare a informațiilor și competențelor, fapt demonstrat și de rapoartele oficiale europene cu privire la România; 2. deținerea unor reale posibilități familiale (pedagogige și financiare) pentru educația copiilor; b) de natură etică: în principal, nemulțumirea părinților vizavi de atmosfera școlară, uneori viciată, în care se dezvoltă copiii lor.

Ca părinte, mai întâi, dar și ca avocat, am cumpănit cele prezentate mai sus și nu le-am găsit deloc neîntemeiate. Sper ca în perioada următoare să putem avea în România o reformă de profunzime a învățământului nostru.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 9:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro