Plen
Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.117/21-09-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
10-10-2019 (comună)
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 11-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007

15. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.79/2006 privind majorarea tarifelor în transportul feroviar de călători pe teritoriul României (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 971/2006

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2006 privind majorarea tarifelor în transportul feroviar de călători pe teritoriul României.

Potrivit prevederilor art.115 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență. Are cuvântul reprezentantul inițiatorului.

Domnul Cătălin Doică:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este vorba despre o ordonanță de urgență care a prevăzut o majorare treptată a prețurilor practicate de calea ferată de CFR călători. Având în vedere caracterul de serviciu public și social al transportului feroviar de călători, Societatea CFR călători depinde substanțial de nivelul de subvenție acordat de la bugetul de stat. Vorbim despre un pachet minim social care se aplică în toate țările Uniunii Europene și fiecare țară subvenționează practic transportul de călători pe calea ferată. Am prevăzut și am propus această modificare, aceste majorări de preț, având în vedere că bugetul statului nu poate asigura în limitele necesare subvenția în fiecare an.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Din partea comisiei raportoare, vă rog?

Domnul Iulian Iancu:

Domnule ministru,

Stimați colegi,

Avem în acest moment în dezbatere o ordonanță de urgență care a determinat o atitudine justificată din partea Camerei, de respingere, ținând seama că Guvernul ne propune nici mai mult, nici mai puțin, în lipsa gestionării corecte a managementului societăților din subordinea Ministerului Transporturilor, practic, transferul costurilor pe seama populației.

Acest proiect de lege a fost în dezbaterea Camerei în etape, succesive, în comisie am solicitat Guvernului să ne prezinte o metodologie de calcul în baza căreia să se stabilească prețul biletelor la călători. Nu au fost în stare. În final, după dezbaterile și decizia de retrimitere la comisie la solicitarea unor colegi, deși corect ar fi fost să respingem ordonanța, în urma retrimiterii la comisie, comisia văzând că în scurgerea timpului, practic Guvernul a trecut la majorări succesive ale prețului și, practic, am înregistrat 4 majorări la prețul biletelor pentru călători în acest interval de timp, am considerat necesar în cadrul comisiei să introducem un amendament, prin care să obligăm, începând de la acest act normativ, Ministerul Transporturilor să aplice majorare de tarif numai în baza unei metodologii de calcul.

Și, în consecință, pentru că oricum ordonanța și-a făcut efectul, supunem aprobării Camerei proiectul de ordonanță cu amendamentul admis de către comisie.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul? Doamna deputat Aura Vasile din partea Grupului parlamentar al PSD.

Doamna Aurelia Vasile:

Grupul parlamentar al PSD nu va vota această lege pentru aprobarea ordonanței, chiar dacă ea și-a făcut efectul, rămânând constanți la politica pe care partidul nostru o are în privința protecțiilor sociale și atunci când trebuie să avem grijă de buzunarul cetățeanului.

În condițiile în are președintele comisiei, domnul deputat Iancu, a prezentat prima dezbatere din cadrul comisiei, ședință în care toți parlamentarii ne-am dat seama că majorarea de tarif se face pentru a acoperi managementul defectuos și a acoperi fel de fel de licitații care le realizează companiile CFR-ului, care sunt oportune sau mai puțin oportune, ședință în care reprezentanții ministerului n-au reușit să ne convingă și nici n-au putut să aducă dovada că aceste majorări pe care le doresc a fi luate în buzunarul cetățenilor nu sunt decât o proastă administrare a banilor pe care trebuie să-i realizezi. De atunci și până acum, într-adevăr, s-au mai anunțat și alte modificări ale tarifelor, am fost de acord și suntem de acord cu amendamentul pe care domnul deputat Iancu l-a propus, dar, pe întregul legii, grupul nostru nu va vota și n-o să votăm niciodată astfel de proiecte de legi.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PRM, domnul Rus.

Domnul Ioan Aurel Rus:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Din start vom spune că Grupul parlamentar al PRM nu este de acord cu această ordonanță.

Și cele 4 majorări care au survenit, aș vrea să întreb în baza cărei legi, dacă nici prima ordonanță n-a fost aprobată, de ce a trebuit să mergem după aceea? S-a separat CFR-ul, s-a făcut disjuncție SN-CFR marfă și călători, se știe că din totdeauna marfa acoperea călătorii, lipsa banilor care vin de la călători, dar ar trebui să înființăm grupul feroviar român, ca o parte din mafioții ce lucrau la Ministerul Transporturilor să-și poată face această societate și să poată ei să gestioneze transportul țițeiului care este cel mai scump pe sectorul de cale ferată Adjud-Ciceu și toate celelalte îngrășăminte de la Târgu Mureș spre Galați, cunoaștem mafia care încă mai persistă în Ministerul Transporturilor, nu putem să fim de acord ca din banul cetățeanului să acoperim aceste datorii.

Vrem să-l aducem acasă pe Nicolaiciuc, să-l chemăm și pe acela care urma după el și să vedem ce s-a întâmplat cu banii, unde sunt banii de la CFR, să vedem cum s-au cumpărat măturile cu un milion și becurile cu două milioane sau trei, vrem să vedem ce s-a întâmplat cu casele de vacanță, de ce am dus SN CFR-ul în situația de a fi datoare și să i se ia curentul electric... bine că nu se întâmplă și acest lucru. Am mai reușit încă o performanță extraordinară cu un ministru de transporturi care am scos și paza de la obiectivele publice. Tunelurile și viaductele nu sunt păzite astăzi în România, pentru că nu aveam bani. SN CFR-ul nu avea bani să plătească aceste servicii. Bine că nu este Osama Bin Laden în România și să meargă la tunel sau la viaduct că s-ar întâmpla lucruri dezastruoase în țară! Și, atunci de ce trebuie să venim și să punem această taxă, să suporte călătorul, pentru că serviciile sunt proaste. Vagoanele de dormit sunt aduse de la second hand de afară, sunt puse în coada trenului ca să te poată zdruncina când călătorești spre București, să te poată lăsa într-o stație de cale ferată unde nu mai este peron, pentru că fiind în capăt sau la început, sigur, peroanele nu sunt atât de lungi. Și, iată situația reală a acestei societăți SN CFR călători, pe care noi nu putem s-o salvăm acum. Managementul dezastruos își arată roadele. Cred că ar trebui trași la răspundere și aici sunt factori responsabili care ar putea aplica legea, dar nimeni nu se interesează, pentru că o mână spală pe cealaltă, suveica se predă, lasă că vine iarăși rotația la 4 ani și nu-și dau eu acum în cap, că să nu-mi dai tu mie mai târziu și iată că totuși contribuabilul trebuie să sufere. Nu suntem de acord cu această majorare.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Din partea Grupului parlamentar al Partidului Conservator, domnul Călian.

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că antevorbitorul meu, foarte vehement, a adus în discuție calitatea serviciilor oferite de SNCFR.

Pe parcursul ultimelor 3 luni de zile, SNCFR a majorat tarifele la transportul feroviar de 2 ori. Avem astăzi o scuză și spunem, păi, s-a dat ordonanța și ea produce efecte. Este o mare greșeală.

Majorările de preț nu trebuie să se producă pe baza emiterii unor ordonanțe, ci în baza unor prevederi, unor inițiative legislative, în urma cărora să se decidă acest lucru. Nu majorăm întâi prețurile și pe urmă dăm legea, pentru că este absurd. Să nu uitați faptul că există legi care vizează transportul feroviar, și mă refer aici la înlocuirea tichetelor de transport pentru pensionari în bani, mă refer, evident, la cele care n-au fost folosite. Această lege, deși apare inclusiv în Monitorul Oficial nu a fost pusă în aplicare niciodată. Atunci cum se justifică această majorare? Se justifică prin prisma faptului că într-adevăr managementul este prost. Cei care conduc destinele acestei societăți naționale și au dovedit incapacitatea de a o gestiona corespunzător.

Consider că soluția ar fi cea a privatizării SNCFR, astfel încât Guvernul să se elibereze de aceste sarcini și, într-adevăr, să avem competiție, să avem concurență și în acest domeniu. Ar fi soluția care, într-adevăr, ar ajuta în primul rând beneficiarul transportului pe zona feroviară.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc.

Dacă nu mai sunt alte intervenții din partea grupurilor parlamentare, invit biroul Comisiei pentru industrie și servicii să facă propunerile pentru timpul afectat dezbaterii acestui proiect de lege.

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cinci minute cu trei minute.

Domnul Eugen Nicolicea:

Supun votului dumneavoastră acest timp propus cu mâna ridicată, deci vot deschis, timpul propus de către comisie.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri? Deci cu unanimitate de voturi a fost aprobat timpul afectat dezbaterii. Se începe votarea cu titlul.

Cine este pentru? Vot electronic, vă rog.

Cu 95 de voturi pentru, 13 voturi împotrivă și 8 abțineri, titlul a fost aprobat.

Supun aprobării dumneavoastră articolul unic cu amendamentul aprobat de către comisie. Vă rog să votați.

Vă rog, o intervenție?

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Văzând că se insistă ca să treacă această ordonanță de urgență, care nu are absolut nicio rațiune în a susține practic un management incorect la aceste societăți, am propus acest amendament pe care însă, dacă-mi permiteți, am să încerc să-l corectez. O dată, pentru că el a fost făcut în mai și propuneam atunci un termen de maxim 60 de zile pentru elaborarea metodologiei de calcul și aș vrea să modific termenul de la 60 la 30 de zile, asta pentru situația în care ar trece ordonanța, și pentru tehnica legislativă, pentru corectitudine, să continuăm amendamentul, textul amendamentului, în ultima lui parte, "...intrării în vigoare a prezentei Legi de aprobare a Ordonanței de urgență nr. 79/2006".

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Deci supun la vot articolul unic, pozițiile 1-6 cu amendamentul propus de către comisie. Vă rog să votați.

Cu 99 de voturi pentru, 13 împotrivă, 7 abțineri, articolul unic, cu amendamentul propus de către comisie, a fost aprobat.

Legea rămâne pentru votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 9:42
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro