Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 mai 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.71/12-05-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 03-05-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 mai 2006

8. Dezbateri asupra Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate (retrimis comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 14/2006

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

9. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate.

Legea are caracter organic; a fost adoptată de Senat.

Raport comun: Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru sănătate și familie; raport de adoptare.

Ne aflăm în procedură de urgență.

Legea este o prioritate legislativă.

Suntem Cameră decizională.

Vă rog, inițiatorul. Domnul secretar de stat Szekely.

Domnul Szekely Ervin Zoltan (secretar de stat, Ministerul Sănătății):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În prezent, plata indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă, pentru prevenirea îmbolnăvirilor și recuperarea capacității de muncă, pentru maternitate, pentru îngrijirea copilului bolnav și pentru indemnizația de risc maternal se face din bugetul asigurărilor sociale de stat.

Prin Ordonanța de urgență nr.158 din 2005, aceste cheltuieli se trec la fondul unic de asigurări sociale de sănătate.

Adoptarea acestui act normativ este necesară în vederea realizării obiectivelor înscrise în Programul de guvernare cu privire la îmbunătățirea standardului de viață al persoanelor vârstnice, pentru aceasta fiind necesară consolidarea financiară a sistemului public de pensii, prin externalizarea, din bugetul asigurărilor sociale de stat, a prestațiilor care nu au legătură directă cu asigurarea socială care privește pensiile.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Din partea comisiilor?

Domnul președinte Duțu. Vă rog să propuneți și timpii de dezbatere, după raport.

Domnul Stelian Duțu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

La întocmirea prezentului raport, cele două comisii au avut în vedere avizele: Consiliului Legislativ, Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, Comisiei juridice, de disciplină și imunități, Comisiei pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare acordarea concediilor și indemnizațiilor de asigurări sociale, cu excepția indemnizației pentru creșterea copilului, prestații care urmează a fi suportate din bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

Comisiile propun plenului Camerei Deputaților aprobarea proiectului de lege, întrucât este necesară realizarea obiectivelor înscrise în Programul de guvernare cu privire la îmbunătățirea standardului de viață al persoanelor vârstnice, pentru acestea fiind necesară consolidarea financiară a sistemului public de pensii prin externalizarea, din bugetul asigurărilor sociale de stat a prestațiilor care nu au legătură directă cu asigurarea socială care privește pensiile.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 21 decembrie 2005.

Comisiile propun admiterea, cu modificări, a proiectului de lege și, întrucât suntem în procedură de urgență, vă propunem 15 minute dezbateri generale și două minute pe articole.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Observații? Comentarii la dezbateri generale?

Poftiți, domnule deputat.

Domnul Ioan Cindrea:

Vă mulțumesc mult, domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Ne aflăm în fața unui act normativ, proiect de lege, extrem de important, care revoluționează sistemul asigurărilor pentru incapacitate temporară de muncă. Acest sistem, efectiv, prin proiectul de act normativ, trece de la sistemul asigurărilor de pensii în subordinea Ministerului Muncii, în sistemul asigurărilor de sănătate în subordinea Ministerului Sănătății.

Probabil că aici, așa cum reglementează proiectul de lege, îi este locul, fiindcă sistemul de sănătate poate controla eliberarea certificatelor medicale și acordarea, numai în cazuri concret întemeiate, acestor certificate.

O serie de amendamente ale Grupului parlamentar al P.S.D. au fost acceptate și eu cred că sunt amendamente bune, fiind acceptate în unanimitate. Unul dintre ele, acordarea certificatelor medicale și plata lor, respectiv suportarea de către sistem, nu după 6 luni de asigurare, ci după o lună de asigurare, cred că asigură un act de echitate pentru asigurați, fiindcă nu putem previziona boala și incapacitatea de muncă. Am dat un exemplu de amendament admis.

Totuși, sunt două amendamente de fond, care ne determină pe noi, Grupul parlamentar al P.S.D., să nu susținem și să nu votăm acest proiect de act normativ. Este vorba de probleme de fond. Repet, prima problemă: cine plătește primele zile de incapacitate temporară de muncă, certificate medicale? Guvernul ne propune, în mod discriminatoriu, suportarea de către angajator, în funcție de mărimea numărului de salariați ai angajatorului. Varianta adoptată în comisiile reunite de sănătate, muncă și protecție socială este mai proastă decât cea a Guvernului: primele 12 zile de concedii medicale se suportă de angajator, iar următoarele de sistemul de asigurări, deci, mai prost decât prevedea Guvernul. Asta a fost voința Puterii. Noi am votat împotrivă. Amendamentul nostru, ca numai primele trei zile de concediu medical-incapacitate temporară de muncă să fie suportate de angajator, restul de sistemul de asigurare, fiindcă pentru acest lucru creăm acest sistem, a fost respins.

Eu cred că Guvernul își încalcă propriile promisiuni în fața electoratului. Cresc cheltuielile cu forța de muncă, colaterale, plata certificatelor medicale, cresc cheltuielile suportate de angajator și nu este bine. Nu încurajăm și nu sprijinim angajatorul și nu folosește nici asiguraților: persoane asigurate, cetățenii salariați care lucrează în diversele forme - agenții economici, instituțiile publice. Este o problemă de fond. Cred că suntem singurii în lume, la care primele 12 zile le suportă angajatorul și restul asigurările, ceea ce înseamnă că 90% din certificatele medicale vor fi suportate de angajatori și doar 10% de sistem.

Creăm un sistem pentru funcționarea sistemului, chiar dacă este asimilat sistemului de asigurări de sănătate. Nu are nimic cu asigurarea de sănătate. Este un fond special, care suportă efectiv plata certificatelor medicale. Am cerut fundamentări. Casa Națională de Asigurări de Sănătate și Ministerul Sănătății nu au putut să ne demonstreze efortul financiar și neputința susținerii în forma prezentată. Este un motiv.

Al doilea se referă la cuantumul indemnizației. Ni se propune de către Guvern un cuantum al indemnizației de 75% față de venitul asigurat, mic, și noi spunem că este foarte mic, fiindcă în lume sistemele de asigurări, în caz de incapacitate temporară de muncă, se apropie de venitul asigurat, sau sunt mai mari decât venitul asigurat, fiindcă salariatul, în perioada în care este bolnav, are cheltuieli suplimentare. Și așa ar trebui să funcționeze, și amendamentul propus - cred că unul intermediar, între 75% și sută la sută, nu mai mare decât venitul asigurat, de 85%, - a fost respins.

Aceste două amendamente, aceste două argumente de fond ne determină să nu susținem acest proiect, pe probleme de fond, și noi spunem că nu folosește nimănui: nici asiguraților, salariaților asigurați, nici angajatorilor, societăților comerciale le încarcă costurile, cheltuielile.

Vă propun să reîntoarcem acest proiect de act normativ spre comisii, să venim cu o formă îmbunătățită și să eliminăm aceste două mari discriminări. Altfel, vom vota împotrivă. Altfel, vom fi nevoiți ca, în viitor, să venim cu amendamente pentru modificare și să respectăm un principiu de solidaritate socială, de asigurare. Și cred că nu servim nimănui prin votul pe care-l dăm. Nu voi mai interveni la amendamente. Este vorba de art.7, amendamentul respins de la art.7, este vorba de art.12 lit.a), respins, de asemenea. Repet, sunt probleme ...

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnule deputat, vă rog să vă rezumați la cele 5 minute, la dezbateri.

Domnul Ioan Cindrea:

S-au propus 15 minute, domnule președinte, dacă n-ați fost atent!

Am 15 minute la dezbateri generale. Domnul președinte Duțu așa a propus.

Domnul Bogdan Olteanu:

Dar doresc să vă atrag atenția că timpul de dezbateri, de 15 minute, este pentru dezbaterile pe articole. La dezbateri generale, se intervine din partea fiecărui grup, de regulă, 5 minute.

Domnul Ioan Cindrea:

Domnule președinte, autocrația dumneavoastră este inutilă. Eu încheiam. Eram la final. Ați mâncat timpul nostru prin intervenția dumneavoastră.

Repet: nu vom susține și cred că trebuie întors la comisie pe probleme de fond.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Din partea Grupului parlamentar al Partidului Conservator, nu știu cine dorește să intervină.

Domnul deputat Călian.

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Într-adevăr, acest proiect de lege reprezintă o povară în plus pe spatele angajatorului și, în special, pe spatele întreprinderilor mici și mijlocii, pe care Partidul Conservator le sprijină.

Dacă așa înțelegem noi să sprijinim în continuare întreprinzătorii în vederea integrării în Uniunea Europeană, împovărându-i cu noi impozite, pentru că, practic, este tot un fel de impozit și plata acestor certificate, concedii medicale, mai ales în situația în care știm cu toții foarte bine cât de ușor se eliberează aceste certificate medicale, mult prea ușor: cu o ciocolată și o pungă de cafea, stai bine-merçi 7 zile acasă, iar firma, angajatorul, te plătește; un efort financiar în plus, total inutil. Angajatorii plătesc obligațiile din punctul de vedere al asigurărilor de sănătate, astfel încât nu cred că mai trebuie să le mai punem încă o povară.

Noi, cel puțin, nu vom vota acest proiect de lege.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnul deputat Cristian Rădulescu, din partea Grupului parlamentar al P.D.

Domnul Cristian Rădulescu:

Domnule președinte.

Stimați colegi,

Pe ansamblu, Grupul parlamentar al Partidului Democrat consideră că actul normativ este necesar și aduce clarificări în domeniul destul de dificil al concediilor și indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate.

În urma lucrărilor din comisie, s-a ajuns însă și la unele amendamente care considerăm că nu reprezintă un progres în domeniu, ci, mai mult, introduc, pe de o parte, confuzii și, pe de altă parte, trebuie să recunoaștem că ar reprezenta o sarcină suplimentară, mai ales pentru micii întreprinzător, chiar aceia care suportă atât de greu această perioadă, în care încearcă să imprime și ei un elan economic ansamblului economiei naționale.

Noi am vrea să intrăm în dezbaterea acestui proiect de lege și să-l dezbatem până la capăt, însă, ne rezervăm dreptul să retrimitem la comisie acel discutat articol, art.12, deja pomenit până în clipa de față, care, în opinia noastră, nici în forma inițiatorului, deci a ordonanței Guvernului, și nici în forma amendată, nu reprezintă o formă mai bună decât forma inițială a legii, care funcționează din anul 2000. Dar, ca să nu retrimitem tot proiectul la comisie, deoarece aceasta nu are sens, vom face această cerere, specific pe articolul în cauză. În rest, suntem de acord cu actul normativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule lider.

Potrivit prerogativelor mele de președinte de ședință, retrimit comisiei articolul 12 spre dezbatere.

Termen, domnule președinte? Pentru art.12? Două săptămâni. Și art.7. Deci, art.12 și 7.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 7 aprilie 2020, 20:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro