Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.29/27-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 17-03-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2008

12. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 89/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Industrie Alimentară și Dezvoltare Rurală, precum și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.48/2005 privind organizarea pieței laptelui de vacă (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 735/2007

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

La pct. 11, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.89/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Industrie Alimentară și Dezvoltare Rurală, precum și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.48/2005 privind organizarea pieței laptelui de vacă.

Proiectul a fost adoptat de către Senat.

Suntem în prezența unei legi ordinare.

Comisia pentru agricultură este sesizată în fond.

Rog inițiatorul să prezinte pe scurt acest proiect și să se prezinte și pe sine pentru stenogramă.

Domnul Töke István (secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

István Töke, secretar de stat Ministerul Agriculturii.

În noile state membre, gestionarea cotelor este o atribuție a agențiilor de plăți, având în vedere că este o măsură de piață.

În prezent, și în vechile state membre, care aveau mai multe agenții de plată, formate din organizații ale operatorilor din sectorul respectiv, se desfășoară o amplă activitate de unire a acestora pentru a se putea crea un sistem unic de identificare a beneficiarilor politicii agricole comune, având în vedere că și această cotă este un drept PAC care are valoare de piață, deci indirect primește un ajutor.

În vederea protejării și susținerii sectorului de producție a laptelui, potrivit prevederilor art.13 din Ordonanța Guvernului nr. 48/2005 și având în vedere interdependența acestor activități, respectiv cea de administrare a cotelor de lapte, cea de susținere financiară, de intervenție și măsurile comerciale pentru piață, este necesar ca Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură să preia activitatea de administrare a cotei naționale de lapte a României, de colectare și control a contribuției la taxa datorată, rezultată din depășirea cotei individuale de livrări a producătorilor.

Pentru a gestiona eficient cota de lapte, controlul producătorilor cu vânzări directe și livrări, al cumpărătorilor de lapte se va modifica structura organizatorică, statul de funcții, regulamentul de organizare și funcționare al APIAM, agenția preluând, prin protocol, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, de la Agenția Națională pentru Ameliorare și Reproducție în Zootehnie, un număr de 390 de posturi și fondurile aferente acestora.

Având în vedere faptul că, în momentul actual, suntem monitorizați de către Uniunea Europeană în vederea implementării acestei măsuri, urgența aprobării acestui act normativ este de importanță majoră.

Prezentul act normativ propus este necesar pentru crearea cadrului legal adecvat cu privire la activitatea de administrare a cotei naționale a României, de colectare și control a contribuției la taxa datorată, rezultată din depășirea cotei individuale de livrări a producătorilor.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc și eu.

Domnule Kelemen, vă rog să prezentați raportul comisiei sesizate în fond.

Domnul Kelemen Attila Béla Ladislau:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Avem în față un raport înlocuitor care înlocuiește în totalitate raportul transmis cu adresa nr.24/627/10.12.2007, cu privire la Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.89/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2004 prin înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Industrie Alimentară și Dezvoltare Rurală, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.48/2005 privind organizarea pieței laptelui de vacă.

În ședința din data de 17 decembrie 2007, plenul Camerei Deputaților a hotărât retrimiterea la comisie a raportului și întocmirea unui raport suplimentar.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, iar comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ și avizul favorabil al Comisiei juridice.

La lucrările comisiei au fost prezenți 25 de deputați din totalul de 26 de deputați membri ai comisiei, raportul fiind votat cu majoritate de voturi, cinci voturi împotrivă și o abținere, în 26.02.2008.

Proiectul de lege este de competența decizională a Camerei Deputaților și comisia propune admiterea cu modificări a proiectului de lege prezentat.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

La dezbateri generale, domnul Vasile Mocanu, vă rog.

Domnul Vasile Mocanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Într-adevăr, avem în față un proiect de o complexitate foarte mare.

Eu am să mă refer doar la cota de lapte. Și, dacă vă amintiți bine, când am avut depusă moțiunea simplă în Camera Deputaților, am avut o intervenție, pe atunci la ministrul "Caltaboș și Pălincă". Nu a luat nicio măsură!

Aceste cote de lapte nu sunt nici agenții, nici agenția ANARS, a nimănui; datorită faptului că aceste cote de lapte au fost repartizate de către Ministerul Agriculturii cum a vrut ministerul. Au rămas fără repartizarea cotei de lapte cei care au investit bani foarte mulți, s-au făcut ferme de producere a laptelui, de procesare a laptelui, și s-au trezit fără repartizare de cotă de lapte.

Deci, ca să nu creez emoții mari Partidului Național Liberal și colegilor mei, noi susținem acest proiect de lege numai datorită faptului că nu dorim să întârziem plățile care trebuie să vină de la Uniunea Europeană pentru producătorii de lapte.

Dar mai avem de rezolvat o problemă. Este păcat că în comisie se lucrează foarte bine, sunt specialiști buni, dar n-am reușit ca prin acest proiect de lege să ne aducem contribuția, să facem o lege foarte bună. Și cred că este neapărat nevoie să ne aplecăm asupra controlului producției de lapte, a cotelor de lapte atât cantitativ, cât și calitativ, pentru a mulțumi specialiștii din acest domeniu.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Moisoiu, din partea Grupului PRM.

Domnul Adrian Moisoiu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu mulțumesc colegului Mocanu pentru modul în care și-a prezentat punctul de vedere, dar consider că este un punct de vedere total greșit, pentru că trebuie să ne gândim sub alt aspect. Adică cum? În clipa de față votăm la repezeală un proiect de lege numai ca să fie votat, și după care ce se întâmplă cu această organizare care există în clipa de față și care, prin această inițiativă - pardon, prin această lege, că nici nu-i inițiativă parlamentară - urmează să se producă o totală dezorganizare.

Deci am impresia că este greșit. Și atunci, dacă este greșit, mai bine, chit că suntem noi blocați în clipa de față cu trei săptămâni de pauză, din cauza summit-ului acesta, dar cred că este cazul să ne întoarcem frumos la comisie, să îl mai vedem încă o dată și încă o dată, pentru că nu este voie să transferăm tot acest personal dincolo, la APIA; în același timp, lăsăm și controlul de-o parte, care scapă din acest motiv, și după ce vom dezbate, și în acest timp de trei săptămâni, mai vedem, poate se poate și chiar îi propun domnului președinte Kelemen să invite și ANARS-ul și APIA la o discuție, la noi, aici, ca să ne punem de acord cu ceea ce avem de legiferat. Și în felul acesta, la 15 aprilie va ieși o lege ca lumea din partea noastră. 15, 20, dar în jurul datei de 20 aprilie.

Așa, ne vom grăbi, vom scoate o lege care nu corespunde și care va rămâne, cine știe până când. Dar, în același timp, este partea proastă că distruge actualul sistem de organizare.

Domnule președinte și stimați colegi,

cunosc că, la acest punct de vedere, în discuții particulare, a achiesat și Grupul parlamentar al Partidului Democrat-Liberal. Îmi pare rău că nu este domnul vicepreședinte Tabără aici, ca să îl susțină, pentru că și dânsul, în discuțiile particulare cu mine, s-a exprimat de asemenea, în acest sens, și prin aceasta de fapt fac un apel și către colegii din acest grup, ca și din celelalte grupuri, ca să susțină ideea. Și repet, domnule președinte, să îl întoarcem la comisie.

Deci propun întoarcerea la comisie.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea Partidului Conservator domnul Dragoș Dumitriu și apoi domnul Kelemen de la UDMR.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Stimați colegi,

Este o problemă de înțelegere a activității parlamentarului atât în comisie, cât și în plen și în special în faza de urmărire a aplicării legii.

Pentru că, ce se întâmplă, această lege a stat mult în comisie. Această lege a venit într-o formă aplicabilă de la Guvern. Problema, după părerea mea, nu este modul în care arată această lege; legea nu este rea. Creează un cadru destul de simplu de lucru. Problema este aplicarea legii.

Or, aici intervine cea de-a doua parte a muncii de parlamentar, aceea de a urmări cum se aplică legea și de a atrage atenția Guvernului asupra metodelor de aplicare a legii.

După părea mea, ca om care a lucrat mult la această lege, nu mai avem ce să-i facem mult în plus. Întoarcerea la comisie, în condițiile în care structura politică a Parlamentului a rămas la fel, nu va aduce nimic în plus sau nimic major în plus. Nu facem decât să pierdem timpul, nu facem decât să riscăm pierderea unor fonduri europene, deci o chestiune absolut inutilă.

Îi invit însă pe toți care au obiecții vizavi de această lege să o urmărească mai departe și să vină cu îmbunătățiri după aplicarea ei în teritoriu.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Kelemen. Și apoi domnul deputat Popa? Domnul deputat Popa a protestat doar.

Aveți cuvântul.

Domnul Kelemen Attila Béla Ladislau:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Critici și eu aș putea să aduc acestei legi, deși foarte multe lucruri au fost spuse aici. Critici putem face oricare dintre noi, fiindcă așa suntem făcuți, să avem critici aproape la toate legile.

Trebuie să vă atrag atenția asupra unei probleme. Sunt un practician, cât de cât, și am lucrat toată viața mea în agricultură. Această lege este imperios necesară. Nu avem timp să mai pierdem cu trecerea acestei legi.

Dacă noi, acum, retrimitem la comisie, doar a fost o dată retrimisă. Am făcut un raport suplimentar. Este imperios necesară. Ce a spus aici domnul secretar de stat Töke este foarte adevărat. Suntem monitorizați pe această problemă, problema trebuie rezolvată. Cum vom urmări producțiile de lapte sau cum vom urmări aplicarea legii trebuie să spun că domnul coleg Dumitriu are dreptate; putem face fiecare în felul lui, în fiecare județ avem modalități și avem pârghii ca să facem această urmărire.

Dar acum, vă rog, domnilor colegi, facem un rău producătorilor de lapte. Astăzi sau mâine va fi o săptămână de când producătorii de lapte erau în fața Guvernului, tocmai din cauza ezitărilor pe care le tot avem și tot retrimitem și bâlbâim și nu facem să treacă aceste legi.

Este o lege importantă, bineînțeles perfectibilă, dar vă cer să votați această lege, în interesul producătorilor de lapte.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

S-au terminat dezbaterile generale. Nu putem trecem la dezbaterea pe articole până când nu vă pronunțați asupra cererii.

Domnul Mircia Giurgiu dorește să intervină și dânsul. V-aș ruga, pe viitor, să vă apropiați mai mult de...

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Cel puțin două probleme ar trebui reglementate, chiar dacă le transformăm chiar aici, în plen. Este vorba de cota de lapte, așa cum s-a spus aici, cred că nu este corect ca cineva să se ocupe și de administrare și de control și de absolut tot, și apoi este vorba de salariile celor din județe, fiindcă această lege transformă sucursalele județene în filiale cu personalitate juridică, iar tot personalul de acolo va pierde la salariu până la 1.800.000 de lei vechi fiecare salariat.

Așadar, totuși există două probleme.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Așadar, vă reamintesc că, înainte de a trece la dezbaterea pe articole, trebuie să ne pronunțăm asupra cererii propuse de către domnul deputat Moisoiu, de a se restitui proiectul comisiei sesizate în fond.

Vă rog să vă pronunțați prin vot electronic.

Propunerea a fost respinsă cu 70 de voturi împotrivă, 28 pentru și o abținere.

Trecem la dezbaterea textelor proiectului de lege. Vă rog să urmăriți raportul comisiei.

La titlul legii, dacă aveți de făcut observații? Comisia n-a avut. Adoptat textul acestei legi.

Articolul unic al proiectului de lege. Urmăriți, vă rog, amendamentul 2. Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul 2 al comisiei? Nu. Adoptat amendamentul.

Titlul ordonanței de urgență. Comisia n-are obiecțiuni. Dacă aveți dumneavoastră? Votat în formula Guvernului.

Art. 1, preambul. Dacă aveți de făcut obiecții? Comisia n-a avut. Votat în formula prezentată.

La art. 1 urmăriți, vă rog, amendamentul 6. Dacă aveți obiecțiuni? Adoptat amendamentul 6.

Pct. 7, nu-i vorba de un amendament, pct. 7 din raport, cu privire la art. 3, unde nu are amendamente comisia. Dacă aveți dumneavoastră obiecțiuni? Votat textul inițial.

Pct. 8 din raport. Vă rog să urmăriți în continuare raportarea la numerotarea din raport. Nu sunt obiecții. Adoptat.

Pct. 9, adoptat.

La pct. 10 urmăriți, vă rog, amendamentul comisiei. Votat amendamentul comisiei.

Pct. 11, urmăriți amendamentul comisiei. Votat amendamentul comisiei.

Pct. 12, comisia nu are observații. Dacă aveți dumneavoastră? Nu. Votat.

Pct. 13? Votată formularea inițială.

Pct. 14, nu aveți obiecții. La fel.

Pct. 15, la fel. Pct. 16. Urmăriți amendamentul comisiei de la pag.10. O nouă formulare pentru art. III.

Adoptat textul comisiei.

Urmăriți, vă rog, și pct. 17, cel cu privire la art. IV. Comisia nu are obiecții.

Votat textul inițial.

La pct. 18 comisia ne propune un articol nou, art. II. Cred că este vorba de o greșeală de numerotare. Urmăriți, vă rog, amendamentul de la pct. 18. Dacă aveți obiecțiuni?

Votat în unanimitate.

Am parcurs textele proiectului de lege.

Vom supune proiectul votului final, mâine.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 31 martie 2020, 6:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro