Domnul Laurențiu Mironescu: Referitor la Propunerea legislativă privind transferul cu titlu gratuit a unui pachet de acțiuni de 25% deținute de stat la Societatea Națională "Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu" către județul Constanța și reglementarea situației juridice a unor bunuri proprietate publică a statului din județul Constanța, noi considerăm următoarele: Hotărârea Guvernului nr.523/1998 privind înființarea Societății Naționale "Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu" prevede ca bunurile reprezentând piste de decolare-aterizare, căi de rulare, platforme de îmbarcare-debarcare, precum și terenurile de sub aceea sunt proprietate publică. Dispozițiile din actul normativ de înființare a societății, interpretate în concordanță cu dispozițiile art. 136 din Constituție și Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia prevăd că regimul juridic al bunurilor enumerate mai sus este în mod exclusiv cel al proprietății publice a statului, fiind, prin natura lor, cu certe valențe privind apărarea națională și siguranța, precum și ordinea publică, de interes național și nu local. Trecerea în domeniul public al unui județ și în administrarea consiliului județean a unor bunuri de uz și de interes național constituie o operațiune neconstituțională în sine, fiind evident că apărarea și siguranță națională nu poate fi privită ca o activitate a unui serviciu public județean. De asemenea, transferul prin lege al unor bunuri aparținând Societății Naționale "Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu" din domeniul public al statului în domeniul public al județului Constanța este neconstituțional, aceasta constituindu-se într-o acțiune, în esență, comercială și care se poate efectua în condițiile unei legi existente, Legea nr. 213/1998. Mai mult, Aeroportul Internațional "Mihail Kogălniceanu" are o importanță strategică deosebită în domeniul apărării și siguranței naționale, având în vedere imediata apropiere de Baza Aeriană "Mihail Kogălniceanu", inclusă în facilitățile puse la dispoziția Forțelor Aeriene ale Statelor Unite ale Americii. Vecinătatea Bazei Aeriene "Mihail Kogălniceanu" determină influențarea reciprocă a deciziilor manageriale ale celor două entități. Problema de fond, aceea de a introduce un coacționar al statului pe Aeroportul Internațional "Mihail Kogălniceanu" poate perturba aplicarea angajamentelor și proiectelor existente și poate genera consecințe asupra activității comune de apărare pentru aeronavele NATO și ale partenerilor cu care România are încheiate acorduri bilaterale. În consecință, poziția Partidului Democrat este pentru respingerea propunerii legislative.
|