Plen
Ședința Camerei Deputaților din 12 martie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.28/22-03-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-07-2020
27-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 12-03-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 martie 2007

13. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 919/2006

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

La pct.14, Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată.

Suntem Cameră decizională.

Comisia juridică, de disciplină și imunități?

Autorul propunerii cine este?

Domnule președinte,

Vă rog prezentați raportul comisiei.

Domnul Sergiu Andon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Obiectul principal al reglementării este introducerea unor norme care să oblige la republicarea în anumite condiții, dar oricum cu frecvență mai mare, a multiplelor acte normative care suferă modificări.

Senatul, ca primă Cameră sesizată - n-am rezultatul aici, a dezbătut în 29 noiembrie 2006.

Noi suntem Cameră decizională.

Guvernul nu susține adoptarea.

Am dispus de avizul favorabil al Consiliului Legislativ.

Am avut întâi un raport de respingere.

Am reexaminat proiectul, ca urmare a hotărârii plenului dumneavoastră din 20 februarie 2007.

Lucrările comisiei s-au desfășurat în cvorum legal, cu prilejul reexaminării, și comisia a hotărât, cu majoritate de voturi, să îl supună spre dezbatere și adoptare.

Vreau să semnalez de la început, dar știu că oricum veți conduce dezbaterea pe articole, că se impun câteva precizări de ordin tehnic la două, trei articole față de textul care a fost trecut destul de repede prin comisie, dezbătut atent, dar au scăpat niște chestiuni de exprimare cu care veți fi de acord să le dezbatem ca inadvertențe de ordin tehnic și lexical.

Proiectul face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am înțeles că și reprezentantul Guvernului dorește să intervină la acest proiect.

Doamna Kibedi Katalin Barbara (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Mulțumesc, domnule președinte.

Distinsă Cameră,

Singura observație pe care o tot remarcaserăm, și atunci când s-a pus în discuție această inițiativă legislativă la Senat, propunerea a fost ca aceste discuții să se reia la Camera Deputaților, era dacă într-adevăr în orice situație s-ar impune republicarea, și am amintit exemplul codurilor. Este suficient să exemplificăm Codul de procedură fiscală, care, prin aplicarea în practică, în mod cert va mai necesita unele modificări care vor avea în vedere modificările din viața economică. Și, fiind un cod foarte voluminos, oare pentru modificarea articolului, noi trebuie să impunem ca acesta să fie de fiecare dată republicat?

Și atunci, aceasta este ideea, ca atunci când este vorba de acte normative voluminoase, dacă noi aplicăm așa cum a ieșit raportul, am impune Consiliului Legislativ și autorității emitente, ca de fiecare dată, prin efectul legii, să-l republice.

Și acest lucru doar ar trebui totuși să-l facem cu prilejul corecturilor, pentru că ați văzut, în amendament este cuprinsă și problema ordonanțelor, când anume se republică, dacă totuși și codurile intră sau nu?; cel puțin acestea sau actele normative foarte voluminoase.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Dintre dumneavoastră dorește cineva să intervină la dezbateri generale? Nu.

Trecem la dezbaterea textelor acestui proiect.

Poftiți, domnule deputat. Vă rog să vă ridicați în picioare, când mai doriți să luați cuvântul, ca să vă putem și observa.

Domnule deputat Ungureanu, poftiți.

Domnul Petre Ungureanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Având în vedere înghesuiala de luări la cuvânt, cred că n-o să-mi limitați cuvântul la 20 de secunde. Lăsați-mă 30 de secunde. Mi-au cedat, văd, ceilalți colegi.

Domnul Valer Dorneanu:

Dar de ce ne bănuiți de apucături dictatoriale? (Râsete.)

Domnul Petre Ungureanu:

Bine, iertați-mă!

Domnule președinte,

Cred că legea este utilă și eu solicit și rog colegii să o aprobe, să voteze pentru ea.

Propunerea este interesantă din mai multe puncte de vedere. Încă făceam parte, îmi amintesc cu jind, din Comisia juridică, de disciplină și imunități, atunci când am discutat-o, și au fost discuții serioase asupra acestei propuneri legislative.

Ea vizează, de fapt, o simplificare a procedurilor, până la urmă, și a republicărilor.

Am ajuns cu toții de acord, și suntem de acord cu toții că este nevoie de o legislație mai suplă și mai ordonată.

De aceea, a fost nevoie de această propunere legislativă, pentru că se face, până la urmă, și o asanare a legislației. Se știe că una dintre formele de asanare este și republicarea.

Sigur, aici s-a vorbit de către doamna ministru și de codificare, și de abrogare. Aceasta vizează doar republicarea. Sigur că sunt mai multe discuții cu privire la republicare, însă știm cu toții cât de stufoase sunt unele legi, sunt sute de articole modificate, și uneori este foarte greu, chiar pentru profesioniști, să fie atenți la ele și să le urmărească, măcar articolul sau, mă rog, punctul de vedere, și nu neapărat spiritul.

De aceea, republicarea, în condițiile acestei propuneri legislative, eu cred că este utilă.

Vă rog, deci, să ... și-i rog pe colegii mei să voteze pentru ea.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg,

Am văzut că ați discutat cu distinsa dumneavoastră colegă, autoarea acestei propuneri, doamna Mona Muscă.

Aș vrea să vă întreb un lucru, ca să dumiriți sala: de ce susțineți că actul normativ modificat trebuie republicat în 6 luni, însoțit de actul modificator? pentru că actul modificator se publică în momentul în care se adoptă. De ce îl mai publicăm încă o dată atunci când se republică actul de bază?

Domnul Petre Ungureanu:

Îmi cer scuze, mă întrebați, deși suntem doar la dezbateri generale, însă amendamentele acestea sunt ale... și cred că ar trebui discutate cu autorii. Eu n-am făcut amendamente și, ca atare, nici nu răspund la ele.

Aș vrea să fac o precizare, dacă-mi dați voie? Din câte știu, Guvernul a dat un punct de vedere favorabil acestei legi.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Băeșu, din partea Grupului parlamentar al P.S.D.

Domnul George Băeșu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Deputații Partidului Social Democrat, membri în Comisia juridică, de disciplină și imunități, au susținut acest proiect, această propunere legislativă și prima dată când a fost în dezbatere, și acum.

Colegul nostru, domnul Ungureanu, pe care și noi îl regretăm, că a fost membru al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, își amintește cu plăcere, cred, momentul în care Partidul Social Democrat a susținut acest proiect de lege, în condițiile în care două dintre colegele noastre au un proiect de lege care a trecut de Camera Deputaților și se află în prezent în dezbaterea Senatului, care practic își propune același lucru: să facă posibilă o citire mult mai lesnicioasă a legilor și ordonanțelor care se emit; iar noi nu ne-am împiedicat de faptul că două colege de-ale noastre urmăresc printr-o propunere proprie acest lucru, și am hotărât să votăm proiectul inițiat de doamna deputat Muscă, tocmai pentru că vrem ca această regulă în publicarea și în republicarea legilor și hotărârilor de Guvern să intre în vigoare cât mai repede.

De aceea, și noi, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, vă rugăm să votați pentru adoptarea acestei propuneri legislative.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Gabor, poftiți.

Domnul Gheorghe Gabor:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al P.N.L. susține această inițiativă legislativă. Noi o găsim deosebit de bine venită. De ce? Pentru că, așa după cum știm cu toții, legislația noastră suferă modificări continue. Iar republicarea legilor care au fost modificate este necesară din două puncte de vedere: un prim punct de vedere privește marea masă a populației. Sigur că funcționează principiul că nimeni nu poate să invoce în apărarea sa necunoașterea legii, dar dacă o lege se modifică de nenumărate ori pentru a ține pasul cu viața socială, nu putem să pretindem unor oameni simpli, unor oameni obișnuiți să cunoască toate modificările care au loc cu privire la o anumită lege, dacă aceste modificări nu au fost republicate în întreaga lege.

Republicarea legilor modificate este necesară și utilă și pentru practicieni, pentru că este foarte greu și pentru practicieni să țină evidența tuturor modificărilor legislative care au loc.

Este o dovadă că Parlamentul muncește; este o dovadă că Parlamentul caută să pună de acord legislația cu viața economică și socială, dar trebuie să mai ținem seama de un factor, și anume: ce înseamnă asanarea legislativă? Ea privește trei aspecte: republicarea, codificarea și abrogarea.

Această lege se referă numai la republicarea legilor care au fost modificate, și nu la codificare. Prin urmare, doamna ministru secretar de stat poate să fie liniștită din acest punct de vedere.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Dacă mai dorește cineva să intervină?

Domnul președinte al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, domnul deputat Sergiu Andon.

Domnul Sergiu Andon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am mai multe lucruri de spus. Întâi, ca președinte, dacă-mi îngăduiți, al Comisiei juridice, apoi și din partea Grupului parlamentar al Partidului Conservator.

Ca președinte al Comisiei juridice, vreau să corectez, cu mirare, susținerea unui antevorbitor, fost membru al comisiei, care era mai riguros când lucra în Comisia juridică, acum am observat și chiar domnia sa a zis că "după câte-și amintește". Nu venim în plenul Camerei Deputaților să facem afirmații după câte ne-amintim. În discuție era o afirmație a raportorului, a raportului comisiei, și anume că Guvernul nu susține adoptarea acestei inițiative. Nu ne-a influențat punctul de vedere al Guvernului, dovadă că vă propunem adoptarea, aceasta este altceva. Dar afirmația făcută în raport, că Guvernul nu susține, rămâne, și i-aș ruga pe distinșii noștri colegi să nu mai vorbească după presupuneri, amintiri sau după câte știu, pentru că pun la îndoială un raport la care s-a lucrat în timp ce dumnealor nu mai făceau parte din comisie.

Acum, din partea Grupului parlamentar al Partidului Conservator, vreau să spun nu numai că susținem acest proiect de lege, dar sperăm că și reprezentanta inițiatorilor este de acord. În dezbaterile din comisie am avut un rol, reprezentanții conservatori, destul de important, în schimbarea punctului de vedere inițial și în ameliorarea textului.

Al doilea lucru pe care vreau să-l subliniez, în numele grupului nostru parlamentar, este desprins din aceste dezbateri, și anume, că proiectul este foarte necesar. Dar, cred că de aici mai trebuie să tragem o concluzie foarte importantă. Este necesar pentru că peisajul legislativ a ajuns un păienjeniș de nepătruns, un hățiș, un păienjeniș de nepătruns chiar și pentru specialiști. Și acest lucru, până la o eventuală reglementare, inclusiv constituțională, aș zice eu, prin anumite principii ale activității de legiferare mai riguroasă, ar trebui să ne facă pe fiecare dintre noi să fim mai responsabili, mai chibzuiți când venim cu diferite propuneri de modificare legislativă, mai ales când venim cu ele fărâmițate. Avem câte trei proiecte la aceeași lege, în ordinea de zi a unei singure zile. Și, totodată, ca lucrând pe proiecte să facem legi care să nu necesite și numărul mare de îmbunătățiri obligatorii.

Mulțumesc.

Susținem proiectul.

Domnul Valer Dorneanu:

Înțeleg că o să mai aveți o intervenție pe text.

Dacă mai dorește cineva să intervină? Doamna secretar de stat de la Ministerul Justiției vrea să mai facă o precizare cu privire la poziția Guvernului.

Doamna Kibedi Katalin Barbara:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș dori doar să vă rețin atenția, pentru a curma disputele în legătură cu punctul de vedere al Guvernului.

Deci, el, inițial, așa cum a fost dat, cuprindea o serie de propuneri și observații, pentru că erau și probleme de neconstituționalitate în forma inițială. Ele erau legate de a nu conferi atribuții Consiliului Legislativ și a încălca, astfel, însăși Constituția, care prevede: care este rolul Consiliului Legislativ? Acela de organ de avizare. Or, noi, obligam Consiliul Legislativ să vină să identifice actele normative și să le republice.

Și atunci, corectura s-a făcut, ca această sarcină să rămână doar de monitorizare de către Consiliul Legislativ, dar autoritățile emitente ale actului normativ să vină și să publice.

Problema care a rămas nesoluționată, în ce măsură vom avea eficiență în proiectul de act normativ, în măsura în care noi nu sancționăm această obligație care va fi prin dispoziție imperativă, ceea ce a scăpat.

Bunăoară, dacă eu nu voi obliga autoritatea emitentă, în sensul de a o și sancționa în măsura în care nu răspunde acestei obligații, va rămâne doar cu titlul de imperativ, și aceste legi nu se vor republica.

Și atunci, cu specificarea că cele care conțineau neconstituționalități, bunăoară, și vizând data intrării în vigoare a actului normativ, parte au fost corectate la Senat, parte la Comisia juridică, pe măsură ce se acceptau aceste amendamente care erau în punctul de vedere al Guvernului, sigur că nu mai aveam acele obiecții să le menținem.

Deci, acestea au fost obiecțiile noastre principale.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Mai dorește cineva să intervină?

Trecem la dezbaterea textelor proiectului.

La titlu dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a avut amendamente.

Votat în unanimitate.

Cuprinsul articolului unic. Vă rog să observați, comisia a numerotat articolul unic, în art. I, pentru că a mai introdus un art. II, în final.

Dacă aveți obiecțiuni la numerotarea articolului unic și la textul de preambul al acestuia? Nu.

Votat în unanimitate.

La pct. 3, cel cu privire la alin. (1) al art. 68, are o intervenție domnul deputat Sergiu Andon, președintele Comisiei juridice.

Domnul Sergiu Andon:

Mulțumesc.

Este un fel de eroare tehnică. Finalul frazei, după cuvântul "completare" nu-și are rostul sau duce la o concluzie greșită, și anume că trebuie publicat împreună cu actul de modificare și actul inițial.

Deci, ar fi de pus punct după "actul de modificare sau completare", fără cuvintele "și însoțit de acesta".

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule președinte,

Această sintagmă făcea parte din textul Senatului. Deci, eu o iau ca o observație și întreb plenul dacă dorește cineva să intervină sau dacă au obiecțiuni la această propunere? Nu.

Voi supune votului dumneavoastră, vă rog să vă folosiți cartelele, textul art. 68 alin. (1), fără sintagma "și însoțit de acesta". Ați ascultat explicația logică a domnului președinte Andon.

Supun votului dumneavoastră propunerea de eliminare și deci o nouă formulare pentru art. 68 alin. (1), eliminarea sintagmei "și însoțit de acesta".

Vă rog să vă exprimați prin vot.

N-ați înțeles ce votați? Dacă nu există un lider care să ceară ... Votul rămâne valabil exprimat. Vă rog să-l mai afișați o dată.

Cu 84 voturi pentru, nici un vot contra și 2 abțineri a fost adoptat textul, potrivit propunerii domnului președinte Sergiu Andon.

La alin. 2 dacă sunt obiecțiuni? Comisia nu a avut amendamente. Adoptat textul în formularea inițiatorului, deci a Senatului.

La alin. 3 urmăriți, vă rog, amendamentul comisiei, de la pagina 4, amendament al domnului deputat Zegrean.

Dacă aveți obiecțiuni la acest amendament? Nu.

Supun votului dumneavoastră acest amendament, ca să mai verificăm o dată și cum funcționează... Vă rog să vă pronunțați prin cartelă.

Din 111 voturi exprimate, 109 sunt pentru amendament, 2 abțineri și niciun vot contra.

Urmăriți, vă rog, amendamentul 4. Comisia propune eliminarea art. 681. Dacă aveți obiecțiuni? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră eliminarea art. 681. Ca să vă dau și o explicație, textul art. 681 este preluat, practic, în alin. (4).

Eliminarea textului de la amendamentul 4 a fost votată cu 95 voturi pentru, nici un vot contra și o abținere.

La pct. 5 din raport, Comisia nu are amendamente la introducerea unui alineat nou, (11) pentru art. 75.

Dacă aveți obiecțiuni? Votat amendamentul comisiei.

La pct. 6 vă rog să urmăriți amendamentul comisiei, cu privire la art. 77. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

La pct. 7, domnul președinte al Comisiei juridice, domnul Andon are o problemă de procedură.

Domnul Sergiu Andon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Ea putea fi ridicată și după pct. 7, dar am zis că să nu epuizăm art. I. Este vorba că dintr-o eroare de concentrare s-a sărit peste discutarea alin. (4) din cadrul punctului 3 al raportului.

Deci, ați supus discuției amendamentul Zegrean, care se referă la alin. (3), și apoi s-a trecut la pct. 4, respectiv la pct. 2.

Ar fi de discutat și alin. (4), ca să încheiem cu art. I. Se află la pct. 3, ultima poziție.

Domnul Valer Dorneanu:

Aveți dreptate. Eu m-am referit la alin. (4) într-un context greșit, ca și cum alin. (4) ar fi preluat textul de la art. 681. Deci doream să-l pun în discuție și am făcut acea precizare pe care acum o rectific.

Textul art. 681 a fost preluat în art. 2, iar alin. (4) îl repun acum în discuția plenului.

Aveți cuvântul, domnule președinte.

Domnul Sergiu Andon:

Mulțumesc, domnule președinte.

La alin. (4) vă propun, prin amendament, ca prepoziția "la" să fie înlocuită cu prepoziția "după", astfel ca înțelesul textului să fie că republicarea, în cazul actelor modificate prin ordonanțe, să se facă după data aprobării acestora din urmă, prin lege.

Cutumiar și tehnic este imposibil să se facă "la", adică simultan. Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Aveți dreptate. Eu sunt obligat, însă, să supun discuției înlocuirea acestei particule.

Dacă sunt obiecțiuni? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră alin. (4), reformulat, prin înlocuirea particulei "la" cu particula "după".

Vă rog să vă exprimați prin vot.

Cine este pentru?

107 voturi pentru, nici un vot contra, 2 abțineri.

Cu ocazia aceasta rectific și invitarea mea de a vă pronunța electronic pentru.

Oricum, într-un fel am anticipat că au fost numai voturi pentru și nici un vot contra.

La art. II, dacă există vreo obiecțiune? Dacă nu există, v-aș ruga să pun eu o întrebare Comisiei juridice și să o pun de aici, ca moderator, ca să nu se zică că iau cuvântul.

Apropo și de intervenția reprezentantului ministerului cu privire la rolul Consiliului Legislativ, spuneți aici "Consiliul Legislativ va asigura republicarea întregii legislații". Nu cred că poate să facă singur Consiliul Legislativ acest lucru, fără implicarea inițiatorului.

Cred că textul pe care-l aveați dumneavoastră aici, la art. 681, potrivit căruia Consiliul Legislativ va coordona activitatea de republicare este mai adecvat. L-aș întreba pe distinsul președinte al Comisiei juridice și pe domnul vicepreședinte Florin Iordache, dacă este aici, care a fost inițiatorul amendamentului, cum este...

Domnul Sergiu Andon:

În opinia mea, într-adevăr, formula din amendament este mai adecvată sau eventual formula "până la data de 1 ianuarie 2009 se va asigura republicarea întregii legislații".

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Dar lăsăm obligația fără nici un subiect.

Domnule Băeșu, vreți să luați cuvântul în locul colegului dumneavoastră, Florin Iordache, care este autorul amendamentului? Nu.

Domnul George Băeșu:

Domnule președinte,

Îmi cer scuze, nu sunt sigur că intervin la ... Atunci este bine, pentru că amendamentul este și al meu, de aceea; ați spus numai de colegul meu Iordache.

Într-adevăr, amendamentul nostru venea să înlocuiască formula pe care o propusese inițiatorul, și inițiatorul a fost de acord cu modul în care noi am reformulat...

Domnul Valer Dorneanu:

Cum ați formulat la pct. 4 din raport?

Domnul George Băeșu:

Da, la ultimul punct: "Până la data de 1 ianuarie 2009 Consiliul Legislativ va asigura republicarea întregii legislații nerepublicate la data intrării în vigoare a prezentei legi".

Domnul Valer Dorneanu:

În textul inițial, pe care l-ați mutat de la pct. 4 la pct. 7, dumneavoastră spuneați: "Consiliul Legislativ va coordona activitatea de republicare a întregii legislații". Că dacă "va asigura", înseamnă că va asigura el singur, poate și resursele financiare, vorba colegului meu.

Domnul George Băeșu:

Dacă ne permiteți, dacă există posibilitatea, o să reformulăm, astfel încât să avem și acordul inițiatorului, pentru că, totuși, nu vrem să intervenim pe sensul pe care l-a dorit și în funcție de cât considerați și dumneavoastră că ne permite procedura, îngăduiți-mi, totuși, să ...

Domnul Valer Dorneanu:

Vă dau o pauză de o jumătate de minut și v-aș ruga să vă consultați cu domnul președinte și cu autoarea ... Discutați, v-aș ruga, și cu doamna Mona Muscă.

Aș avea o rugăminte: v-aș propune să lăsăm textul acesta până mâine dimineață, înainte de votul final, și poate vă consultați și cu Consiliul Legislativ, organismul care este implicat în această chestiune.

Vă propun, stimați colegi, amânarea art. II până mâine, înainte de votul final, cu consultarea Consiliului Legislativ.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Cu această precizare, vom supune votului final mâine textul de lege, după lămurirea art. II.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 12 august 2020, 10:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro