Marian Sorin Paveliu
Marian Sorin Paveliu
Ședința Camerei Deputaților din 20 februarie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.14/02-03-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 20-02-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 februarie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.63 Marian Sorin Paveliu - declarație politică intitulată "Ministrul sănătății patronează corupția din ministerul pe care îl conduce";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Declarație politică intitulată "Ministrul sănătății patronează corupția din ministerul pe care îl conduce".

În calitate de secretar de stat în Ministerul Sănătății și ulterior de director general al INCDS - instituția însărcinată cu aplicarea mecanismului DRG și beneficiarul direct al proiectului -, Iulian Popescu a participat la avizarea termenilor de referință pentru proiectul DRG - cu finanțare a UE -, în valoare de aproape 2 milioane de USD. Ulterior, proiectul a fost câștigat de un consorțiu în care se regăsește firma finului său Mihai Vîlnoiu, International Consulting Group - vezi Anexa 1, cu articolul din Cotidianul de luni 5 februarie 2007. În cadrul acestui proiect s-au elaborat recomandările/termenii de referință pentru achiziționarea unui nou soft pentru spitalele din România. În acest proiect, consultantul pe probleme de DRG a fost Iulian Popescu.

Recomandările proiectului au fost astfel elaborate încât să avantajeze firma CMSS, a aceluiași Iulian Popescu. Concret, softul DRG este autorizat de guvernul australian pentru 4 firme - ele se găsesc pe pagina de internet a Departamentului Sănătății și Îngrijirii Vârstnicilor, Canberra, Australia, vezi și Anexa 2.

La momentul selecției de oferte, softurile în uz ajunseseră la variantele 5.1 și 5.2. Cu toate acestea, în specificațiile tehnice s-a făcut solicitarea de achiziție pentru o variantă mult mai veche, 5.0. Motivul: firma TC Health Administration Ptz. Ltd., cu care CMSS are contract de exclusivitate, nu are licență decât pentru varianta 5.0, și 5.1; vezi anexa 2.

De altfel, CMSS era sigură de faptul că va câștiga contractul cu MSP, de vreme ce în luna noiembrie 2006 a organizat pe această temă un seminar, contra a 3.000 Euro/spital; suma aceasta a acoperit practic prezentarea funcționării softului, care încă nici nu fusese scos la licitație, fapt care demonstrează clar că CMSS avea certitudinea că se va licita doar varianta pe care o deținea și pe care a prezentat-o ca fiind cea care va fi achiziționată și instalată de MSP, lucru care s-a întâmplat la două luni distanță!

Conform caietului de sarcini, la rubrica conflictului de interese se specifică că MSP "va exclude din procesul de analiză orice ofertă care a fost realizată cu asistență din partea angajaților, foștilor angajați sau orice consultanți ori consilieri pentru MSP"; vezi anexa 3. Or, în cazul de față, Iulian Popescu a fost chiar secretar de stat în MSP în momentul în care se finalizau termenii de referință pentru proiectul DRG PHARE cu finanțare UE, proiect care a făcut recomandările pentru achiziția softului de către firma lui Iulian Popescu. Mai mult, Iulian Popescu a lucrat ca și consultant în cadrul aceluiași proiect PHARE pe parcursul anului 2006, când s-a finalizat propunerea de achiziție - vezi anexa 1, cu declarație în articolul din Cotidianul de luni 5 februarie 2007.

Toate aceste demersuri nu puteau fi realizate decât cu sprijinul unor persoane din interiorul MSP. Concret, sprijinul a fost oferit de directorul general Mihai Laurențiu Teodor de la Direcția Generală Relații Externe și Afaceri Europene, care organizează comisiile de evaluare a tuturor proiectelor cu finanțare internațională; anterior ocupării acestei poziții Mihai Laurențiu Teodor a fost angajatul lui Vîlnoiu într-n proiect cu finanțare de la MS și Banca Mondială, până în 2005, când a venit la MS - vezi anexa 1, cu articolul din Cotidianul, luni 5 februarie 2007. Și acesta a încălcat normele în domeniu, nedeclarând conflictul de interese atunci când a participat la selecția ofertelor în care fostul său patron concura, așa cum stipulează reglementările MSP privind conflictul de interese - vezi anexa 3.

Faptele comise:

  • dirijarea elaborării specificațiilor tehnice astfel încât să fie favorizată o firmă;
  • prejudicierea sistemului de sănătate prin acest fapt, deoarece această variantă va trebui înlocuită cu o variantă nouă în 2008, ceea ce va implica sume suplimentare din fonduri publice;
  • nedeclararea conflictelor de interese și a incompatibilităților din partea următorilor: Iulian Popescu - în calitățile anterioare a lucrat în proiectul ce a făcut recomandările pentru achiziția softului; Mihai Laurențiu Teodor nu a declarat că a fost angajatul uneia din firmele ce au elaborat specificațiile tehnice.

În afara acestor aspecte legate de dirijarea și favorizarea unei anumite firme, un alt fapt ce se poate reține în cadrul acestei acțiuni se referă la finalizarea și implementarea selecției de oferte.

Concret, ca urmare a acestui proiect ar fi trebuit ca firma câștigătoare să pună la dispoziția MSP o licență a softului pentru trei sute de utilizatori - spitale și instituții sanitare, ca și instalarea și instruirea acestora. În realitate, firma CMSS a oferit softul la 5.000 Euro, față de firma competitoare, care a solicitat 30.000 Euro, câștigând astfel contractul.

Ce s-a întâmplat ulterior: prin intermediul conducerii MSP - ordin scris al ministrului și al secretarului de stat - vezi anexa 4 - spitalele au fost obligate să mai plătească încă o dată softul, fiind vorba de o sumă totală de peste 9 miliarde lei, adică peste 85 de mii de euro (în medie de la fiecare spital vin 2 persoane care plătesc cca. 10 milioane lei pentru a primi softul cu instrucțiunile de utilizare ce făceau parte, practic, din oferta C.M.S.S. și care trebuia să fie gratuite ca urmare a câștigării contractului). De remarcat, un caz unic până acum în domenizul sanitar: un secretar de stat cere imperativ, în scris, ca spitalele subordonate să verse direct banii în contul unei firme private, cu care respectivele spitale nu au nicio relație contractuală (vezi anexa 5).

Prin această procedură practic s-a divizat o achiziție de peste 90 de mii de euro în două părți: una de 5 mii euro și alta de 85 de mii euro. Având în vedere că firma concurentă oferea aceste servicii la 30,000 de euro se poate aprecia că din fonduri publice s-au plătit suplimentar prin această manevră peste 60,000 de euro.

În același timp ar trebui investigat dacă nu este vorba de o grupare infracțională care în afara celor menționate mai sus nu a făcut trafic de influență și pentru a dirija obținerea și a altor proiecte ale M.S.P., proiecte în care se regăsește firma International Consulting Group și la care comisiile de selecție și termenii de referință au fost coordonați de același director general Mihai Laurențiu Teodor de la Direcția Generală Relații Externe și Afaceri Europene.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 3:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro