Plen
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.50/22-05-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 12-05-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2008

3. Prezentarea Raportului privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții pe semestrul II al anului 2007.

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Pe locul 3 figurează, cum bine știți, Raportul privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții pe semestrul II al anului 2007.

Dau cuvântul președintelui acestei comisii, domnului deputat Mohora.

Domnul Tudor Mohora:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vă rog să fiți de acord să nu prezint nici măcar în sinteză raportul pe care dumneavoastră l-ați primit la casete încă de săptămâna trecută și bănuiesc că cei dintre dumneavoastră care au avut timp l-ați și parcurs.

Aș vrea să ridic în fața plenului Camerei trei probleme care poate că unele dintre ele răzbat și din conținutul raportului și ar trebui întărite, altele probabil că sunt, să spun, o chintesență care ar trebui să se citească mai degrabă printre rânduri.

Prima problemă pe care vreau să o ridic în fața dumneavoastră este că, în ceea ce ne privește, Comisia pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții parcă de la un an la altul întâmpină mai multe dificultăți. Unele dintre ele le constatați și dumneavoastră, pentru că ne trimiteți, în calitate de deputați, petiții preluate de la cetățeni, și nu suntem în măsură să răspundem în termenele legale de multe ori și nici cu acuratețea necesară, datorită indolenței unor funcționari publici care populează diferite zone ale autorităților publice centrale și locale și care nu înțeleg că dreptul de petiționare este un drept fundamental al cetățenilor României, care este prevăzut în Constituție.

Iată de ce, constatând această chestiune și constatând faptul că Ordonanța nr.27 din 2000, care reglementează acest drept de petiționare pentru cetățeni, nu cuprinde acțiuni de sancțiune a funcționarilor publici care nu respectă termenele legale și obligațiile care le revin pentru aplicarea Constituției, noi, în cadrul comisiei, am elaborat deja un text de modificare a ordonanței pe care, după ce îl vom discuta în prima ședință a comisiei, evident, nu în numele comisiei, ci în numele deputaților care doresc să îl semneze, dar pe baza experienței pe care am dobândit-o în comisie, îl vom înainta plenului, în speranța că dumneavoastră veți manifesta sensibilitatea necesară pentru a modifica această ordonanță în spiritul celor pe care eu le-am prezentat înainte.

Pentru că, dacă unui demers al Parlamentului, o instituție a statului nu-i răspunde, ne imaginăm și ne apucă groaza ce se întâmplă cu demersul direct al cetățeanului pe care el îl face față de o instituție publică.

A doua problemă pe care vreau să o ridic în fața dumneavoastră este legată de raporturile noastre cu justiția din care, de asemenea, se pot trage învățăminte interesante.

Sigur că noi în activitatea pe care am desfășurat-o am avut în vedere să respectăm cu foarte multă acuitate principiul separației puterilor în stat și să solicităm, în limita strictă a competențelor pe care Regulamentul Camerei Deputaților ni le conferă, instituțiilor statului care administrează actul de justiție acele răspunsuri la întrebări pe care și nouă ni le pun cetățenii.

Și aș vrea să relev în fața dumneavoastră următorul aspect, pe care nu-l soluționăm acum, dar trebuie să-l priviți ca pe un semnal de alarmă. În ultimii doi ani am făcut o situație și am constatat că la toate semnalele noastre cu privire la încălcări ale regulilor de procedură de către unele instanțe de judecată sau de anchetă ni s-a răspuns invariabil că nu se confirmă și s-a invocat principiul separației puterilor în stat pentru a ni se spune că nici nu avem ce alte lucruri să solicităm din partea instituțiilor respective. Și mă refer în principal aici la Consiliul Superior al Magistraturii care, așa cum știm, prin lege aprobată în Parlament, are atribuții și are o inspecție judiciară care trebuie să lucreze tocmai pentru a corecta acele elemente de malpraxis în actul de administrare a justiției.

Este de datoria noastră să atragem atenția Parlamentului, sigur, nu propunem noi reforma justiției, dar este clar că atâta vreme cât aici se practică, să spun așa, acțiunea sau atitudinea lui Pillat din Pont în interiorul justiției, este nevoie, stimați colegi, de o receptivitate în perspectivă și reacțiune mai mare pentru a reforma cu adevărat justiția.

În sfârșit, a treia problemă este legată de o anchetă mult dezbătută pe parcursul a vreo trei săptămâni în plenul Camerei, pe care noi am făcut-o cu privire la retrocedarea Castelului Bran și, așa cum știți, acea anchetă a fost finalizată cu un vot în plenul Camerei Deputaților. După știința noastră, singura comisie de anchetă care s-a finalizat printr-un vot și niște măsuri.

Din momentul în care noi am informat plenul Camerei și raportul a fost aprobat, rolul comisiei desigur a încetat, pentru că Regulamentul Camerei Deputaților, la art.78 alin.(3), precizează că Biroul permanent are obligația ca în termen de 30 de zile să informeze plenul Camerei în legătură cu punctele de vedere pe care le-au exprimat, în urma studierii raportului și a hotărârii Camerei, acele instituții ale statului care au fost sesizate în legătură cu această speță sau cu altele.

În ceea ce ne privește, noi am sesizat atunci, prin hotărârea Camerei, Curtea Constituțională, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și Guvernul României.

Au trecut, stimați colegi, șase luni de zile, nu 30 de zile, așa cum scrie Regulamentul, și trebuie să spun, să exprim aici, nu nemulțumirea mea personală, dar și a mea, ci nemulțumirea membrilor comisiei pe care o reprezint că nici până în prezent plenul Camerei nu a audiat o informare în legătură cu modul în care s-a finalizat această anchetă. Noi nu considerăm că această anchetă este finalizată până când nu vom audia din partea Biroului permanent această informare, care este obligația sa, și nu a noastră, regulamentară.

Vă mulțumesc foarte mult pentru atenția dumneavoastră și, dacă aveți întrebări, vă stau la dispoziție pentru răspunsuri.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Are cuvântul domnul Merce, care vorbește în numele Grupului parlamentar al PRM-ului și ca membru al Comisiei pentru cercetare a abuzurilor.

Poftiți domnule deputat.

Domnul Ilie Merce:

Stimate domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Într-o declarație politică pe care am făcut-o cu aproximativ doi ani în urmă, am afirmat printre altele că Parlamentul României a ajuns canalul deversor al societății. Toate neîmplinirile, toate necazurile sunt datorate acestei instituții a statului, lucru care nu este adevărat.

De ce am ajuns aici? Este o întrebare pe care trebuie să ne-o punem toți. Niciodată Parlamentul României, în fața tuturor acuzelor la care am fost supuși, nu a luat atitudine, nu a avut reacție. Nu înțeleg, de ce? Parlamentul României este prima instituție a statului, care face legi. E prima și cea mai importantă instituție care trebuie să controleze modul în care aceste legi se aplică și le respectă.

Parlamentul României are regulamente, da? Se conduce după legi, după Constituție. Are și regulamente proprii. Nu ne îngrijim nici de respectarea acestor regulamente.

Și cazul în speță e foarte edificator, cu Castelul Bran. Nu este posibil ca niște instituții ale statului să nu răspundă în termen constituțional la niște cerințe ale Parlamentului.

Atunci, ne punem întrebarea: ce păzim noi? Ce păzesc instituțiile statului, în condițiile în care organele subordonate Parlamentului nu răspund cerințelor și solicitărilor Parlamentului?

De aceea, nu vreau să mai mă lungesc, dar vreau să atrag încă o dată atenția că Parlamentul României nu-și exercită în mod constituțional atribuțiile ce-i revin și vreau să aduc o critică aici și conducerii Camerei Deputaților, pentru că aici suntem și depinde și de noi modul în care suntem respectați de către cei care trebuie să ne respecte. Dar, ca să fii respectat, trebuie să-i respecți și pe alții.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule coleg.

Poftiți! Din partea Grupului minorităților naționale și, de asemenea, membru al Comisiei pentru cercetarea abuzurilor.

Domnul Becsek-Garda Dezsö-Kálmán:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

De 12 ani mă lupt împotriva mafiei lemnului, împotriva mafiei retrocedărilor.

Anchetele noastre parlamentare, controalele efectuate împreună cu instituțiile de control ale statului, cum era Departamentul de control al Guvernului, echipele de control ale Ministerului Agriculturii, Garda Financiară, Garda de Mediu, în urma acestor controale întotdeauna am identificat pe infractori, cât și infracțiunile. Însă aceste infracțiuni deosebit de grave au fost mușamalizate de către organele abilitate ale statului.

Privind activitatea comisiei noastre în semestrul II din 2007, am colaborat deosebit de fructuos cu Autoritatea pentru Retrocedarea Proprietăților. Am descoperit cazuri deosebit de grave.

Și aș vrea să mulțumesc conducerii comisiei noastre, cât și conducerii Parlamentului pentru susținerea acestei lupte împotriva mafiei. Această luptă a parlamentarilor pentru cinste, împotriva infractorilor este foarte necesară pentru că este în joc chiar imaginea instituției noastre. Noi luptăm pentru interesele poporului și, de fapt, această luptă a noastră nu este luată în seamă și, totuși, ar trebui să folosim mai mult această armă a luptei împotriva corupției ca instituția noastră să aibă o imagine mai pozitivă.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc și eu.

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul?

Poftiți. Domnul Dumitriu, în numele Partidului Conservator, după domnul Garda Dezideriu, care a vorbit în numele U.D.M.R.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte Mohora,

Îmi reafirm stima pe care o am pentru dumneavoastră și, de asemenea, felicit din nou Comisia pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru abuzuri că își face datoria în integralitatea ei.

Problema ridicată de domnul deputat Merce este foarte importantă. Cea legată de singura anchetă care s-a finalizat cu o hotărâre a Parlamentului. Singura anchetă a cărei hotărâre finală a fost votată în marea majoritate de către parlamentari și rezultatul zero.

Nu trebuie să ne mirăm, pentru că asta este direcția în care se dorește a se merge. Un Parlament docil, un Parlament format din oameni care să intre, pe cât posibil, dând bani, un Parlament format din oameni care să răspundă unor comenzi, fie pentru că au interesul, fie pentru că au suficiente dosare, astfel încât să fie ținuți de niște păpușari. Sigur, toate astea sub acoperirea acestui vot nominal care, evident, nu va fi decât o altă poveste politică.

În aceste condiții, evident că această reprezentare a cetățeanului în Parlament sau a problemelor sale este numai o iluzie. Evident că instituții cum sunt Avocatul Poporului sau comisiile de cercetare a petițiilor, nu mai vorbesc de abuzuri și corupție, că aici deja intrăm în Frații Grimm, sigur că legat de toate aceste comisii de multe ori ne întrebăm oare ce rost mai au. Ce rost poate să mai aibă, atâta timp cât o hotărâre cu caracter de lege nu este pusă în aplicare de guvern. Nu este luată în seamă nici măcar, așa cum spunea domnul deputat Merce, de instituția aflată în subordinea Parlamentului.

Așa încât, stimate domnule președinte Mohora, vă felicit încă o dată pentru activitate, pentru raportul dumneavoastră precis ca de obicei, însă, dați-mi voie să mă îndoiesc că până la urmă cetățenii ar putea aprecia favorabil și raportul și felicitările mele sincere.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, stimate coleg.

Dacă mai dorește cineva să intervină?

Dați-mi voie, dacă nu mai doriți dumneavoastră, să am și eu o mică intervenție. (Domnul președinte de ședință coboară la tribună).

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Dați-mi voie să am o scurtă intervenție, nu în calitate de fost președinte al comisiei sau în calitate de membru al acestei comisii, ci în calitate de deputat și de vicepreședinte al Camerei. Din păcate, stimați colegi, ne purtăm oarecum duplicitar față de această comisie.

Pe de o parte, avem în vedere că este principalul aparat, principalul organism permanent prin care Parlamentul își exercită atributul său important de control parlamentar și de receptor al opiniilor, al năzuințelor, al criticilor cetățenilor pe care îi reprezentăm. Foarte mulți dintre dumneavoastră apelați la Comisia pentru cercetarea abuzurilor pentru a aduce în fața acestei comisii scrisori pe care le primiți și pe care unii, din credința că această comisie poate mai mult decât ei, alții din dorința de a scăpa pur și simplu de acea scrisoare, o trimit comisiei.

Pe de altă parte, această comisie este considerată un fel de cenușăreasă. Și în privința celor pe care grupurile parlamentare îi trimit în comisii, nu vreau să scad în nici un caz din calitățile și valoarea actualilor componenți, dar vorbesc de cum se apreciază în principiu la constituirea comisiilor.

Pe de altă parte, atunci când trebuie să fim solidari cu membrii acestei comisii, cu comisia pentru a-i crește credibilitatea, pentru a-i crește fermitatea, nu ne prea implicăm. Dimpotrivă, îi lăsăm în pace, și dumneavoastră fiecare, și noi, conducerea Camerei Deputaților.

De aceea, cuvântul meu s-ar vrea și o reflecție pentru partidele politice despre felul cum trebuie să acționeze în viitor, cu privire la rolul pe care îl destinează acestei comisii, dar și pentru dumneavoastră, pentru felul cum tratați această comisie.

Aș vrea, de aceea, în calitate de vicepreședinte, să apreciez activitatea acestei comisii, faptul că s-au înhămat la o adevărată corvoadă, fără a beneficia măcar de mulțumirile mediatice de care se bucură deputații din celelalte comisii și să îi laud și pentru felul cum, în mod solidar, acolo, în comisie, știu să depășească apartenența la un grup politică și lucrează pentru ca această comisie să devină nu mai vizibilă, ci mai eficientă.

Repet ceea ce au spus alți doi antevorbitori, e singura comisie care a terminat o anchetă și care a determinat aprobarea acestei anchete printr-o hotărâre.

Aș ruga șefii grupurilor parlamentare, apropo de ce a spus domnul președinte Mohora, comisia a pregătit un Proiect de modificare a actualului cadru legislativ cu privire la rezolvarea petițiilor cetățenilor.

Haideți să avem puterea și sinceritatea să recunoaștem că toate autoritățile publice, în special cele din zona executivului, care au niște sarcini foarte atrăgătoare din punct de vedere al cetățeanului naiv, naiv că zice, uite și la ministerul cutare, peste tot mă pot duce și să găsesc o ușă deschisă unde să-mi spun păsul, unde să mă plâng. Când se duce la acel compartiment, la acel om, la acel funcționar pus în slujba lui găsește ușa închisă sau, în orice caz, inima ferecată.

De aceea, proiectul acesta pe care l-a pregătit comisia vine să îmbunătățească cât de cât această activitate destinată oamenilor și grijilor lor și v-aș ruga să-l primiți și să-l tratați cu toată solicitudinea pentru ca în actuala legislatură, cadrul legislativ cu privire la rezolvarea plângerilor și petițiilor să fie completat și îmbunătățit în mod corespunzător.

Vă mulțumesc foarte mult. (Domnul președinte de ședință se reîntoarce la prezidiu).

Domnul Valer Dorneanu:

În continuarea ordinii de zi, avem la pct.4, Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului între Guvernul României și Guvernul Islandei privind readmisia propriilor cetățeni și a străinilor, semnat la Bruxelles la 4 octombrie 2007.

Suntem în prezența unei legi ordinare. Noi, Camera Deputaților, suntem prima Cameră sesizată. Dau cuvântul inițiatorului.

Da, stați mai întâi că există o problemă de procedură.

Poftiți, domnule deputat. Domnul deputat Ifrim.

Domnul Mircea Ifrim:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Sigur, trebuia să o ridic puțin mai înainte, însă, îmi permit acum, este un lucru foarte precar faptul că în ordinea de zi nu există comisii. Nici săptămâna trecută, nici săptămâna aceasta.

Eu vreau să vă spun că nu ne putem desfășura activitatea, avem lucruri foarte importante la comisii, în același timp, conform regulamentului, este obligatoriu să fie comisie în fiecare săptămână și aș ruga Biroul permanent să analizeze această situație, deoarece nu este de mirare că Parlamentul este discreditat și ceea ce spuneau antevorbitorii mei prin faptul că se petrec asemenea lucruri, stăm cu legile și ne uităm la ele, pentru că nu avem comisii, cel puțin marțea după masa ar trebui să fie comisii și vă rugăm să analizați acest lucru.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule deputat și vă mulțumesc și pentru sinceritatea cu care ați recunoscut să trebuia să luați cuvântul ceva mai devreme. Rog pentru stenogramă să se plaseze discuția aceasta după punctul 3, pentru a asigura continuitatea înregistrărilor.

Da. Mai există o intervenție de procedură?

Vă rog, domnule deputat Gabor.

Domnul Gheorghe Gabor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș dori să dau o sugestie stimatului nostru coleg, domnul academician doctor Ifrim, pe care îl stimez în mod deosebit. Cred că și Comisia de sănătate ar putea să ia exemplul Comisiei juridice, de disciplină și imunități care a solicitat Biroului permanent să poată să lucreze în timp ce se desfășoară lucrările plenului. Și Comisia juridică, de disciplină și imunități lucrează. Acum lucrează. Va lucra și mâine dimineață, de dimineață de la ora 9 și acest lucru îl pot face și alte comisii permanente. Important este ca președinții comisiilor să dorească să-și adune membrii și să-i pună la lucru.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 20 octombrie 2019, 1:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro