Plen
Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.162/10-11-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 31-10-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2006

15. Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr.302 din 24 octombrie 2005 pentru modificarea și completarea Legii nr.31/1990 privind societățile comerciale (retrimisă comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 690/2006

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La punctul 26 - Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 302 din 24 octombrie 2005 pentru modificarea și completarea Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale. Legea are caracter ordinar. Proiect respins de Senat. Raport de adoptare din partea Comisiei economice. Suntem Cameră decizională.

Inițiatorul? Vă rog, domnule deputat Paveliu.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Această inițiativă legislativă a fost generată datorită situației în care se află o serie întreagă de agromec-uri din întreaga țară, care au fost organizate sub forma unor societăți comerciale, datorită numărului mare de acționari, de ordinul sutelor, și care, odată cu prevederea legală prin care au fost nevoite să-și majoreze capitalul social la minimum 25.000 de euro, neputând să facă acest lucru, se află în situația de a fi desființate.

Este, pe de o parte, o problemă socială, pe de altă parte este și o problemă economică, pentru că brusc vom lăsa, practic, o mare parte din țară fără aceste agromec-uri care, bune, rele, existau și funcționau în momentul apariției legii.

În considerarea acestei propuneri legislative mai trebuie luat în considerare și faptul că în această săptămână au fost date presei primele proiecții de la Registrul Comerțului și aproximativ jumătate din societățile comerciale pe acțiuni sunt în situația de a fi desființate.

Pe fond, acest lucru poate că nu este rău și această creștere de capital social este impusă și ca urmare a încercării de a se armoniza legislația noastră cu legislația europeană, dar, pe de altă parte, trebuie să ținem cont și de starea de fapt existentă în România.

De aceea, am făcut această propunere legislativă, de a accepta ca la majorarea capitalului social să se poată lua în considerare și reevaluarea capitalului social, a fondurilor fixe existente în patrimoniul societății, deși cred că această propunere sau inițiativă legislativă se bazează pe faptul că Legea societăților comerciale interzice - și eu zic că într-un mod nenatural - ca societățile cu răspundere limitată să aibă mai mult de 49 de acționari. Probabil că dacă această prevedere nu ar exista, atunci nu am fi avut problema pe care o avem astăzi.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Comisia? Domnule președinte Tudose.

Domnul Mihai Tudose:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În conformitate cu prevederile regulamentare, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare a luat spre dezbatere și avizare în fond propunerea de lege mai sus menționată.

La întocmirea prezentului raport s-au avut în vedere și avizele primite de la Comisia juridică, Comisia pentru industrii și servicii, Consiliul Legislativ, precum și punctul de vedere al Guvernului.

Conform prevederilor art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au analizat acest proiect de lege în ședința din data de 17 octombrie.

Acest proiect de lege face parte din categoria legilor ordinare.

La lucrările comisiei au fost prezenți 22 de deputați din 24, iar din aceștia, 21 de voturi au fost pentru aprobarea acestui proiect de lege, cu amendamentele admise, prezentate în anexă.

În acest sens, vă propunem spre aprobare acest proiect de lege.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Din partea Guvernului, doamna secretar de stat Kibedi, vă rog.

Doamna Kibedi Katalin Barbara (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Mulțumesc, domnule președinte.

Distinsă Cameră, datorez scuze Comisiei economice, pentru imposibilitatea de a mă fi aflat la data la care s-a dezbătut această inițiativă legislativă și probabil că atunci s-ar fi tranșat problema care a fost ridicată, între timp, de Ministerul Finanțelor Publice. Respectiv, veți găsi o inadvertență, pentru că punctul de vedere comunicat Parlamentului a fost unul de a susține inițiativa legislativă, sub rezerva însușirii observațiilor.

Noi ne-am axat în acest punct de vedere pe ceea ce au interpretat și instanțele, care au considerat că nu este nelegal să reevaluez activele, și în acest mod să majorez capitalul social.

Dar, între timp, Ministerul Finanțelor Publice a semnalat că în această modalitate există pericolul încălcării Directivei a IV-a a Consiliului Uniunii Europene, or, noi știm că ce risc comportă aceasta, începând cu data de 1 ianuarie 2007.

De aceea, pentru că suntem de acord că trebuie protejate interesele acestor societăți comerciale și că este mult risc în a se desființa, și nu dorește nimeni acest lucru, ar exista o altă soluție legislativă de modificare, considerăm noi, care nici nu ar mai comporta discuții în a știrbi nici o directivă a Consiliului Uniunii Europene, și aceasta ar fi să modificăm condițiile prin care o societate pe acțiuni poate fi transformată în SRL, și să renunțăm la acea cifrăm magică de 50. Acesta ar fi, de fapt, impedimentul pentru care aceste societăți vizate în mod direct ar putea să comporte riscul de a fi desființate.

De aceea, eu aș supune atenției dumneavoastră această problemă, și dacă nu ați fi de acord într-un regim de urgență, să o rediscutăm în cadrul Comisiei economice și cu participarea Ministerului Finanțelor Publice, cel puțin la nivel de secretar de stat, pentru a nu greși, prin încălcarea acelei directive care ne-a fost comunicată de această instituție.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, doamna secretar de stat.

Avem, înțeleg, o propunere de retrimitere la comisie a acestui proiect. Domnule președinte?

Domnul Mihai Tudose:

Domnule președinte,

În principiu suntem de acord, cu două condiții: 1. Guvernul să reușească să aibă un punct de vedere unitar, pentru că și acum, după ce am primit o hârtie semnată de primul- ministru, prin care își dădea acordul, Ministerul de Finanțe este reprezentat de Ministerul de Justiție.

S-ar putea data viitoare să vină un ministru sau un reprezentant al Ministerului de Finanțe care să spună că el, de fapt, are altă părere.

Și atunci, ori facem ceva de genul acesta, să nu mai ținem cont de nimic și să stabilim noi care este legea, ori să se pună și domniile lor de acord și să ne dea un punct de vedere unitar.

Retrimiterea la comisie, sub rezerva unui termen foarte urgent, fiindcă timpul ne presează și până discutăm noi acest proiect de lege s-ar putea să nu mai avem subiectul proiectului de lege.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Sunt convins că data viitoare Guvernul va fi reprezentat de Ministerul Mediului la această chestiune.

Domnul deputat Bivolaru.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați prieteni,

Domnule președinte al comisiei,

Am impresia că bănuiala dumneavoastră s-a și confirmat, într-un fel, se concretizează, pentru că această majorare trebuia realizată, conform lui 302, până pe 23 octombrie. Deci, acum punem "dinți de aur la un mort", cu acest proiect.

Nu se poate face decât un singur lucru și aici, într-adevăr, aș solicita și eu, că problema pusă de către inițiator este interesantă, și anume, de realizat și o derogare de la 302, pentru a căuta să se prelungească termenul după 23 octombrie, pentru că deja suntem în situația când tuturor acestor societăți li se fac acum demersurile de dizolvare și lichidare.

Deci, nu se mai poate aplica acest proiect în situația și în modalitatea cum a fost redactat. Nu are nici o valoare.

Dacă se modifică la comisie și se face derogare, înseamnă că se mai poate salva ceva.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Inițiatorul. Domnul deputat Paveliu.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Vreau să precizez că, deși termenul a fost depășit, practic avem aproape două luni în care am mai putea îndrepta această situație nefericită, în sensul că până în momentul în care nu se pronunță judecătorul delegat de pe lângă Registrul Comerțului, mai putem îndrepta o situație la care alegătorii noștri au făcut trimitere. Așa s-a ajuns la acest proiect de lege.

Domnule președinte, vă solicit să retrimiteți la comisie, să dați un termen foarte scurt și, dacă se poate, Biroul permanent să decidă să fie pus pe ordinea de zi printre primele, pentru a putea să obținem o lege publicată în Monitorul Oficial, în timpul care ne-a mai rămas la dispoziție până când mai poate fi operantă această lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnule Lakatos, doriți să interveniți înainte de votarea retrimiterii? Vă rog.

Domnul Lakatos Petru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În situația în care inițiatorul s-a gândit la un segment mai mic și după aceea s-a dovedit că este o situație generală în toată țara și sunt mult mai multe societăți comerciale, S.A-uri, decât agromec-urile, care sunt în această situație. Tot ceea ce a spus președintele Comisiei economice și antevorbitorii, referitor la prelungirea termenului, așa este. Deci, ori putem să rezolvăm aceasta în maximum două săptămâni, ori nu are nici nu rost ceea ce propune doamna secretar de stat. Pentru că Uniunea Europeană, de la 1 ianuarie încolo o să privească lucrurile, iar reevaluarea activelor mai are și un alt efect benefic pentru autoritățile locale, respectiv încasează impozite mai mari.

Deci, domnule președinte, concluzia, dacă se retrimite la comisie, maximum două săptămâni să fie termenul și să facem intervenții pentru prelungirea termenului în care S.A.-urile care nu reușesc să rezolve problema majorării capitalului social, deci să aibă timp să rezolve treaba aceasta până la sfârșitul anului.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Supun atunci votului dumneavoastră propunerea de retrimitere a acestui proiect la comisie. Vă rog să votați.

S-a adoptat propunerea de retrimitere. Termen, domnule președinte? Două săptămâni.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 5 aprilie 2020, 14:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro