Eduard Raul Hellvig
Eduard Raul Hellvig
Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.162/10-11-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 31-10-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.35 Eduard Raul Hellvig - declarație politică: "Societatea românească față în față cu exercitarea pentru prima dată a dreptului democratic de vot la nivel european";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Eduard Raul Hellvig:

Declarație politică: "Societatea românească față în față cu exercitarea, pentru prima dată, a dreptului democratic de vot la nivel european"

În aproximativ 7 luni, societatea românească va exercita, din nou, cea mai cunoscută formă de participare politică, votul. Însă, pentru prima dată, acesta va fi exercitat pentru alegerea reprezentanților săi din Parlamentul European. Va fi un exercițiu democratic extrem de important pentru noi și de aceea consider că trebuie pregătit, la nivel intern, cu toată responsabilitatea.

Pe de-o parte, mă refer la faptul că trebuie să adoptăm în timp util, adică în acest an, Proiectul de Lege privind organizarea alegerilor pentru Parlamentul European. Pe de altă parte, cadrul legal trebuie susținut de un proces de informare al cetățenilor atât cu privire la atribuțiile Parlamentului European, sau la îndatoririle europarlamentarilor, cât și cu privire la modul propriu-zis de desfășurare a alegerilor. Și aceasta fiindcă există câteva aspecte care consider că nu pot fi ignorate. În primul rând, există o mare probabilitate ca procentul de participare la aceste alegeri să fie scăzut. În al doilea rând, așa cum reiese din sondajele de opinie, cunoștințele românilor cu privire la Parlamentul European sau la regulile referitoare la modul de alegere a parlamentarilor europeni sunt scăzute, situându-se astfel sub nivelul celor ale cetățenilor din statele membre ale Uniunii. În al treilea rând, la nivel european se înregistrează o prăpastie între europarlamentari și cetățeni, numele celor dintâi nefiind, nici măcar cunoscute cetățenilor.

Art. 38 al Legii de revizuire a Constituției României, din anul 2003, prevede că "cetățenii români au dreptul de a alege și de a fi aleși în Parlamentul European". Dar, așa cum am afirmat mai sus, câți dintre cetățenii români vor exercita acest drept? Câți dintre ei știu că, de fapt, Parlamentul European reprezintă singura instituție din cadrul Uniunii Europene în care membrii sunt aleși direct de către cetățenii statelor membre, și că, în consecință, îi reprezintă pe aceștia? Sau câți știu că Parlamentul European și-a sporit continuu puterea și influența prin intermediul tratatelor, că exercită control politic asupra celorlalte instituții europene, sau că, prin puterea sa legislativă, diferitele domenii ale vieții cetățenilor Uniunii sunt influențate? Și nu în ultimul rând, câți dintre cetățenii români știu că reprezentanții pe care îi vor alege în 2007 vor contribui, la rândul lor, la definirea viziunii politice a Europei?

Consider că cel puțin pentru aceste argumente, pentru faptul că Parlamentul European dă, prin urmare, Uniunii, una dintre caracteristicile democrației liberale, aceea de a avea un corp parlamentar, ar trebui depuse toate eforturile pentru ca, la alegerile din 2007, cetățeanul român să fie un cetățean informat și responsabil și la nivel european, iar prin numărul celor prezenți la urne, cei care vor fi aleși să se bucure de legitimitate. Este un vot pe care cetățeanul îl dă pentru a fi reprezentat la nivelul Uniunii Europene, dar pentru care trebuie educat să aștepte, să fie ascultat, consultat și implicat, de cei pe care i-a desemnat, în formularea agendei europene.

Și, poate, aceste alegeri vor deveni în cele din urmă și un mijloc prin care se va produce reformarea clasei politice românești, prin realizarea unei autentice deschideri față de dorințele și preferințele cetățenilor, aducând astfel omul politic foarte aproape de cetățean, prin creșterea capacității acestuia de a identifica căile dezirabile pentru schimbarea socială și morală, și nu în ultimul rând, de a genera realizarea consensului la nivelul opiniei publice.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 5 aprilie 2020, 14:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro