Andrian-Sirojea Mihei
Andrian-Sirojea Mihei
Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.117/21-09-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 11-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.5 Andrian-Sirojea Mihei - declarație politică: "Soarele a atras turiștii în 2007, murdăria plajelor îi va goni în 2008";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Rog pe domnul deputat Andrian Mihei să ia cuvântul și se pregătește domnul deputat Ioan Stan din partea PSD.

Domnul Andrian-Sirojea Mihei:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarație politică: "Soarele a atras turiștii în 2007, murdăria plajelor îi va goni în 2008"

Stimați colegi,

Vremea vacanțelor și concediilor a trecut. Singurii care încearcă să se mai bucure de razele soarelui și de apa mării sunt beneficiarii programelor "Litoralul pentru toți" și "O săptămână la mare". Din păcate, vremea nu a ținut cu aceștia în ultimele zile, însă, cu siguranță, au beneficiat de plaje mai curate, de o apă mai limpede și de mai puține gunoaie decât cei care au vizitat litoralul în timpul sezonului.

Începând din 2006, după ingenioasa inițiativă a doamnei Barbu, exministrul PD al Ministerului mediului, de a închiria porțiuni mari de plaje unor operatori, inițiativă care s-a soldat cu împărțirea plajelor între niște societăți comerciale, majoritatea fără nici o tangență cu domeniul turistic, curățenia plajelor constituie un aspect de dispută și nemulțumire între Direcția Apelor Dobrogea-Litoral, hotelieri, operatori și alți agenți economici implicați în turismul litoral, însă, mai presus de toate acestea, un motiv de disconfort și o pată pe obrazul României pentru turiștii români sau străini care ne vizitează litoralul.

Între operatorii plajelor și proprietarii de hoteluri nu există o colaborare reală, nu există o punte de legătură, atât prin lipsa prevederilor legale sau prin lipsa unor relații contractuale, cât mai ales prin lipsa de înțelegere a faptului că o bună conlucrare determină satisfacția turiștilor, ceea ce înseamnă câștig pentru toate părțile.

Dacă pornim de la ipoteza că întreg acest sistem a fost conceput cu bună credință, și că s-au preferat operatori pentru porțiuni mari de plajă, tocmai pentru ca aceștia să poată face investițiile necesare gestionării corespunzătoare a plajelor, atunci reiese ori că în caietele de sarcini ale licitațiilor nu au fost prevăzute concret obiective clare, parametri măsurabili și, de ce nu, necesarul de echipamente și/sau oameni per o suprafață definită, pe care aceștia, odată câștigând licitația, să fie obligați să le atingă, îndeplinească, achiziționeze, ori dacă acestea sunt prevăzute în caietele de sarcini, că respectivii operatori nu le respectă și atunci nu înțelegem de ce nu se iau măsuri vizibile, măsuri care, dincolo de o amendă, din când în când, să determine rezolvarea clară a situației. Pornind de la aceleași premise, putem deduce că un hotelier care ar fi avut de gestionat plaja din fața hotelului său, ar fi avut mult mai multă grijă de curățenia plajelor, de existența coșurilor de gunoi, de amenajarea toaletelor sau a cabinelor de duș sau de schimb etc., fiind propriul său interes la mijloc, pentru ca turiștii cazați în unitatea sa să fie mulțumiți, să stea aproape și să aibă o priveliște frumoasă de la balconul sau geamul camerei de hotel.

Am avut curiozitatea să mă uit pe site-ul Direcției Apelor Dobrogea-Litoral la rapoartele privind starea liniei țărmului, rapoarte zilnice, teoretic. În afară de faptul că afișarea acestora pe site-ul instituției s-a întrerupt pe data de 5 august 2007 (sperăm că nu și verificarea condițiilor existente pe plajele românești), nu se poate să nu remarcați, dacă aveți curiozitatea să deschideți mai multe astfel de rapoarte, că sunt anumite neajunsuri care se repetă. Există astfel, porțiuni de plajă, și deci responsabili aferenți, pentru care aceste rapoarte conțin aproape în permanență aprecieri de genul "plaja murdară cu resturi menajere", "nisip nediscuit, coșuri de gunoi pline", "plaja foarte murdară", "plaja murdară, cu PET-uri" sau "coșuri insuficiente". Se poate ca unele situații să fie temporare, inspectorii DADL să treacă prin zonă la o oră când operatorii, datorită afluxului de turiști, nu au putut face față, însă există câteva zone unde problemele sunt aproximativ aceleași încă de când turiștii au început să vină în număr mai mare și până când actualizarea site-ului a fost sistată. Și atunci nu poți să nu te întrebi cum de cei care realizează aceste rapoarte sau cei care le primesc sau oricare dintre cei responsabili nu iau măsuri pentru prevenirea recurenței aspectelor negative. Sunt sau nu sunt prevăzute anumite măsuri în caietele de sarcini și, implicit, în contractele operatorilor? Dacă sunt, atunci de ce nu s-a făcut nimic pentru a se lupta cu nepăsarea acestora față de mizeria care a tronat pe plaje? Și am vorbit aici doar de aspectele legate de igienizarea plajelor, nu am atins problema toaletelor, a cabinelor de duș și a tuturor celorlalte dotări care ar fi trebuit să existe pe plaje și care chiar și atunci când există sunt într-un hal de mizerie și de lipsă de întreținere inacceptabile.

Datorită faptului că logic, din starea de mizerie în care s-au aflat unele sectoare de plajă și din lipsa de dotări și de întreținere a acestora, dar și din lipsa de măsuri pentru a se îndrepta aceste lucruri, nu se poate deduce dacă respectivele caiete de sarcini și contractele încheiate cu operatorii au existat și aceste prevederi și pentru că ne aflăm la finalul unui sezon turistic și am putea lua măsuri până la începutul celui următor, folosesc acest prilej pentru ca, în baza art. 111 alin. (1) din Constituția României și a Art. 181. și Art. 182. din Regulamentul Camerei Deputaților, să adresez domnului președinte al Camerei Deputaților, precum și domnului Attila Korodi, ministrul mediului si dezvoltarii durabile, solicitarea de a îmi acorda sprijinul pentru a obține din partea conducerii Direcției Apelor Române Dobrogea Litoral o copie certificată a caietului de sarcini întocmit pentru licitația publică privind închirierea plajelor din aprilie 2006 și o copie certificată a unui contract încheiat tot atunci cu unul dintre operatorii care au câștigat licitația pentru stațiunea Mamaia, pe care, conform legilor și regulamentelor în vigoare, le voi restitui după consultare.

Astăzi, 11 septembrie, se împlinesc șase ani de la tragicele atentate teroriste din New York. Cu profundă compasiune sunt alături de supraviețuitori și de familiile victimelor acestor atentate. Există situații de un asemenea dramatism, necontrolabile și există situații de zi cu zi, pe care le poți ține sub control. Este, consider, important să existe voință. Să existe bună credință a celor implicați și să existe înțelegere a faptului că a gestiona un bun al statului, presupune responsabilitate față de stat, față de angajamentele asumate și față de cetățenii României, care sunt în fapt, statul.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 18 octombrie 2019, 22:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro