Mihail Boldea
Mihail Boldea
Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/05-03-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 23-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.40 Mihail Boldea - declarație politică cu tema "Școala românească - conservatorism sau inovație?";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Mihail Boldea:

"Școala românească - conservatorism sau inovație?"

Nu am putut să nu remarc, în ultimul timp, valul tineresc și inovator care pare a fi cuprins sistemul de învățământ românesc. Sper să nu fie doar un balon de săpun pentru că noul ministru al învățământului este prea tânăr ca să fi avut timpul necesar să uite programele școlare după care a învățat. Fiecare dintre noi are copii sau nepoți, așa că îmi închipui că știți ce înseamnă, când ajungeți seara acasă, să vi se ceară ajutorul la rezolvarea unor teme urgente pentru a doua zi. Problema este nu că vi se cere ajutorul, ci ce vi se cere !

Nu doresc să se creadă că neg marile valori culturale ale României. Ele vor fi și vor rămâne simboluri ale acestei țări. Dar uităm, intenționat sau din neglijență, să intrăm în mintea noilor generații, să descifrăm sistemul de gândire al copiilor noștri și, mai ales, să le înțelegem sistemul de valori.

Stimați colegi, să fim realiști: noile generații de tineri din această țară sunt total diferite de cele de acum 20 de ani. Acești copii s-au născut cu TV color în cameră, cu telecomenzi la îndemână, cu telefoane mobile agățate de gât și, cel mai important, cu computerul la îndemână. Indiferent că ne place sau nu, aceasta este realitate. Ceea ce acum 20 de ani era, pentru majoritatea dintre noi, un vis de neîndeplinit, este astăzi la îndemâna oricui. Asaltul informațional este imens, sursa de informare este, practic, nelimitată, și asta în timp ce programa școlară preuniversitară a rămas neschimbată de ani de zile.

Am văzut manualele gimnaziale pentru studiul limbilor străine. Nu sunt editate în România și asta se vede imediat. Sunt viu colorate, au fotografii multe și de calitate ceea ce le face atractive. Tratează subiecte actuale și familiare pentru elevi, pentru că altfel înveți limba engleză studiind despre Michael Jackson, Madonna sau Linkin Park și altfel când povestești cum ți-ai petrecut vacanța la bunici.

Nu am nimic contra operelor lui Sadoveanu, Ionel Teodoreanu, Zaharia Stancu sau Fănuș Neagu, dar acestea ar trebui studiate începând cu învățământul liceal specializat nu din cel gimnazial. Toate conțin descrieri stufoase care se pierd în metafore, subiectele nu prezintă nici un interes pentru elevi, limba folosită abundă de arhaisme iar narațiunea este anostă și mai mult simbolică. În Anglia, de exemplu, nu se studiază James Joyce în gimnaziu și nici Marcel Proust în Franța. Materia este dozată la nivelul de percepție și interes al elevilor de o anumită vârstă.

La matematică se studiază, de exemplu, în clasele a V-a și a VI-a mulțimile și vectorii. Să fim serioși! Aceste noțiuni sunt total abstracte și mă îndoiesc că și un adult care nu are o pregătire în domeniu le poate înțelege.

Știu că vor fi voci care vor spune că acest învățământ românesc, așa cum este el, are olimpici internaționali și că a dat reale valori culturale sau științifice. Este adevărat, doar că aceștia reprezintă o minoritate! Învățământul preuniversitar românesc trebuie să fie structurat pentru marea majoritate a copiilor din această țară, nu pentru o minoritate superdotată. Tinerii cu certe înclinații spre un domeniu sau altul pot urma un sistem de învățământ specializat care le va pune în valoare talentul, fără a încerca să modelăm un întreg sistem educațional în favoarea unei minorități.

Iată de ce salut cu bucurie intenția noului ministru al educației de a trece la o modificare și actualizare radicală a programelor școlare preuniversitare, esențial pentru societatea românească fiind să avem generații de tineri cu o cultură generală polivalentă solidă și nu o minoritate de elită. Sper ca cele declarate de domnul ministru să fie puse în practică cât mai repede posibil, și asta în folosul generațiilor viitoare de tineri din această țară.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 20:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro