Adrian Moisoiu
Adrian Moisoiu
Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.117/21-09-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 11-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.17 Adrian Moisoiu - declarație politică intitulată "Cât dai, atâta capeți!";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Urmează domnul deputat Adrian Moisoiu, din partea Grupului parlamentar al Partidului România Mare.

Se pregătește domnul deputat Ioan Aurel Rus, tot din partea aceluiași grup parlamentar.

În același timp, îngăduiți-mi să mai anunț că domnii deputați Radu Moldovan, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, și Horia Văsioiu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat, au depus declarațiile în scris.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Adrian Moisoiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi este intitulată: "Cât dai, atâta capeți!".

Luni, 17 septembrie a.c., începe școala și conform unui prost obicei, care în ultimii ani se vrea să intre în tradiție, acest eveniment ia și de această dată autoritățile prin surprindere, după cum și diversele calamități, seceta, ploile, căderile masive de zăpadă ș.a. ne-au luat prin surprindere, deși buletinele meteorologice ne-au avertizat întotdeauna asupra anvergurii fenomenelor ce aveau să urmeze.

Și, ca de obicei, va începe sarabanda stabilirii vinovatului, fiindcă ministrul va arăta spre consiliile județene și prefecturi, acestea spre inspectoratele școlare și primării, acestea spre directorii de școli, aceștia spre consiliile de administrație și din nou la primării, care nu au făcut la timp licitațiile, fiindcă banii au venit cu întârziere, iar firmele de construcții sunt suprasolicitate în această perioadă... Și așa, toată vina va cădea pe acarul Păun, adică pe directorul de școală, care răspunde de calitatea lucrărilor recepționate și care a fost numit, nu după competență, ci pe criterii politice... Fiindcă, dacă directorul nu este înregimentat într-un anumit partid politic, din care face parte și primarul, și acest partid nu este la guvernare, este și mai rău. Banii nu vor veni niciodată, sau eventual, după alegerile următoare, în funcție de... flerul electoral!

La toate acestea trebuie să se adauge lipsa parțială sau totală a cadrelor didactice profesioniste. În special la școlile din mediul rural, își găsesc un loc majoritatea cadrelor didactice caracterizate printr-un... înalt grad de mediocritate și comoditate. Statistic, doar 40-45% din cadrele didactice din aceste școli sunt titulare, în timp ce restul vin, stau maximum un an și apoi pleacă în altă parte. Să ne mai mire în acest caz calitatea actului de predare-învățare, care se realizează corespunzător doar atunci când A.R.A.C.I.P. sau inspectoratele școlare anunță o inspecție frontală și întreaga școală fabrică hârtii, cadrele didactice își pregătesc lecțiile așa cum ar trebuie să o facă în fiecare zi, elevii sunt mobilizați, iar directorii își aduc aminte că sunt datori să facă asistențe la ore. Și asta, doar până trece inspecția, fiindcă apoi, după cum spunea Topârceanu: "A trecut acceleratul", și totul revine la o stare de letargie totală.

Pe de altă parte, nici notarea elevilor nu se face în conformitate cu nivelul de cunoștințe. Altfel nu se explică rezultatele de la examenele de capacitate, de la testele naționale, tezele cu subiect unic și, de ce nu, și de la examenele de bacalaureat, unde rezultatele ar fi catastrofale dacă absolvenții nu ar fi lăsați să se inspire din diverse surse, potrivit cu gradul de cotizare pentru indulgența comisiei!

Iar toate au un singur nume: condiția materială a cadrelor didactice, care este inadmisibilă pentru statutul unui intelectual în învățământul românesc. Fiindcă la cât dai, atâta capeți!

Atât concursurile de ocupare a unor posturi didactice vacante, cât și examenele de grad desfășurate de curând au demonstrat că nu numai elevii copiază sau "se consultă cu colegii", dar nici dascălii nu se lasă mai prejos și, în plus, aceștia "cotizează", altfel spus daușpagă pentru a obține bunăvoința comisiei de concurs/examinare.

"Nouă ne convine așa, pentru că ne mai lasă să mai adăugăm ceva la salariul acesta, și așa foarte mic, și nimeni nu vrea să piardă examenul... Toți dau bani la examen ca să-i lase să copieze unul de la altul, cu materialele la ei, să vorbească în sală. În felul acesta, toți suntem mulțumiți: supraveghetorii ne lasă să copiem ...noi scriem ceva acolo ..., apoi, comisia scrie la toți : Admis."

Mă întreb: "oare profesorii ar mai fi putut copia, dacă supravegherea ar fi fost asigurată de către... elevi?" Iar dacă ministerul declară că nu are cunoștință de asemenea cazuri, președintele sindicatului Federației Educației Naționale (F.E.N.) declară: "Copiii vor învăța că pot promova cu banii lui tăticu, profesorul va accepta banii pentru că are salariul foarte mic, ba chiar va dicta răspunsurile la lucrările de verificare, pentru ca toate notele să fie mari, iar școala să iasă cât mai bine", în timp ce președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (F.S.L.I.) acceptă că: "din nefericire, în sistemul românesc există corupți și coruptibili, ...însă, corupția nu este o chestie generalizată".

Deci, să ne bucurăm, fiindcă sistemul încă se mai pretează la remedieri! Halal! Vai de ea țară, cu o asemenea intelectualitate!

Despre munca de educație, cu toate tipurile ei, care este o componentă la fel de importantă ca și cea instructivă, și este necesar să fie efectuată în școală, timpul nu-mi mai permite să o dezvolt. Voi observa că Omul, este produsul școlii.

În școală se formează dragostea și respectul de Patrie și de Popor. Cuvintele lui Nicolae Bălcescu nu trebuiesc uitate: "Națiunea este mai importantă decât Libertatea. Pierdută, Libertatea se recapătă, dar Națiunea, odată distrusă, este definitiv dispărută!".

În altă ordine de idei: își pune cineva întrebarea de câte ori plătim educația din cauza subfinanțării sistemului? Fiindcă părinții, pe lângă susținerea învățământului gratuit prin plata taxelor și impozitelor, mai plătesc eventuale meditații particulare, contribuie la fondul școlii, la fondul clasei, plătesc pentru manualele nesosite până la deschiderea școlii, dar și pentru cărțile care se acordă drept premiu, pentru rechizite, pentru uniforme și câte și mai câte ... Sunt de acord că la nivel de învățământ, obligatoriu și gratuit, școală nesusținută suplimentar financiar nu există; dar deja s-a depășit orice măsură!

Un lucru este sigur: până când șefii de promoție ai colegiilor naționale nu vor dori să îmbrățișeze o carieră didactică, adică până când, cadrele didactice nu vor fi salarizate la un nivel apetisant, nu poate fi vorba de o reformă în învățământ. Fiindcă reformă înseamnă "...o preocupare constantă pentru calitatea educației, pentru armonizarea intereselor sociale cu cele personale, pentru centrarea demersului educațional asupra elevului, ființă unică, irepetabilă, cu propriile interese, aspirații și pasiuni. Ne dorim ca rezultatul procesului complex de educație să fie absolventul bine pregătit, adaptat orizontului informațional al secolului XXI, integrat în piața muncii, capabil de a face față schimbării și mutațiilor dintr-o societate dinamică, dar și o ființă autonomă, creativă, independentă în gândire și atitudini".

Iar pentru aceasta este necesar să despărțim școala de politică, fiindcă amestecul politicii în școală împiedică oamenii domeniului să-și facă datoria, blochează, de 17 ani, viitorul european a tot atâtea generații de tineri!

La început de nou an școlar, să urăm tuturor cadrelor didactice și nedidactice, elevi și părinți, sănătate și numai succese la toate evaluările și examenele pe care le vor susține direct sau indirect, iar nouă, făcătorilor de legi, să ne ajute bunul Dumnezeu să dăm învățământului românesc o lege europeană, care să ateste că România face parte și spiritual și mental din noua Europă!

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule coleg.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 20:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro