Plen
Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.162/10-11-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 31-10-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2006

16. Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea și completarea Legii nr.188 din 08.12.1999 privind Statutul funcționarilor publici (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 353/2006

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La punctul 27 - Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii nr. 188 din 08.12.1999 privind Statutul funcționarilor publici. Legea are caracterorganic. Proiect respins de Senat. Raport, raport suplimentar I și raport suplimentar II, de adoptare, din partea Comisiei pentru administrație publică. O comisie extrem de decisă. Suntem Cameră decizională.

Rog inițiatorul. Inițiatorul nu insistă.

Îl rog pe președintele comisiei, domnul Fenechiu, aflat acum printre noi, să ne prezinte rapoartele comisiei.

Domnul Relu Fenechiu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a fost sesizată în vederea dezbaterii în fond cu Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii nr. 188 din 08.12.1999 privind Statutul funcționarilor publici.

Plenul Camerei Deputaților a dispus, în ședința din 9 octombrie 2006, ca propunerea legislativă și rapoartele să fie restituite comisiei, în vederea reexaminării, propunerea legislativă și rapoartele aferente au fost dezbătute în ședința din 18 octombrie 2006.

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a propus și propune și acum Camerei Deputaților aprobarea acestei legi, lege care face parte din categoria legilor organice. Potrivit art. 75 din Constituție propunerea legislativă este de competența decizională a Camerei Deputaților.

După ce a fost retrimisă și a doua oară la comisie, comisia și-a păstrat punctul de vedere, deci propune în continuare aprobarea propunerii legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Punctul de vedere al Guvernului? Domnul Mircea Alexandru.

Domnul Alexandru Mircea:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Guvernul nu susține această inițiativă legislativă, ea urmează unui proces legislativ mai amplu, în care s-a discutat și statutul funcționarului public, printr-o lege care a fost adoptată în vara acestui an.

Atunci, în expunerea de motive a Guvernului s-a avut în vedere și s-a solicitat adoptarea unui statut în care înalții funcționari publici și funcționarii publici, în general, să îndeplinească niște condiții care să le asigure, pe de o parte, independența politică, pe de altă parte profesionalizarea, tocmai pentru a face din administrația publică românească o administrație care să fie cât mai apropiată din plan european.

În aceste condiții, a se pune în discuție acum eliminarea unei condiții pentru a accede în corpul înalților funcționari publici, și anume, acea condiție ca, "urmarea cursurilor de formare în domeniu", să fie înlocuită "în alternanță cu exercitarea unui mandat întreg de parlamentar", pare o chestiune care este în contradicție cu sensul legii și cu sensul profesionalei administrații publice locale.

Pentru motivele expuse Guvernul nu susține această inițiativă legislativă.

Mai semnalez faptul că, în expunerea de motive, se pleacă de la o premisă falsă, se arată în expunerea de motive faptul că această inițiativă se adoptă, tocmai pentru a se corela cu art. 9 alin. 1 din Legea nr. 340 privind instituția prefectului, articol care, în realitate, este abrogat din 14 decembrie 2005.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule secretar de stat.

Intervenții la dezbateri generale? Domnul deputat Ioan Oltean.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Propunerea legislativă ce constituie obiectul dezbaterii de astăzi este una care vine să creeze o facilitate pentru acele persoane care au minimum un mandat de parlamentar, în opinia mea, facilitate care intră în conflict evident cu prevederile Legii nr. 188, prevederile Legii privind instituția prefectului, cu Hotărârea Guvernului de a depolitiza o instituție ca cea a prefectului.

De altfel, din ceea ce a spus reprezentantul Guvernului, este clar că Guvernul nu a susținut această propunere legislativă, iar Senatul a respins-o fără nici un fel de reținere.

Partidul Democrat apreciază că ceea ce dorește Guvernul să realizeze în domeniul administrației publice, și anume, să depolitizeze tot mai mult instituția prefectului, să facă din prefect un reprezentant al Guvernului și un supraveghetor corect al modului în care se aplică legea, este o intenție atât de susținută parlamentar, și că orice fel de modificare a actelor normative în vigoare, care vine să combată sau să obstrucționeze o asemenea gândire a Guvernului, este păguboasă, privind activitatea care se desfășoară în teritoriu și privind crearea unei clase a înalților funcționari, care să fie într-adevăr apolitică.

De aceea, Partidul Democrat nu susține această propunere legislativă și solicită plenului Camerei Deputaților să respingă acest raport, pentru a nu obstrucționa în nici un fel modul în care Guvernul gândește să descentralizeze puterea, pentru modul în care Guvernul gândește să creeze acea clasă nouă a înalților funcționari publici.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Alte intervenții la dezbateri generale?

Domnul deputat Nicolicea, domnul Cristian Dumitrescu, domnul Arpád Márton.

Domnul Eugen Nicolicea:

Doamnelor și domnilor,

Eu nu cred că Guvernul nu susține acest proiect de lege, având în vedere că acum câteva zile am votat aprobarea Ordonanței nr. 3/2006, care se referea la salarizarea funcționarilor publici, unde la șmechereală era introdus un articol în care, practic, prefect putea să devină, prin derogare de la legea aceasta, 188, orice persoană de pe stradă, dacă era nominalizată de către Guvern.

Deci, câtă vreme în acea ordonanță Guvernul a stabilit că nu trebuie să ai condițiile respective, faptul că trebuie să fii deputat sau senator este o condiție mult prea ridicată. S-ar putea să fie cele două acte normative gândite de guverne diferite. Problema este că exact în aceeași perioadă de timp nu pot să fie două guverne care să fie valide amândouă. Deci, vă rog să observați că există, și am votat zilele trecute, Legea salarizării funcționarilor publici, unde o să găsiți că prefect, numai pentru anul 2006, apropo de depolitizare, poate să fie și unul de pe stradă.

Dacă poate să fie unul de pe stradă, cred că poate să fie și un senator și un deputat.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Cristian Dumitrescu.

Domnul Cristian Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Spuneam la începutul acestui an, în momentul când printr-un simulacru de proceduri corecte și legale, prefecții politici au fost transformați în prefecți apolitici, într-o structură prefectorală independentă politic.

Opinia mea a fost atunci și este și acum că, în România, instituția prefectului nu este o instituție independentă politic, atâta timp cât calitatea persoanelor care ocupă această funcție a fost obținută pe baza unor simulacre de concursuri, neanunțate din timp, care nu au fost deschise și care au permis, ciudat, ca toți foștii prefecți numiți politic să fie a doua zi, printr-o manevră a Guvernului, acoperite de un așa-zis concurs sau interviu sau ce o fi fost, să devină persoane apolitice și spunem că am depolitizat instituția prefectului. Nu este adevărat! Și în acest context, pentru că eu, principial vorbind, sunt împotriva ideii ca la această funcție să acceadă persoane care nu sunt competente și nu au trecut printr-un sistem, printr-o structură de perfecționare profesională.

Aceasta, însă, ar fi funcțională și corectă în momentul când instituția ar fi, într-adevăr, independentă și ar fi o instituție care să nu fie influențată de politic.

Or, dați-mi voie să vă spun că eliminarea acestei incompatibilități, ca să spunem, sau, în sfârșit, a acestei stavile pe care o reprezenta absolvirea unui curs în cadrul INA sau într-o instituție internațională similară, care s-a și produs în practică prin numirea prefecților actuali, nu ne împiedică pe noi astăzi să spunem că accesul la această funcție poate fi făcut de un deputat sau senator, ba, într-o țară normală, dacă în funcția publică intră un fost politician de acest nivel, pentru că parlamentarul este un politician de nivel înalt, se poate spune că se îmbogățește administrația cu persoane competente, credibile și bineînțeles cu o experiență ca atare.

Din această perspectivă, eu cred că putem să susținem acest punct de vedere, până când, într-adevăr, această clasă prefectorală în România va fi una indepedentă, constituită prin concurs, de către înalți funcționari de carieră.

Pentru că, o să vedeți, în 2008, când dumneavoastră o să plecați de la guvernare și o să vină P.S.D.-ul la guvernare, toți prefecții aceștia ai dumneavoastră automat o să-și dea demisia. De ce o să-și dea demisia? O să-și dea demisia că nu o să vrea să plece în alt departament, în alt județ, să funcționeze acolo, să facă naveta, că nu o să-i placă, o să se întoarcă la afacerile pe care oricum le supraveghează și în acest moment, în calitatea lui... Zâmbiți, dar aceasta este realitatea, nu?! Și o să zică: "Stai, domnule, dacă nu mai suntem noi la putere și nu mai am nici un fel de posibilitate să controlez funcția, ca atare, nu o să mă duc acum să fac pe funcționarul, să stau pe 30 de milioane de lei, că este ilogic, nu?!" Și atunci abia o să introducem criteriile normale și o să formăm o clasă prefectorală, în sensul de înalt funcționar public, care să corespundă acestor criterii.

Rămânem în stenograme și ne întâlnim în 2008, după alegeri, și o să vedeți dumneavoastră cum Cristian Dumitrescu a avut dreptate și cum, din prefecții actuali, cel puțin 25 din cei 41, câți sunt, își vor da demisia, că nu vor să plece din localitatea respectivă, nu o să vrea să stea pe 30 de milioane de lei și să-i trimită să fie... pe doamna Mantale, dintr-o dată, la 30 de ani, prefect de București... la Paris, când ajungi prefectul regiunii pariziene este vârful carierei unui prefect, și o să trimită, eventual, datorită faptului că dânsa a făcut, mi se pare, această școală, prefect sau subprefect la Tulcea. Să vedem cu doamna Mantale o să rămână subprefect de Tulcea. Eu nu cred!

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Márton Arpád.

Domnul Márton Arpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Orice forță politică care vrea să depolitizeze instituția prefectului va fi susținută de Grupul parlamentar al U.D.M.R. Dar, pentru aceasta, stimați colegi, trebuie să modificăm Constituția, în primul rând. Pentru că, din moment ce prefectul este reprezentantul Guvernului, doar un Guvern de tehnocrați este apolitic. Deci, reprezentantul unei instituții politice nu poate fi considerat apolitic, pentru că reprezintă acea politică care este susținută de o majoritate parlamentară și este întruchipată de Guvern.

Ca atare, stimați colegi, să scoatem, așa cum am mai propus-o noi, la viitoarea revizuire a Constituției, ca instituția prefectului, prefectul să fie reprezentantul Guvernului și să fie șeful instituțiilor deconcentrate ale Guvernului, să le desființăm, și iarăși ne veți găsi alături, stimați colegi din P.D., și suntem alături de dumneavoastră în inițiativa de a descentraliza, care este cu totul altceva decât a avea instituții deconcentrate ale Guvernului în teritoriu, a descentraliza toate aceste instituții deconcentrate. adică în subordinea consiliilor județene nu vom mai avea decât prefecți, care să aibă grija legalității actelor autorităților administrative publice locale. Și atunci, într-adevăr, acest prefect trebuie să fie un profesionist, o persoană apolitică, cu studii juridice sau administrative. Altfel, tot ceea ce propuneți dumneavoastră este în contradicție cu Constituția României.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă nu mai există intervenții la dezbaterile generale, trecem la dezbaterile pe articole.

Pct. 1. Obiecții, observații, comentarii? Nu sunt. Adoptat.

Pct. 2? Adoptat.

Pct. 3? Adoptat.

Am finalizat dezbaterile pe articole, proiectul rămâne la vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 9 aprilie 2020, 1:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro