Vasile Pruteanu
Vasile Pruteanu
Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.117/21-09-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
10-10-2019 (comună)
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 11-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.50 Vasile Pruteanu - declarație politică cu privire la propunerile de reformare a învățământului;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Vasile Pruteanu:

Declarație politică cu privire la propunerile de reformare a învățământului.

Se știe că nu pot exista îmbunătățiri într-un sistem fără a se face înnoiri. Dar, tot atât de adevărat este că nu toate înnoirile duc, în mod automat, la îmbunătățirea sistemului.

Înnoirile de dragul înnoirilor pot duce la dărâmarea unui sistem. Cam la așa ceva asistăm astăzi, când ministrul educației, cercetării și tineretului face niște propuneri de dragul de a se ști că face reformă, fără însă a se gândi la efectul acestora.

Mai precis, domnul Cristian Adomniței, noul ministru al educației cercetării și tineretului, propune, printre altele, eliminarea examenului de admitere la liceu.

Cui prodest?

Ce îmbunătățire a sistemului învățământului românesc ar aduce o astfel de propunere?

Se pare că sus-numitul ministru nu s-a gândit la aceasta. Iată, însă, că noi ne gândim. Noi știm că liberalismul autentic se bazează pe valori. Or, valorile se descoperă prin concurență. Desigur, o concurență loială.

În sistemul învățământului, concurența înseamnă examene.

Trecerea de la învățământul gimnazial la cel liceal trebuie să se facă prin concurență. Elevii care doresc să urmeze studii liceale trebuie puși pe aceeași linie de start în condiții egale, nu preselecționați prin filtre arbitrale.

Formula propusă de ministrul liberal este mai puțin concurențială, chiar decât cele care au fost aplicate în învățământul comunist al lui Ceaușescu.

Prin aceasta, se răpește dreptul liceelor de a-și selecționa elevii. E ca și cum ai interzice firmelor să facă angajări pe bază de concurs, ori federațiilor sportive să organizeze probe de calificare. Am trece peste toate acestea dacă s-ar demonstra eficiența noului sistem. Aceasta, însă, nu există.

Diferența valorică dintre doi elevi se realizează numai prin examen comun, și nu pe baza cataloagelor cum propune ministrul liberal. Orice am spune, cataloagele din diverse localități, dar mai ales din mediul rural, față de cele din mediul urban, nu pot reflecta pe deplin obiectiv cunoștințele elevilor. Examenul, da.

Iată de ce propun să se reflecteze mai mult atunci când se inițiază niște măsuri cu implicații foarte serioase asupra întregii societăți românești, cum sunt cele la care m-am referit și cu care nu pot fi de acord.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 11:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro