Ion Stan
Ion Stan
Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.117/21-09-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 11-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.34 Ion Stan - referire la "Imixtiunea CNSAS în alegerea noului patriarh - un grav atentat la Constituție";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Ion Stan:

"Imixtiunea CNSAS în alegerea noului patriarh - un grav atac la Constituție, un atentat la securitatea națională și un imens serviciu adus dușmanilor de moarte ai autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române"

CNSAS, forțând o interpretare extensivă și o aplicare abuzivă a legii 187/1999, modificată și completată prin OUG 16/2006, a anunțat că a început cercetarea dosarelor de securitate ale ierarhilor Bisericii Ortodoxe Române și audierea acestora.

Având în vedere că CNSAS nu este legal îndrituit să se autosesizeze în această chestiune, inițiativa intempestivă de a se proceda la investigații și audieri în răgazul de 40 de zile dintre momentul decesului Patriarhului Teoctist și data alegerii noului Intâistătător al Bisericii Ortodoxe Române nu poate fi altfel interpretată decât ca executarea unor comenzi, deopotrivă din afară, deci străine, dar și de la vârful puterii politicii interne, toate la un loc menite a submina cea mai puternică și respectată expresie a conștiinței și spiritualității naționale.

Din respect pentru memoria Prea Fericitului Părinte Patriarh Teoctist, în intervalul celor 40 de zile nu se alege succesorul său. Moratoriul nu este însă valabil și pentru CNSAS. Asemenea sculelor lui Satan, CNSAS-ul a fost somat să scormonească în haznalele istoriei. Și i s-a cerut să o facă cu osârdia vidanjorilor care murdăresc și împrăștie izurile fetide ale meseriei lor asupra celor mai respectate valori naționale și, totodată, simbol-garant al existenței național-unitate a poporului și statului.

Lucrând mână în mână cu forțele răului satanic, care sistematic a încercat subminarea autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române, fie pentru a o atârna la cheremul cancelariilor politice străine cu ambiții imperiale și dintotdeauna dușmane României, fie pentru a o transforma în piedestal pentru gloria pământească efemeră a unor politicieni, CNSAS practică, în numele așa-zisei deconspirări a foștilor colaboratori ai Securității, un amestec cel puțin ciudat de taină creștinească, judecată omenească și luptă politică.

Legea deconspirării - o știm bine cu toții - este o lege strâmbă, deci nedreaptă și necreștinească. Ea este o lege a nevolniciei politice naționale, care continuă să ne mențină în matricele existențiale ale unui trecut blestemat și condamnat de istorie, fiind, astfel, împiedicați să ne asumăm destinele, eliberați de povara permanentă a amenințării și șantajului puterii cu propria noastră viață.

Puterea, stăpână pe dovezile existenței noastre consemnate în dosarele Securității, nu ezită să folosească CNSAS ca instrument de teroare și dezbinare asupra Bisericii.

O instituție incontestabil compromisă, CNSAS, face, încă o dată, dovada adâncii sale obediențe nu numai politice, dar și de altă natură, inclusiv oculte sau în direcții străine, ce se cer atent cercetate de serviciile securității naționale. Cum putem afla răspunsul cu privire la resorturile ascunse ale demersului provocator - diversionist al CNSAS?

Tot printr-o întrebare: "Ce polițe are de plătit și cui anume Biserica Ortodoxă Română pentru marile lucrări ale Patriarhului Teoctist?".

Reîncorporarea Mitropoliei Basarabiei la sânul Patriarhiei Române și vizita Papei Ioan Paul al II-lea în România nu sunt oare cele două fațete ale aceleași monede cu care Biserica Ortodoxă Română, ajunsă sub conducerea unui patriarh mult prea cosmopolit și excesiv ecumenic, ar trebui să plătească "vina" de a fi fost "naționalistă" și mult prea conservatoare în păstrarea atributelor de identitate național-statală?

Deși exponent al tendințelor majoritare dintr-o biserică națională permanent amenințată de așa-zisele provocări și efecte perverse ale noii ordini globalizante, Patriarhul Teoctist, un bun diplomat, a avut meritul de a fi putut menține și întări unitatea bisericii. El a respectat deopotrivă și pe exponenții tendințelor care i s-au opus, armonizând contrariile.

Imparțial și lipsit de ostilități fățișe, Prea Fericitul Părinte Teoctist a fost Patriarhul Tuturor.

Este oare posibil ca, pe viitor, să nu mai fie nevoie de un astfel de patriarh?

Într-o țară superguvernată prin politica dezbinării naționale, un simbol de unitate, consens și înțelepciune creștinească, un liant spiritual de conștiință și unitate a celor guvernați poate semnifica cea mai puternică forță de opoziție la o putere nevolnică și amorală, care nu a ezitat să încerce, în fel și chip, folosirea bisericii în scopuri politice personale.

Asta se vrea, asta se caută. CNSAS nu lucrează pentru aplicarea literei și spiritului legii, în respectul Constituției, ci contribuie, din plin, la o mare conspirație, pentru a sprijini condiționările inacceptabile ale politicului și ale puterii laice în treburile strict lăuntrice ale bisericii, cu scopul de a o transforma în instrument de manipulare politică.

Ceea ce CNSAS a anunțat că are in intenție să realizeze, este imposibil de finalizat, deoarece până la sfârșitul lunii august, respectiv 12 septembrie, nu pot fi respectate procedurile și termenele obligatorii pe care legea le prevede:

  • evaluarea datelor existente în dosarele întocmite de fosta securitate și stabilirea veridicității informațiilor conținute de aceste documente;
  • luarea unei decizii în Colegiul C.N.S.A.S.;
  • comunicarea deciziei C.N.S.A.S. către persoana supusă cercetării;
  • depunerea și soluționarea contestației persoanei în cauză;
  • contestarea în instanță a deciziei finale a Colegiului C.N.S.A.S.;
  • publicarea în Monitorul Oficial al României partea a III-a a deciziei finale.

Nerespectarea procedurilor și a termenelor prevăzute de legea 187/1999 modificată și completată prin OUG 16/2006 se constituie într-un grav abuz de natură constituțională întrucât se încalcă următoarele articole din Constituția României:

  • art. 24 - dreptul la apărare;
  • art. 26 - viața intimă și privată:
  • art. 29 alin. 3 și alin. 5 - referitor la autonomia cultelor față de stat;
  • art. 51 - dreptul de petiționare
  • art. 52 - dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică;
  • art. 21 - accesul liber la justiție.

Falsitatea totală ori în parte a unora dintre documentele create de Securitate trebuie acceptată și numai pentru simplul motiv că Biserica Ortodoxă Română a fost în anii stalinismului sălbatic ținta operațiunilor de intoxicare și dezinformare ale NKVD-ului și KGB-ului, realizată și cu binecuvântarea Patriarhiei "celei de-a treia Rome" de la Moscova.

Care dintre membrii Colegiului CNSAS au primit ucazul de a judeca ierarhii Bisericii Ortodoxe Române după chipul reflectat în oglinzile mincinoase ale serviciilor unor puteri străine, ostile ortodoxismului românesc?

Nu aceasta trebuie să se întâmple, după Teoctist, în relațiile dintre autoritățile statului român, clasa politică, societatea civilă și Biserică.

Ne punem toată speranța și încrederea noastră în înțelepciunea și spiritul de solidaritate al ierarhilor Bisericii Ortodoxe Române întru respectarea sfintelor canoane și a procedurilor de alegere a noului patriarh, respingându-se ingerințele de orice natură care ar putea vicia voința Sfântului Sinod sau a Colegiului Electoral Bisericesc.

Susținem și sprijinim întrutotul orice formă de boicotare a demersului ilegal al CNSAS și facem apel la ierarhii BOR ce vor fi convocați la audieri să nu le dea curs și să le atace, prin toate căile posibile.

Facem apel la factorii de putere ai statului și la clasa politică de a stopa presiunile și ingerințele în viața bisericii.

Poate fi admisibil ca o autoritate laică, oricare ar fi ea, să emită concluzii privind ierarhi ai bisericii pe baza dosarelor Securității, o instituție atât de mult blamată și, în același timp, credibilă?!

Considerăm imperios necesară întrunirea de urgență a Birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului pentru a analiza și decide asupra modalităților prin care evaluarea dosarelor de securitate existente la CNSAS în legătură cu ierarhi ai BOR să revină în exclusivitate autorităților canonice, cărora să le fie și remise de îndată.

De asemenea, ar trebui sesizate comisiile juridice, de disciplină și imunități din Camera Deputaților și Senat pentru a analiza încălcarea prevederilor legii 187/1999, modificată prin OUG 16/2006, de către unii membri ai Colegiului C.N.S.A.S. care își permit să dezinformeze opinia publică antepronunțându-se în legătură cu vinovăția unor ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române, fără a fi parcursă procedura legală de deconspirare, răspunzând astfel la anumite comenzi politice cu efecte distructive asupra imaginii și credibilității Bisericii Ortodoxe Române.

În același timp, facem apel la societatea civilă și organizațiile acesteia, precum și la presă, să respingă acțiunile vectorilor de influență mediatică tendențioasă, care urmăresc manipularea Sfântului Sinod și a Colegiului Electoral Bisericesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 3:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro