Mihai Dumitriu
Mihai Dumitriu
Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.117/21-09-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 11-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.12 Mihai Dumitriu - declarație politică intitulată "Eterna reformă a învățământului";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Îl rog pe domnul deputat Dumitriu să ia cuvântul și se pregătește domnul deputat Petru Călian, din partea Grupul parlamentar al Partidului Conservator.

Domnul Mihai Dumitriu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Declarația mea politică de astăzi am intitulat-o "Eterna reformă a învățământului".

În timp ce viața politică își consumă clipele între războaie dezolante dintre palate, dintre Palatul Cotroceni și Parlament, dintre partide, în pofida intrării în Uniunea Europeană, în vreme ce economia ar intra în colaps fără cele două milioane de muncitori români din străinătate, ar fi tonifiant dacă măcar în domeniul educației s-ar înregistra tendințe novatoare și benefice.

Reforma sau reconstrucția sistemului de învățământ sunt departe de a crea eficiență atâta timp cât politicile educaționale sunt haotice.

În goana după schimbare, logica este abandonată, adesea se ajunge în situații hilare când schimbăm metodologii în timpul derulării procesului, concursului, anului școlar, fără discuții publice sau fără o informare prealabilă și fără a prevedea consecințele.

Situația actuală, precum și evoluțiile din învățământ sunt departe de a crea un consens. Noile programe, schimbările dese de curriculă sunt destul de contestate, creând tensiuni între părinți și sistemul de învățământ, între elevi și școală.

Eliminarea testelor naționale, susținută de mine acum doi ani de la tribuna Parlamentului, va fi benefică și va asigura evaluarea continuă a nivelului de cunoștințe și competențe ale elevilor, cât și a calității învățământului, dacă: programele școlare vor fi decongestionate, flexibilizate și adaptate la nevoile de competențe solicitate de actuala societate; manualele școlare vor fi restructurate și actualizate, ajungându-se la manualul unic, renunțându-se la manualele alternative în școală; metodele de predare schimbate, modernizate, utilizându-se tehnologia informației; perfecționarea cadrelor didactice să fie continuă, obligatorie, preponderent la nivelul comisiilor metodice și cercurilor pedagogice; conectarea tuturor școlilor la internet; asigurarea majorității elevilor a acelorași oportunități de învățare și de rezultate, indiferent de mediul socio-economic sau cultural din care provin.

De asemenea, trebuie asigurat învățământul cu efectivele necesare de personal didactic calificat, care prin programele educaționale incoerente sunt grav diminuate.

Întâi ar fi vorba de mult discutata problemă a salarizării personalului didactic, care este o consecință a subfinanțării, dar care determină părăsirea sistemului de învățământ de cadrele didactice calificate, orientându-se spre alte domenii mai profitabile, cu consecințe - scăderea gradului de pregătire a cadrelor didactice și, implicit, a calității actului educațional.

Mai mult, cadrele didactice tinere mai au parte de o surpriză: lipsa locurilor titularizabile, locuri care nu sunt scoase la concurs din diferite motive: unul, de a satisface clientela politică P.N.L.-P.D. și a "pilelor" de către inspectorii școlari generali arondați politic.

Acești tineri, an de an sunt trimiși la concursurile unice naționale care n-au ca efect decât o nouă repartiție, afectând calitatea actului educațional, prin neasigurarea continuității la clasă.

Din nefericire, factori de decizie din Ministerul Educației și liderii de sindicat se fac că nu văd această problemă.

Stimați colegi,

Infrastructura și resursele sunt slabe calitativ. Peste 80% din totalul clădirilor sunt construite înainte de 1975, ceea ce face ca starea lor să nu corespundă standardelor actuale de pregătire.

Din mii de școli lipsesc facilitățile de bază: apa curentă, grupurile sanitare, calculatoarele - acolo unde sunt, sunt foarte puține, și internetul.

Banii dați de Guvernul Tăriceanu au fost repartizați târziu, iar managerii școlari, P.N.L.-iști și P.D.-iști și autoritățile locale nu au avut timpul necesar pentru licitații și efectuarea lucrărilor. Cel mai anevoios lucru pentru ei a fost alegerea firmei care să execute lucrarea, deoarece trebuia să fie a celor care guvernează.

Stimați colegi,

Acestea au dus la nefinalizarea lucrărilor, a spațiilor școlare, la o insuficiență a locurilor în grădinițe, aspecte care pot fi eliminate prin descentralizarea finanțării, depolitizarea instituțiilor de învățământ.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 14:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro