Mihai Dumitriu
Mihai Dumitriu
Ședința Camerei Deputaților din 20 februarie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.14/02-03-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
10-10-2019 (comună)
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 20-02-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 februarie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.7 Mihai Dumitriu - declarație politică intitulată "Învățământul românesc în derivă";

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar al PSD, domnul Mihai Dumitriu.

Domnul Mihai Dumitriu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Declarația politică de astăzi am intitulat-o "Învățământul românesc în derivă."

În intervenția mea vă aduc în atenție câteva aspecte din sistemul de învățământ care reliefează faptul că școala românească nu este pregătită să facă față schimbărilor produse după 1990.

Slăbiciunea și haosul, care domnesc în sistem, demonstrează mediocritatea Guvernării Portocalii - PD și Galbene - PNL, mediocritatea funcțională a instituțiilor statului român, implicit a Ministerului Educației și Cercetării, care nu ar exista fără "succesul" mediocrităților individuale promovate în funcții.

Din mesajul Președintelui Băsescu, transmis la un început de an școlar, tinerii au aflat că, pentru a ajunge prim ministru sau președinte de țară, trebuie să îndeplinească o condiție sine qua non: să fie mediocri la învățătură. Atunci, pentru miniștri se pretinde mult mai puțin, dar esențial este de a fi membru activ în unul din Partidele PNL sau PD.

În consecință, se continuă:

  • agravarea suferinței învățământului românesc;
  • discreditarea învățământului în fața opiniei publice;
  • desconsiderarea și umilirea Corpului Profesoral;
  • demolarea încrederii copiilor că pot învăța carte, că pot promova într-o țară a valorii și nu a minciunii, că pot lua notele pe care le merită.

Ministerului Educației și Cercetării îi lipsește o strategie și o viziune unitară pentru învățământul românesc, de la învățământul preșcolar până la cel universitar, în contextul schimbărilor majore survenite în societate și a integrări României în Uniunea Europeană.

Ministrul Hărdău vrea să reformeze învățământul preuniversitar, modificând la repezeală Legea Învățământului în Audi, pe genunchi. Prevederile Proiectului Hărdău referitoare la anul pregătitor de la 6 ani, învățământul primar, clasele I-V, învățământul secundar inferior, clasele VI-IX, nu sunt compatibile cu actualul sistem de organizare al învățământului preuniversitar, cu locațiile existente, cu programele școlare, cu forma actuală de pregătire a cadrelor didactice.

Din păcate, se constată că școala este marcată de năravurile societății românești, adaptându-se funcțional la acestea. Criza școlii este mult mai profundă decât efectele sale publice vizibile. Protecția și educația copiilor nu reprezintă pentru actualii guvernanți o prioritate. Burse alocate în bătaie de joc pentru elevi au fost micșorate de la 1 ianuarie 2007 de la 18 lei/lună la 14 lei/lună. Acesta este cadoul făcut de Ministerul Educației beneficiarilor de burse de studiu, sociale sau medicale.

Beneficiarii burselor "Bani de liceu" primesc 180 lei/lună, dar cu acești bani nu pot acoperi nici măcar jumătate din cheltuielile pentru cazare și masă.

Mai mult, de necrezut, elevii absolvenți de SAM ce urmează clasa a XI-a (anul de completare) nu beneficiază de această bursă, deoarece această categorie de elevi nu este menționată în HG 1488/2004. Cele trei intervenții ale subsemnatului pentru corectarea HG 1488/2004 au rămas fără răspuns. Din această cauză, foarte mulți elevi absolvenți de SAM au abandonat școala. Acești elevi au fost obstrucționați de minister de a se califica într-o meserie cerută pe piața muncii și de a obține un certificat recunoscut în Uniunea Europeană, cât și de a finaliza studiile liceale.

Condițiile din mediul rural și sărăcia au determinat creșterea numărului de copii care au abandonat învățământul obligatoriu, implicit creșterea numărului persoanelor cu studii incomplete sau analfabete. Doar alocația de 25 roni/lună îi mai determină pe unii copii să frecventeze cursurile școlare. Alocația și bursele copiilor reprezintă pentru un număr însemnat de familii singura sursă de venit.

Nu cumva aceștia sunt viitoarele slugi din curțile și din casele bogaților care guvernează România?

Stimați colegi,

Aroganța guvernanților față de elevi și față de cei ce trudesc la catedră se reflectă și în salariile de mizerie pe care le acordă.

Domnule ministru,

Ne pleacă profesorii, deoarece nu există nici o deosebire între doamna de la aprozar și doamna de la grădiniță. Zeci de mii de cadre didactice se adresează instanțelor de judecată pentru a obține drepturile conferite de lege.

Astfel, multe primării sunt chemate în instanță pentru că refuză să deconteze abonamentele profesorilor care fac naveta. De asemenea, educatoarele, învățătorii și institutorii cu vechime de peste 25 ani și gradul didactic I, din multe județe ale țării, și-au câștigat în justiție drepturile bănești cuvenite pentru cele 2 ore suplimentare săptămânal, peste norma didactică așa cum au beneficiat profesorii și maiștrii instructori.

Cele câteva aspecte prezentate demonstrează disprețul guvernanților PNL-PD față de popor, față de elevi, față de părinți, față de cei are muncesc la catedră.

Se impune a fi restructurat din temelii sistemul de învățământ, Ministerul Educației și Cercetării, inspectoratele școlare, alte organisme din învățământ ce oferă educație. De asemenea, trebuie acordată o deosebită atenție educației adulților.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 8:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro