Plen
Ședința Senatului din 4 mai 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.72/12-05-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 04-05-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 4 mai 2006

9. Dezbateri asupra propunerii legislative privind creșterea siguranței unităților de învățământ (retrimiterea la Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport).
 
consultă fișa PL nr. L296/2006

Domnul Radu Berceanu:

................................................

Trecem la pct.7 din ordinea de zi. Propunerea legislativă privind creșterea siguranței unităților de învățământ. Această propunere are tot raport de respingere. Rog de la Comisia de învățământ, știință, tineret și sport, domnul senator Cismaru. Din partea inițiatorilor sunt un număr de deputați... Nu este nimeni prezent.

Doamna Ecaterina Andronescu (din sală):

Ba da.

Domnul Radu Berceanu:

Doamna deputat Ecaterina Andronescu. Microfonul 8 vă așteaptă. Vă rog să susțineți propunerea legislativă.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Distinși membri ai Senatului, vă mulțumesc și dumneavoastră pentru că acceptați să vorbesc câteva minute despre această inițiativă legislativă care, în primul rând, nu este inițiativa unor oameni politici, ci este inițiativa unor oameni de școală, gândită cu scopul de a veni în sprijinul creșterii siguranței în școlile noastre.

Este cunoscut că, după '89, din ce în ce mai mult școala a devenit o țintă. Acest fenomen al violenței în școală și al slăbirii siguranței în școală a cunoscut un punct important o dată cu lansarea acelei nefericite grenade la Liceul "Jean Monnet", moment în care am considerat necesar, aveam o răspundere în minister atunci, să întărim această siguranță în școli printr-un act normativ, printr-o hotărâre de guvern, în care instituțiile statului aveau responsabilități precise în legătură cu asigurarea siguranței școlilor.

Din păcate, după ce a trecut evenimentul, acest act normativ a fost lăsat la o parte și ne-am confruntat, în urmă cu relativ puțină vreme, la Școala Centrală cu o situație și mai nefericită.

În acel moment am considerat că este necesară o lege care să stabilească responsabilități clare pentru toate autoritățile, începând de la școală și terminând la nivelul județului cu consiliile locale, județene și prefectura.

De aceea, această lege vine să stabilească aceste atribuții și, în plus, să propună ca în fiecare an, în fața Parlamentului, să se prezinte un raport de către cele două instituții centrale responsabile - Ministerul Educației Naționale și Ministerul Administrației Publice și Internelor - în legătură cu modul în care se răspunde acestui deziderat major de a avea liniște în școli, școli unde copiii noștri trebuie să învețe. Vă mulțumesc.

Domnul Radu Berceanu:

Vă mulțumesc. Punctul de vedere al Guvernului este negativ. Comisia, domnul vicepreședinte Cismaru.

Domnul Ivan Cismaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi, comisia a luat în dezbatere această inițiativă legislativă și cu majoritate de voturi a adoptat un raport de respingere pe baza următoarelor observații.

Nu cu mult timp înainte s-a votat chiar și o modificare a Legii nr.371/2004 privind înființarea și organizarea poliției comunitare, unde am dat prioritate, ca punct exact, acestui lucru de a asigura liniște și siguranță în școli.

De asemenea, propunerile făcute în această intervenție legislativă sunt cuprinse, în majoritatea cazurilor, pentru consiliile locale și județene în cadrul Legii administrației publice, iar pentru inspectoratele școlare sunt cuprinse în regulamentele de funcționare și în hotărârile de guvern date de Ministerul Educației și Cercetării.

De aceea, absolut toate punctele sunt cuprinse în elementele legislative existente, printre care aș vrea să vă amintesc: Legea nr.371/2004, H.G. nr.128/1994, H.G. nr.2074/2004.

Am primit aviz negativ și de la Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului. Guvernul nu susține această propunere legislativă. Legea este o lege ordinară.

Domnul Radu Berceanu:

Vă mulțumesc. Raportul este de respingere. Supun votului dumneavoastră... (rumoare, discuții) Doriți să puneți întrebări. Guvernul are un punct de vedere negativ.

Aveți cuvântul, domnule senator.

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc, domnule președinte. Aș dori să-l întreb pe reprezentantul Guvernului... de fapt vreau să fac un comentariu pe marginea următorului citat dintr-un cotidian central, din ziua de 18 aprilie, comunicat de presă al Ministerului Educației și Cercetării. Citez:

"Avem semnale clare că violența din școli s-a intensificat din cauza unei mediatizări excesive a faptelor de violență și că elevii au avut la dispoziție o mulțime de idei pentru astfel de încercări care să-i transforme în VIP-uri."

Rugămintea mea ar fi să comentați acest fragment dintr-un comunicat.

Aș vrea să vă mai întreb dacă fenomenul violenței în școli este în creștere sau în descreștere? Pentru că în funcție de acest răspuns decidem dacă până acum s-au făcut lucrurile care trebuia făcute și dacă legea care astăzi ni se supune spre atenție este utilă. Vă mulțumesc.

Domnul Radu Berceanu:

Vă mulțumesc. Din partea Guvernului, aveți cuvântul.

Domnul Alexandru Mircea - secretar de stat în Ministerul Administrației și Internelor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Problema ridicată de domnul senator a fost discutată inclusiv în Comisia de învățământ, știință, tineret și sport a Senatului. În momentul de față, există o percepție la nivelul publicului în legătură cu violența în incinta unităților școlare, și, pe de altă parte, există o situație statistică în legătură cu această violență. Este adevărat că datorită unor cazuri și particulare, și izolate, violența în școli, în instituțiile de învățământ, s-a mediatizat, spunem, în mod adecvat, suficient de mult.

Pe de altă parte, din această mediatizare făcută în școli, rezultă că violența se manifestă chiar în cancelarie sau în sala de învățământ între profesor și elev, ceea ce de acum excede până la urmă activității de ordine publică.

Aici este vorba de relația dintre profesori și elevi, este o chestiune care ține de educație, este o chestiune care ține de altceva, dincolo de sfera de ordine publică.

Prin această inițiativă legislativă se propun activități de ordine publică, de asigurare a ordinii publice, a securității, în cadrul unităților de învățământ.

În legătură cu această chestiune, Guvernul a formulat un punct de vedere, îl aveți, a fost transmis comisiei, s-a luat act de el atât în Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului, care a dat aviz negativ, cât și în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Eu subliniez acum, dacă vreți, încă o dată, faptul că, în momentul de față, avem suficiente acte normative, avem reglementări care sunt precise, aș spune, și sunt responsabilități atribuite prin lege unor organisme ale statului, care sunt învestite cu activitatea de ordine publică. Problema este de aplicare, până la urmă, a acestor chestiuni.

În legătură cu o altă prevedere din propunerea legislativă, și anume, ca reprezentanții Ministerului Administrației și Internelor, respectiv, ai Ministerului Educației și Cercetării să prezinte raport anual, în fața Parlamentului, această chestiune nici nu trebuie prevăzută prin lege, întrucât, conform Constituției, membrii Executivului vin și susțin, de câte ori li se solicită, informări, pe orice temă, în cadrul Parlamentului.

Consider, în concluzie, că această lege nu face altceva decât preia și amestecă, până la urmă, prevederi din conținutul altor acte normative, care au fost votate de Parlament.

Mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Doamna deputat Andronescu. Microfonul 8.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte, că-mi dați ocazia să intervin.

Tocmai acest lucru îl face această lege. Legile pe care le invoca domnul secretar de stat și care sunt invocate și în raportul comisiei au existat și până acum și, totuși, fenomenul violenței este în creștere, pe de o parte, și, pe de altă parte, siguranța în școli nu mai este cea care ne dorim să fie.

De aceea, această lege încearcă să-i pună să lucreze împreună pe cei care se află în școală, inspectoratele școlare, consiliile locale, consiliile județene, prefecturile, deci încearcă să-i aducă la aceeași masă, pentru a dezbate și a găsi cele mai interesante și potrivite soluții pentru creșterea siguranței în școlile noastre.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Dacă nu mai dorește nimeni să ia cuvântul, am să supun votului dumneavoastră... (Domnul senator Ion Solcanu și doamna senator Viorica Moisuc solicită cuvântul.)

La întrebări sau la dezbateri generale?

Atunci, am să pun, în conformitate cu Regulamentul, mai întâi, întrebarea: mai dorește cineva să pună întrebări?

Nu dorește nimeni să pună întrebări.

La dezbateri generale... Doriți să puneți întrebări? Vă rog!

Domnul Angel Tîlvăr:

Domnule președinte, așteptam un răspuns de la domnul secretar de stat. Fenomenul este în creștere sau în descreștere?

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Am înțeles.

Domnul secretar de stat, microfonul 9.

Domnul Alexandru Mircea:

Fenomenul este în ușoară descreștere.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

La dezbateri generale, vă rog.

Domnul senator Ion Solcanu, din partea Grupului parlamentar PSD.

Domnul Ion Solcanu:

Domnule președinte,

Mă adresez, cu prioritate, distinșilor mei colegi, indiferent de apartenența politică, pentru că fiecare dintre noi avem copii sau nepoți în școlile României, dar, dincolo de acest lucru, fiecare dintre noi poartă răspunderea siguranței elevului în școală.

Pe mine mă uimește atitudinea Guvernului României. Guvernul României constată, după toate datele pe care le are, că fenomenul de violență în școli este în creștere, nu este în descreștere, și avizează negativ o asemenea inițiativă legislativă, care nu implică Guvernul României cu absolut nimic.

Proiectul de lege nu face decât să dea o serie de responsabilități autorităților locale, pentru a asigura elevului și profesorului liniștea necesară pentru instrucție și educație.

Este o inițiativă de lege binevenită și vă rog să treceți dincolo de opiniile politice și să votați această inițiativă, spre binele școlii românești.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Din partea altor grupuri parlamentare, cine mai dorește să intervină?

Doamna senator Viorica Moisuc, din partea Grupului parlamentar PRM. Microfonul 1.

Doamna Viorica Georgeta Pompilia Moisuc:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sunt, de ani și ani de zile, implicată masiv în procesul de învățământ și cercetare. Învățământul, atât cel universitar, cât și celălalt, prin misiunile pe care le capăt, din când în când.

Vreau să vă spun că ceea ce spune Guvernul, în sensul că este în descreștere acest fenomen în școli, nu este câtuși de puțin real. În școli, indisciplina și fenomenele acestea de violență sunt în absolută creștere și într-o expansiune evidentă.

Mie nu mi se pare că această lege are un caracter politic și o culoare politică. Este o lege care ne servește tuturor, celor care suntem și dascăli, și părinți, și bunici și în toate aceste categorii sociale.

Consider că, în primul rând, această prevedere de la art.7 și de la art.6, în special, sunt extraordinar de binevenite.

Vreau să vă spun și să vă atrag atenția acelora care, poate, nu știți că ținuta elevilor și a studenților care merg la școală este mai mult caracteristică discotecilor și barurilor decât școlilor, limbajul este suburban, nivelul de cultură este suburban și așa mai departe. Nu e nevoie să spun mai multe, pentru că toți știm aceste lucruri, dar nu e bine să ne facem că nu le știm și nu le vedem.

În fine, consider că legea este binevenită și este, totuși, după părerea mea, abia un început, pentru că trebuie să mergem mult mai profund în reformarea învățământului românesc, din acest punct de vedere și din altele, iar în ceea ce privește conducerea Ministerului Educației și Cercetării, așa cum a fost ea concepută de Guvern, de când s-a instaurat acest Guvern și până în prezent, este sub orice critică. Iar în ceea ce privește modul de organizare sau de asigurare a unei așa-zise reforme în învățământ, este foarte departe de ceea ce trebuie să fie, mai ales dacă avem în vedere standardele europene.

Prin urmare, consider binevenită inițiativa, voi vota pentru ea și consider că este, repet, un început, pentru că o reformă reală a învățământului încă se lasă așteptată.

Mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Dacă nu mai dorește nimeni să ia cuvântul, din partea grupurilor parlamentare, aș dori ca, din partea comisiei, domnul vicepreședinte să ne spună care a fost votul și cum au decurs lucrurile, ca să înțelegem cu toții care a fost punctul de vedere al comisiei sesizate în fond. (Domnul senator Claudiu Tănăsescu solicită cuvântul.)

Vă dau cuvântul imediat.

Domnul Ivan Cismaru:

Domnule președinte,

Comisia nu este împotriva acestei acțiuni de reglementare a problemei siguranței în școli, dar noi am analizat cadrul legislativ. Toate punctele care sunt prevăzute în această propunere legislativă se găsesc ancorate în obligații ale unor instituții abilitate, care trebuie să înfăptuiască acest lucru.

Așa cum a spus și reprezentantul Guvernului, aceste lucruri trebuie, însă, înfăptuite. Credeți că, dacă venim și le adunăm din toate celelalte legi, le punem într-o nouă lege, vor fi mai bine înfăptuite? Nu. Din acest punct de vedere, judecata a fost astfel. Fiecare, pe părticica pe care o are, pe responsabilitatea pe care o are, trebuie să-și îndeplinească această acțiune.

Voturile au fost 5 la 3, domnule președinte.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Au cerut cuvântul domnul senator Claudiu Tănăsescu, de la Grupul PRM, și apoi domnul senator Puiu Hașotti.

Domnul Claudiu Tănăsescu:

Domnule președinte.

Vreau să vă mulțumesc de două ori. O dată, pentru că mi-ați dat posibilitatea să iau cuvântul și a doua oară, pentru că, prin întrebarea dumneavoastră, ați redeschis o cutie importantă.

Spun asta, pentru că văd că și colegii noștri de la alte partide încep să oscileze în ideea de a nu vota această lege sau, poate, eventual, de a o retrimite, să se rediscute și s-o mai completăm.

Este foarte importantă legea aceasta. Știm cu toții, nu mai facem acum descrierea situației, violența este foarte crescută în școli. Într-adevăr, sunt violențe care se produc în cancelarii, dar și aici există un cui, pentru că, dacă nu se face rost, să spun așa, de o protecție, profesorul, care este agresat de elev, are, pur și simplu, teamă să mai iasă în curte și atunci admite o serie de umilințe.

Această lege nu implică, din punct de vedere financiar, aproape deloc bugetul de stat, Guvernul și așa mai departe, pentru că sunt o serie de articole în care se arată că și consiliile județene, consiliile locale au niște obligații pe care trebuie să le respecte.

Să mă leg de una simplă. "Consiliile județene și locale alocă resursele financiare necesare pentru realizarea împrejmuirilor, securizarea clădirilor unităților de învățământ, iluminat și pentru alte măsuri pentru siguranța..."

Acest lucru se întâmplă. Primarii fac deja aceste lucruri, dar este cu totul altceva dacă îl obligi și el trebuie să știe, să-și planifice, în fiecare an, în bugetul respectiv, pentru anul viitor, că trebuie să facă un gard mai înalt, să-și asigure clădirea, să-și asigure sălile unde au calculatoare, pentru că acum mai toate școlile au săli pline de calculatoare și așa mai departe.

Nu este nimic rău în faptul că prefecții trebuie să primească un plan de bătaie din partea inspectoratelor școlare județene sau locale.

Deci, și eu cred că trebuie să ne gândim că este absolut necesară această lege, care să vină, de fapt, să stimuleze puțin activitatea celor care au deja o serie de răspunderi, așa cum spunea și domnul ministru.

Într-adevăr, domnule ministru, aveți dreptate. Sunt legi care reglementează această chestiune, dar trebuie să-i activăm puțin, să-i catalizăm puțin și, poate, această catalizare se face tocmai prin aceste 9 articole, care, de fapt, asta și spun.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Domnul senator Puiu Hașotti.

Domnul Puiu Hașotti:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Senzația mea este că toată lumea are dreptate, și inițiatorul, și Guvernul, și ministerul, și comisia, și antevorbitorii mei. Este o lege care nu are nici cea mai vagă conotație politică. Eu cred că toate cele trei sau patru grupări politice, să le spunem, dau dovadă de o oarecare inflexibilitate. Eu v-aș propune, stimați colegi, să retrimitem la comisie, pentru a se flexibiliza toate părțile implicate în acest proiect.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Da. Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Mihail Popescu:

Domnule președinte,

Eu aș vrea să analizăm această lege și din alt punct de vedere. Este vorba de lupta împotriva terorismului.

Școala a devenit cel mai sensibil și vulnerabil obiectiv al unor asemenea atacuri. Cunoaștem ce s-a întâmplat. Copiii sunt cei mai lipsiți de apărare din acest punct de vedere. De aceea, v-aș ruga să analizăm cu toții dacă nu cumva copiii noștri, care se duc la școală, trebuie în mod special protejați printr-o lege specială, și nu printre altele, așa cum se prevăd atribuțiile în alte legi.

Cred că această lege este foarte necesară și din acest punct de vedere.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Înțeleg că mai toate grupurile parlamentare converg către această idee, de a retrimite la comisie și de a analiza ceva mai în profunzime toate aceste lucruri, pentru că, într-adevăr, sunt niște chestiuni importante.

Doamna deputat Andronescu. Microfonul 8.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte, și vreau să le mulțumesc și celor care au vorbit pentru această lege.

Vreau să vă rog, distinși membri ai Senatului, să vă sensibilizeze nu cuvântul meu, din poziția de inițiator, ci acei copii, care se vor bucura de mai multă siguranță în școală, și să votați această lege, pentru că nu are, efectiv, nici o conotație politică. Este scrisă de cei care cunosc sistemul și care au gândit că poate fi ceva în plus și ceva mai bine.

E adevărat că, poate, există o parte din prevederi în alte acte normative, dar sunt de putere diferită, unele sunt regulamente, altele sunt hotărâri de Guvern. Aici, totul se cuprinde într-o lege, care are o altă putere de aplicare.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Deci, am să supun votului dumneavoastră... Vă rog să fiți puțin atenți! Am să supun votului dumneavoastră propunerea de retrimitere la comisie, pentru ca aceste lucruri să fie analizate mai în profunzime și să avem un punct de vedere coerent.

Supun votului dumneavoastră această propunere. Vă rog să votați.

57 de voturi pentru, un vot împotrivă și o abținere.

S-a adoptat această propunere.

Legea este retrimisă la comisie, pentru reanalizare.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 6 aprilie 2020, 6:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro