Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 mai 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.71/12-05-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 03-05-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 mai 2006

6. Dezbaterea Proiectului de Lege privind constituirea și utilizarea fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 228/2006

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

7. Proiectul de Lege privind constituirea și utilizarea fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale.

Legea are caracter ordinar. A fost adoptată de Senat. Raport de adoptare de la Comisia de muncă. Este o prioritate legislativă de integrare europeană. Ne aflăm în procedură de urgență. Suntem Cameră decizională.

Rog inițiatorul să ia cuvântul.

Poftiți, domnule secretar de stat.

Domnul Silviu Bian (secretar de stat, Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Prezentul proiect de lege are ca obiect de reglementare condițiile referitoare la constituirea, administrarea, utilizarea și controlul fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale, în vederea îndeplinirii angajamentelor asumate de România în cadrul negocierilor privind Capitolul 13 - Ocuparea și politicile sociale de armonizare a legislației naționale cu acquisul comunitar.

Proiectul de lege transpune în dreptul intern prevederile Directivei Consiliului Europei nr. 80/897 privind apropierea legislației statelor membre referitoare la protecția salariaților în cazul insolvabilității angajatorului, astfel cum a fost modificată prin Directiva Parlamentului European și a Consiliului nr. 2002/24.

De asemenea, potrivit acestui act normativ, din fondul de garantare, se asigură plata creanțelor salariale care rezultă din contractele individuale și colective de muncă încheiate de salariați în situația în care pentru angajator s-a deschis procedura falimentului, în condițiile Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Fondul de garantare se constituie din contribuțiile plătite de angajator, stabilite prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra fondului de salarii. În același timp, contribuția la bugetele pentru șomaj se va diminua cu această cotă de 0,25 puncte procentuale în ceea ce îi privește pe angajatori. Fondul de garantare este administrat de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă.

Noi vă rugăm să adoptați acest proiect de lege.

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Din partea comisiei, domnul președinte Duțu.

Domnul Stelian Duțu:

Mulțumesc, domnule președinte.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vederea avizele Consiliului Legislativ, Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, Comisiei juridice, de disciplină și imunități, Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare constituirea, utilizarea și controlul fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale în vederea îndeplinirii angajamentelor asumate de România în cadrul negocierilor privind Capitolul 13 - Ocupare și politici sociale, de armonizare a legislației naționale cu acquisul comunitar.

În acest sens, proiectul transpune în dreptul intern prevederile Directivei Consiliului nr. 80/897 privind apropierea legislației statelor membre referitoare la protecția salariaților în cazul insolvabilității angajatorului, astfel cum a fost modificată prin Directiva Parlamentului European și a Consiliului nr. 2002/24.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 30 martie 2006, iar în urma dezbaterii din comisie, aceasta propune admiterea cu modificări a proiectului de lege și, pentru că suntem în procedură de urgență, vă propunem 10 minute dezbateri generale și 1 minut pe articole.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Dacă există observații, sau comentarii la timpul de dezbatere? Nu există.

Intervernții la dezbateri generale? Nu sunt.

Trecem, atunci, la dezbaterea pe articole.

Există și un amendament respins.

La dezbateri generale? Vă rog, domnule deputat.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Cred că este esențial de subliniat faptul că această lege relevă, practic, neglijența de până acum a statului în ceea ce privește siguranța financiară a salariaților. Și este, poate, și motivul pentru care un partid, sau o grupare de stânga, centru stânga, a ratat câștigarea alegerilor, pentru că s-a preocupat, poate, mai mult de partea de privatizare, necorelând cu această necesară siguranță financiară a salariaților.

Grupul parlamentar al P.R.M. va vota, cu siguranță, această lege. Am fi vrut, totuși, să fie aplicată înainte de 1 ianuarie 2007. Și, aici, poate că este de vină și actuala guvernare, care putea să vină cu acest proiect de lege încă de anul trecut, astfel încât el să fie cuprins în exercițiul bugetar de anul acesta. În felul acesta, poate am fi evitat o mulțime de crize sociale care s-au dezvoltat chiar în cursul acestui an.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă nu există alte intervernții, revenim la discuția pe raport.

Pct.1, titlul legii.

Observații? Comentarii? Nu sunt.

De la pct.2 la pct.5? Nu există amendamente formulate de comisie. Pe text originar? Nu sunt.

De la pct.6 la pct.10? Observații? Comentarii? Nu sunt.

De la pct.11 la pct.15? Observații? Comentarii? Nu sunt.

De la pct.16 la pct.19? Observații? Comentarii? Nu sunt.

Dacă se susține amendamentul respins de la art.14?

Pentru aceasta, domnule deputat, vă rog frumos.

Domnul Pavel Todoran:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Sunt autorul amendamentului care a fost respins la Comisia pentru muncă și protecție socială.

V-aș ruga, stimați colegi, dacă aveți proiectul de lege în față, să vedeți Cap.IV "Utilizarea fondului de garantare".

Acest fond se constituie și va face obiectul plăților pentru salariile restante, pentru compensațiile bănești restante, plățile compensatorii restante, compensații restante, indemnizații restante.

Propunerea mea de modificare constă în faptul că toate aceste drepturi, pe care angajatorul trebuie să le asigure pentru angajați, să se refere doar la salariile restante suportate din fondul de garantare pentru trei salarii lunare brute, cele mai favorabile, realizate de angajați într-o perioadă de 6 luni. Dacă comparăm prevederea legală cu recomandările Uniunii Europene în materie, vom constata că această propunere a mea se regăsește în aceste recomandări.

Motivația pe care a făcut-o comisia, respectiv faptul că fondul nu poate să suporte asemenea plăți, mie mi se pare anormală, în condițiile în care oricare angajat, sau angajatorul, plătește obligațiile față de buget în funcție de salariile realizate de angjați. Or, prin această sumă care se constituie, trebuie ca salariatului, care nu are nici o responsabilitate, în situația în care o unitate economică devine insolvabilă, să i de dea dreptul și să i se dea posibilitatea ca să-și aleagă aceste drepturi.

Sper că veți adopta, prin votul dumneavoastră, acest amendament care nu face altceva decât să asigure un drept pe care salariații l-au câștigat în perioada în care ei au activat în unitatea care va ajunge în această procedură.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnule Duțu, doriți să interveniți?

Domnule secretar de stat.

Domnul Silviu Bian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Nu suntem de acord cu acest amendament.

Proiectul de lege se referă la creanțe salariale care includ și alte sume, nu este vorba numai de salarii restante. Apoi, trebuie avut în vedere și posibilitățile fondului de a suporta aceste chestiuni. Sumele fondului nu sunt în măsură să acopere cele mai favorabile salarii și directiva recomandă să se acopere între trei și șase salarii medii, neimpunându-se un anumit cuantum.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Dacă nu există și alte intervernții, atunci voi supune votului amendamentul respins de la art.14.

Rog doamnele și domnii deputați să ia loc în sală pe scaune, și nu pe balustradă, chiar și pe domnul chestor.

Rog grupul organizat, acolo, să ia loc în bănci, dacă se poate. Îl rog pe domnul chestor Zgonea să asigure ordine. Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră, votului electronic, amendamentul respins de la art.14. Vă rog să votați - prezență și vot. Vă mulțumesc. Amendamentul a fost respins cu 80 de voturi împotrivă, 51 de voturi pentru și 5 abțineri.

Ne întoarcem la amendamentele admise.

De la pct.20 la pct.25, pe lista de amendamente admise. Observații? Comentarii? Nu sunt.

De la pct.26 la pct.30, în formulările comisiei. Observații? Comentarii? Nu sunt.

De la pct.31 la pct.35, în formulările inițiatorului. Nu există amendamente ale comisiei. Nu sunt observații, comentarii.

De la pct.36 la pct.38, în formulările comisiei. Observații? Comentarii? Nu sunt.

Rămâne la vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 29 martie 2020, 9:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro