Plen
Ședința Camerei Deputaților din 24 iunie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.89/03-07-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-08-2020 (comună)
12-08-2020
28-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 24-06-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 iunie 2009

10. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.189/2008 privind managementul instituțiilor de spectacole sau concerte, muzeelor și colecțiilor publice, bibliotecilor și al așezămintelor culturale de drept public (rămas pentru votul final);
 
consultă fișa PL nr. 196/2009

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Punctul 15. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.189/2008 privind managementul instituțiilor de spectacole sau concerte, muzeelor și colecțiilor publice, bibliotecilor și al așezămintelor culturale de drept public.

Îl invit pe inițiator, pe domnul ministru Paleologu. vă mulțumim, domnule ministru, pentru prezența dumneavoastră astăzi, în plenul Camerei Deputaților.

Domnul Theodor Paleologu (ministrul culturii, cultelor și patrimoniului național):

Doamnelor și domnilor deputați,

Ministerul Culturii și Cultelor a inițiat Ordonanța de urgență a Guvernului nr.189/2008 pe fondul existenței unor disfuncționalități ale reglementării existente și, prin noua reglementare supusă astăzi aprobării dumneavoastră, a introdus o serie de prevederi de natură a asigura o mai bună funcționare a instituțiilor de cultură, prin eficientizarea actului managerial, determinată de clarificarea noțiunilor specifice domeniului, reglementarea riguroasă a procedurilor de organizare a concursurilor și de soluționare a eventualelor contestații, a modalității și a criteriilor de jurizare a proiectelor de management și evaluarea periodică a managementului, stabilirea modului în care se asigură conducerea interimară a instituțiilor publice de cultură.

Având în vedere cele expuse și luând în considerare faptul că Ministerul Culturii, Cultelor și Patrimoniului Național își însușește și susține amendamentele formulate de comisia raportoare, vă rog, stimați colegi, să acordați vot favorabil pentru aprobarea, prin lege, a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.189/2008.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna Raluca Turcan, din partea comisiei.

Doamna Raluca Turcan:

Bună ziua!

Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă a fost sesizată în fond cu acest proiect de lege, spre avizare fiind transmis Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, Comisiei pentru muncă și protecție socială și Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Comisia noastră a primit avizele favorabile din partea acestor comisii și, de asemenea, am primit și avizul favorabil în forma aprobată de Senat.

Potrivit art. 33 din Constituția României, republicată, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

În conformitate cu prevederile art. 54 și 55 din Regulamentul Camerei Deputaților republicat, au participat la lucrările comisiei domnul ministru Theodor Paleologu, secretarii de stat Octavian Știreanu și Vasile Timiș, precum și alți invitați de la instituții partenere.

Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură creează cadrul juridic pentru angajarea conducătorului instituției, în urma unui concurs pe proiecte de management. Iar acest concurs pe proiecte de management este deschis oricărui profesionist care este declarat câștigător și poate deveni, în felul acesta, manager al acelei instituții de cultură.

Practic, se urmărește, prin acest proiect de lege eficientizarea activității instituțiilor publice de cultură, prin asigurarea unei conduceri responsabile și competitive în același timp, performante, care să fie supusă și unui control ritmic, exercitat de autoritățile finanțatoare, printr-o procedură de evaluare.

Comisia a adoptat acest proiect de lege cu nouă voturi pentru și un vot împotrivă și, în acest sens, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 189/2008, cu amendamente.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc. Vă rog să propuneți și un timp de dezbatere pe articole.

Doamna Raluca Turcan:

Trei minute.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Dacă sunt intervenții din partea grupurilor parlamentare, vă rog.

Domnul Aledin Amet:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Era necesar acest proiect de lege, deoarece structurează un domeniu, cel al instituțiilor de cultură, din păcate de multe ori omise când vine vorba de alocarea resurselor financiare. Sunt aduse reglementări benefice, clarificând aspecte importante din zona managementului. Indiscutabil, este oportun acest demers.

Grupul parlamentar al minorităților naționale din România va vota pentru adoptarea proiectului legislativ.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Sunt încă intervenții. Vă rog.

Domnul Victor Socaciu:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al PSD+PC susține adoptarea prezentului act normativ, plecând de la ideea că înființarea managerilor culturali nu poate să fie decât benefică pentru instituțiile publice din România.

Așadar, un vot favorabil pentru o întreprindere grea, dar sperăm să fie eficientă pentru toate instituțiile publice de cultură din România.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor,

Prima ordonanță de urgență care, într-adevăr, a instituit acest sistem de management cultural la toate instituțiile de cultură aparține Guvernului Tăriceanu. și atunci mi-am exprimat îndoiala că aceasta este o soluție bună, pentru că instituțiile de cultură, deși le catalogăm doar așa și aparent țin de aceeași tematică, totuși, fiecare are specificitatea ei.

Sunt instituții de cultură care țin de arta spectacolului și funcționează, în primul rând, în municipii și în capitală. Există instituții de cultură care se cheamă așezăminte culturale, pe înțelesul tuturor, case de cultură; majoritatea acestora funcționează în comune. Există alte instituții: biblioteci, care, iarăși, marea majoritate funcționează în orașe mici și în comune. Și mai există și o altă categorie: a muzeelor.

Până la apariția acestei ordonanțe, pentru fiecare activitate culturală am avut o lege specială, în care am vorbit și despre modul cum este numită și din cine este compusă conducerea unei instituții de un fel sau de un alt fel.

Am spus și atunci că mi se pare greșită această soluție, de a avea același așa-zis management cultural la toate nivelurile. Îmi exprim în continuare îndoiala că asta este cea mai bună soluție. Este adevărat că era nevoie să se aducă niște clarificări că s-a constatat că nu merge. Am avut amendamente, unele au fost acceptate de comisie, altele nu. În continuare, avem rezerve față de cum se va putea aplica această lege și dacă nu cumva este aruncarea banului public, înființarea și existența la fiecare astfel de nivel, începând cu cele câteva mii de comune și orașe, a unei comisii care, anual, analizează ce a făcut managerul și să-i mai plătim și pe aceștia. Pentru că avem foarte mulți bani la buget, așa am aflat de la domnul ministru Pogea, că avem bani mulți, deci putem plăti în 2009 și în 2010 încă câteva persoane în plus, care, până acum, nu luau leafă de la buget.

Nu știu dacă se va putea aplica această lege și aș fi foarte interesat cum vor fi ținute aceste concursuri pentru casele de cultură, pentru biblioteci, acolo unde am eu, de exemplu, și mulți dintre dumneavoastră, colegii, în mediul rural.

Evident, în funcție de cum se vor vota amendamentele propuse de comisie și amendamentele noastre respinse, vom decide la votul final cum ne comportăm.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc. Intrăm în dezbaterea pe articole, dar nu înainte de a-i da cuvântul domnului Eugen Nicolăescu.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Încep prin a spune că Grupul parlamentar al PNL va vota acest proiect de lege. De asemenea, cred că ar trebui să subliniem un lucru foarte important, și anume că, prin acest proiect de lege, se introduc funcția de manager, așa cum a făcut vechiul Guvern și în alte sectoare de activitate.

Cu alte cuvinte, încerc să spun că, printr-o asemenea abordare, ne uităm mai bine la modul în care se gospodărește banul public. Și putem spune că, pe principii corecte și normale de management, banul public nu poate fi decât utilizat absolut corect și normal.

În consecință, nu va fi ușor de introdus această funcție. N-avem manageri specializați, cum n-avem nici în alte domenii. Important este că dăm direcția corectă, direcția normală, pe care România trebuie să meargă. În felul acesta, creăm o predictibilitate a utilizării banului public din punct de vedere managerial în România.

În consecință, îi rog pe colegii noștri să fie de acord cu acest proiect de lege.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Și Grupul parlamentar al PD-L susține acest proiect. Într-adevăr, sunt foarte multe probleme la instituțiile de cultură și, prin adoptarea acestei legi, probabil că vom rezolva, în mare parte, ceea ce se întâmplă acum și lucrurile rele care se întâmplă, fiindcă foarte mulți conducători nu fac ceea ce ar trebui, ci își urmăresc întâi interesele personale. Când o să trebuiască să răspundă în fața cuiva, cred că va fi cu totul altceva.

Așadar, susținem acest proiect de lege și vă rugăm să-l votați.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intrăm în dezbaterea pe amendamente.

Titlul legii: "Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.189/2008 privind managementul instituțiilor de spectacole sau concerte, muzeelor și colecțiilor publice, bibliotecilor și al așezămintelor culturale de drept public".

Observații? Nu sunt. Adoptat.

De la pct. 2 la pct. 7, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la pct. 11 la pct. 20, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

La pct. 19, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

La pct. 20, observații? Nu sunt. Adoptat.

De la pct. 21 la pct. 29, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

La pct. 30 există și un amendament respins. Dacă dorește să și-l susțină cineva? Nu. Adoptat.

De la pct. 31 la pct. 36, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

Pct. 37 conține și un amendament respins. Dacă sunt observații? Dacă cineva își susține amendamentul? Nu. Adoptat.

De la pct. 38 la pct. 45, dacă sunt observații? Nu. Adoptate.

De la pct. 46 la pct. 55, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la pct. 56 la pct. 70, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

Pct. 71, observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct. 72, observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct. 73, observații? Nu sunt. Adoptat.

Proiectul rămâne pentru vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 13 august 2020, 3:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro