Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 iunie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.93/28-06-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 18-06-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 iunie 2007

11. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.79/2006 privind majorarea tarifelor în transportul feroviar de călători pe teritoriul României (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 971/2006

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La pct.9: Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.79/2006 privind majorarea tarifelor în transportul feroviar de călători pe teritoriul României.

Legea are caracter ordinar; proiect adoptat de Senat; raport de respingere și raport suplimentar de adoptare din partea Comisiei pentru industrii și servicii; procedură de urgență; suntem Cameră decizională.

Domnule secretar de stat Septimiu Buzașu, vă rog să prezentați proiectul.

Domnul Septimiu Buzașu (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Proiectul se referă la majorarea graduală a tarifelor în transportul feroviar de călători cu 7% pe trimestru, pentru perioada următoare, până în decembrie 2007.

Există un raport suplimentar favorabil, cu amendamente pe care Ministerul Transporturilor și le însușește.

Vă mulțumesc.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Proiectul de lege este menit a aproba o ordonanță de urgență emisă de Guvern în decembrie anul trecut și care-și propune majorarea tarifului biletelor de călători cu 50% în cursul acestui an.

În consecință, Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată pentru dezbaterea în fond cu acest proiect de lege pentru aprobarea ordonanței de urgență menționate, proiectul de ordonanță a fost avizat de Consiliul Legislativ, de asemenea a fost adoptat de Senat. În Cameră a fost avizat favorabil de Comisia pentru buget, finanțe și bănci, precum și de Comisia juridică, de disciplină și imunități.

În cadrul dezbaterilor, membrii comisiei au atenționat reprezentanții Executivului de necesitatea prezentării unei metodologii de calcul al prețului biletului de călători și, cu toate acestea, nu a fost prezentată această metodologie. În consecință, comisia a dat aviz negativ.

În urma dezbaterilor în plen, s-a solicitat retrimiterea proiectului de lege la comisie. Dezbaterile din comisie au subliniat necesitatea prezentării acestei metodologii, respectiv a fost întocmit un amendament care impune metodologia de calcul a tarifului la călători, biletelor pentru călători, tarif care solicită, în mod expres, ca acest calcul să se facă având în vedere eficientizarea și optimizarea costurilor.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei, cu acest amendament, au propus plenului Camerei adoptarea proiectului de lege, cu un amendament.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Dacă există intervenții la dezbateri generale? Domnul deputat Iulian Iancu.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Aș vrea să fac o mențiune expresă legată de această ordonanță. Această ordonanță nu face altceva decât să demonstreze că atunci când managementul operatorilor este deficitar, el se refugiază, inevitabil, în majorarea tarifelor la călători - în cazul nostru de față - dar, în mod general, la transferul neperformanței economice pe seama consumatorilor.

Acest lucru s-a întâmplat și în cazul în speță, respectiv Societatea CFR Călători și care societate, pentru că în momentul de față, singurul minister care are rol și de autoritate de reglementare a rămas Ministerul Transporturilor, practic operatorii au preferat să-și încarce costurile după dorințe, ca, în final, să transfere această neperformanță a lor, managerială, pe seama călătorilor, respectiv pe seama cumpărătorilor de bilete și călătorilor pe trenurile din România.

Acest lucru, practic, astăzi este inadmisibil. Nu mai poți să mergi pe un principiu de cost plus, să-ți justifici costuri de orice natură, fără să existe un principiu elementar, cel al eficientizării costurilor și al optimizării acestora, respectiv eficientizării activității.

Acest lucru se poate realiza într-un cadru reglementat, respectiv în baza unei metodologii, care, pe de o parte, justifică, în mod argumentat, costurile unui asemenea operator, pe de altă parte acceptă, prin reglementator, împărțirea profitului sau, respectiv, a responsabilității și de o parte și de alta, respectiv și pentru operator și pentru consumator.

În cazul de față, ordonanța nu face altceva decât să împovăreze clientul și să justifice costurile, de orice natură ar fi ele, ale operatorului de transport pe calea ferată.

Acesta a fost motivul pentru care noi ne-am opus. Acesta a fost motivul pentru care am solicitat și impus metodologia de calcul, metodologie care, sper ca în final, totuși, să aibă eficiență măcar pe ultima tranșă de majorare pe care și-a propus-o ministerul, pentru că, până în momentul de față, deja trei majorări au fost operate și, atenție, toate la un procent mai mare decât cel prevăzut în ordonanță. Ordonanța a atenționat asupra unei majorări de maxim 7%; toate majorările sunt peste 7%.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Doamna Angela Buciu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Ne aflăm în fața unei ordonanțe care a venit într-un moment foarte nepotrivit, mai ales că doar în urmă cu două luni, poate două luni și jumătate, a fost ultima majorare la prețul biletelor pe transportul feroviar.

Este surprinzător acest lucru, ținând cont de condițiile care sunt oferite, de mizeria care zace în trenurile care bat țara de la un capăt la celălalt.

Eu, care toată ziua fac naveta, toată ziua - în fiecare săptămână - de la Baia Mare la București, de la București la Baia Mare, pot și sunt autorizată să mă pronunț în acest sens.

Aș dori să vă spun că subscriu celor spuse de domnul deputat Iancu, care a precizat foarte bine problemele cu care se confruntă ministerul.

Eu aș dori chiar să profit de acest lucru și să fac chiar o recomandare oamenilor, lucrătorilor din CFR. De la Chitila până la București, dacă veți privi în dreapta și în stânga, nu veți vedea decât traversele de cale ferată aruncate aiurea, în loc să-și mobilizeze oamenii. A spus foarte bine domnul Iancu când a precizat că este o lipsă de management profesional.

În concluzie, dați-mi voie să prezint poziția Partidului România Mare de respingere a acestei ordonanțe.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Domnul deputat Dragoș Dumitriu.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Acuma, din punct de vedere tehnic, eu nu pot să înțeleg cum de Comisia pentru industrii a putut să dea un raport suplimentar de adoptare, pentru că, așa cum a spus domnul președinte Iancu, s-au depășit toate creșterile admisibile.

Pe de altă parte, de fiecare dată când s-au făcut investiții, când s-au aprobat investiții mari pentru calea ferată, în trenuri, în reparații, așa mai departe, s-a spus că se fac pentru a crește eficientizarea și a scădea prețurile transportului de călători.

În fine, nu în ultimul rând am avut schimbări de miniștri repetate și în cadrul aceluiași partid, după care s-a făcut și o remaniere guvernamentală și a venit un alt ministru. Și care este rezultatul? O creștere și mai mare?

Deci, partidul nostru crede că această ordonanță nu poate avea decât o singură direcție, cea către respingere.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Mai există intervenții la dezbateri generale? Nu mai sunt intervenții la dezbateri generale.

Trecem la dezbaterile pe articole. Lucrăm pe anexa cu amendamente admise. Nu există amendamente respinse.

Dacă la punctul 1 există obiecții, observații, comentarii? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 2, adoptat.

Punctul 3, adoptat.

Punctul 4, adoptat.

Punctul 5, obiecții, observații, comentarii? Nu sunt. Adoptat.

Am finalizat dezbaterea pe articole. Proiectul rămâne la vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 7 aprilie 2020, 20:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro