Vasile Filip Soporan
Vasile Filip Soporan
Ședința Camerei Deputaților din 4 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.110/14-09-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
10-10-2019 (comună)
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 04-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 septembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.8 Vasile Filip Soporan - declarație politică intitulată "Depolitizarea administrativă prin politizarea alocării resurselor financiare sau descentralizare administrativă prin centralizare financiară";

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar al PSD, domnul deputat Vasile Soporan.

Domnul Vasile Filip Soporan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Aș dori să prezint în fața dumneavoastră declarația politică intitulată "Depolitizarea administrativă prin politizarea alocării resurselor financiare sau descentralizare administrativă prin centralizare financiară".

Am ascultat cu atenție și cu suspiciune în același timp, având în vedere antecedentele, recentele declarații ale președintelui Partidului Democrat, în care se afirma existența unei repartizări pe criterii politice a banului public prin metoda cunoscută a repartizării directe prin hotărâri de guvern.

Nu pentru că nu am crezut în declarațiile politice făcute în numele celor care se află în același timp și la putere și în opoziție, ci pentru că susțin principiul justificării afirmațiilor făcute, am realizat o analiză asupra modului în care s-a făcut repartizarea centralizată pe unități administrative a surselor necesare realizării unor obiective de investiții, reabilitări, reparații capitale și utilități în cadrul instituțiilor de învățământ preuniversitar. Pentru studiu, am folosit hotărârile de guvern adoptate cu această destinație în anii 2006-2007, obiectivele fiind legate de următoarele: determinarea pozițiilor prezente în hotărârile de guvern, valoarea sumelor alocate, contribuția alocațiilor pe elev, pe fiecare unitate administrativ-teritorială, pe totalul județului, pe mediul rural, pe mediul urban, pe totalul administrațiilor cu primari proveniți din PSD, PD, PNL și UDMR, analiza făcându-se pe fiecare hotărâre de guvern, pe fiecare an în parte, 2006-2007, și însumat pe anii amintiți.

Determinarea structurii execuției cheltuielilor pentru învățământ, totalul cheltuielilor, sume defalcate din tva, alocări prin hotărâri de guvern, surse proprii pentru anii 2006-2007, analiza făcându-se prin suma alocată, ponderea sumei alocate și contribuția pe elev a sume acordate, la nivelul fiecărei unități administrative pe total județ, total mediu rural, total mediu urban, pe totalul administrațiilor cu primari PSD, PD, PNL și UDMR.

Realizarea unei sinteze de alocare a sumelor pentru învățământ prin hotărâri de guvern, pe administrațiile locale ale județului Cluj, în funcție de apartenența politică a primarilor.

Din analiza datelor cuprinse în studiul făcut, consider că se pot trage următoarele concluzii:

  1. Suma totală alocată direct pe unitate școlară, nu pe județ, nu direct pe unitatea administrativă și pe activitățile care trebuiau efectuate, cunoscute mai bine la București decât în teritoriu, deci această sumă se ridică la valoarea de 55 974.000 de lei, sumă ce reprezintă 38% din sumele proprii. Suma fiind importantă, din acest motiv consider că este necesar ca alocarea să se facă printr-un algoritm care să cuprindă indicatori obiectivi, și nu subiectivismul criteriului politic.
  2. Repartizarea sumelor alocate în funcție de apartenența politică a primarului se prezintă astfel: Partidul Social Democrat - o pondere de alocare de 12%, când ponderea primarilor PSD din totalul primarilor este de 25%. Practic, dublu față de alocarea făcută. Partidul Național Liberal - o pondere de 24%, ponderea dobândită a primarilor PNL în totalul primarilor din județ fiind de 21%. Partidul Democrat a obținut o alocare în pondere de 59%, iar ponderea dobândită a primarilor PD din totalul primarilor din județ este de 26%. Practic, mai puțin de jumătate față de alocarea făcută.
  3. Repartizarea în funcție de apartenența politică a primarilor este influențată de apartenența politică a ministrului educației și cercetării. Astfel, pentru perioada 2006 - aprilie 2007, când titularul ministerului era reprezentantul Partidului Democrat, ponderea sumelor repartizate administrațiilor conduse de primari PD a variat între 76% și 62%. Pentru administrațiile conduse de primari PSD a variat între 8 și 12%, iar pentru administrațiile conduse de primari PNL a variat între 4 și 25%. Iar când titularul ministerului a devenit reprezentantul Partidului Național Liberal, situația s-a schimbat. Ponderea specifică PD-ului de 76% s-a micșorat la 16%, iată printre altele motivul supărării șefului Partidului Democrat, iar ponderea specifică PNL-ului a urcat de la 4% la 65%, în schimb pentru reprezentanții Partidului Social Democrat situația a rămas practic neschimbată, asistând la un sistem de izolare a primarilor, în ceea ce privește accesarea resurselor financiare. Un observator neutru la analiza acestei situații ar trebui să dea dreptate președintelui Partidului Democrat pentru afirmația făcută după pierderea Puterii la nivel central reprezentantului Partidului Național Liberal pentru situația defavorizantă, specifică perioade înainte de numirea titularului PNL la conducerea ministerului, și reprezentanților Partidului Social Democrat, aflați într-o situație defavorabilă după pierderea puterii politice.

Având în vedere faptul că asemenea influențe nu ar trebui să fie simțite la nivelul autorităților locale, în momentul în care reprezentanții Partidului Național Liberal afirmau și afirmă depolitizarea și eficientizarea administrației în sprijinul cetățeanului, propun formațiunilor politice, înainte de dezbaterea altor proiecte de lege, o discuție serioasă asupra reformei statului, a atribuțiilor instituțiilor statului, a algoritmului de împărțire a puterii între autoritatea centrală și autoritățile locale și a manierei în care construcția bugetară poate stimula atragerea resurselor și utilizarea eficientă a banului public prin decizii cât mai apropiate de cetățean, și nu ghidonate sau teleghidate politic de la nivel central.

Această discuție ar trebui să aibă rezultat un pact al tuturor formațiunilor parlamentare privind corelarea programelor de descentralizare administrativă cu programele de descentralizare financiară. Chiar dacă în istorie Partidul Național Liberal nu a fost adeptul real și practic al descentralizării, consider că este nevoie de o schimbare a abordării centraliste și stabilirea unor criterii clare, durabile și eficiente de alocare a banului public.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc și eu, domnule coleg.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 11:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro