Domnul Constantin Traian Igaș: "Schimbările de la nivelul Ministerului Apărării". Aș vrea să-mi permiteți să mă refer, în câteva minute, la schimbările care s-au efectuat în cursul ultimelor zile la nivelul conducerii Ministerului Apărării și la o parte din motivele care au determinat aceste schimbări. E greu să spui despre unul sau altul dintre ministerele pe care le avem în prezent, că ar fi mai mult sau mai puțin important. Fiecare dintre ele își are importanța sa, importanță pe care nu i-o poate contesta nimeni vreodată. Cu toate acestea, există anumite ministere a căror importanță și chiar activitate rămân cu o foarte mare greutate în ochii cetățeanului de rând. Putem să afirmăm acest lucru și despre Ministerul Apărării. Apărarea unui stat rămâne un domeniu foarte important, indiferent de statul la care ne raportăm. De-a lungul timpului, aceasta a jucat un rol deosebit de important și în devenirea statului nostru. Ceea ce suntem în prezent, un stat independent, național, democratic, datorăm în cea mai mare măsură armatei pe care am reușit s-o construim și oamenilor aflați de-a lungul istoriei la conducerea ei. Nimeni și nicicând nu le va putea contesta meritele. Este foarte important ca persoanele numite la conducerea armatei să aibă nu doar o experiență de guvernare, ci și pe cea a domeniului pe care-l va coordona. Acestea sunt doar două dintre condițiile prioritate care pot conduce spre îndeplinirea acelor obiective care au fost stabilite și care trebuie duse la îndeplinire. În prezent, o serie de obiective care au fost trasate pentru aderarea la 1 ianuarie 2007 în Uniunea Europeană și aducerea armatei române la standardele europene, au rămas încă nerealizate. Anumite domenii beneficiază încă de penalizări din partea Comisiei Europene. În perioada imediat următoare, noii conduceri de la nivelul Ministerului Apărării îi revine o misiune dificilă: recuperarea tuturor întârzierilor apărute în ultimii doi ani și aducerea la standarde de funcționalitate a Armatei Române, pe toate palierele ei. Nu trebuie să pierdem niciodată din vedere faptul că Armata Română operează pe două planuri și nu doar pe unul: cel intern, de apărare a teritoriilor statului și cel extern, de implicare în teatrele de luptă străine. Dacă în cel de-al doilea, armata română s-a remarcat întotdeauna prin profesionalism și eficacitate, cel intern se impune a fi pus la punct, pentru a putea fi pe deplin în acord cu angajamentele asumate. Se constată în prezent un lucru mai puțin plăcut: resursa financiară aflată la dispoziția Ministerului Apărării nu a fost utilizată, cu toate că nevoile armatei nu sunt puține la număr. În prezent, la doar două luni până la aderare, constatăm că dispunem de fonduri pe care nu suntem capabili să le gestionăm. În această situație, resursele financiare alocate, trebuie cheltuite într-un mod cât se poate de optim, până la sfârșitul anului. Este foarte important ca toate neînțelegerile existente la nivelul acestui minister să dispară, iar echipa din interiorul acestuia (ministru, șef de stat major, comandanți de arme sau secretari de stat) să devină una care lucrează doar în interesul securității naționale și în cel al performanței armatei. Am convingerea că aceste lucruri se vor și realiza, chiar dacă timpul rămas la dispoziție este unul foarte scurt. Sunt convins că noua conducere a ministerului va ști să-și stabilească prioritățile, să ducă la bun sfârșit obiectivele propuse și să readucă în ochii cetățenilor acea încredere pe care trebuie să o aibă în armata țării noastre.
|