Sanda-Maria Ardeleanu
Sanda-Maria Ardeleanu
Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/05-03-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
10-10-2019 (comună)
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 23-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.4 Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică cu tema "Învățământul românesc, între tradiție și modernitate";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

O rog pe doamna deputat Sanda-Maria Ardeleanu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal, să dea curs declarației și pe domnul Ioan Țintean, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, pentru a se pregăti și a fi următorul vorbitor.

Doamna colegă, aveți cuvântul.

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

"Învățământul românesc, între tradiție și modernitate"

Marți, 16 februarie 2010, am participat, în cadrul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților, la o ședință mai deosebită în raport cu cele de până acum. Pe ordinea de zi a fost introdusă o dezbatere cu tema "Conținutul manualelor de limba română și istorie din ciclul primar și de limba și literatura română din ciclul gimnazial". Invitat, domnul Daniel Petru Funeriu, ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului.

Dezbaterea tematică a fost propusă de doamna deputat Adriana Săftoiu, căreia i-a fost dat imediat cuvântul pentru prezentarea ideilor de forță ale temei în discuție.

Am asistat, pentru prima oară de când sunt membru al acestei comisii, la o susținere argumentativă de cel mai înalt nivel academic pe probleme de conținut al învățământului românesc. Un episod, poate, din "starea sistemului de educație din România", la început de deceniu doi al mileniului trei.

Analiza manualelor de limba și literatura română din ciclul primar și gimnazial a scos în evidență, prin exemple și interpretare, caracterul vetust al unor instrumente didactice care, vorba ministrului, "sunt adevărate somnifere". Și încă aceasta nu ar fi cel mai rău lucru, dat fiind rolul de "reanimator" pe care îl deține profesorul în relația cu manualul și elevii săi. "Cumplit meșteșug de tâmpenie", după Creangă, li s-ar potrivi și mai bine manualelor noastre inițiatice în domeniul gramaticii limbii române.

Principiul "manualelor alternative" este doar invocat astăzi, în condițiile în care ministerul de resort a aprobat manuale cu un conținut inadecvat în care regăsim, în proporție de peste 70%, "texte noi" din vechile manuale ale anilor Ž70. Și, dacă este să ne referim la "gratuitatea învățământului" prevăzută în art. 32 din Constituție, numai la respectarea acestui drept nu conduce implementarea manualelor alternative în școala românească.

Învățământul românesc, din prisma analizei conținutului manualelor din eșantionul reprezentativ, rămâne unul "inhibitor", "de sancționare", "noneuristic" (o cităm aici pe profesoara - deputat Adriana Săftoiu), iar școala, un loc de uniformizare a personalității copiilor.

Răspunsurile ministrului au venit imediat, ca un verdict clar, dar și ca o imensă speranță: "Este pentru prima oară când discutăm despre elevi și nu despre profesori", "Curriculum-ul este cea mai importantă parte a sistemului", "În fiecare zi citesc câte un manual", "Modernizarea curriculară reprezintă prioritatea zero a mandatului meu de ministru", în fine, "Îmi asum în calitate de ministru întreaga instituție cu întreg trecutul ei" și "Nu am pronunțat niciodată cuvântul reformă".

A mai vorbit ministrul nostru despre "spiritul critic", ca despre o componentă esențială a sistemului de învățământ căruia "îi lipsește structura", despre "erorile din limbajul comun" care se datorează școlii, dar și despre "obsesia" creatorului de discurs public de "a distruge". "Să începem de undeva ceea ce vrem să facem și să începem cu reconstrucția la nivel discursiv", a mai adăugat domnul ministru Daniel Petru Funeriu.

Au urmat intervențiile deputaților. În unanimitate, ca niciodată, s-a apreciat tema discuției, calitatea prezentării făcută de un liberal, pertinența și precizia afirmațiilor ministrului.

Ne-am oprit asupra unor exemple de manuale de limbă maternă din alte spații. Personal, am amintit caracterul aproape sacru al manualului de limbă franceză, limbă maternă în spațiul Hexagonului, importanța cu adevărat specială ce se acordă metodologiei de predare - învățare a limbii materne în școala franceză. Manualele noastre de limba și literatura română sunt depășite de metodologia de predare/învățare a limbilor străine.

S-a mai discutat despre componența comisiilor de aprobare a manualelor școlare, despre licitații și prețuri. Pentru câteva ore, am anulat în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților orice barieră de partid. Am fost vocea unui singur partid, Partidul Școlii.

Suntem pe drumul cel bun!

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Și eu vă mulțumesc, doamna deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 9:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro