Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.107/30-06-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 20-06-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2006

5. Dezbateri asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.39/2005 privind cinematografia și Propunerii legislative pentru modificarea anexei la Legea nr.630/2002 Legea cinematografiei cu modificările și completările ulterioare (retrimis comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 518/2005

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La pct.6 pe ordinea de zi, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.39/2005 privind cinematografia.

Propunerea legislativă pentru modificarea anexei la Legea nr.630/2002, Legea cinematografiei.

Avem raport comun de la Comisia de cultură. Adoptarea proiectului de lege, respingerea propunerii legislative. Raport suplimentar.

De asemenea, adoptarea proiectului de lege, respingerea propunerii legislative. Proiectul este în Cameră decizională la Camera Deputaților. Lege ordinară. Prioritate legislativă de integrare. Dezbaterile generale s-au desfășurat și s-au finalizat. S-a realizat un raport suplimentar.

Vă propun să trecem direct la dezbaterea pe articole.

Procedură. Doamna deputat Olguța Vasilescu.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Domnule președinte,

Având în vedere că avem de-a face cu un alt raport, cred că putem să discutăm și alte dezbateri generale. Pentru că de data trecută și până astăzi, noi, Grupul P.R.M., cel puțin, ne-am schimbat poziția.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da. Aveți cuvântul la dezbateri generale dacă doriți.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Vreau să vă spun, stimați colegi, că printre lucruri foarte bune cerute de Uniunea Europeană s-a ascuns și un "tun imobiliar" în acest proiect de lege. Cine nu crede poate să privească cu atenție anexele și să vadă cele 350 de cinematografe.

Cine dorește, de asemenea, să vadă și ce fel de cinematografe se vând, o să constate că aproape toate sunt în centrele localităților și că terenul de sub aceste cinematografe valorează câteva milioane de euro.

Sigur, se poate spune acum că statul român va vinde aceste cinematografe cu destinație precisă și cel care le va cumpăra, cumpărătorul, va avea obligația să le păstreze cu destinația de cinematograf. Dar, statul va face un contract cu un cumpărător care va fi obligat să respecte acest contract. Dar dacă acest cumpărător, la rândul lui, va vinde altcuiva, acel cumpărător nu va mai fi obligat să păstreze destinația de cinematograf.

Vă atrag foarte serios atenția că aici se ascunde un mare jaf. Este vorba de cinematografe aflate în centrele localităților pentru care pe multe dintre ele s-a arvunit, s-a bătut palma ca să le transforme în mall-uri.

Mai mult decât atât, domnul ministru Iorgulescu, din câte am fost informată de la colegii mei din comisie, chiar s-a dat de gol în timpul dezbaterilor, spunând faptul că există deja o rețea cu care a negociat ca să fie preluate aceste cinematografe. Ceea ce mi se pare cam prea mult, mai ales că vine de la un ministru care mai are ceva în spate, și anume că a transformat casa marelui compozitor și muzicolog român George Enescu în cârciumă. Este o mare rușine și numai pentru acest lucru ar trebui să solicităm demisia acestui ministru care a permis așa ceva. O casă donată, un palat donat de familia marelui compozitor ca să fie transformat în muzeu și absolut toți oamenii care doresc să viziteze casa unde a locuit marele compozitor să fie transformat acum în cârciumă?! Și numai pentru asta și trebuie cerută demisia acestui ministru.

Ca să nu mai vorbim de "tunul imobiliar" pe care se pregătește acum pe ultima sută de metri să-l tragă cu aceste cinematografe.

Vreau să vă spun, stimați colegi, și domnule președinte, că P.R.M.-ul și-a schimbat poziția, nu va vota sub nici o formă acest proiect de lege și aș ruga toți colegii din Parlamentul României să nu-l voteze, pentru că este mare păcat dacă facem așa ceva.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Alte intervenții la dezbateri generale.

Doamna deputat Mona Muscă.

Doamna Monica Octavia Muscă:

Mulțumesc, domnule președinte.

În primul rând, sunt uimită că facem a doua oară dezbateri generale. O dată ce dezbaterile generale au avut loc, nu cred că mai era cazul să revenim, dar dacă așa este modelul, mergem mai departe și noi în același ritm și în aceeași schemă.

Stimați colegi,

Vreau să vă spun câteva lucruri care țin, într-adevăr, de dezbaterile generale. În primul rând că acest proiect de lege, așa cum este el, a fost negociat cu toți cei care vor beneficia de pe urma acestui proiect de lege, respectiv, indiferent de opțiunea politică a celor care sunt destinatarii proiectului de lege, dezbaterea a avut loc pe fiecare articol în parte, pe fiecare alineat în parte. Ca urmare a acestei dezbateri publice pe acest proiect de lege au semnat cea mai mare parte a destinatarilor, indiferent, repet, de culoarea politică.

Doi. De ce a fost nevoie de reveniri asupra legii cinematografiei? În primul rând, pentru că a fost necesară armonizarea cu recomandările Uniunii Europene. De altfel, proiectul de lege, așa cum este el, a fost negociat cu Comisia europeană. Drept urmare, intră în partea aceea de legislație armonizată cu legislația europeană.

Trei. A fost necesar să revenim asupra legii cinematografiei pentru că vă aduc aminte celor care au făcut parte din Comisia de cultură, inclusiv vorbitorii de astăzi că noi, atunci când eram în Opoziție, am fost revoltați de faptul că sălile de cinematograf rămân în continuare în posesia statului.

Ce se întâmplă dacă rămân în posesia statului? Uitați-vă pe Calea Griviței cu cinematograful de acolo. A rămas o carcasă în care cresc la ora actuală pomi.

Drept urmare, dacă vrem cu adevărat să sprijinim așa cum ne cere Uniunea Europeană diversitatea culturală și respectiv și cinematografia, avem obligația să sprijinim în egală măsură producția, exploatarea și difuzarea. Nu poți să difuzezi film în România dacă nu ai săli de cinematograf.

La ora actuală, sălile de cinematograf sunt rarisime. Drept urmare, privatizarea sălilor de cinematograf se va face cu un caiet de sarcini foarte precis, fără să aibă voie să vândă și cu obligația de a le aduce la standarde europene într-un termen limită. În cazul în care nu se întâmplă acest lucru, sălile de cinematograf revin statului care le reprivatizează cu oameni mai serioși.

Drept urmare, nu există nici un fel de problemă în legătură cu privatizarea sălilor de cinematograf. Cine vorbește de tunuri pe tema asta ori nu are suficientă informație, ori dacă o are, înseamnă că nu e de bună credință.

Drept urmare, repet, caietul de sarcini va fi în așa fel făcut încât să nu lase nici-un fel de posibilitate de joc nimănui, nici celui care cumpără, nici celui care privatizează.

Domnul Bogdan Olteanu:

Doamna deputat, vă rog să sintetizați.

Doamna Monica Octavia Muscă:

A patra chestiune. Acolo unde există situații ca în Timișoara, unde nu există sală pentru filarmonică...

Domnul Bogdan Olteanu:

Doamna deputat, vă rog să sintetizați, au trecut cele cinci minute.

Doamna Monica Octavia Muscă:

Dați-mi voie, domnule președinte, pentru că până la urmă e bine ca lumea să înțeleagă dacă vrem să votăm în cunoștință de cauză, nu?

Domnul Bogdan Olteanu:

Păi, am înțeles că nu erau necesare dezbateri generale.

Doamna Monica Octavia Muscă:

cred că ați înțeles greșit... acolo unde are nevoie comunitatea locală de sală și de cinematograf și de spectacole, ele revin comunităților locale care se angajează ca și cei care le cumpără să le aducă la standarde europene și să le folosească comunitatea locală.

Cred că o mai bună și o mai judicioasă organizare a distribuției filmului în România nu se poate.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Procedură? Aveți cuvântul pe procedură?!

Vă rog să luați cuvântul pe procedură de la microfon.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Și procedură și trec la replică, domnule președinte. Procedura în primul rând...

Domnul Bogdan Olteanu:

Dar nu v-a rostit numele.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

...că vreau să știu și eu când Uniunea Europeană ne-a impus să ne vindem cinematografele...

Domnul Bogdan Olteanu:

Nu e pe procedură.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Trebuie să vedem și noi...

Domnul Bogdan Olteanu:

Sunteți pe fond, doamna deputat. Vă rog să treceți pe procedură.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Păi, asta e procedura. Vreau să mi se arate și mie actul respectiv, când a negociat România ceva cu Uniunea Europeană care să se constituie ca o obligație a noastră să ne vindem cinematografele. Asta una.

A doua chestiune, ca drept la replică, pentru că am fost vizată...

Domnul Bogdan Olteanu:

Dar nu vi s-a rostit numele.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

...fără îndoială de doamna Mona Muscă, de incoruptibila doamnă Mona Muscă...(Doamna deputat Mona Octavia Muscă cere drept la replică)

Domnul Bogdan Olteanu:

Până acum a zis numai de bine, așa că doamna Mona Muscă n-are drept la replică, dar vă rog foarte mult să nu vorbiți pe drept la replică, întrucât nu vi s-a rostit numele.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

...care spune că au fost negocieri între partide politice sau cam așa ceva, că toată lumea a acceptat aceste chestiuni. Cu noi n-a negociat nimeni, doamna Muscă, și nici nu ne-am pretat la asemenea tip de negocieri. Orice mi-ați spune dumneavoastră, aici se ascunde un tun imobiliar. Este vorba de 350 de cinematografe care sunt în centrele localităților și care valorează milioane de euro.

Vorbiți aici despre un caiet de sarcini. Păi haideți să vă spun eu ce este cu acest caiet de sarcini.

Domnul Bogdan Olteanu:

Doamna deputat. Vă rog frumos să vorbiți pe procedură, ați avut cuvântul pe fond, nu vi-l mai dau o dată pe fond. Deci, nu puteți vorbi despre caietul de sarcini, cu toată simpatia pe care v-o port.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Nu vorbesc pe fond, domnule președinte. Acum dau un drept la replică.

Domnul Bogdan Olteanu:

N-aveți drept la replică pentru că nu v-a rostit numele.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Pentru că s-a spus că eu n-aș ști despre ce vorbesc. Credeți-mă că știu foarte bine despre ce vorbesc. (Vociferări din partea deputaților aflați la Putere)

Stimați colegi, puteți să veniți să mă combateți de aici, nu din sală.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă rog frumos să nu faceți dialog cu sala.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Nu fac dialog cu sala, domnule președinte. (Domnul președinte Bogdan Olteanu folosește clopoțelul pentru a stabili ordinea în sală)

Domnul Bogdan Olteanu:

Rog sala să-i permită doamnei deputat să-și finalizeze procedura. O rog pe doamna deputat să nu facă dialog cu sala. Vă rog. (Vociferări în partea dreaptă a sălii)

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Revenind la acest caiet de sarcini, domnule președinte...

Domnul Bogdan Olteanu:

Doamna deputat, vă rog...

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Vreau să întreb și eu: la ce preț de inventar se vând aceste cinematografe? Pentru că dacă statul constată și, într-adevăr, cinematografele sunt într-o stare deplorabilă, și ele ar trebui să fie refăcute dacă se mai justifică să se țină în continuare să fie cinematografe. Dacă se justifică, atunci statul să le refacă și dacă vrea neapărat să le vândă, să le vândă pe un alt preț de inventar, nu așa cum se discută acum. Pentru că toate vor fi subevaluate și toate vor fi vândute pentru terenuri, nu pentru cinematografe.

V-am explicat mai devreme cum este gândită această combinație, pentru că eu pot să oblig pe cel cu care am contract ca stat ca el să nu vândă mai departe și să le transforme...

Domnul Bogdan Olteanu:

Doamna deputat, vă rog foarte mult să finalizați această intervenție pe procedură care a depășit și procedura și minutul de procedură.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Eu pot ca stat să am un contract cu o anumită persoană. Persoana respectivă este obligată ca aceste cinematografe să le păstreze cu destinația pe care au avut-o înainte de cinematografe. Dar această persoană poate să vândă altei persoane care poate să facă absolut ce vrea cu ele. (Deputații aflați la Putere îi strigă că nu este adevărat)

Ba este foarte adevărat!

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

O a doua chestiune, domnule președinte. Vă rog să-mi permiteți să vorbesc și mai ales să-mi asigurați ordinea în sală.

După cum ați observat, când doamna Mona Muscă...

Domnul Bogdan Olteanu:

Cum bine știți, întotdeauna v-ați bucurat de o mare popularitate.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Da, din partea aceea (se referă la partea dreaptă a sălii), sunt convinsă că da.

Așadar, statul român dacă vrea să vândă aceste cinematografe să o facă la un alt preț de inventar. Să nu se dea la o singură rețea, să se vândă toate cele 350 de cinematografe la o singură rețea pentru că atunci este clar că prețul va fi subevaluat. Și de aici nu va pierde decât statul român, domnilor.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

S-au mai înscris pe procedură domnul deputat Florea, domnul deputat Marton și după aceea doamna deputat Muscă. (Doamna deputat dorește să intervină)Vă rog frumos, mai sunt doi colegi înscriși și vă dau după aceea cuvântul.

Drept la replică doriți? Dar v-a lăudat. A zis că sunteți incoruptibilă!

Doamna Monica Octavia Muscă:

În primul rând, că nu a fost vorba de o negociere politică, eu nu am spus așa ceva. Am vorbit despre o negociere cu destinatarii acestei legi, (vociferări și aplauze din partea deputaților P.R.M.) ceea ce înseamnă că e cu cei care se folosesc de lege, cărora le este destinată legea. Așa se face negocierea, nu cu partidele politice. Legile nu sunt destinate partidelor politice, sunt destinate cetățenilor, nu partidelor politice. Da?

Al doilea lucru. Pentru prima dată în România este definită cultura cinematografică ca industrie culturală de interes național. Ceea ce înseamnă și voință politică, atât a ministerului, cât și a Guvernului.

În situația în care e vorba de o industrie culturală, negocierea s-a făcut cu Uniunea Europeană prin intermediul Consiliului Concurenței.

Domnul Bogdan Olteanu:

Doamna deputat, nu e drept la replică ce vorbiți acum. Vă rog să finalizați.

Doamna Monica Octavia Muscă:

Drept urmare, revin și vă spun următorul lucru: dacă dumneavoastră nu doriți privatizarea cinematografelor, nu e nici o problemă. Puteți să n-o votați. Noi mergem mai departe. (Vociferări)

 

Doamna Lia Olguța Vasilescu (din bancă):

Vă faceți de râs, doamna Muscă!

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Constat că la legea cinematografiei ne comportăm cu toții ca la film. Este o dezbatere extrem de plăcută.

Domnul deputat Florea și domnul deputat Marton. Și rog foarte mult ca să asigurăm liniștea în sală pentru a putea audia intervențiile atât de importante.

Domnul Damian Florea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Salut revenirea la normalitate a Parlamentului României. Constat în ultimele zile că se poartă discuții despre proiecte de legi pe fond, sunt opinii contra și opinii pro.

Aceste opinii vin de la parlamentari care cunosc în parte situația și de la alți parlamentari sau de la alți colegi care nu cunosc foarte bine situația.

Poate unele dintre ele fac mai mult rău acestor proiecte de lege și vreau să spun aici că astăzi s-a discutat despre acest proiect de lege al cinematografiei și cred că cei care au vrut să-l apere au făcut mai mult rău.

Aș vrea să știu și eu care au fost discuțiile cu beneficiarii acestei legi, cine sunt beneficiarii acestei legi, să nu mi se răspundă că sunt spectatorii de cinema și aș vrea să mai spun că, într-adevăr, Uniunea Europeană, mă gândesc Europa cinematografică, nu cred că ne impune nouă să vindem cinematografele acum, în viitor sau ne ceartă de ce nu le-am vândut.

Dacă se spunea cumva că America, Statele Unite, ne îndreaptă sau ne îndrumă în acest domeniu, cred că aș fi fost de acord, ei fiind industria mondială de profil.

Deci, rog pe cei care mai intervin, bineînțeles, îi rog cu respect, să intervină să ajute acest proiect nu să-l încurce, pentru că cei care, repet, l-au apărat au vorbit aici despre un caiet de sarcini care eu cred că nu există cuprins în interiorul și corpul legii, au spus ceva care se va întâmpla în viitor că există un caiet de sarcini care va fi foarte strict, foarte dur. Dacă el există cuprins în lege și, repet, nu știu dacă există, ar trebui dacă nu există să fie cuprins. Și asta înseamnă o altă procedură.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Arpad Marton, după care, nemaiexistând alte intervenții, în încheiere, va vorbi din partea inițiatorului domnul secretar de stat Ioan Onisei.

Domnul Marton Arpad-Francisc:

Domnule președinte,

Tocmai asta am dorit să propun. Această lege vorbește în mare despre altceva. Are într-adevăr și câteva articole care vizează acest segment.

În mare, vă spun încă o dată, legea vorbește, deci cea mai mare parte a legii vorbește despre altceva.

Să începem dezbaterea pe articole, evident în legătură cu articolele respective, care vizează acest domeniu, respectiv la anexa în care sunt cuprinse, putând să se reia această dezbatere punctuală, dar legea - încă o dată vă spun - în marea ei parte vorbește despre altceva.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

În încheiere, domnul secretar de stat Ioan Onisei.

Domnul Ioan Onisei:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Într-adevăr, așa cum sublinia domnul deputat Marton Arpad, practic aceasta este o lege de sistem, este o lege care credem că va duce la dezvoltarea industriei cinematografice românești, și în legătură cu posibila privatizare a unor societăți sau regii ce se află sub autoritatea Ministerului Culturii, ordonanța conține numai două articole: 66 și 67.

Dintr-o nefericită lipsă de înțelegere a unei dezbateri care a avut loc la Comisia pentru cultură, mijloace de informare în masă, într-un cotidian, altminteri de circulație, a apărut la un moment dat un articol cu acest titlu : "Tun imobiliar în materia privatizării cinematografelor". Citez din memorie, deci aproximez.

Se vorbește mult despre acest lucru și îngăduiți-mi să vă spun, se vorbește fără să se cunoască realitatea. Așa cum ați remarcat în anexa la ordonanță, sunt un număr de 315 cinematografe, care potrivit ordonanței se află în proprietatea publică privată a statului și în administrarea Regiei RADEF - "România Film", regie care are ca principal obiect de activitate difuzarea de film românesc, atât cât mai este, difuzarea de film în general.

Să vă spun care este situația pe care, cu un cuvânt pe care eu, cel puțin, nu-l îndrăgesc, "am moștenit-o". Situația este următoarea: în acest moment, din cele 315 cinematografe, repet, aflate în proprietatea privată a statului și în administrarea RADEF-"România Film", doar 35 funcționează ca atare; 199 au fost moștenite "ca închiriate cu o altă destinație". 69 sunt închiriate cu destinația film.

Dacă veți avea bunăvoința, și sunt convins că o veți avea, veți observa că ordonanța, printre altele, își propune să încurajeze și difuzarea de film românesc. Și, în acest sens, ea conține dispoziții, inclusiv facilități fiscale pentru difuzorii de film.

Ne-am propus, așadar, ca printr-o strategie care în fiecare caz în parte va fi aprobată prin Hotărâre de Guvern, să încercăm să privatizăm inclusiv sălile și grădinile de cinema.

Doamna deputat Mona Muscă a vorbit aici de negocieri cu cei interesați și probabil s-a născut un echivoc din felul în care domnia sa s-a exprimat. Doamna deputat se referea la faptul că această ordonanță a fost scrisă împreună cu regizori, cu scenariști, cu oameni de film. A fost un efort extraordinar. Am scris-o împreună cu ei, am dezbătut-o împreună cu ei în mai multe rânduri și doamnele și domnii deputați din Comisia pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă a Camerei Deputaților au putut să vadă la dezbaterile generale din comisie, că indiferent de generație, mari regizori de film, fie Sergiu Nicolaescu, fie tinerii care acum, iată, iau premii internaționale, susțin cu toată convingerea prevederile acestei ordonanțe.

Revenind, art.67 din Ordonanța nr.39 este în strictă conformitate cu două legi-cadru în materia privatizării: este vorba de Ordonanța Guvernului nr.88/2002 și de Legea nr.137/2003 pentru accelerarea privatizării, este în strictă concordanță cu strategia Guvernului de privatizare și cu tendințele în plan european.

Imaginați-vă, vă rog, că nu o să putem să difuzăm film românesc, și banii care vor fi colectați în fondul cinematografic, potrivit acestei ordonanțe, vor fi din ce în ce mai mulți, având la dispoziție numai 35 de săli care funcționează.

Din păcate, sunt și confuzii terminologice, sunt și confuzii de ordin juridic, și confuzii de ordin economic. Nimeni nu o să vândă nimic la preț de inventar. Nu mai există de mult așa ceva în procesul de privatizare. Totul se face prin expertiză, și experții sunt aleși, selectați potrivit legii. La valoarea de piață totul va fi concurențial, transparent și, în primul rând, privatizarea va avea ca scop relansarea activității în cinematografe, redarea acestor imobile cu destinația de cinematografe, și prin intermediul acestora, încurajarea inclusiv a difuzării filmului românesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Trecem la dezbaterea pe articole, domnule deputat. După cum v-am anunțat mai devreme, s-a încheiat dezbaterea generală, cu intervenția domnului secretar de stat.

Aceea este o propunere de procedură, domnule deputat.

Domnul Mircea Costache:

Având în vedere cele spuse de domnul ministru Onisei, conform căruia sunt multe inadvertențe și confuzii juridice și terminologice, solicit înapoierea la comisie pentru clarificarea situației pe ansamblu, unde mai putem veni și cu argumente solide, că cea mai bună orientare este spre administrația locală, și nu spre cei cu care a negociat doamna Mona Muscă.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

La această propunere, dacă doriți să interveniți, domnule Onisei?

Dar eu o supun la vot.

Domnul Ioan Onisei:

Domnule președinte,

O mică precizare: când m-am referit la confuzii, nu m-am referit, în nici un caz, la posibile confuzii în cuprinsul Ordonanței nr.39 și în legea pe care dumneavoastră o dezbateți astăzi. M-am referit la confuzii în ceea ce - și-mi pare rău că trebuie s-o spun - în ceea ce a însemnat dezbaterea aceasta generală, reluată și relansată, după părerea mea, pe o pistă total greșită și lipsită de bunăvoință.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Doamna președinte Turcan, doriți să interveniți?

Doamna Raluca Turcan:

Doamnelor și domnilor,

Vă mărturisesc că sunt puțin surprinsă de ce se întâmplă astăzi aici, mai ales de constatarea că sunt foarte mulți colegi care citesc presa, dar nu citesc legile care sunt supuse dezbaterii parlamentare.

Domnul Bogdan Olteanu:

Doamna deputat, suntem pe procedură.

Doamna Raluca Turcan:

Această lege a fost în Parlament, a fost retrimisă la comisie, pentru a se corecta anumite portițe care ar fi existat în textul legii, pentru a o interpreta pe aceasta în sensul unor persoane.

Eu sunt cuprinsă de părere de rău că sunt persoane care nu au citit raportul suplimentar, realizat de Comisia pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă, și în care acele probleme au fost remediate tocmai prin includerea unor criterii foarte clare prin care se face privatizarea.

De asemenea, doamnelor și domnilor, sunt mulți dintre dumneavoastră care sunt parlamentari de mult timp în acest Parlament al României.

Câte proiecte de lege ați elaborat dumneavoastră și care cuprindeau caiet de sarcini pentru privatizare. Cu toții cunoaștem principiile economiei de piață și acolo vrem să ajungem. Vrem să intrăm în Uniunea Europeană, cu o economie de piață.

Cum poți să stimulezi producția cinematografică dacă nu ai unde s-o vinzi?

Și unde s-o vinzi, dacă toate cinematografele sunt în paragină. Pentru că asta înseamnă dominația statului în cinematografie, în cinematografe. Vă rog foarte mult să analizați cu înțelepciune toate problemele care sunt expuse astăzi aici, să vedeți că legea în sine se referă la stimularea cinematografiei și a creației românești. Există doar două articole care se referă la privatizarea cinematografelor, demers și principiu esențial în economia de piață, și să nu blocăm o lege de o importanță extraordinară pentru acest domeniu și pentru regizori - uitați-vă ce regizori de renume avem și în ce condiții își vând ei filmele! Că există doar un singur cinematograf mare, de fapt o singură rețea de cinematografe mari, care vinde filmele românești. Nu este normal acest lucru.

De asemenea, vă rog încă o dată să citiți raportul suplimentar și să vedeți că comisia, per ansamblul ei, și-a făcut datoria față de dumneavoastră și față de cei care sunt vizați de această lege, și că am inclus, într-adevăr, niște cerințe pentru ca această privatizare să nu se facă în mod abuziv.

Vă rog foarte mult să susținem acest demers.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Urmează să supun votului propunerea de retrimitere la comisie.

Dacă doriți să interveniți pe această temă, înțeleg că doamna deputat Turcan este împotriva retrimiterii la comisie.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Exact pe această temă, domnule președinte, și vreau să vă dau și un argument: am depus mai multe amendamente la comisia pentru cultură. Am solicitat, inclusiv telefonic, să fiu chemată să mi le susțin în cadrul comisiei, lucru care nu s-a întâmplat.

Consider, de aceea, că este un argument suficient de bun ca să se reîntoarcă la comisie, și să putem să eliminăm acele două articole care se referă la privatizarea cinematografelor. Pentru că știm și noi cum este cu caietul de sarcini, dar știm că deja sunt în lucru caietele de sarcini, pentru că cineva și-a închipuit că cineva și-a închipuit că acest proiect de lege va trece fără probleme.

Și ca să dau o replică totuși, pentru că cineva își închipuie că noi suntem proști, pentru că am descoperit acest tun imobiliar, iar ei își închipuie că erau suficient de deștepți încât să-l ascundă și să nu îl vadă nimeni, vreau să-i transmit domnului secretar de stat Ioan Onisei, cu toată condescendența, pentru că îl simpatizez, că m-aș fi așteptat la altceva de la domnia sa. M-aș fi așteptat ca în nici un caz să nu susțină acest tun imobiliar.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Supun votului dumneavoastră propunerea de retrimitere la comisie a acestui proiect.

Vă rog să votați. Da, vă mulțumesc.

Propunerea de retrimitere a fost respinsă cu 119, 98 și o abținere.

(Conform afișajului, se înregistrează 222 deputați prezenți; 98 voturi pentru; 119 voturi împotrivă; o abținere; 4 deputați nu au votat.)

Dat fiind că este un proiect de integrare europeană, înainte de a intra în dezbaterea pe articole, propun liderilor de grupuri să fie de acord să dezbatem până la final acest proiect, ca să putem să-l introducem la votul final.

Am acordul, înțeleg, al tuturor liderilor, mai puțin al liderului Grupului parlamentar al P.R.M.

Deci, în majoritate s-a decis. Vă mulțumesc.

Intrăm pe raportul cu amendamente admise. Vă rog să interveniți acolo unde sunt amendamente respinse pe care le susțineți.

De la pct.1 la pct.5 sunt observații, comentarii? Nu sunt.

Adoptate.

De la pct.6 la pct.10?

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Este vorba despre pct.5, la art.13 lit.b) este vorba despre o eroare materială, deci teza a doua de la lit.b), se spune acolo: "acestea sunt obligate să transmită Centrului național". Este o eroare materială.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnule deputat, eu la pct.5 am art.1, în tabelul meu, dacă nu vă supărați.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Eu am raportul nou.

Domnul Bogdan Olteanu:

Și eu am raportul nou.

Deci, discutăm pe raportul comisiei.

De la pct.6 la pct.10. obiecții, observații? Nu sunt.

Adoptate.

De la pct.11 la pct.20, și la 20 este art.13 - domnul deputat, cu eroarea materială.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Deci, este o eroare materială. Noi în comisie am stabilit că agenții economici sunt cei care trebuie să transmită la Centru Național al Cinematografiei lista de contracte, și atunci textul acesta conține această eroare materială și spune "acestea sunt obligate", și s-ar înțelege televiziunile.

Domnul Bogdan Olteanu:

Aceștia.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Da. Rog să dispară punct-virgulă, și vine: "care sunt obligați", și atunci este foarte clar la cine se face trimitere din text. Deci, "care sunt obligați", agenții economici.

Domnul Bogdan Olteanu:

Guvernul înțeleg că este de acord.

Domnul deputat Străchinaru, la acest punct?

Pe această chestiune înțeleg că nu sunt obiecții sau observații? Se însușește.

Domnul deputat Străchinaru, tot la punctul acesta.

Domnul Petre Străchinaru:

La același punct, la lit.g) noi am căzut de acord asupra sintagmei "sălilor și grădinilor de spectacol cinematografic", și nu "sălilor și grădinilor cinematografice", ceea ce este și mai corect.

Domnul Bogdan Olteanu:

Obiecții, comentarii? Nu sunt.

Se însușește. Vă mulțumesc.

De la pct.21 până la pct.30. obiecții, observații, comentarii? Nu sunt. Adoptate.

De la pct.31 la pct.40. obiecții, observații, comentarii? Nu sunt. Adoptate.

De la pct.41 la pct.50. obiecții, observații, comentarii? Nu sunt. Adoptate.

De la pct.51 la pct.60. obiecții, observații, comentarii? Nu sunt. Adoptate.

De la pct.61 la pct.70. obiecții, observații, comentarii? Nu sunt. Adoptate.

De la pct.71 la pct.80. obiecții, observații, comentarii?

Da, domnul deputat Frâncu, domnul deputat Toro și doamna deputat Vasilescu.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Deci, aici înțeleg că este art.62 alin.3, este iarăși o eroare materială. Se face trimitere - spune așa - "pentru punerea în aplicare a dispozițiilor alin.2", și este vorba despre alin.1, care se referă la impozitul pe profit, și nu taxe vamale. Acolo trebuie adăugat, deci, "alin.1 și art.771", pentru că se face aplicarea dispozițiilor acestor două puncte.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da, de acord. Guvernul este de acord, înțeleg, și comisia.

Obiecții, observații? Nu sunt.

Domnul deputat Toro, vă rog.

Mai este doamna Vasilescu și mai este și domnul Onisei, tot la acest calup. Deci, pe rând.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Toro Tiberiu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș dori să mă refer la punctele 78 și 79, respectiv articolele nr.66 și 67, articole care în dezbaterea generală reluată au fost notate ca și acelea care sunt mărul discordiei în această dezbatere.

Într-adevăr, eu personal acum câteva luni am avut o întrebare către domnul ministru, în legătură cu un caz concret al unui cinematograf din Timișoara, care a fost construit de oraș, de municipalitate, și practic a fost naționalizat și trecut în proprietatea statului prin această regie autonomă a filmului.

Atunci am primit un răspuns din partea domnului ministru, prin vocea domnului secretar de stat, că într-adevăr se va face dreptate cu ocazia acestui proiect.

Eu constat că, probabil, și în acest caz, dar și în alte cazuri nu s-a făcut această dreptate. Bănuiesc că nu este un caz singular acest caz din Timișoara. În această formulare din art.66 și 67 se vorbește doar despre privatizare, care în sine este un lucru pozitiv. Într-adevăr, are nevoie de capital cinematografia română ca să funcționeze, dar sunt unele cazuri care se pot rezolva pur și simplu prin trecerea din proprietatea statului în proprietatea, domeniul public al muncipalităților, al consiliilor locale respective, ceea ce nu rezultă din aceste două articole.

Din acest motiv, eu aș propune, domnule președinte, ca să retrimitem numai aceste două articole către comisie, și în procedură de urgență, în această săptămână se întrunește această comisie și să dea un verdict pentru joi. Și joi am putea tocmai să găsim acea soluție de compromis, care ar permite și privatizarea acestor instituții, respectiv ar permite schimbarea proprietății, prin redobândirea unor proprietăți justificate de către consiliile locale.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da, vă mulțumesc. Domnule deputat, tocmai pentru aceste articole s-a mai trimis o dată la comisie, deci a fost supus dezbaterii din nou.

Doamna Vasilescu, tot la aceste articole doriți să intervenți?

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Da, la aceste articole, domnule președinte, dar voiam să vă spun că nu pentru aceste articole s-a retrimis la comisie. Eu am cerut atunci pentru total altceva, însă, sunt de acord cu antevorbitorul meu, într-adevăr, haideți să lăsăm totuși o portiță. Dacă sunt pregătite consiliile locale să preia aceste cinematografe, să investească în ele și să le lase tot cinematografe, de ce să ne grăbim să le vindem, când pot să rămână în continuare în proprietatea statului?

Ideea aceasta ar fi: să se reîntoarcă la comisie, nu ne grăbește nimeni. Haideți să facem o lege bună, să facem o lege deasupra căreia să nu planeze nici un fel de suspiciuni, și atunci cred că toată lumea ar fi mulțumită.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da, vă mulțumesc.

Domnul secretar de stat Onisei.

Domnul Ioan Onisei:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Întâi de toate, cu scuzele de rigoare, la pct.33, respectiv art.60 este o eroare materială, este o construcție verbală neclară și aș vrea - cu îngăduința dumneavoastră - să reiau textul și să-i dau o formă inteligibilă. Dacă-mi îngăduiți, reiau cu ghilimelele de rigoare "exploatanții de săli și grădini de cinematograf care asigură minimum 5% ".." și curge textul.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da.

Domnul Ioan Onisei:

În legătură cu cazul Timișoara, așa cum ...

Domnul Bogdan Olteanu:

Stați o secundă! Există obiecții, observații la punctul acesta? Nu există.

S-a însușit. Mulțumesc.

Treceți acum la art.67.

Domnul Ioan Onisei:

În legătură cu art.66 și 67, cu cazul Timișoara și cu ideea generală de posibilitate a trecerii către colectivitățile locale a unor cinematografe trebuie să precizez câteva lucruri: întâi de toate, în legătură cu Timișoara, așa cum l-am informat pe domnul deputat, răspunzându-i la o interpelare, cinematograful Patria din Timișoara a fost trecut din proprietatea privată a statului în proprietatea publică a Consiliului local municipal, și el își va avea ca destinație - sală pentru Filarmonica din Timișoara, una dintre instituțiile publice de cultură de mare importanță și anvergură, care nu are sediu.

Pornind, însă, de la acest caz, să-mi îngăduiți să precizez câteva aspecte pe care le consider importante: primul - până acum trei ani de zile, prin hotărâri de Guvern succesive, care priveau câte un caz în parte, circa 54 de cinematografe au fost trecute din proprietatea publică - pe vremea aceea erau consacrate în proprietatea publică, potrivit Legii nr.630 a cinematografiei, Legea Nicolaescu, au fost trecute așadar din proprietatea publică a statului, în proprietate publică locală, și trebuie să vă spun că numai 5 dintre acestea mai funcționează cu destinația de cinematograf. Și de ce acest lucru? Și de ce nevoia de a avea lista completă a cinematografelor în anexa la această lege, și consacrarea lor ca în proprietatea privată a statului.

Pentru simplul motiv că, potrivit Legii nr.213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia, un bun proprietate publică sau privată a statului poate fi trecut, prin hotărâre de Guvern, în domeniul public-local, cu acceptul Consiliului local, dar ceea ce e foarte important să ne amintim, este că ulterior Consiliul local, prin simplă hotărâre poate trece acel bun din proprietate publică a comunității locale în proprietate privată, și acel bun poate să ia orice destinație, alta decât cea de cinematograf.

În legătură cu art.66, remarcați vă rog că el nu face decât să treacă în revistă care sunt societățile și regiile aflate sub autoritatea Ministerului Culturii și despre a căror privatizare facem vorbire în art.67.

Art.67 se referă la privatizarea acestor societăți, inclusiv a cinematografelor care sunt pendinte doar de o regie din cele 5 unități economice specializate în domeniu și aflate sub autoritatea Ministerului Culturii.

Trebuie să vă spun, stimați parlamentari, că așa cum mulți dintre dumneavoastră știu, noi puteam să nu avem asemenea dispoziții în cuprinsul acestei legi.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnule secretar de stat, vă rog să sintetizați.

Domnul Ioan Onisei:

Da. Pentru că legile-cadru ne dau posibilitatea să ducem mai departe acest proces.

Am făcut-o pentru coerență, am făcut-o pentru corectitudine, am făcut-o pentru transparență.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Mircea Stănescu.

Îmi cer scuze, era domnul deputat Marton Arpad, și după aceea dumneavoastră, domnule Stănescu. Îmi cer scuze!

Domnul Marton Arpad-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

În cazul acestor două articole, există într-adevăr o problemă procedurală. Colegii din Comisia pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă își aduc aminte că eu am avut un amendament care nu mai apare în acest raport, nici ca amendament admis, nici ca amendament respins.

Despre ce amendament este vorba? Există o perioadă în care în fond se vor aplica anumite prevederi tocmai legate de trecerea dintr-o proprietate în alta, respectiv modul de privatizare, de 45 de zile.

Am propus un alineat prin care să zicem că în această perioadă de 45 zile, prin hotărâre de Guvern anumite cinematografe pot fi trecute în proprietatea publică a Consiliilor locale.

Acest amendament nu o să-l regăsiți nici la amendamente respinse, nici la amendamente admise. Cred că nici unul dintre colegii noștri nu va nega că a existat un amendament în acest sens.

Este adevărat că în momentul în care s-a ajuns la acest articol, eu nu am mai fost în sala de ședințe, pentru că am avut alte obligații. Se pare că nu s-a dat un vot pe marginea acestui amendament.

Ca atare, solicit retrimiterea în comisie pentru soluționarea acestei probleme a votului pe acest amendament, și într-adevăr săptămâna viitoare putem să votăm. Deci, numai aceste două articole, pentru ori a include în raport, ca să putem vota acest amendament, ori a tranșa prin vot acest amendament.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Bun. Spre bucuria generală retrimit art.66 și 67 la comisie, spre a se lămuri situația cu amendamentele. Nu vă mai dau cuvântul acum, discutăm când vine înapoi.

Bănuiesc că la 66 și 67 doreați să vorbiți. Discuția nu mai are obiect întrucât am trimis aceste articole la comisie.

Dacă, în continuare - vă rog, doamna președintă, ce termen propuneți?

Doamna Raluca Turcan:

Vom discuta astăzi, la comisie, și probabil că va intra pe ordinea de zi de săptămână viitoare. Dar, am o rugăminte, domnule președinte și dragi colegi, toate persoanele care au ridicat astăzi unele probleme să vină la Comisia pentru cultură, pentru că dorea cineva să ia cuvântul pe aceste amendamente și nu a fost niciodată la dezbaterile pe acest proiect de lege.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă rog să anunțați și termenul pe care-l propuneți.

Doamna Raluca Turcan:

Până lunea viitoare. O săptămână.

Domnul Bogdan Olteanu:

Luni raportul, da? Bine, mulțumesc.

Procedură? La ce, că decizia este a mea?

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Vroiam doar să-i spun doamnei președinte că n-am fost invitați până acum la comisie, din cauza aceasta n-am venit.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Se retrimit la comisie articolele 66 și 67, care sunt punctele 78 și 79 din raport.

Termen de depunere a raportului, luni.

Dacă, de la 80 la 90, există observații, comentarii? Nu există. Adoptate.

Dacă de la 91 la 99, există observații, comentarii? Nu există. Adoptate.

Drept la replică? Dar nu vi s-a rostit numele, îmi pare rău. Nu aveți drept la replică, nu vi s-a rostit numele.

În aceste condiții, am finalizat dezbaterea pe articole, cu excepția celor două articole pe care le vom discuta luni.

Am încheiat dezbaterile pe proiecte de lege.

Rog liderii de grup să invite colegii în sală pentru a trece la votul final.

Vă invit să luați loc în sală pentru a trece la sesiunea de vot final.

Rog să nu mai stea în băncile parlamentarilor consilieri sau experți, așa încât să nu fie discuții legate de utilizarea cartelelor.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 21:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro