Domnul Tudor Mohora: Vă mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Chiar dacă timpul până la votul final nu-mi permite nici măcar o sinteză să fac, sper că dumneavoastră ați parcurs cu atenție acest raport, care sintetizează într-adevăr activitatea laborioasă a comisiei în primul semestru al acestui an. Și vă rog să-mi permiteți să fac numai câteva trimiteri calitative. În primul rând, este vorba de o creștere a numărului de scrisori și petiții adresate Parlamentului României, Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții, ceea ce exprimă, în pofida sondajelor de opinie, o creștere a încrederii cetățenilor în Parlament. În același timp, aș vrea să spun că din punct de vedere al domeniilor în care cetățenii ne sesizează, pe primul loc rămâne justiția. Și aici, dacă facem o comparație între procentul de 4-5% al cetățenilor cărora li se dă dreptate, și - pentru că nu avem alt element de cuantificare - sondajele de opinie, care arată o puternică nemulțumire a cetățenilor în actul de justiție, constatăm că aici avem o problemă. Și nu vrem să ne amestecăm în treburile justiției, dar, de la tribuna Parlamentului, trebuie să spun că, la repetatele noastre apeluri, respectând principiul separației puterilor în stat, organismele care administrează justiția se ascund mai degrabă după prevederile legale, în loc să intervină pentru îndepărtarea abuzurilor din activitatea proprie de cercetare, în loc să-și exercite mandatul pe care îl au potrivit Constituției și legilor țării. De asemenea, un alt domeniu extrem de important și unde există o puternică nemulțumire a cetățenilor este domeniul administrației publice la toate nivelurile. Eu aș vrea să spun aici că am avut, în legislatura aceasta, și o audiere a domnului ministru Blaga, am avut, de asemenea, discuții și cu secretarul de stat care răspunde de relația cu Parlamentul, este necesar să facem eforturi pentru a-i face pe prefecți (despre care tocmai discutarăm înainte) și pe ceilalți funcționari din sistemul administrației publice să înțeleagă că ei sunt în serviciul cetățenilor și nu invers. Avem situații în care sunt unele prefecturi care programează audiențe, de exemplu, pentru 3 luni, într-un termen de 3 luni de la solicitare, ceea ce este o chestiune absolut de neconceput. Nu mai vorbesc de formalismul cu care tratează problemele sesizate de cetățeni. În ansamblu, eu aș vrea să spun, stimați colegi, că există un sentiment de frustrare, pe care îl au cetățenii și pe care îl avem și noi, de ce să nu spunem, pentru că, la numeroasele sesizări pe care le avem (respectând atribuțiile și competențele care ne sunt date prin regulament), cu toate acestea, avem puține posibilități și, în primul rând, avem puține posibilități de resurse umane, pentru a merge în localități, pentru a merge pe urmele sesizărilor cetățenilor (poate, domnule președinte, că veți relua o hotărâre mai veche a Camerei cu privire la înzestrarea cu resurse umane superioare a comisiilor). Și, de asemenea, vreau să vă mulțumesc, dumneavoastră și secretariatului general, pentru că ați răspuns solicitării mele din Biroul permanent, astfel încât, cel puțin, s-a rezolvat problema bazei logistice. Aș vrea să vă spun că suntem conștienți că avem mult mai multe de făcut, pentru ca această comisie să fie și mai vizibilă în cadrul Parlamentului, să abordeze cu mai multă acuitate și mai mult profesionalism problemele pe care le ridică cetățenii, pentru că, în felul acesta, considerăm că ne vom exercita mai bine mandatul. Este un lucru îmbucurător că un număr important de colegi dintre dumneavoastră ne trimiteți propriile sesizări pe care le primiți de la cetățeni în audiență la comisie și noi le primim și, în măsura competențelor pe care le avem, încercăm să vă sprijinim. Vă mulțumesc pentru atenția dumneavoastră și vă rog să acceptați, domnule președinte, ca acest raport să fie trimis și ministerelor evidențiate în cadrul său, ca și tuturor prefecturilor. Vă mulțumesc foarte mult.
|