Iulian Iancu
Iulian Iancu
Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.162/10-11-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 31-10-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.9 Iulian Iancu - declarație politică cu titlul "Bugetul de stat pentru anul 2007 - etalon al minciunii și instrument de îmbogățire a celor bogați și de sărăcire a celor săraci";

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Dau cuvântul, în continuare, domnului deputat Iulian Iancu, Grupul parlamentar al P.S.D.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Iulian Iancu:

Vă mulțumesc foarte mult, doamnă președinte.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Bugetul de stat pentru anul 2007 - etalon al minciunii și instrument de îmbogățire a celor bogați și de sărăcire a celor săraci".

Bugetul de stat, așa cum bine se știe, este cea mai importantă componentă a bugetului public - instrument de previziune prin care statul prevede anual mărimea și structura veniturilor și cheltuielilor în cadrul economiei publice.

De la 1 ianuarie 2007, avem, însă, o dimensiune europeană a construcției acestuia, bazată pe analize economico-financiare și fiscale foarte exigente. Analizând coordonatele sintetice ale bugetului de stat pentru anul 2007, putem simplu spune că avem din nou în față un buget nerealist.

În primul rând, vorbim despre bugetul primului an al integrării europene. Era obligatoriu ca Guvernul să fi elaborat mai întâi o strategie, respectiv un program post-aderare. Era și este stringent necesar un concept asupra dezvoltării României, odată cu intrarea țării noastre într-un mediu economic total diferit de cel al tranziției, într-un mediu economic ale cărui reguli pot fi tot atâtea obstacole pentru agenții economici din România. În consecință, începând de la 1 ianuarie 2007, trebuie să avem definite alte obiective decât cele ale perioadei de aderare și se impune un alt mod de finanțare.

Analizând aceste obiective la nivelul Ministerului Economiei și Comerțului, observăm că nu exită nici strategie, nici măcar program postaderare. În fapt, bugetul Ministerului Economiei și Comerțului este cel mai mic buget din ultimii 16 ani și reprezintă doar 77% din cel al anului 2005.

Înregistrăm această reducere doi ani consecutiv, în condițiile în care, din 2004 până astăzi, se extrag 600.000 de tone de cărbune mai puțin, 200.000 de tone mai puțin țiței. Tot pe aceeași pantă descrescătoare este și industria producerii de alimente. Se produc mai puțin cu 130.000 tone de carne și preparate din carne, producția de brânzeturi este la jumătate; industria textilă are căderi de peste 60%. Să adăugăm că producția de energie a României a scăzut cu 150.000 de tone combustibil convențional.

Obiectivul central pentru România ar fi trebuit să fie ridicarea gradului de competitivitate al produselor și serviciilor noastre; în strategie, ar fi trebuit să fie identificate ramurile și domeniile care pot avea o mai mare și rapidă capacitate de a deveni concurențiali, sau de a rezista în fața competiției dure de pe piața unică europeană.

La Ministerul Economiei și Comerțului, observăm că nu numai că nu există o astfel de identificare a nișei de produse și servicii competitive, ba, mai mult, fondurile alocate acestui capitol au scăzut cu 50% față de anul 2006.

Să nu uităm că, spre deosebire de anul 2004, la Geneva, la World Economic Forum, am fost retrogradați cu șase locuri în topul competitivității timp de doi ani consecutiv, iar motivele au fost: corupția, favoritismul în deciziile guvernamentale, povara fiscală, spălarea de bani, nerespectarea contractelor și legilor, emigrarea specialiștilor.

Cu alte cuvinte, declarăm saltul făcut de România, odată parcurs procesul de aderare, dar previzionăm bugetul tot într-o concepție contabilă, fără să înțelegem necesitatea unei noi concepții de stimulare a activităților de vocație competițională.

Un alt domeniu este cel asumat de Uniunea Europeană, prin Agenda Lisabona, respectiv cel al domeniului rezervat cercetării-dezvoltării. La Ministerul Economiei și Comerțului, pentru al doilea an consecutiv, înregistrăm o diminuare a fondurilor alocate cercetării cu 60% și subliniem faptul că bugetul nu are viziune de perspectivă asupra dezvoltării economiei românești în condițiile aderării.

În fapt, pentru Ministerul Economiei și Comerțului, bugetul pentru anul 2007 este un buget de criză.

În condițiile în care la nivelul european, Cartea Verde pentru strategia europeană pentru energie durabilă, competitivă și sigură subliniază importanța strategică a sectorului energetic, precum și necesitatea unui program național în domeniul energetic convergent cu cel unic european, la noi, bugetul pentru 2007, abandonează până și proiectele strategice de interes național.

Cartea Verde din 2006 definește liniile generale ale politicii europene în domeniul energetic: 1. asigurarea securității în alimentarea cu energie - la noi, nici măcar stocurile pentru această iarnă nu sunt asigurate; 2. diversificarea producției de energie; noi am blocat, timp de doi ani, proiectele strategice de interes național pentru producerea de energie pe cărbune, producția de energie hidro, iar Unitatea nr.2 de la Cernavodă are o întârziere de un an de zile; 3. realizarea pieței de energie, ca parte integrantă a pieței unice europene; noi încă suntem în etapa în care lipsa regulilor transparente a transformat piața de energie într-o junglă în favoarea "băieților deștepți", cum îi numea domnul Președinte Băsescu, continuând să importăm energie electrică la preț dublu decât vindem; 4. asigurarea protecției mediului; bugetul pe 2007 a diminuat deopotrivă atât fondurile pentru închiderile de mină, dar și cele pentru realizarea echipamentelor de protecție a mediului în producția de energie; 5. susținerea inovării și cercetării în domeniu; la noi, bugetul pe 2007 înregistrează o diminuare la acest capitol cu 60%.

Iată, deci, în ce privește concurența, avem o lege a concurenței, în schimb nu avem concurență. Nu este treaba statului, așa cum spuneau unii decidenți ieri, să intervină în favoarea unor companii și să reprime sau să perturbe competiția economică, așa cum s-a întâmplat în aceste zile cu prețul gazelor naturale. Preocupările companiilor sunt doar de maximizare a profiturilor, prin tragerea în sus a prețurilor. Și, iată, în final: populația a ajuns să plătească 143 de dolari pe mia de metri cubi la gaze naturale din producția internă, cât plătea în 2004 pentru gazele naturale din import.

Prin urmare, analizând bugetul anului 2007, observăm că Guvernul actual a preferat demagogia, politicianismul, unei abordări realiste europene. Populația României va avea în continuare în procent de 40% statut de asistat social, în condițiile în care 6 milioane de consumatori nu pot plăti factura la întreținere.

Pensiile vor crește cu 17,6% în 2007, dar factura la întreținere va crește cu 50% în unele localități, iar în altele se va dubla. Prețul alimentelor va crește cu cel puțin 33%, începând cu 1 ianuarie 2007.

Fondul de șomaj va primi aceleași sume ca în 2006, în condițiile în care 400.000 de persoane au stat mai mult de 12 luni în șomaj și acum nu mai au nici o formă de venit.

Am devenit atât de săraci, încât 62% din populația țării declară că o duce rău sau mai rău decât acum 2 ani, cu efect de recul și pentru generațiile viitoare.

În concluzie, putem spune că Guvernul actual a reușit, prin bugetul anului 2007, să amaneteze, deopotrivă, prezentul și viitorul copiilor noștri, doar pentru interesul lor de grup sau de partid, în favoarea celor puțini și bogați, fiindu-le indiferentă soarta celor mulți și săraci.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 31 martie 2020, 20:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro