Plen
Ședința Senatului din 15 octombrie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.101/24-10-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 15-10-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 15 octombrie 2008

4. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2008 privind trecerea unui imobil din domeniul public al statului în domeniul privat al statului și darea acestuia în folosință gratuită Ambasadei Franței în România (L543/2008)
 
consultă fișa PL nr. L543/2008

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La punctul 3 din ordinea de zi este înscris Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2008 privind trecerea unui imobil din domeniul public al statului în domeniul privat al statului și darea acestuia în folosință gratuită Ambasadei Franței în România.

Comisia raportoare este Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului.

Din partea Executivului participă la dezbateri domnul secretar de stat Radu Liviu.

Vă rog, aveți cuvântul pentru a prezenta expunerea de motive. Microfonul 9.

Domnul Liviu Radu - secretar de stat în Ministerul Internelor și Reformei Administrative:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Este un proiect prin care se transferă din domeniul public al statului în domeniul privat un teren aflat în incinta Academiei de Poliție, pentru construcția unui sediu în care va funcționa Liceul "Anna de Noailles", organizat de Ambasada Franței.

Acest transfer s-a făcut la solicitarea Ambasadei Franței.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul senator Mario Oprea ca, în numele comisiei, să prezinte raportul.

Domnul Mario Ovidiu Oprea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului a dezbătut și analizat proiectul de lege și a hotărât în unanimitate să adopte raport de admitere fără amendamente.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți.

Domnule senator Gheorghe Funar, aveți cuvântul.

Microfonul 2.

Domnul Gheorghe Funar:

Vă mulțumesc, domnule președinte interimar, și v-aș dori viitor președinte al Senatului României.

Domnule președinte,

Permiteți-mi să adresez distinșilor reprezentanți ai Guvernului doar 4 întrebări pe această temă.

Prima: se asigură reciprocitate și, respectiv, în Paris se acordă gratuit aceeași suprafață de teren pentru a înființa un liceu românesc?

A doua: de ce Guvernul României își permite să jignească Franța și să îi ofere gratuit acest teren? Au ajuns francezii într-o dificultate, jenă financiară, chiar așa de mare?

A treia: liceul este de stat sau privat?

A patra: ce avantaje au elevii români care învață la acest liceu, dacă ajunge să fie aplicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 101/2008.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Mai sunt și alte intervenții?

Doamna senator Verginia Vedinaș. Microfonul 2.

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Înțeleg că obiectul de reglementare al acestui act normativ este trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului, aceasta fiind prima etapă, după care urmează a doua etapă, darea în folosință gratuită.

Eu mă întreb de ce a fost necesară prima etapă în contextul în care, știți foarte bine, domnule președinte și domnilor colegi, în Constituția României și în Legea nr. 213/1998, acolo unde se reglementează regimul proprietății publice, art. 136 alin. (4) din Constituție, se spune, pe de o parte, că proprietatea publică este declarată inalienabilă, după care se continuă, în condițiile legii, proprietatea publică poate fi dată în administrarea regiilor autonome sau instituțiilor publice, poate fi concesionată, închiriată sau dată în folosință gratuită unor instituții de utilitate publică.

Această modalitate juridică a dării în folosință gratuită, care era prevăzută în Legea nr. 213/1998, chiar înainte ca să fie prevăzută în Constituție, ceea ce m-a determinat ca în lucrările mele să o calific că este neconstituțională...

Neconstituționalitatea a fost corectată în 2003 prin legea de revizuire, dar nu înțeleg care este rațiunea pentru care s-a trecut din domeniul public în domeniul privat.

Putea oricum să se dea în folosință gratuită.

Întrebarea mea are și o tentă retorică, în sensul că anticipez că s-a avut în vedere că, fiind trecut în proprietatea privată a statului, poate fi înstrăinat ulterior, ceea ce evident că nici eu, nici dumneavoastră nu cred că ne dorim acest lucru.

Una este să acceptăm, cu toate discuțiile care se fac,

această procedură în virtutea bunelor relații care există între România și Franța - și nu știu ce alte rațiuni -, dar alta este să mai deschidem și o portiță ca acest teren, acest imobil să poată fi dobândit prin vânzare-cumpărare, prin înstrăinare de către un alt subiect de drept, ceea ce mi s-ar părea prea mult.

Cred că ar trebui cu toții să fim interesați să ne menținem proprietatea statului atunci când nu este vorba de privatizare sau de altă formă, nu să o înstrăinăm.

Pentru aceste considerente, eu apreciez că ordonanța este împotriva principiilor care guvernează regimul proprietății publice, în general, de aceea voi vota împotriva ei.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Vă consult dacă mai sunt alte intervenții.

Dacă nu mai sunt alte intervenții ofer microfonul domnului secretar de stat pentru a da răspuns atât domnului senator Gheorghe Funar, cât și chestiunii de drept, ridicată cu oportunitate de doamna senator Verginia Vedinaș.

Domnul Liviu Radu:

Domnule președinte,

Deocamdată, în cadrul Guvernului, nu a apărut ideea construirii unui liceu la Paris.

În cazul în care un astfel de proiect va fi gândit, cred că se poate obține reciprocitate.

Putem presupune că există un mai mare interes pentru studii în limba franceză în România, decât pentru studii în limba română în Paris.

În ceea ce privește transferul către Ambasada Franței, nu este un transfer, ci o dare în folosință.

Noi nu jignim, nu le dăm ceva gratuit, le dăm în folosință un teren pe care îl folosesc numai pe perioada existenței acestui liceu.

Studiile în acest liceu vor fi finanțate din surse oferite de statul francez.

Liceul este greu de calificat ca fiind de stat, dar nu este nici privat.

În ceea ce privește întrebarea doamnei senator Verginia Vedinaș, l-aș ruga pe domnul secretar general adjunct Mircea Alexandru să vă furnizeze dânsul argumentația care este de natură juridică.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Îi ofer cuvântul domnului secretar general Alexandru Mircea.

Domnul Alexandru Mircea - secretar general adjunct în Ministerul Internelor și Reformei Administrative:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Apreciem că, prin faptul că se dă în folosință gratuită și nu se transferă dreptul de proprietate asupra imobilului respectiv, nu se aduce niciun fel de atac asupra inalienabilității dreptului de proprietate al statului asupra imobilului respectiv.

S-a făcut această primă etapă prin schimbarea, practic, a regimului terenului respectiv - că este vorba numai de un teren -, numai pentru a se putea face, în condițiile legii, darea lui în folosință.

Repet, este vorba de o dare în folosință, dreptul de proprietate rămânând,

ca atare, al statului.

Ce se va întâmpla? Eu am înțeles suspiciunea, am înțeles foarte bine retorica din întrebarea doamnei senator, că este posibil - peste nu știu câți ani! - ca acest teren, fiind în domeniul privat al statului, să se înstrăineze.

Asta este o chestiune care se va decide după nu știu câți ani.

La momentul actual, cred că statul își ia toate măsurile ca terenul respectiv să-și păstreze destinația.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

După cum observ multă întristare pe chipul domnului senator Funar, bănuiesc că nu este în totalitate de acord.

Îi ofer cuvântul întâi doamnei senator Verginia Vedinaș.

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul secretar general știe câtă prețuire am pentru Domnia Sa, inclusiv pentru modul diplomat în care reușește, uneori, să se strecoare printre argumente.

Nu mi-ați răspuns la întrebare, cu tot respectul, domnule secretar general.

Eu am întrebat foarte ferm: de ce era necesar să se treacă din domeniul public în domeniul privat când, atât Constituția, cât și Legea nr. 213/1998 permit ca și proprietatea publică să fie dată în folosință gratuită?

C'est tout!

La această întrebare rog să mi se răspundă.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog să oferiți răspuns.

Domnul Alexandru Mircea:

Dintr-un exces de rigoare, poate.

Tocmai pentru că,

desigur, Constituția poate.

Dar există o practică până în acest moment: pentru a se face darea în folosință, de regulă, se face trecerea în domeniul privat.

Fac precizarea și eu distinsei doamne senator că nici trecerea în domeniul privat nu creează o imposibilitate de a opera darea în folosință.

Asta este indubitabil.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Nu știm unde să trecem oftatul dumneavoastră: la exces sau la rigoare.

Domnul senator Gheorghe Funar.

Domnul Gheorghe Funar:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori, sunt doar parțial mulțumit de răspunsurile primite la întrebări.

Așa cum știți, francezii nu au reușit să ne bată nici la fotbal, a fost meci egal, dar, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 101/2006, Guvernul vrea să piardă cu 1:0 disputa cu Franța.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vrea să dea autogol. (Discuții, râsete.)

Domnul Gheorghe Funar:

Și-au dat autogol.

Dar, mai mult, doresc și vor crea, dacă majoritatea parlamentarilor sunt de acord, un precedent extrem de periculos.

Mai sunt vreo 200 și ceva de state în lume.

O bună parte dintre ele au ambasade la București.

Este posibil, după acest exemplu, să vină toți să ceară.

Acum, francezii, ceva mai iuți de picior, s-au gândit să obțină terenul acesta în sectorul 1 din București.

Dacă vin vreo 150 și solicită suprafețe similare, ce face Guvernul României? Dă tot ordonanțe de urgență? Le dă gratis teren în Capitala României, că așa vor ei?

Nu întâmplător am pus întrebarea dacă s-a mers pe bază de reciprocitate și Guvernul francez a acordat, în buricul târgului, la Paris, o suprafață similară de teren pentru un liceu românesc.

Sunt zeci de mii de români care locuiesc în Paris și care nu au școală.

Guvernul nu s-a gândit la copiii de români, ci se gândește să facă o afacere pentru niște franțuji.

Grupul nostru parlamentar nu susține această a doua tentativă a Guvernului.

Ați mai făcut una cu Ministerul Apărării.

Am blocat-o.

O vom bloca și pe aceasta.

Până nu obțineți reciprocitate și meci egal cu Franța, nu vă putem susține.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Domnul Eckstein Kovács Péter, microfonul 1.

Domnul Eckstein Kovács Péter:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Grupul parlamentar al UDMR va vota acest demers legislativ.

E o măsură care ține de diplomație, în care reciprocitatea este un principiu de bază, totuși nu este singurul care acționează.

Este un demers cu conotații în învățământ și în cultură care ne vor aduce, cred eu, nu prejudicii, ci numai avantaje.

Ca atare, vom vota inițiativa.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnul academician Răzvan Theodorescu. Microfonul 4.

Domnul Emil Răzvan Theodorescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sunt silit pentru o clipă să-mi amintesc că sunt președintele Comisiei pentru francofonie din cele două Camere ale Parlamentului și, cu tot respectul pentru colegul meu, domnul senator Funar, trebuie să spun că situația Franței este cu totul specială.

Nu întâmplător Parlamentul României are o asemenea comisie.

Nu o are pentru alte limbi și alte spiritualități.

În ceea ce privește reciprocitatea, eu înțeleg foarte bine mândria noastră de români, suntem toți mândri că avem o limbă admirabilă, dar limba noastră - îmi pare rău să o spun - interesează la Sorbona, interesează ca o secție pentru studenți, dar pentru un liceu în Paris, limba română nu va fi niciodată o limbă interesantă, după cum nu vor fi nici alte zeci de limbi de pe glob.

Din acest punct de vedere, cred că inițiativa este bună și o susțin și în calitatea mea de președinte al Grupului pentru francofonie din cele două Camere.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumim, domnule academician.

Declar închise dezbaterile generale.

Vom da vot final pe raport și lege.

Stimați colegi,

Vă propun să trecem peste celelalte puncte înscrise în ordinea de zi, până la numărele 15 și 16 unde avem două propuneri legislative cu caracter ordinar.

................................................

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La punctul 3 din ordinea de zi avem înscris Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2008 privind trecerea unui imobil din domeniul public al statului în domeniul privat al statului și darea acestuia în folosință gratuită Ambasadei Franței în România.

Legea are caracter de lege ordinară.

Senatul este primă Cameră sesizată.

Vă rog să vă pronunțați prin vot asupra raportului.

Raportul este favorabil.

Vă rog să votați.

(Pe tabela de vot este înscris: 31 de voturi pentru, 4 voturi împotrivă, 6 abțineri.)

Rog colegii prezenți în sală să și voteze, să participe la vot.

Resupun votului dumneavoastră raportul la Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2008.

Vă rog să votați.

(Pe tabela de vot este înscris: 34 de voturi pentru, 6 voturi împotrivă, 6 abțineri.)

Mai sunt 6 colegi prezenți în sală, care nu au votat.

Adresez rugămintea colegilor senatori să participe la vot.

Resupun votului dumneavoastră raportul favorabil întocmit de Comisia pentru administrația publică, organizarea teritoriului și protecția mediului.

Vă rog să votați.

Raportul favorabil, fără amendamente, și Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2008 sunt adoptate de plenul Senatului cu 36 de voturi pentru, 6 voturi împotrivă și 6 abțineri.

Din sală:

Listă, vă rugăm!

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Listă de vot pentru grupurile parlamentare.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 4 iunie 2020, 5:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro