Plen
Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.162/10-11-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 31-10-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2006

9. Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.68/2004 privind unele măsuri în domeniul învățământului, aprobată, cu modificări, prin Legea nr.6/2005 (retrimisă comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 652/2006

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

Trecem la pct.20 - Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.68/2004 privind unele măsuri în domeniul învățământului, aprobată, cu modificări, prin Legea nr.6/2005.

Legea are caracter ordinar.

Proiect respins de Senat.

Raport de adoptare din partea Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Suntem Cameră decizională.

Rog inițiatorul.

Doamna deputat Găleteanu, vă rog.

O să rog, după aceea, și comisia să intervină.

Doamna Monalisa Găleteanu:

Doamnelor și domnilor colegi,

Nu este un secret pentru nimeni, cadrele didactice au în continuare un salariu foarte mic, și dintre categoriile bugetare, aș putea spune că sunt foarte defavorizate.

De aceea, propunerea legislativă are ca obiect de reglementare majorarea valorii coeficientului de multiplicare, prevăzut în anexele I-IV de la Ordonanța de urgență a Guvernului nr.68/2004 privind unele măsuri în domeniul învățământului.

Inițiatorii au propus ca amendament la acel proiect legislativ, ca în anul 2006, valoarea coeficientului de multiplicare prevăzută în anexele I-III la Ordonanța de urgență a Guvernului amintită anterior, privind unele măsuri în domeniul învățământului, aprobată, cu modificări, prin Legea nr.6/2005, să se modifice și să fie valabilă pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2006, până la 221,307.

Deci, intenția autorilor proiectului legislativ este aceea de a aduce o majorare salariilor cadrelor didactice, încercând, pe această cale, găsirea și a unor soluții pentru rezolvarea acestei probleme stringente, a unei categorii de bugetari total defavorizate.

Vă mulțumesc.

Domnul Andea Petru:

Mulțumesc prezidiului.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere și avizare proiectul de lege prezentat de către inițiatori.

El are ca obiect de reglementare majorarea valorii coeficientului de multiplicare - 1 - prevăzut în anexele I-III la Ordonanța de urgență a Guvernului nr.68/2004.

Față de elanul inițiatorilor, comisia a temperat puțin majorarea acestui coeficient, astfel încât el să cunoască o majorare de circa 5 % pentru anul 2006.

La lucrările comisiei au fost prezenți 19 deputați din totalul de 28 de membri ai comisiei.

În urma dezbaterii, în ședințele din 10 și 11 octombrie, comisia - cu 10 voturi pentru și 9 împotrivă - propune adoptarea propunerii legislative, cu amendamentele din anexă care, cum subliniam, micșorau mărirea doar la 5%.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Punctul de vedere al Guvernului, domnul secretar de stat Miron.

Domnul Dumitru Miron:

Preocuparea de a spori componenta motivațională pentru personalul din învățământ este una comună, și a dumneavoastră, și a Ministerului Educației și Cercetării, dar trebuie să aibă din ambele părți o dimensiune strategică, astfel încât să poată fi și sustenabilă.

Practic, în urma negocierilor cu partenerii sociali, constante, de anvergură, Guvernul României a stabilit, pentru anul 2006, creșterea salarială posibilă, care nu creează efecte financiare care să pună sub semnul dezechilibrului indicatorii macroeconomici.

De asemenea, prin proiectul acesta de buget, pe anul 2007, sunt prevăzute - în urma unor dezbateri cât se poate de riguros fundamentate - astfel de creșteri.

Ideea de a pleca de la premisa că fondurile convenite pentru infrastructură nu sunt cheltuite, și că din acelea să se constituie surse pentru majorări salariale, noi n-o putem susține.

Informăm Camera Deputaților că facem demersuri, astfel încât toți banii destinați îmbunătățirii autentice a infrastructurii educaționale să se cheltuiască, și nu numai să se cheltuiască, să se cheltuiască bine.

Deci, în forma în care este și la cuantumul care este prevăzut, Guvernul nu susține această propunere legislativă.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Trecem la dezbateri generale.

Domnul deputat Tabără, domnul deputat Călian.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Departe gândul de a contesta faptul că salarizarea corpului didactic din România este una care să asigure suficiența - și sunt extrem de multe lucruri de făcut în acest domeniu, în perspectiva imediat următoare - dar, în același timp, nu putem neglija nici ceea ce înseamnă programele de dezvoltare instituțională a învățământului românesc.

Având în vedere că acest proiect de lege propune, face propuneri cu consecințe în problema surselor financiare, nefăcându-se o evaluare corectă la această dată, nici nu se poate face, pentru anul 2006, foarte multe proiecte sunt în derulare la această dată și probabil că foarte multe vor consuma bani chiar acum, la sfârșit de an, eu vă propun ca această inițiativă legislativă să fie retrimisă la comisie pentru reanalizare, în contextul surselor financiare.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Petru Călian.

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Rămân consecvent cu punctul de vedere pe care mi l-am exprimat și în comisia pentru buget-finanțe.

Mi se pare oarecum anormal, deși înțeleg problema salarială a profesorilor, ca să schimbăm destinația unor sume, să le transferăm de la investiții la salarii este, dacă vreți, "o măsură populistă" însă nereală, și vă spun de ce. Dacă acceptăm astăzi acest proiect de lege, bun de altfel, intenția este bună, dar numai la nivel de intenție, atunci avem șansa să creăm un precedent extrem de periculos. Veți vedea că și în 2007 banii destinați pentru investiții nu vor fi cheltuiți în totalitate, tocmai pentru a mai veni cu un proiect de lege și pentru 2007, și pentru a mai aloca din banii pentru investiții, bani pentru salarii.

Gândiți-vă, doar, în ce hal arată majoritatea instituțiilor de învățământ din România, și vă veți da seama că este imperios necesar ca lucrările de investiții să fie executate. Este grav să ai bani și să nu știi să-i cheltuiești, fapt pentru care eu consider că nici măcar retrimiterea la comisie nu ar fi o rezolvare, deoarece oricum timpul este extrem de restrâns până în momentul în care acești bani trebuie cheltuiți. Însă, decât să se creeze un precedent, cred că este mai potrivit totuși să retrimitem la comisie acest proiect de lege. Însă, nu știu și nu văd soluția prin care să contribuim ca să promovăm acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Andea, domnul deputat Știucă și domnul deputat Mircea Costache. Ați cerut cuvântul? Da, sigur.

Domnul Petru Andea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Dacă ar fi să împrumut limbajul pe care-l folosesc colegii de la Comisia pentru muncă și protecție socială atunci când vorbesc despre pensii, și în învățământ avem trei piloni: unul este conținutul învățământului; al doilea este infrastructura; și al treilea este, fără îndoială, salarizarea.

S-a reușit în acest an ca, cel puțin, pentru al doilea pilon, să se treacă la curba de inflexiuni, la aprecieri pozitive. Deci, în general, se poate considera că problema infrastructurii este în curs de rezolvare.

N-aș vrea, însă, să rămânem ca în urmă cu câteva zeci de ani, în care problema oamenilor să fie întotdeauna ultima și, eventual, pasată tot într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat.

Noi considerăm că dacă s-au putut găsi pentru 2006 resurse bugetare în valoare de circa 25% creșteri pentru tot învățământul, faptul că nimic din aceste resurse nu a mers către al treilea pilon, și care este - conform Programului Lisabona - acum cel mai important, investiția în capitalul uman, este o scăpare și o scădere.

Este motivul pentru care Grupul parlamentar al P.S.D. a sprijinit și sprijină inițiativa de a dirija 5% din fondul de salarii către salarizarea cadrelor didactice încă din acest an, mă refer la ultimele trei luni: octombrie, noiembrie, decembrie.

Pentru că nu s-au găsit încă toate resursele, domnul coleg Tabără avea dreptate, suntem și noi de acord ca să retrimitem la comisie această inițiativă legislativă, în speranța însă că vom găsi soluții pentru ca să o aprobăm.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Știucă.

Domnul Alecsandru Știucă:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Mai întâi, aș dori să fac o constatare, pentru care nu trebuie să ai un spirit prea acut de observație: faptul că Ministerul Educației și Cercetării, în mod invariabil, nu este de acord cu nici o inițiativă legislativă care vizează îmbunătățirea învățământului.

Problema salarizării este, așa cum s-a spus, o problemă care trebuie amânată, în condițiile când avem în România o lege a calității educației. Este o premieră în Europa. Avem Legea calității, dar nu avem suportul realizării ei.

Și vă rog frumos să constatați și dumneavoastră că nu este greu. Că orice proiect inițiat în domeniul învățământului, fără suportul uman și fără motivarea cadrelor didactice, nu va reuși să iasă din ipostaza unui deziderat care va fi tot mai mult amânat.

Îmi pare rău că vizita comisarului european pentru educație la București, Jan Figel, care a subliniat că problema importantă în domeniul învățământului este educația, se află în centrul atenției europene, vă rog frumos să priviți care sunt rezultatele obținute de învățământul românesc la examenele care atestă, de fapt, nivelul calității învățământului românesc.

Amânâm rezolvarea problemei cadrelor didactice, amânăm realizarea obiectivelor calității în educația românească.

Trebuie să susținem acest proiect, ar fi spre onoarea noastră și a Ministerului Educației și Cercetării, care trebuie să realizeze, înainte de orice, că aceasta este calea în realizarea tuturor proiectelor pe care le avem pentru școala românească.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Costache Mircea.

Domnul Costache Mircea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Suntem cu toții unanimi în a recunoaște că legislația noastră este stufoasă, este greoaie, este incoerentă, și se vede clar și din actele normative care ne sunt puse astăzi pe ordinea de zi.

Susținătorii cauzei medicilor veterinari au dreptate, sunt foarte prost plătiți; susținătorii cauzei medicilor umani au dreptate; susținătorii cauzei profesorilor au dreptate; și toți au dreptate, și dacă vom gândi pe porțiuni și pe centrimetru pătrat, nu vom ajunge să avem un sistem de salarizare din bani publici, în sistemul public, coerent, echilibrat și proporțional.

De aceea, adevărata rezolvare va veni atunci când vom trece dincolo de declarații și vom realiza mult promisul, de mult promisul și niciodată realizatul proiect de salarizare integrat al bugetarilor. Pentru că în sistemul bugetar funcționează toți, cu bani publici funcționează toți, sisteme de departajare și de evaluare specifică există, există posibilitatea de a lua în calcul importanța socială a muncii, cote de risc, alți factori care să facă posibilă departajarea unora față de celelalte categorii, dar într-un sistem de salarizare unitar al bugetarilor nu am mai ajunge să pledăm cauze disparate, disproporționate și care în întregul lor să nu ducă la o adevărată soluționare modernă și pe baze reale a problemei.

De aceea, vom avea în continuare, fără o lege unitară a salarizării bugetarilor din România, vom avea în continuare disproporții, salarii foarte mari în zona coerciției, vom plăti întotdeauna mai mult "bastonul" și alte instrumente care servesc puterea momentană, și vom avea de foarte multe ori personal profesionist slab plătit în domeniul educației, în domeniul sănătății publice, în alte domenii, de altminteri vitale.

O lege a salarizării bugetarilor se lasă așteptată, și până când nu va apărea, toate aceste încercări de rezolvare parțială nu vor duce la efecte pozitive scontate.

Susținem întoarcerea la comisie. ori de câte ori se va întoarce, va reveni, se mai întoarce iar, dar problema salarizării bugetarilor rămâne.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Înțeleg totuși că avem o propunere procedurală de retrimitere la comisie.

Aș supune, întâi, această propunere votului dumneavoastră și, după aceea, să discutăm pe fond, dacă nu se dorește retrimiterea. Pentru că, altfel, dacă retrimitem la comisie, discuțiile pe fondul chestiunii nu mai sunt de actualitate.

Doriți să interveniți pe această chestiune? Vă rog, domnule Tabără.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Pentru că de la acest microfon s-a spus cu câteva minute înainte, nu vorbesc de penultimul vorbitor, că învățământul a cârpit și că ministerul nu este niciodată de acord cu inițiative constructive pentru sector.

Anul trecut, când s-a întocmit bugetul, spuneam același lucru. Vreau să vă spun că este pentru prima dată, sau poate prima dată când consistent, un anumit domeniu din învățământ a fost susținut superconsistent.

Ca urmare, foarte multe unități de învățământ nu au fost pregătite cu proiecte pentru a înghiți sau pentru a prelua și a valorifica aceste surse financiare.

Eu aș vrea să vă spun că investițiile care s-au făcut în ultimii ani, unitățile de învățământ nu fac altceva decât să reducă în principal multe costuri care erau degeaba; în al doilea rând, să deschidă calea spre colaborare a acestor universități cu celelalte similare și cu centre de cercetare, din care se pot aduce foarte multe fonduri către universități.

Este o prioritate absolută, pe care ministerul a încercat să o facă și să o finalizeze în acest an. Eu sunt convins că pasul următor va veni dintr-un sistem unitar de salarizare și de stimulare a procesului didactic și a celor care fac acest proces de educație și didactic în România.

Ca atare, repet încă o dată, este bine că această lege să fie reanalizată în cadrul comisiei, și probabil să găsim acele elemente care să dea consistență pentru o durată lungă, și nu pentru două sau trei luni.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Tot pe acest subiect, doamna deputat Andronescu.

Vă rog, aveți cuvântul.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Eu cred că această inițiativă legislativă este una care vine în fața dumneavoastră cu modestia dascălilor, cu această solicitare minimală de creștere a salarizării.

Sigur, există și varianta să o întoarcem la comisie. Nu pot veni alte soluții decât cea propusă prin cea care este acum pe masa dumneavoastră.

Este adevărat, în acești ani au fost alocate sume mai mari pentru infrastructură. Sumele acestea nu se pot consuma până la sfârșitul anului; pentru că s-au alocat puțin cam târziu, n-au existat nici în toate universitățile, dar cu atât mai mult în preuniversitar, proiecte care să determine absorbția acestor sume.

De aceea, propunerea ar fi să nu se ".., la sfârșitul anului să rămână banii în sistem, realocarea către salarii pe un procent care este atât de mic. N-am venit în fața dumneavoastră cu o cerere de creștere cu 50% a salariilor profesorilor, este o creștere minimală.

Eu cred că prin votul dumneavoastră puteți să faceți, nu un gest de bunăvoință, ci un gest minim reparatoriu la adresa salariilor profesorilor.

De aceea, vă propun să dezbatem acest proiect de lege, să nu-l întoarcem la comisie, pentru că n-avem ce să rediscutăm acolo, și de unde să venim cu o altă propunere, și mai mică, decât ce?!

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Nu mai dau cuvântul decât pe intervenții, pe propunerea de retrimitere la comisie.

Pe fond, discutăm după aceea, dacă se respinge propunerea.

Pe această chestiune doriți să vorbiți, domnule Dumitriu? Nu.

Noi discutăm pe propunerea de retrimitere la comisie, care este o propunere de procedură, deci se supune votului înaintea fondului.

Supun votului dumneavoastră atunci propunerea de retrimitere la comisie a acestui proiect.

Vă rog să votați. Vă mulțumesc.

Propunerea a fost adoptată cu 93 de voturi pentru și 38 voturi împotrivă.

Termenul, domnule deputat Andea! Două săptămâni.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 1 aprilie 2020, 8:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro