Radu Lambrino
Radu Lambrino
Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.117/21-09-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 11-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.36 Radu Lambrino - declarație politică cu subiectul "Situația proiectelor de cartiere rezidențiale din jurul Timișoarei";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Radu Lambrino:

"Situația proiectelor de cartiere rezidențiale din jurul Timișoarei"

Doamnelor și domnilor deputați,

Voi porni în această declarație politică de la un fapt despre care mulți dintre dumneavoastră ați auzit probabil din relatările mass-media. Este vorba de dinamica investițiilor imobiliare din vestul țării, în special din jurul orașului Timișoara. Sunt cunoscute investițiile pe care numeroși cetățeni străini le-au făcut în terenuri agricole, așa cum este cunoscută și valoarea clădirilor din centrul istoric al Timișoarei. Deși legată de acestea prin ideea mai largă a afacerilor imobiliare, este mult mai puțin cunoscută situația marilor proiecte de dezvoltare a așa-numitelor cartiere rezidențiale pe care diverse firme sau persoane private intenționează să le dezvolte în afara orașului.

Scopul acestei declarații politice este acela de a atrage atenția asupra marilor capcane ce stau ascunse în spatele acestor proiecte de dezvoltare imobiliară, aparent atât de atractive, capcane la care majoritatea potențialilor clienți sunt expuși. Și întrucât majoritatea acestor clienți sunt tineri care mizează în realizarea visului de a avea o casă pe credite ipotecare pe termen lung, cred că este de datoria noastră ca parlamentari să tragem un semnal de alarmă, să descoperim acele pârghii care permit în acest moment vinderea unor iluzii și să corectăm legislativ aceste scăpări.

Spuneam că în principal tinerii sunt expuși unui astfel de risc și aceasta din mai multe motive: mulți dintre ei se află în căutarea primei locuințe, majoritatea nu au toți banii necesari achiziționării unui apartament și optează pentru obținerea unui credit ipotecar, majoritatea dintre ei sunt marcați de experiența copilăriei printre blocuri și visează la o locuință tip casă personală în care să își crească la rândul lor copiii. Calculul este așadar simplu: decât un apartament la bloc mai bine cumpărăm acum o parcelă de pământ pe care să construim apoi, cu un credit ipotecar, o casă. Și cum prețurile terenurilor în oraș sunt de obicei suficient de mari cât să nu și le poată permită, tinerii respectivi apelează la soluția unui teren în afara orașului, în viitoarele zone rezidențiale.

Concret, în cazul Timișoarei, febra acestor arii rezidențiale a cuprins deja toate localitățile din primul cerc care înconjoară orașul, fiind deja celebre achizițiile și revânzările speculative de terenuri din Dumbrăvița, Giroc, Moșnița Nouă etc., fenomen care se extinde de la o lună la alta către localități chiar mai îndepărtate. Problema cu toate aceste cartiere rezidențiale este că majoritatea se află doar pe hârtie, adică în planurile "dezvoltatorilor", în realitate existând doar niște câmpuri îngropate de bălării, practic niște suprafețe de teren care până nu demult erau terenuri agricole. Drumurile de acces nu sunt nici măcar trasate, parcelele nu sunt delimitate, cel mai apropiat stâlp de curent este undeva în satul vecin, iar despre alimentarea cu gaz și apă potabilă sau despre rețeaua de canalizare nici nu poate fi vorba. Cu toate acestea tinerilor dornici să își ridice o casă în noul cartier rezidențial le este prezentat un plan în care toate aceste lucruri par rezolvate, în care există chiar zone rezervate spațiilor verzi și de agrement, eventual chiar un viitor centru de cumpărături, un centru medical și o școală - toate, din păcate, doar pe hârtie.

Practic, fără nici o investiție semnificativă, mulți dintre așa-zișii dezvoltatori de cartiere rezidențiale obțin câștiguri semnificative din schimbarea încadrării unor suprafețe de pământ din terenuri agricole în terenuri cu destinația locuințe, printr-un simplu desen și o simplă aprobare a unui Plan Urbanistic Zonal (P.U.Z.) și fără nici o responsabilitate apoi pentru transformarea acestui P.U.Z. în realitate. Morala tristă a acestei afaceri este trăită de tinerii al căror plan de a avea propria casă se dovedește a fi o iluzie de îndată ce au cumpărat o astfel de parcelă de teren și încearcă să își construiască efectiv casa. Prima problema este aceea a identificării propriei parcele pe un câmp acoperit de bălării sau de gunoaie. Ei sunt aceia care trebuie să angajeze un expert topograf care să le facă măsurătorile, apoi să curețe și să îngrădească locul și tot ei sunt cei care trebuie să rezolve problema căii de acces, a racordării la utilități și așa mai departe. Toate aceste lucruri, care păreau ca rezolvate în planurile frumos colorate ale dezvoltatorilor imobiliari, sunt de cele mai multe ori atât de costisitoare încât bugetul planificat pentru casă este terminat înainte chiar ca temelia să fi fost pusă.

Sper că am reușit să vă conving de necesitatea unui demers concentrat în această problemă și sper că vom reuși în această sesiune parlamentară să identificăm posibile îmbunătățiri legislative prin care astfel de situații să nu mai fie posibile pe viitor.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 21:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro